پماد موپیروسین برای چیست : همه چیز درباره موپیروسین

پماد موپیروسین برای چیست : همه چیز درباره موپیروسین


منبع: زیبامون

337

1399/5/26

01:33


در این بخش از زیبامون دات کام اطلاعات جامع و کاملی رو در رابطه با پماد موپیروسین، نحوه مصرف و کارایی آن کسب خواهید کرد. با ما همراه باشید.

پماد موپیروسین برای چیست : همه چیز درباره موپیروسین

موپیروسین (Mupirocin) نوعی آنتی بیوتیک هست که از رشد باکتری‌ها بر روی پوست جلوگیری می‌کنه. پماد موضعی موپبروسین (Mupirocin topical Ointment) هم مخصوص استفاده بر روی پوست طراحی شده و تاثیرات خوبی هم در درمان و بهبود عفونت‌های پوستی داره.

اگر قصد دارید از پماد یا کرم موضعی موپیروسین استفاده کنید، لازمه قبل از هر اقدامی اطلاعات کاملی در رابطه با نحوه مصرف این پماد، عوارض جانبی پماد موپیروسین، مقدار مصرف مجاز کرم موضعی موپیروسین برای بزرگسالان و کودکان و اطلاعاتی از این دست، کسب کنید و بعد از مشورت با پزشک، اقدام به مصرف این پماد نمایید.

اما در این بخش از زیبامون دات کام، اطلاعت کامل و حامعی رو در رابطه با پماد موپیروسین گردآوری کردیم. حتما در ادامه با ما همراه باشید و این مقاله کامل و مفید رو مطالعه کنید.

 

پماد موپیروسین چیست؟

پماد موپیروسین یکی از محصولات داروخانه‌ای هست که معمولا برای درمان عفونت‌های پوستی توسط پزشک تجویز میشه. این پماد نوعی آنتی بیوتیک هست که اثربخشی خودش رو با متوقف کردن رشد باکتری‌ها بر روی پوست نشون میده و کمک میکنه تا عفونت‌های پوستی به تدریج بهبود پیدا کنند. 

نام عمومی این دارو، پماد موضعی موپیروسین (Mupirocin topical) هست و نام‌های تجاری پماد موپیروسین عبارتند از:

  • باکتروبان (Bactroban)
  • سِنتِنی (Centany)
  • سنتنی کیت (Centany AT Kit)
  • کرم موضعی باکتروماد (Bactromad)
  • پماد موپیکا (Mupica)
  • پماد آفیروسین (Afirocin)

 

پماد موپیروسین

 

نحوه مصرف پماد موپیروسین چگونه هست؟

بهتره قبل از شروع به استفاده از پماد موپیروسین، ابتدا برگه راهنما یا بروشور داخل بسته بندی محصول رو با دقت مطالعه کنید و سوالات خودتون رو در رابطه با این کرم موضعی، حتما از پزشک داروخانه و یا پزشک خودتون بپرسید.

این دارو فقط باید به شکل موضعی روی پوست استفاده بشه. قبل از مصرف، باید پوست و زخم روی پوست رو به خوبی تمیز کنید و مطابق با دستور پزشک، مقداری از این پماد رو بر روی پوست و زخم ایجاد شده روی پوست بمالید. معمولا توصیه میشه که 3 بار در روز از پماد بر روی زخم یا عفونت پوست استفاده بشه. گاهی اوقات هم لازمه محل زخم یا عفونت رو بعد از استفاده از این پماد با از گاز استریل یا بانداژ بپوشانید تا روند بهبودی بهتر و سریع‌تر پیش بره.

پماد موپیروسین رو باید به طور مرتب و تا زمانی که پزشک تعیین کرده مصرف کنید و به هیچ عنوان بعد از مشاهده بهبودی زخم و عفونت پوست، مصرف پماد رو متوقف نکنید. زیرا قطع زود هنگام استفاده از پماد ممکنه باعث بازگشت عفونت روی پوست بشه.

در هنگام استفاده از این پماد باید دقت داشته باشید تا پماد به چشم، دهان و بینی وارد نشه و در صورتی که مقداری از پماد موپیروسین وارد این قسمت‌ها شد، حتما پوست رو با مقدار زیادی آب بشویید.

 

پماد موپیروسین برای عفونت

به طور خاص، از پماد موپیروسین برای درمان عفونت های ناشی از باکتری به نام استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) و زرد زخم استفاده میشه. عفونت با باکتری MRSA، معمولا در افرادی که در بیمارستان بستری میشن، ایجاد میشه. درمان این نوع از عفونت سخت هست و ممکنه به سایر افراد هم شیوع پیدا کنه.

علاوه بر این نوعی پماد بینی هم وجود داره که حاوی موپیروسین هست. این پماد برای کسانی که در تماس با افراد مبتلا به عفونت MRSA هستند، تجویز میشه تا از انتشار عفونت به سایر افراد پیشگیری بشه. 

پماد موپیرسین برای عفونت سوراخ گوش هم میتونه موثر باشه و این عفونت رو تا حد زیادی بهبود میده.

لازمه بدونید که پماد موپیروسین فقط برای عفونت پوست که منشا باکتریایی داره، موثر هست و نباید از این دارو برای عفونتهای قارچی و ویروسی استفاده بشه. به همین دلیل هست که توصیه میشه حتما مصرف این دارو رو زیر نظر پزشک انجام بدید.

 

عفونت پوستی

 

حتما بخوانید: همه چیز درباره قارچ پوستی و انواع درمان آن

 

پماد موپیروسین برای سوختگی

پماد موپیروسین میتونه جز داروهای موثر برای پیشگیری از ایجاد عفونت در محل سوختگی های جزئی پوست باشه. البته لازمه بدونید که این پماد رو هرگز بر روی زخم‌های باز مورد استفاده قرار ندید؛ زیرا ترکیبات موجود در پماد موپیروسین به سرعت توسط کلیه‌ جذب میشه و ممکنه مشکلات بیشتری رو به همراه داشته باشه. در واقع، پماد موپیروسین فقط از بروز عفونت در محل سوختگی پیشگیری میکنه و تاثیری در بهبود سوختگی پوست نداره.

بنابراین اگر دچار سوختگی شده‌اید و اختلالاتی هم در عملکرد کلیه دارید، بهتره در استفاده از پماد موپیروسین احتیاط کنید و حتما زیر نظر پزشک از این پماد استفاده کنید.

 

سوختگی پوست

 

پماد موپیروسین یا پماد باکتروماد برای جوش

جوش‌ چرکی یا عفونی که بر روی پوست صورت یا بدن ایجاد میشه، معمولا به دلیل حمله باکتری‌ها به فولیکول مو ایجاد میشه و باعث به وجود آمدن جوش‌های چرکی و ملتهب بر روی پوست میشه. استفاده از داروهای موضعی آنتی بیوتیکی مانند پماد موپیروسین یا پماد باکتروماد میتونه در درمان این مدل از جوش بسیار موثر باشه. 

 

جوش چرکی

 

حتما بخوانید: عفونت فولیکول مو و درمان خانگی آن

 

پماد موپیروسین برای بخیه

اگر بعد از بخیه شدن پوست، نشانه‌هایی از عفونت در اطراف بخیه ایجاد بشه، میتونید با تجویز پزشک از پماد موپیروسین استفاده کنید. اما اگه بخیه بسته شده باشه، نیازی به استفاده از این پماد ندارید، زیرا احتمال عفونت پوست بعد از بسته شدن بخیه بسیار ناچیز هست. در واقع، بهترین اثر پماد موپیروسین برای بخیه این هست که مانع از ایجاد عفونت در محل زخم و بخیه میشه و تاثیری در بهبود سریع‌تر زخم و یا از بین بردن جای بخیه نداره.

 

بخیه پوست

 

پماد موپیروسین برای اگزما

اگزما، درماتیت اتویپک و پسوریازیس از جمله شرایط پوستی هستند که با عنوان عفونت ثانویه پوست شناخته میشن و برای درمان این عفونتهای پوستی میتونید از پماد موپیروسین استفاده کنید. این پماد معمولا برای درمان عفونت‌های کوچک و موضعی پوست که منشا باکتریایی دارند تجویز میشه و لازمه که روزی سه بار از پماد موپیروسین برای درمان اگزما و سایر عفونتهای جزئی پوست استفاده بشه.

 

اگزما

 

پماد موپیروسین برای نوزاد

از پماد موپیروسین به هیچ عنوان نباید بدون تجویز و توصیه پزشک برای نوزاد و کودک استفاده بشه. علاوه بر این، استفاده از پماد موپیروسین برای نوزاد زیر 3 ماه ممنوع هست مگر اینکه پزشک متخصص این دارو رو تجویز کرده باشه.

 

نوزاد

 

حتما بخوانید: انواع جوش و مشکلات پوستی صورت نوزاد و راه درمان آن

 

عوارض جانبی پماد موپیروسین

عوارض جانبی شایعی که ممکنه بعد از استفاده از پماد موپیروسین با اون مواجه بشید عبارتند از:

  • سوزش پوست
  • گزیدگی پوست
  • درد
  • خارش پوست
  • بثورات پوستی
  • قرمزی پوست
  • خشکی پوست
  • حساسیت یا تورم پوست
  • حالت تهوع
  • سرگیجه
  • مشکل در تنفس
  • افزایش بیرون زدن و تراوش عفونت در محل عفونت

این اثرات معمولا خفیف هستند و بعد از گذشت چند روز یا چند هفته به طور کامل از بین می‌روند. اما اگر این عوارض جانبی شدیدتر شدند و یا از بین نرفتند، لازمه که حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

عوارض جانبی جدی در اثر مصرف پماد موپیروسین

  • اسهال شدید و اسهالی که متوقف نمی‌شود
  • درد و گرفتگی در شکم و معده
  • وجود مخاط یا خون در مدفوع

در صورت بروز چنین علائمی، به هیچ عنوان نباید به سراغ استفاده از داروهای ضد اسهال بروید، زیرا این داروها شرایط شما رو بدتر می‌کنند و لازمه خیلی فوری به پزشک مراجعه نمایید. 

 

پماد باکتروبان

 

مقدار مصرف مجاز کرم موضعی موپیروسین برای بزرگسالان و کودکان

بزرگسالان (18 سال و بالاتر)، باید مقدار کمی از پماد موپیروسین رو 3 بار در روز (هر 8 ساعت یکبار) و به مدت 10 روز بر روی پوست آسیب دیده استفاده کنند.

کودکان (2 ماه تا 17 سال)، باید بنا به تجویز پزشک، مقدار خیلی کمی از پماد موپیروسین رو 3 بار در روز و حداکثر تا 10 روز مورد استفاده قرار دهند.

اگر مصرف پماد در ساعت مشخص رو فراموش کردید، به محض اینکه استفاده از پماد به یادتون اومد، از پماد استفاده کنید و استفاده از پماد رو طبق برنامه‌ای که داشتید ادامه بدید.

برای اینکه متوجه اثربخشی پماد موپیروسین بشید باید بدونید که معمولا بعد از شروع استفاده از این پماد، ظرف مدت 3 تا 5 روز، نشانه‌هایی از بهبودی رو در پوست خود مشاهده خواهید کرد.


قیمت پماد موپیروسین

قیمت پماد موپیروسین با توجه به حجم آن و شرکت داروسازی که این پماد رو تولید کره متفاوت هست و ممکنه این پماد با قمیتی بین 7 هزار تومان تا 25 هزار تومان در داروخانه ها به فروش برسه. 

 

سخن آخر

هدف از این مقاله این هست تا اطلاعات تکلمیلی رو در رابطه با نحوه استفاده و اثربخشی پماد موپیروسین در اختیار شما قرار بدیم. اما از اونجایی که داروها دارای اثربخشی متفاوتی در افراد مختلف هستند، نمیتونیم تضمینی رو در رابطه با اثربخش بودن یا نبودن این پماد، برای مشکل خاص شما، ارائه بدیم. در واقع این اطلاعات میتونن تکمیل کننده مشاوره پزشکی باشند و لازمه قبل از اقدام برای مصرف هر دارویی، ابتدا با پزشک مشورت کنید و تحت نظر دکتر، به استفاده از دارو و پماد بپردازید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو