جوکر و جدایی علیه ویروس/ تماشاگر ایرانی با سینما آشتی می‌کند؟

منبع: ایران آرت

80

1399/5/26

01:36


پردیس‌های سینمایی با اکران فیلم‌های "جدایی نادر از سیمین" و "جوکر" در تلاش هستند سایه هولناک ورشکستگی و تعطیلی سالن‌های سینما را کاهش‌ دهند.

ایران آرت: نه واقعا مثل اینکه اوضاع خراب‌تر از این حرف‌هاست. مدیران بعضی پردیس‌های سینمایی چند وقتی هست که به بهانه تلاش برای تعطیل نشدن سالن‌های بی‌تماشاگر، تصمیم گرفته‌اند محصولات تازه سبد فرهنگی هالیوود را دستچین کنند و بدون طی‌کردن سازوکارهای بین‌المللی اعم از ضرورت پرداخت حقوق فیلم و ممنوعیت قیچی‌زدن پلان‌های اثر به بهانه نامناسب بودن، این فیلم‌ها را روی پرده سینماهایشان به مهمانی اجباری برده‌اند.

​به گزارش همشهری، خبر نمایش جوکر و 1917 که هردو از بهترین‌های سال گذشته سینمای دنیا بودند هنوز تازه بود که سر و کله جاذبه، داستان اسباب‌بازی4 و بین ستاره‌ای هم منتشر شد. همین حالا که این متن پیش چشمان شماست گودزیلا و جنگ برای سیاره میمون‌ها هم به‌صورت سه‌بعدی در حال نمایش در یکی دو سالن سینما هستند و البته یادمان نرود که همه این دوپینگ‌های خارجی هم نتوانسته حتی یک وجب از سایه هولناک ورشکستگی و تعطیلی سالن‌های سینما در کشور را کاهش‌ دهد.

10سال بعد از حال اون روزا

نادر و سیمین ما را به اسکار دعوت کردند و "جدایی" بالاخره ما را به مجسمه خوشرنگ و لعاب وصل کرد. از فیلم اصغر فرهادی حرف می‌زنیم که 10سال قبل، استاندارد سینمای ایران را چند پله بالا برد و اعتبار وصف‌ناشدنی به آن بخشید. حالا بعد از گذشت یک دهه از ذوق جدایی و فروش 20میلیون دلاری‌اش در دنیا، پردیس سینمایی کورش برای این فیلم بلیت‌های 20هزار تومنی می‌فروشد بلکه بتواند به مدد اعتبار جدایی فرهادی، چراغی بیفروزد و تپش قلب این پردیس را بالاخره با شوک، از ایستادن باز دارد. هرچند برای فیلمی چون جدایی و البته اعتبار و جذابیتش 10سال زمان مناسبی بوده تا هر علاقه‌مند به سینمایی آن را دیده‌باشد و احتمالا هم واکنش سرد تماشاگران به این جدایی در روزهای کرونایی دلیلی جز این ندارد.

نهنگ علیه ویروس

سامان مقدم با 2قسمت فیلم "نهنگ عنبر" آمار و ارقام فروش سینماها را در روزهای اکران جابه‌جا کرد. حالا با همین پیش فرض است که دوپینگ جدید سینما کورش برای جذب تماشاگر نهنگ عنبر2 است. این فیلم با عنوان فرعی "سلکشن رویا" هم در روزهای گذشته نتوانسته تماشاگران را برای سینما رفتن ترغیب کند تا مشخص شود قدرت کرونا بسیار بیشتر از خاطرات اسکار اصغر و نوستالژی‌های‌رؤیا است.

پروتکل درمان با اسکار

جوکر و 1917 به‌عنوان 2فیلم خارجی به نمایش درآمده روی پرده سینماهای کشور، همین چند‌ماه پیش در مراسم اسکار خوش درخشیدند. از سوی دیگر فیلم اسکار گرفته جدایی نادر از سیمین هم حالا چند روزی است که به‌صورت محدود در سینماها به نمایش درآمده است. نتیجه این تلاش برای درمان درد بی‌تماشاگر بودن سینماها اما بی‌نتیجه بوده‌است. به‌نظر می‌رسد سینماها برای نجات نیاز به یک اتفاق خارق‌العاده دارند. شاید تشدید پروتکل‌های ایمنی جهت آسوده شدن خیال تماشاگران و البته رونمایی از یک فیلم توقیفی بتواند مصداق راه‌حل باشد. شاید...

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو