هیچ بیماری به دلیل نبود تخت، پشت در بیمارستان نمانده است/انتقال ۷۵ درصد مبتلایان به کرونا به بیمارستان توسط اورژانس ۱۱۵

85

1399/5/27

20:57


هیچ بیماری به دلیل نبود تخت، پشت در بیمارستان نمانده است/انتقال ۷۵ درصد مبتلایان به کرونا به بیمارستان توسط اورژانس ۱۱۵

سلامت نیوز: رییس سازمان اورژانس کشور با تاکید براینکه:« معاونت درمان وزارت بهداشت الان برنامه ریزی دقیقی برای تخت های اورژانس بیمارستانی اتخاذ کرده است و تا امروز هیچ بیماری پشت در بیمارستان به خاطر نبود تخت یا عدم پذیرش نمانده است.» از انتقال ۷۵ درصدی بیماران مبتلا به کرونا به بیمارستان توسط اورژانس خبر داد.

دکتر پیرحسین کولیوند رییس سازمان اورژانس کشور، گفت:« در بحران کرونا سعی ما بر این بود که به بقیه دستگاه ها کمک کنیم جاهایی که نیاز به حضور بیشتر ما داشتند همزمان کارها را برایشان انجام دهیم بعد از گذشت ۶ ماه همکاران ما در اورژانس ۱۱۵هنوز اماده باش هستند و کسی مرخصی نرفته است متاسفانه ۱۹۰۰ نفر از همکاران ما در اورژآنس به کرونا مبتلا شدند و ۴ نفر از همکاران نیز شهید شدند. درهمین بحبوحه زمانی ۱۲۵ پروژه را راه اندازی کردیم که یکی از آنها راه اندازی اورژانس ریلی بود که برای اولین بار در کشور اتفاق افتاد.»


وی افزود:« الان خیلی از مردم به خاطر بیماری های مزمن به بیمارستان ها مراجعه نمی کنند ولی خدمات فوریت ها ی پزشکی ما کاهش پیدا نکرده است و اضافه بر خدماتی که به مبتلایان کرونا ارائه می دهیم سایر خدمات با سرعت و کیفیت بالا ارائه می شود.»


وی درباره اثرات تحریم ها با اورژانس کشور گفت:« تحریم ها شامل حال اورژانس هم شده به نحوی که الان پشتیبانی آمبولانس ها را قطع کرده اند اما با برنامه ریزی که داشته تعداد آمبولانس ها را از ۲۴۰۰ دستگاه به ۵۵۰۰ دستگاه امبولانس ارتقا دادیم و با این اتعداد توانستیم خدماتمان را تقویت کنیم و با سرعت مناسبی ارائه خدمت کنیم به طوری که زمان رسیدن به مددجو کاهش یافته است و در حال حاضر نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد خدمات ما بیشتر شده است. زمان حضور در تهران ۳۸ دقیقه بود که در حال حاضر کمتر از ۱۴ دقیقه است.»


وی گفت:«در حال حاضر ۴۵ فروند بالگرد داریم که اورژانس هوایی را پوشش می دهد و همین امر باعث شده در سازمان بهداشت جهانی جزو کشورهای گروه الف باشیم و با کشورهایی مثل فرانسه و آلمان مقایسه شویم که این به دلیل توسعه اورژانس کشور بوده است. در مدیریت سکته های حاد قلبی و مغزی نیز از خیلی از کشورهای دنیا جلوتر هستیم.»


وی در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت نیوز مبنی بر اینکه آیا با توجه به شیوع کرونا با کمبود تخت در اورژانس بیمارستان ها مواجه هستیم؟ گفت:« تا الان کمبود تخت خاصی حس نمی شود. معاونت درمان وزارت بهداشت الان برنامه ریزی دقیقی برای تخت های اورژانس بیمارستانی اتخاذ کرده است و تا امروز هیچ بیماری پشت در بیمارستان به خاطر نبود تخت یا عدم پذیرش نمانده است. شاید یکی از کشورهای مطرح باشیم که توانسته خدمات گسترده ای را به مراجعین ارائه دهد.»


وی افزود« ۷۵ درصد بیماران مبتلا به کرونا توسط اوراژانس ۱۱۵ به بیمارستان منتقل شده اند و ۱۰۰درصد بیمارانی که از مراکز درمانی و بیمارستان ها به بیمارستان های سانتر کرونا رفتند از طریق اورژانس است.»


وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار سلامت نیوز مبنی براینکه با توجه احتمال شیوع همزمان آنفلوانزا و کرونا در کشور،‌اورژانس چه تمهیداتی اندیشیده است، گفت:« سناریوهای مختلفی را پیش بینی و برنامه ریزی کردیم اضافه بر وظیفه ذاتی برای حوادث و اپیدمی ها برنامه ریزی می کنیم که بتوانیم کارهایمان را انجام دهیم. هرجایی که با برنامه ریزی اقدام کردیم غافلگیر نشده ایم. با برنامه ریزی دقیق تر می توانیم خدمات بهتری به مردم ارایه دهیم. امروز یک جلسه ای با مسوولین وزارت بهداشت داشتیم برای تعریف سناریوهای مختلف در پاییز که اورژانس چه تکالیفی دارد.»

وی گفت:« سازمان اورژانس کشور از زمان شیوع کرونا در کشور هم به صورت حرفه ای و هم به صورت دقیق، برنامه ریزی کرد و وارد عملیات شد به نحوی که به خاطر ماهیت حرفه ای و ذاتی برنامه ریزی دقیقی برای مواجهه با مبتلایان به کرونا داشت و آموزش های لازم به پرسنل داده شد و دچار شتاب زدگی نشدیم و با برنامه ریزی کارهای خدمت رسانی فوریت های پزشکی را انجام دادیم.»


وی در ادامه گفت:« انتقال دانشجویان خارج از کشور به داخل توسط سازمان اورژانس انجام گرفت و قرنطینه آنها کاملا توسط همکاران سازمان انجام شد و توانستیم با سلامت کامل همه آنها را به خانواده هایشان تحویل دهیم.»


دکتر کولیوند گفت:«ارائه خدمات فوریت های پزشکی برای بیمارانی که با کرونا مواجه شده بودند توسط تیم عملیات ویژه اورژانس انجام شد که این تیم از دو سال پیش شکل گرفت که یک تیم بین المللی است که در سراسر کشور حضور دارند و با توجه به ماهیت کار ما که هیچ وقت کم نمی شود این تیم را برای خدمت رسانی در زمان هایی که اتفاقاتی مثل سیل، زلزله، طوفان و یا بیماری هایی مثل کرونا رخ می دهد ایجاد کردیم. تجهیزات کافی و لازم هم برای آنها ایجاد کنیم.»


وی افزود:«آنچه در طول دوره شیوع کرونا با آن مواجه شدیم تماس ۴ برابری با اورژانس ۱۱۵ بود که فشار کاری را چندبرابر می کرد خیلی سریع طبقه همکف سازمان اورژانس را تبدیل به یک مرکز تلفن جدا برای اطلاع رسانی کرونا کردیم و همکاران داوطلبانه در انجا برای پاسخگویی به بیمارانی که نیاز به راهنمایی داشتند حضور پیدا کردند. یکی دیگر از اقدامات اورژانس ارسال تجهیزات و لوازم حفاظت فردی به دانشگاه ها خصوصا دانشگاه علوم پزشکی قم و شهید بهشتی ایران و گیلان و مازندران بود که شرایط بسیار سختی بود اما خیلی دقیق و با کیفیت بالایی این کارها انجام شد.»


وی در خصوص قانون اجرای بهره وری برای کارکنان اوژانس گفت:« شبهاتی قبلا برای همکاران اورژانس درباره این قانون وجود داشت که با حضور در دیوان عدالت حل شد و همکارانی که دستورالعمل اجرای قانون بهره وری را اجرایی می‌کنند، برای آنها انجام می‌شود. شبهه ای درباره زمان شروع این قانون وجود داشت. اینکه همکاران ما در اورژانس جزو گروه بالینی هستند از این موضوع دفاع کرده ام. بودجه اجرای این قانون باید توسط سازمان برنامه و بودجه کشور در اختیار دانشگاه ها قرار گیرد اما ممکن است در برخی از موارد مثل اینکه از چه زمانی مشمول کارکنان شود دانشگاه ها دچار شبهاتی شوند اما اینکه قانونی زمین مانده باشد وجود ندارد و همه تابع قانون هستیم.»

وی درباره برگزاری کنکور سراسری و مراسم محرم گفت:« با هماهنگی معاونت بهداشت وزارت بهداشت کاملا آمادگی داریم و پروتکل هایی که آماده شده همراه این عزیزان خواهد بود و خود را جدای از عزیزان نمی دانیم و در کنار هموطنانی که باید کنکور دهند خواهیم بود و سلامت آنها جزو اولویت های اصلی ما است. برای برگزاری محرم هر آنچه که پروتکل های بهداشتی و درمانی باشد و دستورالعمل های کارگروه و هیاتی که تصمیم گیری می کنند بنا به آن اقدام می کنیم و خدماتمان را گسترده تر می کنیم ضمن اینکه نشان هایی از ماه محرم در آمبولانس ها خواهیم داشت که در این عزاداری ها به نوعی شریک هستیم. با رعایت کامل اصول بهداشتی و دستورالعمل هایی که وجود دارد عین مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا را عملیاتی می کنیم.»


وی درباره مزاحمت های اورژانسی در دوره کرونا گفت:« متاسفانه اورژانس ۱۱۵ همچنان مزاحم تلفنی دارد نمی دانم چرا تمام نمی شود شاید نیاز به فرهنگسازی توسط خود مردم دارد خواهش من این است در این شراط سخت که همکاران ما در اورژانس شبانه روز جان فدایی می کنند حق نیست مزاحم تلفنی داشته باشیم. البته دستگاه های دیگر از نظر قانونی برای پیگیری مزاحمت ها همکاری می کنند. بین ۲۵ تا ۳۰ درصد تماس ها با اورژانس، مزاحم تلفنی است.»


وی درباره جزئیات راه اندازی آمبولانس ریلی در کشور گفت:« راه اندازی آمبولانس ریلی یکی از ارزوهایی بود که داشتیم و آن را پیگیری می کردیم که با کمک وزیر راه و شهرسازی و نیز حمایت مدیرعامل سازمان راه آهن قرار شد ۳۰ واگن امبولانس و دو بیمارستان را به عنوان ریل امبولانس تجهیز کنیم. این آمبولانس‌ها به لوکوموتیوها متصل می‌شوند. آموزش خدمات هم برای کمک های اولیه و خودامدادی و دیگر امدادی و اینکه چطور از ۱۱۵ امدادخواهی کنند در واگن‌ها نیز انجام می‌شود. به دنبال این هستیم که دو بیمارستان ریلی را هم در کشور راه اندازی کنیم. اگر ۳۰ ریل راه اندازی شود تمام خطوط را پوشش می دهد.»


وی گفت:« برای مباحث کرونا یا اتفاقات دیگری مثل حوادث غیرمترقبه از تیم عملیات ویژه استفاده می کنیم که تجهیز به تمام امکانات ویژه هستند لذا کرونا هیچ تاثیری بر روند خدمت رسانی اورژانس ۱۱۵ نداشته است و با حضور بیشتر خدمت رسانی ها را بیشتر کرده ایم. رضایتمندی مردم از اورژانس ۱۱۵ افزایش پیدا کرده و تقدیر و تشکرهایی که از سامانه ۱۹۰ به ما می رسد خیلی بیشتر از شکایات است.»


وی گفت:« خدمات اورژانس در تمام سطوح برای مردم رایگان است. اکیپ هایی که اعزام می شوند وقتی موتورآمبولانس، بالگرد یا آمبولانس است دسته بندی خاصی دارد همزمان با اقداماتی که انجام می‌دهیم سامانه ۱۱۵ به متخصصان حاضر در دیسپچ متصل می‌شود تا خدمات درمانی از همان محل تا تحویل بیمار به بیمارستان انجام شود.»


وی گفت:« در استخدام های جدید وزارت بهداشت نظر ویژه ای به اورژانس دارد و از مجوز استخدام سه هزار نفر، ۵۰۰ نفر از نیروهای فوریت های پزشکی است و مجوز جذب ۳۵۰ نفر را نیز به صورت قراردادی داده اند با استخدام اینها نیروهای تازه نفس به کادر درمانی اورژانس ۱۱۵ اضافه می شود. در حال حاضر ۳۰ درصد دانشجویانی که از ترم قبل وارد دانشگاه شدند با موافقت وزیر بهداشت از خواهران هستند که به جمع اورژانس اضافه می شوند.»


وی گفت:«‌ در زمینه آموزش عمومی خوب کار کردیم به عنوان مثال سال گذشته برای چهارشنبه آخر سال با حضور در مدارس و مساجد توانستیم ۶۵ درصد مصدومین آخر سال را کم کنیم. برای قشرهای مختلف کتابچه ای برای اینکه چه موقع از ۱۱۵ کمک بگیرند تدارک دیدیم با آموزش و پروش نیز هماهنگ کردیم که در کتاب درسی مطالب خودامدادی و دگرامدادی گنجانده شود. می توانیم از ظرفیت شبکه های مجازی برای آموزش همگانی بیشتر کمک بگیریم که می تواند از خیلی از حوادث پیشگیری کند.»


وی گفت:« در خصوص مترو از ایستگاه امام خمینی و صادقیه پایگاه های ما مستقر هستند و هرجایی که مسوولین مترو بتوانند فضای مناسب را در اختیار ما بگذارند پایگاه خود را فعال می کنیم و برای این منظور روز شنبه رایزنی هایی با مترو داشتیم. شهرداری تهران همکاری خیلی خوبی با سازمان اورژانس دارد در حال حاضر حدود ۳۲ پد بالگرد را در نقاط مختلف تهران برای ما احیا کرده اند. سوله های بحران را هم در اختیار ما قرار داده تا پایگاه هایمان را در آنجا داشته باشیم. در کنار آتش نشان ها پایگاه های ما هم وجود دارد و در کنار آنها برای مصدومین حادثه ارائه خدمت می کنیم.»


وی درباره موتورآمبولانس ها گفت:« یکی از کارهای موفق سازمان اورژانس راه اندازی اورژانس موتوری بود که خود را سریع تر به مددجو می رساند و اگر نیاز باشد امبولانس و بالگرد هم در محل حضور پیدا می کنند با این کار هزینه های ما کاهش پیدا کرده و کیفیت و سرعت کار ما بالاتر رفته است. این کار را در تهران با ۳۳۰ دستگاه موتور آمبولانس شروع کردیم و برای این که شهرهای دیگر را پوشش دهیم و خود را زودتر به مددجو برسانیم هزار دستگاه دیگر خریداری کردیم که امیدواریم به زودی به ناوگان ما اضافه شود.»


وی در پاسخ به اینکه آیا موتورآمبولانس ها از تولیدات داخلی تامین شده است، گفت:« هنوز موتورآمبولانس تولید داخل که بتواند خدمات فوریت های پزشکی را پوشش دهد نداریم. آقایان وعده دادند اما حتی هیچکدام از خودروسازها نتوانسنتد آمبولانس تولید کنند و برای خرید اتوبوس آمبولانس یک سال است که با تولیدکنندگان مذاکره می کنیم که در بتوانیم تولید آن را در کشور راه اندازی کنیم.»


وی درباره تمهیدات اورژانس برای پیاده روی اربعین گفت:« در خصوص مناسبت هایی مثل محرم و اربعین تابع قوانین کشورهستیم ولی آمادگی لازم را برای خدمت رسانی داریم اگر ستاد هر تصمیمی بگیرد ما برنامه ریزی داریم و سناریوهای مختلفی را برای آن داریم اگر اجازه برگزاری دهند براساس پروتکل ها اقدام می کنیم و در کنار مردم هستیم و با تمام توان فعالیت های خود را انجام می دهیم چنین نیست که بخواهیم کم کاری کنیم.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو