یوگا برای چه کسانی ضرر دارد؟ تاثیر و مضرات یوگا چیست؟

یوگا برای چه کسانی ضرر دارد؟ تاثیر و مضرات یوگا چیست؟


منبع: زیبامون

253

1399/5/26

01:33


اگه براتون جالبه که در رابطه با فواید و مضرات یوگا بیشتر بدونید، حتما این مقاله از زیبامون رو مطالعه کنید!

یوگا برای چه کسانی ضرر دارد؟ تاثیر و مضرات یوگا چیست؟

امروزه تقریبا در هر باشگاه و سالن ورزشی، یک کلاس مخصوص یوگا که شامل انجام تمرینات کششی، انعطاف پذیری و مدیتیشن، وجود داره! نکته جالبی که در رابطه با یوگا وجود داره این هست که یوگا چیزی فراتر از یک تمرین ورزشی هست و به عنوان یک رشته معنوی با سابقه طولانی شناخته شده است.

در حقیقت، کلمه یوگا (yoga) به طور آزادانه به (to yoke) و (hitch up) ترجمه میشه که همه این عبارات به تمرین تمرکز و وحدت ذهن و بدن تاکید می‌کنند. اگرچه یوگا میتونه تاثیرات خیلی خوب و موثری در ذهن و بدن داشته باشه؛ اما اگر علم کافی در رابطه با تمرینات یوگا نداشته باشید، ممکنه با مضرات یوگا مواجه بشید و انجام تمرینات یوگا باعث آسیب رساندن به شما بشه.

در ادامه با زیبامون دات کام همراه باشید، تاریخچه یوگا رو بشناسید و با فواید و مضرات یوگا بیشتر آشنا بشید!

 

حتا بخوانید: آرامش ذهن با تمرینات یوگا

 

یوگا چیست؟ - تاریخچه یوگا

هنر یوگا در دنیای امروزی، از آسیای جنوبی به تمام دنیا گسترش پیدا کرده و به یکی از روش‌های محبوب برای ورزش و مدیتیشن تبدیل شده است. یوگا مدرن، با تمرکز بر روی ورزش، قدرت، انعطاف پذیری و تنفس، تکامل پیدا کرده و تونسته جز بهترین روش‌ها برای تقویت همزیستی بین جسم و ذهن یا جسم و روح باشه.

سبک‌های زیادی از یوگا وجود داره و هیچ سبکی، اصیل‌تر و برتر از دیگری نیست. نکته اصلی در انتخاب سبک یوگا این هست که کلاسی رو انتخاب کنید که مناسب سطح تناسب اندام شما باشه.

یوگا در ابتدا از هند سرچشمه گرفت! آغاز این سنت نامشخص هست اما؛ در قرن دوم یا سوم پس از میلاد، دانشمند هندی به نام Patañjal، حکم شرعی یوگا (Yoga Sutras) رو که شامل 196 چند و موعظه کوتاه بود رو نوشت و در نهایت یوگا رو به عنوان "آرامشی برای حالت‌های در حال تغییر در ذهن" تعریف کرد.

یوگا سوتراس، 8 شاخه از یوگا رو تعریف میکنه که امروزه فقط یکی از حالت‌های آن یعنی آسانا (Asana)، در سالن‌های ورزشی و کلاس‌های یوگا در سراسر دنیا تمرین می‌شه.

شاخه‌های اصلی یوگا عبارتند از:

 

  • یاما (Yama): مربوط به چگونگی ارتباط با دنیای خارج هست. یاما شامل پنج ممنوعیت است: آهیمسا - Ahimsa (عدم خشونت)، ساتیا - Satya (عدم توهم یا حقیقت)، آستیا - Asteya (عدم ولع)، برهماچاریا - Brahmacharya  (غیبت) و آپاریگرا - Aparigraha (عدم تملک).

 

  • نیاما (Niyama): راه‌هایی برای ارتباط با دنیای درونی شخص هست. نیاما به شوچا - Shaucha (تمیز بودن چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی)، سانتوشا - Santosha (رضایت از نفس و دارایی های شخصی)، تاپاس - Tapas (نظم بدنی و ذهنی)، سوادیاایا - Svadhyaya (مطالعه وداها قدیمی ترین کتاب مقدس هندوئیسم) و ایسواراپرانیدانا - Ishvarapranidhana (تسلیم خدا) نیاز دارد.

 

  • آسانا (Asana): تمرین حالت‌های یوگا

 

  • پرانایاما (Pranayama): کنترل نیروی حیات و انرژی‌های زندگی که با عنوان پرانا (prana) شناخته میشن که معمولا به صورت، کنترل نفس تمرین می‌شه.

 

  • پراتیاهارا (Pratyahara): به معنی صرف نظر کردن از محرک‌های جسمی و فیزیکی!

 

  • دارانا (Dharana): به معنی متمرکز کردن توجه و حواس! کانون توجه معمولا شامل Anja Chakra یا چشم سوم هست که به تصویر ذهنی مربوط میشه.

 

  • Dhyana یا مراقبه - مدیتیشن

 

 

  • سامادی (Samadhi): حالت وحدت و یکتایی با موضوع مراقبه که در آن جسم و هدف ادغام می‌شوند!

 

یوگا

 

حتما بخوانید: فواید ورزش یوگا برای سلامت جسم و ذهن آقایان

 

فواید یوگا چیست؟

یوگا یک برنامه کامل از تمرینات تنفسی، مدیتیشن و پوزیشن و حالت‌های مختلف هست که برای ترغیب آرامش و کاهش استرس طراحی شده است. گفته میشه که تمرین یوگا برای سلامتی روحی و جسمی فواید بسیاری داره، هرچند که همه این مزایا مورد حمایت علم نیست. در ادامه به برخی از فواید یوگا اشاره کردیم:

 

  • کاهش استرس
  • کم کردن اضطراب
  • کاهش التهاب
  • بهبود سلامت قلب
  • بهبود بخشیدن به کیفیت زندگی
  • از بین بردن افسردگی
  • کاهش دردهای مزمن در بدن
  • بهبود کیفیت خواب
  • تقویت انعطاف پذیری و تعادل بدن
  • کمک کردن به بهبود تنفس
  • تسکین سر دردهای میگرنی
  • ترویج کردن عادت تغذیه سالم
  • افزایش قدرت بدن
  • محافظت از ستون فقرات
  • تصحیح و کامل کردن وضعیت جسمانی بدن
  • افزایش جریان خون در بدن
  • ایجاد احساس شادی و نشاط
  • کمک به افزایش تمرکز و تعادل در بدن

 

حرکات یوگا

 

حتما بخوانید: حرکات یوگا برای اندامی متناسب قبل از مراسم عروسی + عکس

 

مضرات یوگا چیست؟

تمرینات یوگا تا زمانی که وقت و انرژی زیادی صرف آن کرده باشید و تسلط کافی بر روی این تمرینات پیدا کنید، ساده خواهد بود و تاثیرات مثبتی رو هم به همراه داره. در واقع یوگا دارای تمرینات بسیار فنی هست که باید حتما تکنیک‌های انجام این تمرینات رو به درستی یاد بگیرید و در هنگام انتخاب روش‌های مختلف یوگا حتما به شخصیت درونی و تمایلاتی که دارید توجه داشته باشید و متناسب با این ویژگی‌ها، تمرینات یوگا رو انتخاب کنید. زیرا در صورت یک انتخاب اشتباه، ممکنه جنبه‌ها و تمایلات منفی شما تقویت بشه و در نهایت یوگا تاثیر مثبتی بر روی جسم و ذهن شما نداشته باشه.

در حقیقت، یوگا یک کیسه از آجیل مخلوط است! شما هرگز در ابتدای شروع یوگا نمیتونید تصور کنید که با انجام حرکات یوگا به چه چیزی دست پیدا می‌کنید، زیرا تمام تجربیات از یوگا برابر نیستند! شاید تا کنون چیزهای زیادی در رابطه با فواید یوگا و تاثیری که بر روی آرامش ذهن و جسم داره شنیده باشید اما جنبه‌های تاریک و مضرات یوگا ممکنه برای برخی از افراد همچنان ناشناخته باشه. در ادامه به تعدادی از مضرات یوگا اشاره کردیم:

 

کشیدگی عضلات از مضرات یوگا

همه افرادی که یوگا کار می‌کنند تکنیک‌های انجام حرکات کششی رو به خوبی یاد گرفتند و انعطاف پذیری بدن خود رو به بهترین سطح ممکن رسوندند. بسیاری از حرکات و تمرینات یوگا مبتدی و پیشرفته نیاز به سطح خاصی از انعطاف پذیری بدن داره و اگر نتونید به این سطح از انعطاف پذیری برسید ممکنه در اثر انجام تمرینات یوگا یا کشیدگی عضلات و ایجاد فشار بر روی عضلات مواجه بشید.

 

کمر درد و ایجاد دیسک کمر از مضرات یوگا

برخی از حرکات یوگا مانند حرکت Bharadvajasana، حرکت Bitilasana و حرکت Marjaryasana، به منظور کاهش درد کمر طراحی شده‌اند؛ اما اگر این حرکات به شکل نادرست انجام بگیره، میتونه باعث ایجاد درد بیشتر در کمر و دیسک کمر بشه. اگر کمر درد شما ناشی از آسیب نخاعی باشه انجام اشتباه این حرکات میتونه وضعیت شما رو بدتر کنه به ویژه اگر قبل از انجام حرکات یوگا، به اندازه کافی بدن رو گرم نکرده باشید.

 

 

حرکت یوگا کمر

 

تشدید فشار خون بالا از عوارض جانبی یوگا

تمرینات یوگا و مدیتیشن یکی از بهترین روش‌های درمانی برای فشار خون بالاست؛ با این حال اگر فردی که به فشار خون بالا مبتلاست اگر تمرین تنفس شدید یا breath of fire رو انجام بده، ممکنه تاثیر معکوس برای او داشته باشه و باعث تشدید فشار خون بالا بشه.

 

سر گیجه، از عوارض جانبی یوگا

سرگیجه باعث ایجاد احساس عدم تعادل و همچنین احساس چرخش محیط اطراف به دور سر هست. سرگیجه ناشی از یوگا یکی از رایج‌ترین عوارض و مضرات یوگا هست که بعد از انجام برخی از تمرینات یوگا مانند ایستادن و تعادل روی سر (headstand) و Urdhva Dhanurasana ایجاد میشه. زیرا این حرکات به گونه‌ای انجام میشن که باعث ایجاد وارونگی سر شده و احساس سرگیجه رو به همراه خواهند داشت.

 

ایستادن روی سر

 

پارگی رباط، از مضرات یوگا

رباط‌ها، بافت پیوندی هستند که دو مفصل رو در کنار هم نگه می‌دارند و باعث محدود شدن حرکت مفاصل میشن. تمرینات یوگا و به ویژه تمرینات آساناس، با هدف ایجاد انعطاف پذیری بدن انجام میشن اما باید توجه داشته باشید که انعطاف پذیری بیش از حد باعث ایجاد فشار بر روی رباط‌ها میشه و ممکنه با پاره شدن رباط مواجه بشید.

 

سفت شدن گردن و ایجاد درد از مضرات یوگا

ایستایی سر و گردن گاهی اوقات ممکنه باعث ایجاد درد و آسیب دیدگی در گردن بشه؛ به خصوص هنگامی که به طور مکرر و طولانی وضعیت گردن و سر در موقعیت نادرست قرار بگیره. بنابراین اگر در هنگام انجام تمرینات یوگا، حرکات اشتباهی انجام بدید که باعث ایجاد فشار بر روی گردن بشه، ممکنه با سفت شدن گردن و ایجاد درد بیشتر در گردن مواجه بشید.

 

درد مچ دست از مضرات یوگا

حالت‌ها و پوزیشن‌هایی مثل Vasisthasana ،Adho Mukha Svanasana و Tadasana به گونه‌ای طراحی شدند که باید تمام وزن بدن رو بر روی مچ دست تحمل کنید. این فشار بیش از حد بر روی مچ دست، میتونه منجر به پارگی رباط و ایجاد مشکلات جدی در مفاصل مچ دست بشه. 

 

حفظ تعادل روی مچ دست

 

سخن آخر

یوگا یکی از رشته‌های ورزشی هست که تاثیرات مثبت و منفی رو در کنار هم داره و اگر روش و چگونگی انجام تمرینات یوگا رو به درستی انجام ندید و اطلاعات غلطی در رابطه با یوگا داشته باشید، ممکنه با عوارض جانبی و مضرات یوگا مواجه بشید.

بنابراین لازمه قبل از شروع به انجام یوگا، تمام شرایط پزشکی خودتون رو با مربی یوگا در میون بگذارید تا با توجه به شرایط و ویژگی‌های شما، تمرینات یوگا براتون انتخاب بشه تا از تاثیرات مثبت و فواید یوگا بهره مند بشید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو