ضدعفونی لوازم آرایش و عطر در دوران کرونا

منبع: زیبامون

116

1399/5/26

01:33


آیا میدانید در دوران کرونایی چطور می‌توان محصولات آرایشی را ضدعفونی کرد؟ در این مقاله از زیبامون با این موضوع بیشتر آشنا خواهید شد.

ضدعفونی لوازم آرایش و عطر در دوران کرونا

در دوران کرونا بسیاری از لوازم ضروری از قبیل مواد خوراکی و یا محصولات مصرفی را نمی‌توان از زندگی روزمره حذف کرد. بسیاری از خانم‌ها نگران خرید محصولات آرایشی هستند و یا هنگام استفاده از لوازم آرایش دچار سؤالاتی از این قبیل می‌شوند که آیا لوازم مختلفی که برای آرایش استفاده می‌کنم تمیز و بهداشتی هستند؟

بنابراین باید روش استفاده صحیح از آن‌ها را آموخت. برای بانوان خرید و استفاده از لوازم آرایش و عطر امری اجتناب‌ناپذیر است.

 

پوست خود را تمیز کنید

اولین نکته‌ی مهم شستشوی دست‌ها و صورت است. همیشه پیش از استفاده از لوازم آرایش پوست خود را تمیز کنید و از آلوده نبودن آن اطمینان حاصل کنید. اولین راه انتقال میکروب و ویروس به لوازم آرایش پوست بدن خود شماست. پس در ابتدا با شوینده‌های مناسب سطح پوست را تمیز کنید.

 

لوازم آرایش جزو وسایل شخصی است

خانم‌های باید دقت کنند که محصولات آرایشی جزو وسایل شخصی محسوب می‌گردد؛ بنابراین از به اشتراک گذاشتن آن با دیگران خودداری کنید. فروشگاه‌های معتبر لوازم آرایشی مثل فروشگاه سفیر همواره مهم‌ترین موارد در این حوزه را به این شرح اعلام کرده‌اند:

۱- لوازم آرایش جزو وسایل شخصی است. هیچ‌گاه رژ لب، ریمل، کرم پودر و دیگر لوازم خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.

۲- پس از خرید محصولات حتماً آن‌ها را ضدعفونی کنید تا از سلامت آن‌ها مطمئن شوید.

۳- لوازم آرایش و شیشه عطر را در محلی مناسب قرار دهید که آلودگی و ویروس‌های مختلف مثل کرونا به آن‌ها نرسد.

۴- اگر به تمیز بودن لوازم خود شک کردید حتماً آن‌ها را مجدد ضدعفونی کنید.

 

لوازم آرایشی و عطرهایی که در کیف هستند

توجه داشته باشید اگر این لوازم را در کیف خود قرار می‌دهید، حتماً آن‌ها را در یک پوشش پلاستیکی قرار دهید که درب آن بسته شود. نباید لوازم آرایشی را لابلای دیگر وسایل کیفتان رها کنید. این احتمال وجود دارد که تلفن همراه شما دچار آلودگی شود و قرارگرفتن آن در کنار رژ لب یا ریمل اتفاق ناخوشایندی را رقم بزند.

 

آموزش ضدعفونی محصولات آرایشی

 

رژ لب

رژ لب یکی از محبوب‌ترین لوازم آرایشی است که تقریباً تمام خانم‌ها از آن کم‌وبیش استفاده می‌کنند. تنوع رنگ‌ها و جلوه‌هایی که این محصول ایجاد می‌کند موجب شده تا طرفداران بسیاری بین خانم‌ها داشته باشد. رژ لب در دو نوع مایع و جامد مورداستفاده قرار می‌گیرد.

برای ضدعفونی رژ لب مایع به محتویات درون محصول کاری نداشته باشید. ابتدا بخش بیرونی رژ لب را با الکل و دستمال به‌خوبی پاک کنید. اپلیکاتور را از جای خود خارج کنید و به‌صورت کامل با آب شستشو دهید. هنگامی‌که رژهای روی آن به‌خوبی پاک شد از الکل استفاده کنید و تمام بخش‌های اپلیکاتور را به الکل آغشته کنید. در انتها اپلیکاتور را در جای تمیز، خشک و مناسب به ‌دور از میکروب‌ها قرار دهید و منتظر بمانید تا کاملاً خشک شود.

در مورد رژهای جامد، کار ضدعفونی اندکی متفاوت است. برای این کار باید مواد رژ را تا حد ممکن بیرون بیاورید. سپس از فاصله‌ای مناسب الکل را به‌صورت آهسته روی تمام بخش‌ها اسپری کنید. روی بدنه‌ی رژ و مواد رنگی رژ، درب رژ و حتی داخل درب. سپس رژ لب را به همان شکل در جایی مناسب قرار دهید تا الکل آن بپرد و خشک شود.

در انتها وقتی از خشک شدن تمام بخش‌ها ازجمله درب رژ مطمئن شدید رژ را به حالت قبل برگردانید و درب آن را بگذارید. توجه داشته باشید که از قرار دادن بیش‌ازحد رژ در مجاورت هوا خودداری کنید تا موجب خشک شدن سطح رژ نشود.

 

پودر فیکس و محصولات پودری مثل سایه

پودرها محل مناسبی برای رشد میکروب‌ها و ویروس‌ها نیستند؛ اما بااین‌حال همواره مراقب باشید که پودر خارج‌شده از ظرف را به داخل آن برنگردانید. اگر پودر اضافه‌ای برداشتید دور بریزید و ریسک نکنید. جعبه‌ی این قبیل محصولات را می‌توان از قسمت خارجی و لبه‌ها که با دست در تماس هستند با الکل پاک کرد تا از تمیز بودن آن مطمئن شوید.

 

لوازم آرایش

 

براش ها

انواع براش‌ها برای آرایش موجود است که تقریباً تمام آن‌ها قابل شستشو هستند. اگر براش جدیدی خریده‌اید و یا به تمیز بودن براش خود شک داشتید می‌توانید آن را به‌راحتی ضدعفونی کنید. برای این کار کافی است که تمام قسمت‌های براش خود را با آب ولرم شستشو دهید. برای این کار به‌هیچ‌عنوان از شوینده‌های قوی و شیمیایی استفاده نکنید. اگر تمایل داشتید می‌توانید برای ضدعفونی از الکل استفاده کنید. آب و الکل را در یک ظرف با ابعاد مناسب مخلوط کنید و براش را در آن فرو ببرید. بعد از چند ثانیه دوباره براش را با آب تمیز شستشو دهید.

یکی از مهم‌ترین نکات در شستشوی براش‌ها این است که بیش‌ازحد آن‌ها را در حالت مرطوب نگه ندارید. این یعنی خیلی سریع کار شستشو را انجام دهید و اجازه دهید براش خشک شود. بسیاری از براش‌ها از تکه‌های مختلف ساخته شده‌اند که خیس ماندن آن‌ها برای طولانی‌مدت باعث جدا شدن بخش‌های مختلف از هم می‌شود. به‌عنوان‌مثال ممکن است قسمت موهای براش از بدنه‌ی آن جدا شود. پس با سرعت مناسب عمل کنید.

هنگامی‌که براش را رها می‌کنید تا خشک شود مراقب باشید که:

- آب اضافی را با فشار آرام دست از لابلای موها خارج کنید.

- مراقب باشید که موهای سر براش در حال خشک‌شدن تغییر شکل ندهد. مدام آن را بررسی کنید.

- تماس موها با زمین یا دیوار موجب کج شدن موهای براش می‌شود.

- صبر کنید که براش کاملاً خشک شود و بعد دوباره از آن استفاده کنید. شاید این کار ساعت‌ها طول بکشد.

- از حرارت سشوار، شوفاژ و غیره برای خشک‌کردن براش استفاده نکنید.

 

ریمل و خط چشم

ریمل یکی از انواع لوازم آرایشی است که تقریباً محبوب تمام خانم‌هاست. این محصول باید به‌صورت شخصی استفاده شود. هیچ‌گاه ریمل و یا خط چشم خود را در اختیار فرد دیگری قرار ندهید. این لوازم مستقیم با چشم در تماس هستند و فضای بین مژه‌های شما محیط مناسبی برای رشد انواع میکروب، باکتری و غیره است. پس کوچک‌ترین آلودگی باعث بروز مشکلات جدی خواهد شد.

برای ضدعفونی ریمل و خط چشم نیز باید مثل رژ لب مایع عمل کنید. به محتویات درون ریمل و خط چشم هیچ‌چیزی اضافه نکنید. قسمت بیرونی بدنه را با الکل شستشو دهید. سپس اپلیکاتور را خارج کرده و به‌خوبی با آب و الکل شستشو دهید. هنگامی‌که اپلیکاتور کاملاً خشک شد می‌توانید از آن استفاده نمایید. توجه داشته باشید تا هنگامی‌که اپلیکاتور روی درب ریمل یا خط چشم قرار نگرفته، بدنه ریمل را در جایی نگه‌داری کنید که آلودگی وارد آن نشود.

 

عطر

عطر یکی از لوازم مهم است که بسیاری از خانم‌ها و آقایان همواره در خانه، خودرو یا محل کار خود از آن استفاده می‌کنند. برای ضدعفونی عطرها باید صرفاً بخش خارجی شیشه درب و اسپری عطر را با الکل شستشو دهید. توجه کنید که محتویات درون عطر و ادکلن دارای الکل است و هیچ ویروس و باکتری نمی‌تواند در مایع عطر دوام بیاورد؛ بنابراین تلاشی برای انجام این کار نکنید و به پاکسازی بخش خارجی شیشه عطر و درب آن بسنده کنید.

در انتها باز هم یادآور می‌شویم که سعی کنید لوازم شخصی خودتان را به اشتراک نگذارید. بخصوص در حالتی که ویروس‌های خطرناکی مثل کرونا جولان می‌دهند. اگر به پاکیزگی لوازم آرایش خود شک کردید با روش‌های ذکرشده در بالا آن را ضدعفونی کنید تا کمترین آلودگی‌ها را نیز از بین ببرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو