معرفی سریال های تلویزیونی ماه محرم و صفر سال 99

معرفی سریال های تلویزیونی ماه محرم و صفر سال 99


270

1399/5/27

21:40


ایام محرم در پیش است و در راستای محدودیت عزاداری ها و ترجیح بر در خانه ماندن، سریال های «زمین گرم»، «بوم و بانو» و «سرزده» برای این ایام آماده پخش هستند.

معرفی سریال های تلویزیونی ماه محرم و صفر سال 99

یک ساعت پیش
ایام محرم در پیش است و در راستای محدودیت عزاداری ها و ترجیح بر در خانه ماندن، سریال های «زمین گرم»، «بوم و بانو» و «سرزده» برای این ایام آماده پخش هستند.

معرفی سریال های تلویزیونی ماه محرم و صفر سال 99

اختصاصی سلام سینما- ایام محرم در پیش است و با توجه به محدودیت های کرونایی در برگزاری مراسم، انتظار می رود با سوق یافتن عزاداری ها به سمت خانه، تماشاگران بیشتری پای سریال های محرم بنشینند.

 با نزدیک شدن به ایام عزاداری محرم و صفر، سریال‌های «زمین گرم»، «نجلا»، «بوم و بانو» و «سرزده» از شبکه‌های مختلف سیما پخش می‌شوند و مهمان خانه عزادارن سید و سرور شهیدان هستند. برخلاف سریال‌های ویژه رمضان و نوروز که به‌واسطه کرونا بی‌برنامه و شلخته پخش شدند، همه‌چیز برای محرم آماده است و اینجور که پیداست همه‌چیز طبق برنامه پیش می‌رود.

در این یادداشت سریال‌های ویژه ماه محرم را معرفی کرده‌ایم.

زمین گرم

سریال زمین گرم- محرم۹۹

پخش در ماه محرم از شبکه سوم سیما

کارگردان:  سعید نعمت اله

تهیه کننده: محمدرضا شفیعی

بازیگران: علیرضا خمسه,  اصغر همت,  نادر فلاح,  کامران تفتی,  مرجان شیرمحمدی,  علیرضا آرا,  شیوا ابراهیمی,  دنیا مدنی

خلاصه داستان:

بعد از سال‌ها بی‌خبری دو برادر ازهم، برادر بزرگ‌تر که آخرین ساعات حیات خود را پشت سر می‌گذارد به سراغ برادر کوچک‌تر می‌رود تا وصیت کند؛ وصیتی که زندگی برادر کوچک را دستخوش چالشی بزرگ می‌کند...

 

«زمین گرم» مضمونی اجتماعی- مذهبی دارد. این سریال 30 قسمتی که برای پخش از شبکه سوم سیما آماده شده؛ با لحنی متفاوت از «جراحت» و «برادرجان»، ادامه ای از سه گانه سعید نعمت‌اله در همان فضای برادرانه و خانواده است. جالب است بدانید نعمت الله برای اولین بار کارگردانی یک مجموعه را عهده‌دار است هرچند یک نویسنده تلویزیونی کارکشته به حساب می‌آید.

 

نجلا

محرم ۹۹- سریال نجلا

پخش در ماه صفر از شبکه سوم سیما

کارگردان:  خیرالله تقیانی‌پور

تهیه کننده: سعید سعدی

بازیگران: حسام منظور,  هدایت هاشمی,  سارا رسول زاده,  آزیتا حاجیان,  ملیکا شریفی نیا,  نسیم ادبی

خلاصه داستان:

داستان این سریال در سال 58 می‌گذرد و روایت آن با عاشورا و امام حسین (ع) پیوند دارد...

سریال «نجلا» در همین روزهای کرونایی در لوکیشن بوستان ولایت با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی فیلمبرداری شد تا به موقع به پخش برسد. این مجموعه در ۱۵ قسمت برای شبکه سوم سیما آماده شده است.

گویا تصویربرداری سریال هنوز هم ادامه دارد و برای پخش در دهه آخر ماه صفر در حال آماده سازی است. عوامل این سریال بعد از ضبط سکانس‌هایی در تهران برای تصویربرداری مراسم پیاده‌روی اربعین راهی جنوب کشور می‌شوند  و همزمان با اربعین حسینی روی آنتن خواهد رفت.

 

بوم و بانو

بوم و بانو- محرم۹۹

پخش در ماه محرمم از شبکه دوم سیما

کارگردان:  سعید سلطانی

تهیه کننده: آرمان زرین کوب

بازیگران: مسعود رایگان,  بهنام تشکر,  دیبا زاهدی,  مهدی احمدی,  بهراد خرازی,  ساغر قناعت

خلاصه داستان:

«بوم و بانو» قصه‌ای تاریخی دارد که در دوران رضاخان می‌گذرد و مسایلی چون بحث ممنوعیت برگزاری مراسم عزاداری در آن زمان مطرح می‌شود... در ایامی که عشق رهروان محرم به مسلخ برده می‌شود و شورشان به یغما می‌رود، عشقی بی‌آلایش سر بر می‌آورد که در دل طوفان بلایای زمانه به ابتلا کشیده می‌شود و در سایه تزویر و فریب بدخواهان تا مرز نابودی می‌رود، اما در واپسین لحظات، چون سیمرغی از میان خاکستر برمی‌خیزد...

 

سعید سلطانی که تجربه ساخت سریال‌های تاریخی موفقی چون «پس از باران» و «خانه‌ای در تاریکی» را در کارنامه هنری‌اش دارد، باز هم به سراغ بخشی از تاریخ ایران رفته است. «بوم و بانو» مقطع تاریخی دوره پهلوی را به نمایش می‌گذارد و کاری در حوزه تاریخ معاصر به شمار می‌آید. این مجموعه به نویسندگی شعله شریعتی و اعظم بهروز آماده می‌شود و روایتگر داستانی عاشقانه و تاریخی است.

 

سرزده

سرزده- محرم ۹۹

پخش در ماه محرم از شبکه یک سیما

کارگردان: بهادر اسدی

تهیه کننده:  بهادر اسدی

بازیگران: بهرنگ علوی,  نسیم ادبی,  علی انصاریان,  رویا میرعلمی,  رحیم نوروزی

خلاصه داستان:

داستان حول محور اصلان و رضا که دوستان دوران جوانی و رقبای کشتی چوخه بوده‌اند می‌گذرد که دست روزگار مسیر آن‌ها را از یکدیگر جدا کرده است. رضا پلیس شده و اصلان به کار‌های خلاف کشیده شده است. چهار سال قبل رضا موفق به دستگیری اصلان می‌شود...

این مینی سریال به کارگردانی بهادر اسدی ساخته شده و در ۹ قسمت آماده پخش شده است. این سریال که به همت صدا و سیمای خراسان رضوی و شبکه یک سیما و با هدایت و مشارکت مرکز سیمای استان‌های رسانه ملی ساخته که ابتدا قرار بود در شب‌های قدر پخش شود اما کنداکتور ماه محرم نصیبش شد.

تصویربرداری «سرزده» ‌هم به مدت ۶۰ روز در ایام بیماری کرونا با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی به طول انجامید و سریالی به روز در رابطه با پلیس و یگان ویژه و مواردی مثل توبه و بخشش است.

 

یه تیکه زمین

یه تیکه زمین- محرم ۹۹

پخش در ماه محرم هر شب ساعت ۲۰ از شبکه نسیم

کارگردان:  مهدی کرم پور

تهیه کننده: محمدعلی اسلامی

بازیگران: داریوش ارجمند، رویا تیموریان، آتیلا پسیانی، کوروش تهامی

خلاصه داستان:

این سریال کوتاه درباره مردی به نام «حاج حیدر» است که در یک نانوایی سنگکی در یکی از محله‌های قدیمی تهران مشغول به کار است؛ حاج حیدر که مورد احترام مردم است در روستایی نزدیک تهران که زادگاهش است یک تکه زمین دارد و روستاییان فروش محصولات سالانه را به او و خانواده اش سپرده اند. نظم این چرخه از روزی تغییر می کند که حاج حیدر نانوایی را به علت تخلف تعطیل می کند و این شروع ماجراست.

این سریال روایتی ساده از یک زندگی اصیل و ساده ایرانی است و سعی دارد تا مباحث اخلاقی را در بستر یک داستان بیان کند که مهدی کرم پور آن‌را در سال ۹۱ برای شبکه دو ساخت. «یه تیکه زمین» اولین سریال تلویزیونی مهدی کرم پور پس از ساخت چهار فیلم سینمایی و پنج فیلم تلویزیونی بود.

محمد اصفهانی برای خواندن ترانه «بهشت از دست آدم رفت» بر روی تیتراژ سریال، برنده تندیس بهترین تیتراژ تلویزیونی سال ۹۱ به انتخاب کارشناسان در نخستین جشن سالانه موسیقی ما شد.

این سریال در زمان اولین اکران خود با انتقادات تندی مواجه شد و بسیار از رسانه‌های تندرو به آن تاختند. مثلا خبرگزاری فارس در مطلبی با تیتر «اهدای سریال محرم به کارگردان فیلم‌های مسئله‌دار» نوشت:

این‌روزها اعطای ساخت سریال به یک کارگردان مسئله‌دار و حضور رییس شبکه دو در پشت صحنه این سریال و مشارکت سیما فیلم در فیلم‌های توهین‌آمیز علیه ایران و دفاع مقدس، کلکسیون گاف‌های صدا و سیما را تکمیل کرده‌است.

رجانیوز دیگر سایت اصول‌گرای تندرو هم در مطلبی با اشاره به فیلم‌های پیشین کرم‌پور نوشت:

«جايی ديگر» را نه به دليل استفاده از يک شخصيت ترنس سكشوال، كه به جهت محتواي خطرناك و به ويژه استفاده از يك قطعه انيميشن كوتاه توهين‌آميز نسبت به دفاع مقدس در فيلم، مي‌توان نمونه منحصر به فردی دانست. چنانكه همين محتوای خطرناك و اين انيميشن ضد ايرانی كه توهين مستقيمی به رزمندگان هشت سال دفاع مقدس قلمداد می‌شد، اعتراضات فراواني را برانگيخت. سال گذشته نيز «كرم‌پور» با ساخت فيلم «پل چوبی» با موضوع حوادث سال ۸۸، كارنامه درخشان! خود را كامل كرد و به جرگه حاميان سينمايی فتنه ۸۸ پيوست. فيلمی كه اين روزها در ليست سياه حوزه هنری برای اكران قرار گرفته‌است.

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو