بوتاکس دور چشم چیست؟ + عوارض و مراقبت ها

بوتاکس دور چشم چیست؟ + عوارض و مراقبت ها


منبع: زیبامون

197

1399/5/26

01:33


برای آشنایی بیشتر با بوتاکس دور چشم، اثربخشی این روش، مراقبتهای بعد از بوتاکس دور چشم و عوارض احتمالی این کار، حتما این مقاله از زیبامون رو مطالعه کنید.

بوتاکس دور چشم چیست؟ + عوارض و مراقبت ها

تزریق بوتاکس دور چشم یکی از گزینه‌های خیلی عالی برای برطرف کردن چین و چروک و خطوط اطراف چشم هست و ظاهری صاف و یکدست برای پوست اطراف چشم ایجاد میکنه و تاثیر خیلی خوبی در جوانسازی این قسمت از صورت داره. علاوه بر این بوتاکس دور چشم یکی از گزینه‌های ایده آل برای افرادی هست که تمایلی به انجام جراحی پلک ندارند، هم هست.

اما سوالی که در این زمینه وجود داره این هست که بوتاکس دور چشم چیست؟ مدت ماندگاری بوتاکس دور چشم چقدر هست؟ مراقبت بعد از بوتاکس دور چشم چگونه است؟ عوارض تزریق بوتاکس دور چشم چیست؟ و غیره!

برای اینکه پاسخ‌های مناسبی رو برای سوالات بالا دریافت کنید بهتون پیشنهاد میکنیم حتما این بخش از زیبامون دات کام رو تا انتها مطالعه کنید و اطلاعات کامل و دقیقی رو در رابطه با بوتاکس زیر چشم و اطراف چشم کسب کنید.

 

بوتاکس چیست و چگونه عمل می‌کند؟

شیشه‌های کوچک حاوی بوتاکس (Vials of Botox)، حاوی سه ماده اصلی به نام سم بوتولینوم نوع اِی (botulinum toxin type A)، آلبومین انسانی (human albumin) و کلرید سدیم (sodium chloride) هستند. در این ترکیب، سم بوتولینوم به عنوان ماده فعال شناخته شده و بیشترین تاثیر و کارایی رو بر روی پوست داره!

وقتی که بوتاکس، به عضلات صورت تزریق میشه، تکانه‌های عصبی که باعث انقباض عضلات خاص میشن رو مسدود میکنه، در نتیجه ماهیچه‌ها امکان حرکت نخواهند داشت و باعث میشه تا چین و چروک کمتری روی پوست ظاهر و دیده بشه.

بوتاکس فقط می‌تونه چین و چروک صورت در قسمت‌هایی که امکان حرکت دارند رو کمتر کنه و معمولا برای کاهش خطوط اخم بین دو ابرو، خطوط پنجه کلاغی در کنار چشم و خطوط پیشانی استفاده میشه.

لازمه بدونید که بوتاکس یک راه حل دائمی برای برطرف کردن چین و چروک اطراف چشم نیست؛ زیرا بعد از گذشت 3 تا 6 ماه، تاثیر بوتاکس در انسداد فشارهای عصبی صورت از بین میره و ماهیچه‌ها به حالت عادی برمی‌گردند و انقباض پیدا می‌کنند. به همین دلیل لازمه که در فواصل زمانی معین، تزریق بوتاکس رو تکرار کنید تا نتایج تزریق بوتاکس، ماندگاری بیشتری پیدا کنه.

 

تزریق بوتاکس بهدور چشم

 

حتما بخوانید: بوتاکس صورت، جایگزین های طبیعی و مطمئن برای بوتاکس

 

بوتاکس دور چشم چیست؟

وقتی صحبت از بوتاکس میشه، بیشتر افراد تصور می‌کنند که بوتاکس پوست، یک روش تزریقی - آرایشی برای افزایش زیبایی چهره هست اما لازمه بدونید که بوتاکس یکی از روش‌های درمانی محبوب برای معالجه چندین بیماری جدی هست!

چشم پزشکان، از تزریق بوتاکس در اطراف و زیر چشم به عنوان یک روش درمانی برای شرایط مختلفی که ممکنه بینایی شخص رو تحت تاثیر قرار بده، استفاده می‌کنند. این موارد شامل تنبلی چشم، اسپاسم پلک، میگرن، افتادگی پلک و غیره هست.

علاوه بر این تزریق بوتاکس برای اطراف چشم، یکی از گزینه‌های خیلی عالی برای برطرف کردن خطوط و چین و چروک اطراف چشم، پف زیر چشم و حتی تیرگی و سیاهی زیر چشم نیز هست.

سم بوتولونیوم (Botulinum toxin) که معمولا به نام بوتاکس شناخته شده هست، تاثیر مستقیمی بر روی انقباض عضلاتی که باعث ایجاد چین و چروک در پوست و اطراف چشم میشن، داره.

 

محل تزریق بوتاکس دور چشم

 بوتاکس اطراف چشم باعث کاهش موقتی چین و چروک در این قسمت‌ها می‌شود:

 

  • بین ابروها و خط اخم
  • خطوط پیشانی
  • در اطراف و زیر چشم
  • خطوط پنجه کلاغی دور چشم

با این وجود، سازمان غذا و دارو ایالات متحده (FDA)، استفاده از بوتاکس برای اطراف چشم به منظور زیبایی و آرایشی رو تایید نکرده و به همین دلیل، تحقیقات کمی در رابطه با اثربخشی و عوارض جانبی استفاده از این روش در دسترس هست.

 

تزریق بوتاکس به خط اخم

 

حتما بخوانید: قبل از بوتاکس جواب این سوال ها را باید بدانید!

 

بوتاکس دور چشم چگونه است؟

همونطور که اشاره شد، استفاده از بوتاکس برای از بین بردن پف و سیاهی زیر چشم توسط FDA تایید نشده و به همین دلیل مطالعات کمی در رابطه با این مورد وجود داره.

طی مطالعاتی در سال 2003، به این نتیجه رسیدند که تزریق بوتاکس به زیر و اطراف چشم، میتونه تاثیر خوبی در برطرف کردن چین و چروک اطراف چشم داشته باشه. 

تزریق بوتاکس به طور موقت مانع از حرکت عضلات و مسدود شدن سیگنالهای شیمیایی خاص از انتهای عصب میشه و از این طریق میتونه پوست اطراف منطقه رو شل کرده و درد یا ناراحتی ناشی از اسپاسم رو برطرف کنه.

علاوه بر این، تزریق بوتاکس به اطراف چشم میتونه یکی از درمان‌های عالی برای بسیاری از مشکلات مربوط به چشم باشه و تاثیر خوبی در بهبود بینایی داشته باشه.

 

مدت ماندگاری بوتاکس دور چشم

اثرات تزریق بوتاکس معمولا بعد از گذشت یک هفته قابل مشاهده هست و عضلات صورت تقریبا بعد از گذشت سه روز حالت ریلکس پیدا می‌کنند.

نکته‌ای که در رابطه با مدت ماندگاری بوتاکس دور چشم باید بدونید این هست که تزریق بوتاکس، تاثیرات دائمی نداره و در خوش بینانه ترین حالت، بوتاکس شما بین 4 تا 6 ماه، ماندگاری و اثربخشی خواهد داشت. بعد از گذشت این مدت زمان، اگر تمایل داشتید که نتایج بوتاکس قبلی رو حفظ کنید، باید به پزشک مراجعه کرده و بوتاکس خودتون رو ترمیم و تمدید کنید.

 

تزریق بوتاکس

 

فواید بوتاکس دور چشم - درمان مشکلات چشم و بینایی از طریق بوتاکس

اگرچه بسیاری از افراد با ورود به سن میانسالی، از بوتاکس برای برطرف کردن چین و چروک اطراف چشم خود استفاده می‌کنند اما برخی از افراد، از تزریق بوتاکس به زیر و اطراف چشم، برای درمان شرایط و مشکلاتی که در چشم‌هاشون دارند، استفاده می‌کنند.

به طور کلی، هر چشم دارای 6 ماهیچه هست که دو مورد از این ماهیچه‌ها مسول حرکت مردمک چشم به این طرف و آن طرف هستند. هنگامی که این عضلات، مخالف یکدیگر کار می‌کنند، باعث صاف نگه داشتن چشم میشن؛ اما هنگامی که یکی از این ماهیچه‌ها ضعیف باشه، ماهیچه دیگر، مردمک چشم رو به سمت خودش حرکت میده.

در زیر به تعدادی از مشکلات مربوط به چشم که با استفاده از بوتاکس درمان میشه اشاره کردیم:

 

استرابیسموس (Strabismus) یا تنبلی چشم

تنبلی چشم وضعیتی هست که در اون عضلات چشم تعادل ندارند و اینطور به نظر میرسه که مردمک چشم‌ها در حال حرکت به سمت یکدیگر هستند. علاوه بر این، استرابیسم یا انحراف چشم معمولا در اثر آسیب‌های عصبی در اطراف مردمک چشم که به مغز متصل هست ایجاد میشه و سیگنال‌های عصبی در یک چشم و یا هر دو چشم قابل تفسیر نخواهد بود. در این وضعیت، فرد از چشمی که بینایی بهتری داره، بیشتر استفاده میکنه تا دچار دوبینی نشه. در نتیجه چشمی که دچار ضعف و انحراف هست تکامل پیدا نمیکنه و تنبل میشه.

از نشانه‌های تنبلی چشم میتونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • اختلال در بینایی؛ دید یک چشم بیشتر از چشم دیگر هست
  • دو بینی
  • کاهش درک عمق
  • خستگی چشم

عینک چشم با لنزهای اصلاحی، تمرینات چشم و جراحی میتونه تاثیر خوبی در درمان تنبلی چشم داشته باشه و تزریق بوتاکس، یکی از اخرین رویکردها برای درمان این مشکل در چشم هست. 

 

بلفارواسپاسم (Blepharospasm) یا اسپاسم چشم یا پلک زدن غیر ارادی

بلفارواسپاسم یا تیک چشم، حرکت ناگهانی و غیر ارادی پلک هست و با عنوان اسپاسم عضلات چشم هم شناخته میشه. این اسپاسم معمولا در شرایط پر استرس و یا در مواقعی که استراحت کافی وجود نداره در برخی از افراد به وجود میاد.

پلک زدن غیر عادی و یا فشردن غیر عادی پلک‌ها از اصلی‌ترین نشونه‌های این مشکل در چشم هست که از انقباضات کنترل نشده‌ عضلات دور پلک‌ ایجاد میشه.

حساسیت به نور، سوزش چشم، استرس، خستگی، عوارض جانبی داروها، دود قلیان و سیگار، خشکی چشم، التهاب پلک و غیره از جمله شرایطی هستند که باعث میشن اسپاسم چشم شدت پیدا کنه. 

تغییر در شیوه زندگی، خواب بهتر، قطره چشم و کمپرس گرم میتونه اسپاسم چشم رو تا حد زیادی درمان کنه و در موارد شدیدتر ممکنه از تزریق بوتاکس برای برطرف کردن بلفارواسپاسم استفاده بشه.

 

میگرن (Migraine)

افرادی که سردردهای میگرنی و مزمن رو تجربه کردند اینطور گزارش دادند که با دیدن نور زیاد، چشمهاشون حساس شده و با درد چشم مواجه میشن. اگر در هر ماه  15 روز یا بیشتر، سردرد میگرنی به سراغتون میاد، میتونید با استفاده تزریق بوتاکس این مشکل رو درمان کنید.

 

افتادگی پلک (Drooping eyelid)

اگر افتادگی پلک بسیار شدید باشه میتونه بینایی رو تحت تاثبر قرار بده و در این شرایط میتونید با تزریق بوتاکس، هم افتادگی پلک رو درمان کنید و هم مشکلات مربوط به بینایی رو از بین ببرید.

 

حتما بخوانید: عمل زیبایی برای رفع افتادگی پلک

 

مراقبت بعد از بوتاکس دور چشم

بوتاکس دور چشم جز روش‌های درمانی و زیبایی بسیار سریع و ساده هست که تاثیر بسیار کمی در فعالیت روزمره شما داره و میتونید بالافاصله بعد از تزریق بوتاکس، به کارهای روزمره خود بپردازید؛ اما برای اینکه اثربخشی تزریق بوتاکس دور چشم فوق العاده باشه و بوتاکس بتونه تاثیر مطلوبی بر روی عضلات صورت و دور چشم داشته باشه لازمه که موارد احتیاطی زیر رو انجام بدید و از روش‌های مراقبت بعد از بوتاکس دور چشم استفاده کنید:

 

  • تا 4 ساعت بعد از تزریق بوتاکس دور چشم، به هیچ عنوان پوست رو دستکاری نکنید و ماساژ ندید.
  • تا 24 ساعت بعد از تزریق بوتاکس دور چشم، از انجام فعالیتهای سنگین خودداری کنید.
  • به مدت 4 ساعت بعد از تزریق بوتاکس، در حالت ایستاده باشید، دراز نکشید و فعالیتهایی که نیاز به خم شدن دارند، انجام ندید.
  • از پوشیدن لباس‌هایی که در قسمت یقه بسیار محکم هستند و در هنگام پوشیدن فشار زیادی به پیشانی وارد می‌کنند، خودداری کنید.
  • قبل از تزریق بوتاکس از داروهای رقیق کننده خون یا نوشیدنی‌های الکلی استفاده نکنید.
  • برای آرایش کردن صورت بعد از بوتاکس، بهتره 4 ساعت صبر کنید و بعد با حرکات آرام و آهسته و بدون ایجاد فشار بر روی صورت، آرایش کنید. بهتره محصولات آرایشی ارگانیک استفاده کنید تا حساسیتی برای پوست ایجاد نشه.
  • روی صورت نخوابید و سعی کنید هیچ فشار اضافی روی صورتتون نباشه.
  • برای انجام فیشیال صورت و شروع دوباره روتین مراقبت از پوست، بهتره 24 ساعت صبر کنید و بعد سعی کنید با حرکات آرام، پوست رو بشویید و از محصولات مراقبتی استفاده کنید.

 

قبل و بعد تزریقبوتاکس به دور چشم

 

مضرات و عوارض تزریق بوتاکس دور چشم

اگرچه بوتاکس دور چشم کمک میکنه تا پف کردگی و چین و چروک زیر چشم برطرف بشه اما این تزریق بدون خطر نیست! گاهی اوقات ممکنه بعد از تزریق بوتاکس با افتادگی پلک در محل تزریق و یا برآمدگی چربی در نزدیکی محل تزریق مواجه بشید. علاوه بر این ممکنه بعد از تزریق بوتاکس، درد کمی رو هم تجربه کنید.

از جمله عوارض احتمالی بعد از تزریق بوتاکس دور چشم عبارتند از:

 

  • کبودی
  • سرگیجه
  • سر درد
  • تورم در محل تزریق
  • ضعف عضلانی موقتی
  • گود افتادن زیر چشم

 

علاوه بر این ممکنه بعد از تزریق بوتاکس دور چشم با عوارض جدی‌تری هم مواجه بشید. که این عوارض جدی عبارتند از:

 

  • تاری دید یا دو بینی
  • مشکلات تنفسی - تنگی نفس
  • تغییر در صدا، مانند ایجاد صدای خشن
  • عدم تقارت در صورت
  • بی اختیاری مثانه
  • از دست دادن عضلات صورت
  • ایجاد مشکل در بلعیدن
  • کهیر
  • نامنظم شدن ضربان قلب
  • غش و تشنج

 

فیلم تزریق بوتاکس دور چشم

 

 

 

سخن آخر

تزریق بوتاکس دور چشم نه تنها تاثیر خوبی در از بین بردن چین و چروک و خطوط اطراف چشم داره بلکه میتونه بسیاری از مشکلات مربوط به چشم‌ها و بینایی رو هم درمان کنه و باعث بشه تا دید بهتر و چهره زیباتری داشته باشید. قبل از انجام بوتاکس دور چشم، بهتره در رابطه با این کار، تحقیقات کافی داشته باشید، پزشک متخصص و کلینیک معتبری رو برای انجام بوتاکس چشم انتخاب کنید و با اطلاعات کافی در زمینه بوتاکس، برای اینکار اقدام نمایید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو