همه چیز درباره قرص یاسمین

همه چیز درباره قرص یاسمین


منبع: اوما

234

1399/5/26

06:48


همه چیز درباره قرص یاسمین

بسیاری از خانم های جوانی که در سنین پایین ازدواج می کنند دوست ندارند در چند سال اول زندگی بچه دار شوند و یا برخی خانم ها بچه دار شده اند و فعلا نمی خواهند دوباره مادر شوند و در کنار این خواسته می خواهند مقاربت های بدون محافظتی را تجربه کنند. در این شرایط یکی از بهترین گزینه ها استفاده از قرص های ضدبارداری می باشد. قرص یاسمین نیز یکی از انواع مختلف قرص های ضد بارداری است که می خواهیم توضیحات کاملی را در این مقاله درمورد آن به شما اومایی های عزیز بدهیم. پس لطفا تا پایان مقاله ما را همراهی کنید. 

در این مقاله می خوانیم:


قرص یاسمین چیست؟

یاسمین مانع از تخمک گذاری (انتشار تخمک بارور از تخمدان) شده و همچنین با تغییر در پوشش رحم و دهانه رحم باعث می شود که رسیدن اسپرم به رحم و لقاح با تخمک در رحم سخت تر شود. یاسمین در بسیاری از زنان به عنوان قرص ضد بارداری استفاده می شود. 

نکاتی که باید قبل از مصرف قرص یاسمین بدانید!

- مصرف یاسمین می تواند خطر ابتلا به لخته های خون، سکته مغزی، یا حمله قلبی را افزایش دهد. بنابراین اگر فشارخون بالا، دیابت، کلسترول بالا و یا اضافه وزن ( رژیم لاغری | چگونه لاغر شویم؟ ) دارید، بیشتر در معرض عوارض جانبی آن قرار می گیرید. خطر ابتلا به سکته مغزی یا لخته شدن خون در طول سال اول مصرف قرص های ضدبارداری بالاتر است. به علاوه در مورد این قرص، خطرات احتمالی پس از 4 هفته مصرف نکردن و مصرف دوباره بیشتر خواهد شد.

- سیگار کشیدن به میزان قابل توجهی خطر لخته شدن خون، سکته مغزی یا حمله قلبی را در طول مصرف این قرص افزایش می دهد. هر چقدر سن شما بیشتر باشد و بیشتر سیگار بکشید احتمال بروز این خطرات نیز بیشتر خواهد شد. پس اگر سیگار می کشید و سن شما بالاتر از 35 سال است، نباید قرص یاسمین مصرف کنید.

- اگر باردار هستید قرص یاسمین مصرف نکنید. اگر دو پریودی پشت سر هم را از دست داده اید اما باردار نیستید  نباید یاسمین را متوقف کنید و باید به پزشک نیز بگویید. اگر اخیرا زایمان کرده اید، حداقل 4 هفته صبر کنید سپس مصرف یاسمین را شروع کنید.

- به طور کلی بهتر است از این قرص با توصیه پزشک استفاده کنید تا عوارض جانبی آن هم تحت کنترل باشد. 

قرص یاسمین

همچنین اگر مشکلات زیر را دارید نباید یاسمین مصرف کنید:

  • فشار خون بالای کنترل نشده یا درمان نشده
  • بیماری های قلبی شامل بیماری شریان اکلیلی، بیماری دریچه قلب، سابقه سکته قلبی، لختگی خون یا سکته مغزی
  • بیماری لختگی خون یا مشکلات گردش خون
  • بیماری های مربوط به چشم، کلیه یا گردش خون که توسط دیابت ایجاد شده است.
  • سابقه سرطان مربوط به هورمون ها مانند سرطان رحم و سرطان سینه 
  • خونریزی واژینال غیرمعمول که توسط پزشک بررسی نشده است.
  • بیماری کبد، سرطان کبد، سابقه زردی ایجاد شده توسط بارداری یا قرص های کنترل بارداری
  • سردردهای شدید میگرنی ( علت و علائم میگرن) همراه با کرختی، ضعف یا تغییر بینایی، به خصوص اگر بالای 35 سال هستید.

برای اطمینان از این که یاسمین برای شما بی خطر است قبل از مصرف در صورت وجود مشکلات زیر نیز با پزشک صحبت کنید:

  • فشار خون بالا، واریس رگ ها
  • کلسترول بالا یا تری گلیسیرید بالا یا وزن بالا
  • به هم خوردن تعادل الکترولیت (مانند مقدار زیاد پتاسیم در خون)
  • سابقه افسردگی
  • دیابت، کم کاری تیروئید و بیماری کیسه صفرا
  • تشنج یا بیماری صرع
  • مرض سل
  • سابقه بیماری فیبروکیستیک و برآمدگی سینه 

توجه توجه:

هورمون های موجود در یاسمین می تواند به شیر مادر منتقل شوند و به نوزاد شیرخوار آسیب وارد کنند. یاسمین می تواند تولید شیر را نیز کاهش دهد. پس توصیه می شود در دوران شیردهی  یاسمین مصرف نکنید.

 

روش مصرف قرص یاسمین

روش مصرف قرص یاسمین چگونه است؟

- یاسمین را دقیقا همان طور که پزشک توصیه می کند مصرف کنید. تمام نکات ذکر شده روی پاکت را رعایت کنید. این قرص را به مقدار بیشتر یا کمتر از حد توصیه شده مصرف نکنید.  معمولا مصرف به این صورت است که از روز اول تا 21 روز هر روز باید یک قرص مصرف کنید و 7 قرص غیر فعال درادامه مصرف می شود كه رنگ متفاوت دارند. مصرف این 7 قرص درپیشگیری ازبارداری كمكی نمی كند اما به جایگزینی استروژن كمك می كند. ممکن است در این هفت روز نیاز به روش های پشتیبان مانند کاندوم داشته باشید. بنابراین دقیقا طبق دستور پزشک عمل کنید.

- ترجیحا قرص را بعد از غذای شبانه و یا هنگام خواب با مقداری آب مصرف کنید. یاسمین را می توان بدون توجه به وعده های غذایی نیز مصرف کرد.

- هنگامی که قرص تمام شد، بسته جدید را از روز بعد شروع کنید. حتی اگر یک قرص را فراموش کنید، ممکن است باردار شوید. بنابراین برای اطمینا قبل از اینکه قرصها به طور کامل تمام شوند، نسخه خود را دوباره بگیرید.

-  قرص یاسمین هم بصورت قرص 28 تایی شامل 28 قرص فعال + 7 قرص بی اثر عرضه می شود و هم بسته بندی 21 عددی آن ها در داروخانه ها وجود دارد. بسته یاسمین حاوی 21 قرص زرد (با هورمون) و هفت قرص "یادآوری سفید" است. قرص های یادآوری مدتی مصرف قرص هورمونی را متوقف می کند و شما را در چرخه منظم قرار می دهد. معمولا زمانی پریودی شروع می شود که شما از قرص های یادآوری سفید استفاده می کنید.

- ممکن است بعد از شروع مصرف به خصوص در 3 ماه اول مصرف قرص، خونریزی هایی داشته باشید. اگر خونریزی ادامه پیدا کرد یا بسیار سنگین بود، به پزشک خود بگویید.

- اگر با خوردن این قرص دچار استفراغ شدید یا اسهال شدید می شوید، باید از روش های پشتیبانی پیشگیری از بارداری مانند کاندوم به جای آن استفاده کنید.

- اگر به جراحی یا آزمایشات پزشکی نیاز دارید یا اگر به استراحت نیاز دارید باید برای مدت کوتاهی از یاسمین استفاده نکنید. هر پزشک یا جراحی که شما را درمان می کند باید بداند شما از چه نوع  قرص های ضد بارداری استفاده می کنید.

- در صورت مصرف قرص های کنترل بارداری، باید به طور منظم پزشک خود را ببینید.

- یاسمین را در دمای اتاق دور از رطوبت و گرما نگه دارید.

چه اتفاقی می افتد اگر یک وعده قرص یاسمین را فراموش کنم؟

1- از دست دادن حتی یک قرص خطر بارداری را افزایش می دهد.

2- اگر یک قرص فعال را از دست داده اید، هنگامی که به یاد آوردید دو قرص در یک روز مصرف کنید. سپس بقیه قرص ها را مانند روال قبل مصرف نمایید. 

3- اگر دو قرص فعال را در دو روز پشت سر هم در هفته اول یا دوم فراموش کردید، دو قرص در روز را برای دو روز پشت سرهم مصرف کنید. سپس به روال قبل ادامه دهید. همچنین برای اطمینان بیشتر پس از فراموشی قرص حداقل 7 روز از روش های پشتیبانی کنترل بارداری استفاده کنید.

4- اگر در هفته 3 دو روز پشت سر هم دو قرص را فراموش کردید، بقیه بسته را بیرون بریزید و یک بسته جدید را از روز اول پریودی شروع کنید. اگر از روز یکشنبه شروع میکنید تا روز یکشنبه بعد هر روز یک قرص مصرف کنید. در روز یکشنبه، بقیه بسته را بیرون بریزید و یک بسته جدید را شروع کنید. 

5- اگر در سه هفته اول، دو یا سه، سه قرص فعال را پشت سرهم فراموش کردید، بقیه بسته را بیرون بریزید و یک بسته جدید در همان روز شروع کنید. بهتر است روز اول مصرف بسته جدید روز اول پریودی باشد. اگر روز اول شما یکشنبه است، هر روز یک قرص تا یکشنبه بعد مصرف کنید. در روز یکشنبه، بقیه بسته را بیرون بریزید و یک بسته جدید را شروع کنید.

6- اگر دو یا چند قرص را از دست داده اید، ممکن است در طول ماه پریود نشوید. اگر به مدت دو ماه پشت سرهم پریود نشدید، با پزشک خود تماس بگیرید زیرا ممکن است باردار باشید.

7-اگر یک قرص یادآوری را فراموش کردید دیگر آن را مصرف نکنید و در روزهای بعد هر روز یک قرص یادآوری مصرف کنید تا بسته خالی شود. 

 

عوارض جانبی قرص یاسمین

عوارض جانبی قرص یاسمین چیست؟

در صورت وجود علائم واکنش آلرژیک به یاسمین مانند کهیر؛ تنگی نفس، ورم صورت، لبها، زبان یا گلو با اورژانس تماس بگیرید. همچنین در صورت وجود مشکلات زیر مصرف یاسمین را متوقف کنید و با پزشک خود تماس بگیرید یا او را ملاقات کنید:

  • علائم سکته مغزی - بی حسی یا ضعف ناگهانی (به ویژه در یک طرف بدن)، سردرد ناگهانی شدید، ناهماهنگی، مشکلات بینایی یا تعادل.
  • علائم لخته خون - درد قفسه سینه، سرفه ناگهانی، خس خس، سرفه خونی، تورم یا گرما در یک یا هر دو پا؛
  • علائم حمله قلبی - درد یا فشار قفسه سینه، درد که به فک و شانه شما گسترش می یابد، حالت تهوع، عرق کردن؛
  • مشکلات کبدی - درد شدید معده، تب، احساس خستگی، از دست دادن اشتها، ادرار تیره، مدفوع رنگ رسی، زردی (زرد شدن پوست یا چشم ها)؛
  • تغییر در الگو یا شدت سردردهای میگرنی؛
  • تورم در دستان، مچ پا یا پاها؛
  • تشکیل توده سینه؛ 
  • علائم افسردگی - مشکلات خواب، ضعف، احساس خستگی، تغییرات خلقی.

عوارض جانبی یاسمین معمول و رایج که کم کم بعد از مدتی رفع می شوند شامل موارد زیر می باشد:

  • تهوع، استفراغ؛
  • حساسیت پستان
  • سردرد، تغییرات خلقی، احساس خستگی یا تحریک پذیری؛
  • افزایش وزن؛ 
  • تغییر در دوره قاعدگی،
  • کاهش میل جنسی.

البته توجه داشته باشید که موارد گفته شده لیست کاملی از عوارض جانبی نیست و ممکن است عوارض دیگری نیز وجود داشته باشد. بنابراین بهتر است در مورد عوارض جانبی با پزشک خود مشورت کنید. 

اگر قرص یاسمین بیش از حد مصرف کنم چه اتفاقی می افتد؟

مصرف بیش از حد این قرص تهدید کننده زندگی است و باید با اورژانش تماس بگیرید یا به بیمارستان مراجعه کنید. علائم مصرف بیش از حد شامل حالت تهوع، استفراغ و خونریزی از واژن است.

در هنگام مصرف یاسمین چه کارهایی نباید انجام دهم؟

در حالی که یاسمین مصرف می کنید، بویژه اگر بالای 35 سال سن دارید، نباید سیگار بکشید. یاسمین شما را از بیماری های منتقله از راه جنسی از جمله HIV و بیماری ایدز محافظت نمی کند. استفاده از کاندوم تنها راه محافظت در برابر این بیماری ها است.

تداخل قرص یاسمین با سایر داروها

بسیاری از داروها می توانند با قرص های جلوگیری از بارداری تداخل داشته باشند و اثر آن ها را کاهش دهند و باعث بارداری شوند. داروهای اتینیل استرادیول نیز می توانند سطح برخی داروهای دیگر در خون را تغییر دهد و آنها را کم اثرتر کند یا عوارض جانبی را افزایش دهد. داروهای دیگر نیز که می توانند با یاسمین تداخل داشته باشند شامل زیفامپین، ضد صرع ها، آنتی بیوتیك، آتروواستاتین، اسید اسكوربیك، استامینوفن و داروهای تجویزی و یا بدون نسخه، ویتامین ها و محصولات گیاهی هستند.

سخن آخر

همان طور که ملاحظه کردید قرص های ضد بارداری یاسمین برای همه افراد توصیه نمی شود و بهترین حالت این است که توسط پزشک تجویز شود تا عوارض آن کاملا تحت نظارت پزشک باشد. به علاوه باید دقت کنید که آن ها را به درستی و سر موقع مصرف کنید تا خطر بارداری ایجاد نشود. از طرفی افرادی که دارای برخی از بیماری ها هستند و یا سیگاری می باشند به هیچ وجه نباید از این قرص استفاده کنند. 

 drugs a-z list. Yasmin(Drospirenone and Ethinyl Estradiol) side effects drug center.Last reviewed on RxList: 6/21/2017

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو