راهکارهای کسب آرامش برای کنکوری‌ها

راهکارهای کسب آرامش برای کنکوری‌ها


منبع: بیتوته

170

1399/5/28

07:52


راهکارهای کسب آرامش برای کنکوری‌ها



آرامش برای کنکوری‌ها,کسب آرامش برای کنکوری‌ها,راهکارهای کسب آرامش برای کنکوری‌ها

کسب آرامش برای کنکوری‌ها

 

برای رفع استرس روش‌های زیادی وجود دارد که کنکوری‌ها با استفاده از آن‌ها می‌توانند از استرس خود بکاهند.

هر چه به زمان برگزاری آزمون سراسری نزدیک و نزدیک تر می شویم متاسفانه بسیاری از داوطلبان از توانایی های خود برای موفقیت در آزمون سراسری ناامید می شوند. این موضوع که در حال حاضر جزو مهم ترین سد های زندگی هر داوطلبی برای ادامه مسیر موفقیت اوست. 

 

اما راه های مختلفی وجود دارد که داوطلب با استفاده از آن ها می تواند از میزان اضطرابی که در این روز ها تجربه می کند بکاهد.

 

نفس عمیق بکشید

نفس کشیدن غیر از داشتن اثرات حیات بخش، می‌تواند در آرام کردن شما نیز بسیار موثر باشد؛ هنگام استرس سه نفس عمیق بکشید و در فاصله هر دم و بازدم، مکث لازم را حفظ کنید، دم را از بینی بکشید و بازدم را از دهان تخلیه کنید، در هنگام دم و بازدم بدن خود را کاملا رها و ذهن خود را از تمامی مسائل جدا و خود را از لحاظ روانی آرام کنید، لبخند زدن باعث افزایش ترشح هورمون اندورفین در بدن می‌شود که در اثر آن به فرد احساس اعتماد به نفس و سر خوشی دست می‌دهد.

 

آرامش برای کنکوری‌ها,کسب آرامش برای کنکوری‌ها,راهکارهای کسب آرامش برای کنکوری‌ها

راه های مقابله با استرس کنکور

 

تغذیه درست

ویتامین‌های گروه B همچون موز، آجیل، حبوبات، محصولات لبنی، گوشت قرمز، ماهی و سبزیجات با برگ سبز می‌توانند در دوران پر استرس کنکور احساس نشاط و انرژی ایجاد کنند.

 

ویتامین‌های گروه C همچون مرکبات، گوجه فرنگی و بروکلی نیز کمک کننده‌اند. هم‌چنین میزان جذب منیزیم را می‌توان از طریق آجیل و مغز‌ها و غلات سبوس‌دار به ویژه جو افزایش داد.

 

آب درمانی 

یکی دیگر از کار‌ها در کاهش استرس آب درمانی است که ذهن افراد را بازیابی می‌کند؛ دوش گرفتن کوتاه از جمله کار‌هایی است که پس از مطالعه در آخر شب می‌تواند سلول‌های بدنی را آرام کند، اما افراد پس از آن نباید هیچ کتاب و یادداشتی بخوانند.

 

آرامش برای کنکوری‌ها,کسب آرامش برای کنکوری‌ها,راهکارهای کسب آرامش برای کنکوری‌ها

راهکارهایی برای حفظ آرامش کنکور

 

شادابي تان را حفظ کنيد

آرامش با شادابي ارتباط مستقيم دارد. آن قدر حجم کار خود را زياد نکنيد و آن قدر به خود سخت نگيريد که هرچه به کنکور نزديک‌تر شويد، خستگي و بي‌حوصلگي شما را فراگيرد. بايد آن قدر سرحال و شاداب باشيد که وقتي به روز کنکور مي‌رسيد با روحيه‌اي آماده سر جلسه آماده شويد. براي سرحالي و شادابي، رعايت چند نکته لازم است: اول نظم که درباره آن صحبت شد. دوم ورزش و نرمش که حتماً بايد هر روز انجام شود. هر قدر که برايتان امکان‌پذير است، بخصوص اول صبح، حرکات ورزشي انجام دهيد. اين توصيه را براي روزکنکور هم فراموش نکنيد.

 

استفاده از توپ استرس دست ساز و کنترل اضطراب

توصیه می‌شود داوطلبان کنکور از توپ استرس دست ساز استفاده کنند، زیرا فشار دادن اشیا روش خوبی برای کاهش استرس است؛ بدین منظور کافی است که یک بادکنک یک پلاستیک و خمیر بازی یک توپ استرس دست ساز بسازید و در نهایت فکر کردن درباره خاطره‌ای خوش‌آیند هر زمانی که سطح استرس افزایش می‌یابد نیز در کاهش میزان استرس بسیار مؤثر است.

 

آرامش برای کنکوری‌ها,کسب آرامش برای کنکوری‌ها,راهکارهای کسب آرامش برای کنکوری‌ها

راهکارهایی برای کاهش استرس داوطلبان کنکور

 

یاد بگیریم که احساسات و افکار منفی را در کنترل خود در بیاوریم.

داشتن نگرش منفی نسبت به استعداد، هوش و آموخته هایمان در جلسه کنکور باعث ایجاد استرس می شود. این یک باور روان شناختی می باشد که منشاء استرس در فرد، همین افکار منفی و بی ارزش شمردن توانایی های خود است. در یک کلام وجود استرس ناشی از افکار منفی می باشد.

 

رعایت نکات زیر برای حذف افکار منفی می تواند کمک کننده باشد:

سعی کنید به شکست های که بارها در کنکور خورده اید توجه نکنید.

برای حال و آینده ای که پیش رو دارید هدف گذاری و برنامه ریزی کنید.

دوری از افراد و افکاری که به شما می گویند اگر امسال در کنکور قبول نشدی دیگر فرصتی نداری.

در صورتی که اگر شما با اراده و ایمان تلاش کنید حتما نتیجه خواهید دید.

داشتن نگرش مثبت و تلقین افکار مثبت

به خود بارها بگوید که من می توانم امسال در کنکور رتبه خوبی کسب کنم، من حتماً موفق خواهم شد. تا موفقیت راهی ندارم . داشتن افکار مثبت یعنی رفتن نیمی از راه موفقیت.

 

مراقبه ذهنی

مراقبه ذهنی در اصل برای بودایی ها است اما در عصر حاضر از آن به عنوان درمانی برای تشویش و اضطراب نیز استفاده می کنند. تمرینات ذهنی برای آگاهی بیشتر به افراد کمک می کند تا واقعیت جاری را به جای ترس و واهمه های خود از آینده ببینند. برای این منظور می توانید ابتدا از تمرکز روی زمان حال با هشیاری کامل و بدون هیچ قضاوتی آغاز کنید.

 

تمرین تنفس و سوال پرسیدن برای هوشیاری کامل هنگام تنفس، از خود سوال های ساده ای بپرسید. در یک جای آرام بنشینید، چشمان خود را ببندید و به نحوه تنفس خود و دم و بازدم هایتان توجه کنید. همزمان از خود سوال های ساده ای بپرسید و روی تنفس خود تمرکز کنید. مثلا، دمای هوایی که وارد بینی شما می شوند چند است؟ وقتی نفستان خارج می شود چه تغییری در بدن شما ایجاد می کند؟ وقتی هوا وارد ریه های شما می شود چه حسی دارد؟

 

آرامش برای کنکوری‌ها,کسب آرامش برای کنکوری‌ها,راهکارهای کسب آرامش برای کنکوری‌ها

آرامش در کنکور

 

توصیه‌های دقیقه۹۰

بیشتر کارشناسان معتقدند روز قبل از کنکور درس خواندن بار منفی زیادی به همراه خواهد داشت.

 

در واقع در این روز درس‌خواندن ممنوع است؛ روز قبل از کنکور، نباید درس خواند چراکه نظم ذهنی را به هم می‌زند و سبب نگرانی بیشتر داوطلب می‌شود.

 

اما نباید بیکار هم بود چرا که وقتی کاری برای انجام دادن نداریم، فکرهای منفی به ذهن هجوم می‌آورد بنابراین، روز قبل از کنکور داوطلب باید وقت خود را با برنامه‌های متنوع پر کرده و لحظه‌ای بیکار نباشد.

 

روز قبل از کنکور، صبح زود از خواب بیدار شده و ظهر هم نخوابد تا شب قبل از کنکور، خوب و راحت بخوابد.دو اشتباه رایجی که اغلب داوطلبان کنکور انجام می‌دهند؛

 

صبحانه نخوردن و مرور درس‌های حفظ کردنی است. مرور مطالب، فقط اضطراب را افزایش داده و سبب آشفتگی ذهنی می‌شود.

 

بنابراین، حتی اگر فکر کردید مطلبی فراموش شده آن را نخوانید، چون فایده‌ای ندارد. نخوردن صبحانه نیز باعث افت قند خون و در نتیجه از دست رفتن تمرکز می‌شود.

 

گردآوری: بخش روانشناسی بیتوته

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو