انتقال سریع کرونا از کودکان تهدیدی جدی برای افراد مسن است

69

1399/5/26

20:54


انتقال سریع کرونا از کودکان تهدیدی جدی برای افراد مسن است

سلامت نیوز:فوق تخصص نوزادان دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت : انتقال سریع کرونا از طریق کودکان همچنان تهدیدی جدی برای افراد مسن، پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها محسوب می‌شود و خطر مرگ را برای این گروه سنی در پی دارد.


به گزارش سلامت نیوز به مقل از ایرنا،دکتر یدالله زاهد پاشا افزود: ویروس کرونا و بیماری کووید-۱۹ به عنوان یک پاندمی ، خطرناک ترین و فاجعه بار ترین تهدید حوزه سلامت ، امنیت و اقتصاد جهان در یک قرن اخیر محسوب می شود و یکی از جنبه های خطرناکی این ویروس هم ناشناخته بودن رفتار آن و بروز علائم بالینی متنوع با گذشت زمان است.


وی توضیح داد : در فاز اول بیماری تاکید بر این بود که افراد مسن دارای فاکتورهای خطر بیماری قلبی عروقی، فشار خون، چاقی، بیماری مزمن ریوی ، دیابت یا نقص ایمنی در خطر هستند ، اما در فاز دوم ما شاهد ابتلا جوانان و میانسالان و حتی کودکان هستیم.


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت : همان طور که می دانید ویروس برای ورود به بدن نیاز به گیرنده هایی دارد که این گیرنده ها در بافت ریه، قلب و عروق وجود دارد و در بزرگسالان این گیرنده ها زیاد و تکامل یافته اند ویروس بعد از ورود از طریق این گیرنده ها تکثیر و منتشر و باعث ایجاد طوفان سایتوکاینی می شود.


دکتر زاهد پاشا افزود: خوشبختانه این گیرنده ها در کودکان تکامل یافته نیست و به همین دلیل کودکان مبتلا به فرم شدید این بیماری دچار نمی شوند ، ولی باید به یاد داشته باشیم که چون شدت این بیماری در کودکان کمتر است ، بنا بر این آنها به راحتی از راه ترشحات ، قطره های تنفسی ، مدفوع و اسهال ویروس را به افراد مسن منتقل می کنند.
وی تاکید کرد که با توجه به علاقه بیش از حد پدربزرگ ها و مادربزرگ ها به نوه هایشان و احتمال بغل کردن و نوازش آنها ، این گروه سنی بشدت در معرض تهدید ابتلا به بیماری کووید-۱۹ با انتقال ویروس از کودکان قرار می گیرند و متاسفانه به خاطر پایین بودن سیستم ایمنی بدنشان ، بیش از بقیه گروههای سنی در معرض تهدید قرار می گیرند.


زاهد پاشا با اشاره به اینکه والدین باید توجه داشته باشند کودکان زیر پنج سال به عنوان یکی از عوامل منتشر کننده بیماری محسوب می شوند ، افزود: در صورت ابتلا کودکان بهتر است قرنطینه شوند و در خانه یک نفر مسئولیت پرستاری و نگهداری را با رعایت اصول پروتکل بهداشتی بر عهده بگیرد و در این مدت کودک نباید به مهد برود و لازم است کودکان بالای ۲ سال از ماسک استفاده کنند.


فوق تخصص نوزادان دانشگاه علوم پزشکی بابل با ذکر این نکته که متاسفانه تاکنون داروی قطعی یا واکسن برای این ویروس در دسترس همگان قرار نگرفته است؛ بیان داشت: توصیه می شود تا زمانی که دارو و واکسن در اختیار همه قرار نگرفت همه مردم با رعایت مسائل بهداشتی که عبارت از شست و شوی دست ها، استفاده از ماسک، قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی با این بیماری مبارزه کنند.


آخرین گزارش از دانشگاه علوم پزشکی بابل که حدود یک ماه پیش منتشر شده بود نشان داد که از زمان شناسایی و شیوع ویروس کرونا بیش از ۱۵۰ کودک مبتلا به کرونا در بیمارستان فوق تخصصی کودکان امیرکلا در بابل بستری و تحت درمان قرار گرفتند.


زنگ خطر ورود بیماری کووید ۱۹ به مازندران ۳۰ بهمن سال گذشته با شناسایی ۲ بیمار مشکوک در بابل نواخته شد. بیماران شناسایی شده افرادی بودند که همزمان با شیوع کرونا در قم به آن شهرستان سفر داشتند.


دانشگاه علوم پزشکی بابل که مستقل از دانشگاه علوم پزشکی مازندران فعالیت می کند، شهرستان بیش از ۵۲۰ هزار نفری بابل را با هفت بیمارستان تحت پوشش دارد که از این تعداد پنج بیمارستان آیت الله روحانی و میناگر ، شهید بهشتی ، یحیی نژاد و امیرکلا از ابتدا برای پذیرش بیماران کرونایی اختصاص یافتند و همچنان هم پذیرش این بیماران در تمامی این بیمارستان ها ادامه دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو