اکبر شیرمحمدی مدیرکل فنی صندوق بازنشستگی کشوری در گفت‌وگو با برنامه"گفتگوی اقتصادی" درباره صندوق‌های بازنشستگی و چالش‌های پیش رو گفت: صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان یک صندوق بیمه‌ای و در قالب نظام‌های بازنشستگی تعریف شده است.

وی افزود: این صندوق‌ها باید وظایف و تعهدات خود را در چارچوب بیمه‌ای و با دریافت کسور بازنشستگی و سرمایه گذاری انجام دهند.

شیرمحمدی یادآور شد: با تصویب قانون اصلاح ماده ۷۴ قانون استخدامی کشور در سال ۵۳ حدود ده سال سنوات بازنشستگی به عنوان خدمت ارفاقی کارکنان ایجاد شد و بزرگترین لطمه را به نظام بازنشستگی کشور وارد کرد و البته قوانین حمایتی نیز تعهدات صندوق را بیشتر کردند.

مدیر کل فنی صندوق بازنشستگی کشوری درباره وضعیت شاخص‌های مالی و درآمدی صندوق‌های بازنشستگی اظهارکرد: در حال حاضر شاخص پوشش حمایتی ۰،۷ دهم درصد است به این معنا که به ازای هر نفر بازنشسته کمتر از یک نفر کسور پراختی وجود دارد و این موضوع بزرگترین لطمه را به منابع ورودی صندوق‌های بازنشستگی می‌زند.

وی افزود: کسورات بازنشستگی که در حال حاضر از کارکنان شاغل دریافت می‌شود پاسخگوی کمتر از ۲۰ درصد پرداخت حقوق بازنشستگان صندوق بازنشستگی بوده و سرمایه گذاری‌های صندوق‌های بازنشستگی کشوری هم کمتر از پنج درصد پرداختی‌های حقوق بازنشستگان را جوابگوست ضمن اینکه وابستگی این صندوق‌ها به بودجه عمومی نیز بیشتر از ۷۵ درصد پرداختی ماهیانه این صندوق‌ها را جبران می‌کند.

این مقام مسئول درباره مطالبات صندوق‌های بازنشستگی از دولت گفت: آثار مالی که به خاطر قوانین و مقررات موجود بر این صندوق‌ها تحمیل شده عدد بسیار بزرگی است به طوری که صندوق‌ها به شدت وابسته به بودجه عمومی شدند.

شیرمحمدی درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان اظهار کرد: برخلاف حقوق شاغلان که افزایش متناسبی داشته، اما متاسفانه این افزایش در مورد بازنشستگان منطقی اعمال نشد. حقوق بازنشستگان در اوایل سال فقط یک افزایش عمومی پیدا کرد. دولت هم برای جبران این نقیصه فرمول مربوط به چگونگی افزایش حقوق‌ها را از ابتدای مهرماه تنظیم می‌کند و در صورت ابلاغ به صندوق در اولین فرصت این احکام صادر خواهد شد و منتظریم که خبر افزایش حقوق بازنشستگان معادل ۸۰ یا ۹۰ درصد حقوق شاغلان را بشنویم.

وی با بیان اینکه افزایش سن امید به زندگی در دنیا باعث افزایش سن بازنشستگی می‌شود، گفت: میانگین سن بازنشستگی در دنیا حداقل ۶۰ سال است، اما در کشور ما این سن ۵۲ سال است. اگر سن و سابقه و محاسبه حقوق بازنشستگی تغییر اساسی می‌کرد الان صندوق‌های بازنشستگی کمتر با مشکلاتی از جمله پرداخت تعهدات مواجه بودند.

شیرمحمدی با بیان اینکه مزایای سخاوتمندانه در صندوق‌های بازنشستگی ایران در دنیا نظیر ندارد، گفت: مثلا فرزند دختر در صورت طلاق گرفتن حمایت می‌شود و از خانم ۷۰ ساله‌ای هم که طلاق می‌گیرد، حمایت می‌شود و همین مسائل مدت تعهدات صندوق‌های بازنشستگی را افزایش می‌دهد.

مدیر کل فنی صندوق بازنشستگی کشوری اصلاحات ساختاری از جمله کوچک کردن صندوق‌های بازنشستگی را ضروری خواند و تصریح کرد: صندوق‌ها دیگر از اداره کردن خود عاجز شده اند لذا حتماً باید به جایگاه صرفاً پرداخت کننده حقوق بازنشستگان تبدیل شوند و دریافت کسورات بازنشستگی هم مستقیماً در مسیر سرمایه‌گذاری‌های پایدار و مطمئن قرار گیرد.

وی تأکید کرد: اگر تعهدات صندوق‌های بازنشستگی منطبق با منطق و قانون و اصول بیمه‌ای باشد قطعاً تعهدات صندوق در بحث حمایت هم منطقی‌تر خواهد شد و البته که این موضوع نیازمند تأمین منابع پایدار است.

شیرمحمدی در پایان این گفتگو از مجلس و نهاد‌های ذیربط درخواست کرد که دست صندوق بازنشستگی را بگیرند و برای حل مشکلات آینده این صندوق‌ها اقدام کنند.