"چهل‌تیکه" در دهه محرم روی آنتن شبکه نسیم / حاتمی: آهنگ‌های محلی و نوستالژیک در فصل جدید بازخوانی می‌شود

124

1399/5/27

12:57


الهام حاتمی تهیه‌کننده و کارگردان از تغییرات فصل جدید برنامه "چهل‌تیکه" سخن گفت.

"چهل‌تیکه" در دهه محرم روی آنتن شبکه نسیم / حاتمی: آهنگ‌های محلی و نوستالژیک در فصل جدید بازخوانی می‌شود

سرویس سینمایی هنرآنلاین: الهام حاتمی تهیه‌کننده و کارگردان برنامه "چهل‌تیکه" در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره فصل جدید این برنامه توضیح داد: ضبط این برنامه از اردیبهشت‌ماه آغاز شد و تا مرداد ادامه داشت و قرار است تا اوایل آبان ماه هر شب از شبکه نسیم به روی آنتن برود و شنبه‌ها نیز گلچینی از برنامه‌های قبلی پخش خواهد شد. این برنامه در ایام ماه محرم و دهه نخست نیز به روی آنتن می‌رود و مهمانانی که کارهایشان به‌نوعی مرتبط با حال و هوای این ایام است در برنامه  حضور خواهند داشت.

او در ادامه درباره تغییرات این فصل نیز گفت: یکی از ساختارشکنی‌هایی که در تلویزیون توسط این برنامه انجام شده است حضور خواننده در استودیو و اجرای زنده است. در فصل جدید ما یکسری آهنگ‌های محلی و تعدادی آهنگ‌های نوستالژیک را بازخوانی می‌کنیم. درواقع در هر برنامه یک قطعه موسیقی زنده خواهیم داشت و علاوه بر این، بخش کوتاهی را به گفت‌وگو درباره آن موسیقی اختصاص داده‌ایم که سینا ذکایی سرپرستی این بخش را بر عهده دارد، تا چنانچه قطعه اجرایی قصه‌ای دارد برای مخاطب بازگو شود تا بتواند ارتباط بیشتری با موسیقی برقرار کند. خواننده اصلی ما هادی فیض‌آبادی است که سنتی می‌خواند و در کنار او از خوانندگان محلی و ارکستر سمفونیک که همگی به شکل آکادمیک در این عرصه فعالیت و تحصیل کرده‌اند استفاده کردیم. برایم مهم است آنچه در برنامه ارائه می‌دهم درست باشد و همچنین اصرار بر روی زنده خوانی داشتم تا روح کار دیده شود. علاوه بر این از گروه کر نیز برای اجرای کارهای کودک بهره گرفتیم.

این تهیه‌کننده به تغییر دکور برنامه اشاره کرد و افزود: ما به دکور برنامه چندان دست نزدیم چون مخاطب با آن ارتباط خوبی برقرار کرده است و تنها پس‌زمینه تصویری آن را که میدان حسن‌آباد متعلق به دهه 30- 40 شمسی بود به بخشی از میدان انقلاب دهه 50- 60 تغییر دادیم.

حاتمی ادامه داد: برنامه ما بر اساس نوستالژی است و هر آدمی که این نوستالژی را ساخته در برنامه ما جای دارد. مهمانان مختلفی در فصل جدید داریم و با نظر مردم از این مهمانان دعوت کردیم. به‌طور مثال در ایام محرم ما میزبان افرادی چون صادق آهنگران، دکتر افروز، حبیب دهقان نسب، حسن سلطانی و ... هستیم. درواقع مهمانان ما افرادی هستند که ما با آن‌ها خاطره داریم و برخی بعد از سال‌ها دوری از تلویزیون به این برنامه آمده‌اند. هدف و رسالت ما یادآوری سرمایه‌هایی است که داریم و افرادی که کم‌کم از یاد رفته‌اند و با حضور در برنامه "چهل‌تیکه" دوباره به کار برگردانده شده‌اند.  جدای از حضور مهمانان ویژه، گفت‌وگوهای ما در این فصل متفاوت‌تر شده است و فضای گفت‌وگوها را تغییر دادیم. تیم سردبیری ما سؤالات جدیدی طراحی کرد تا متناسب با حال و هوای هر مهمان، برنامه پیش برود. یکی از اتفاقات مهم در برنامه ما این است که در هیچ‌کدام از برنامه‌ها سؤال زردی از مهمان نپرسیدیم و از آنجایی که آن شب، شب مهمان برنامه است حفظ شان مهمان برایمان بسیار اهمیت دارد. تاکنون 200 قسمت از برنامه روی آنتن رفته است و من تاکنون کسی را به خاطر ندارم که از برنامه خسته شده باشد یا ابراز ناراحتی کرده باشد.

او همچنین درباره تغییر در استندآپ‌ها نیز اظهار کرد: تغییری در این بخش نداشتیم و همان کاراکترها حضور دارند و ادامه پیدا می‌کند. سرپرست نویسندگان ما ندا روشنایی و مونا زارع هستند، اما آیتم‌هایی به برنامه اضافه کردیم مانند آیتم انیمیشن‌های نوستالژی یا پخش تیتراژهای خاطره‌انگیز که به‌زودی به برنامه افزوده خواهد شد.

حاتمی در ادامه به‌سختی کار در شرایط کرونا اشاره کرد و گفت: ما شرایط سختی برای تولید برنامه داشتیم و من به‌عنوان مسئول این برنامه، وظیفه حافظت از جان همکارانم و مهمانان را نیز بر عهده داشتم. از همین رو کار برای ما در این شرایط بسیار سخت‌تر از گذشته شد. ما برای حفظ جان عوامل و مخاطبان از حضور تماشاگران در برنامه با وجود آنکه بخش مهمی از برنامه بودند گذشتیم و تلاش کردیم جای خالی آن‌ها را در برنامه با حرکات دوربین به نحوی پر کنیم که این عدم حضور تماشاگر کمرنگ‌تر شود. کار ما مانند کار تئاتر است و نفس به نفس مخاطب بودن برایمان  اهمیت دارد، اما در شرایط حال حاضر جای ریسک وجود نداشت. شیوع کرونا کار را برای ما در انتخاب مهمانان نیز سخت کرد و ما دوست داشتیم از مهمانان مختلفی در برنامه بهره بگیریم که به دلیل شرایط سخت سفر در روزگار کرونا، این امکان بعضاً فراهم نشد. قطعاً اگر این شرایط نبود ما می‌توانستیم فصل جدید را متفاوت‌تر کار کنیم. حتی مهمانانی داشتیم که دعوت ابتدایی ما را پذیرفته بودند، اما بعد به دلیل کرونا انصراف دادند.

این کارگردان همچنین درباره حضور محمدرضا علیمردانی به‌عنوان مجری و تأثیری که در برنامه داشته است، بیان کرد: حسن بزرگی که محمدرضا علیمردانی دارد این است که تمام سعی خود را می‌کند تا مهمان برنامه حس خوبی داشته باشد و هیچ‌وقت تلاش نکرد تا در مقابل مهمان برنامه، خودش را نشان دهد. درواقع اجرای او ویژگی مهم برنامه ماست و سعی می‌کند که احترام مهمان حفظ شود. از سوی دیگر چند قابلیتی بودن او و آشنایی با حوزه موسیقی، دوبله و حتی دوستی و همکاری با مهمانان باعث شده تا مهمان در مقابل او احساس راحتی داشته باشد.

او در خاتمه اظهار کرد: تدوین این برنامه کار بسیار سختی است چون باید از متریال آرشیوی استفاده کنیم که محمد حاتمی به همراه شهاب موسوی عهده‌دار این بخش هستند و آنچه دیده می‌شود حاصل تلاش این دوستان در بخش تدوین است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو