مزایا و معایب ارتودنسی ثابت دندان + ویدئو آموزشی

منبع: آسان طب

261

1399/5/28

13:30


زمانی که سایز فک فرد کوچک باشد و یا سایز دندان‌هایش بزرگ باشد، دندان‌ها به طور نامرتب رشد می‌کنند و برای مرتب کردن آن‌ها نیاز به ارتودنسی می‌باشد. ارتودنسی دو حالت ثابت و متحرک داشته و هدف از گذاشتن آن، ایجاد فضای لازم جهت وارد کردن دندان‌های خارج از قوس به داخل قوس دندانی است. ما در این مقاله قصد داریم به معرفی کامل ارتودنسی ثابت دندان و بررسی آن بپردازیم.

 

ارتودنسی ثابت دندان چیست؟

ارتودنسی ثابت به دستگاهی گفته می‌شود که توسط متخصص مربوطه به دندان‌ها متصل شده و ثابت می‌ماند، یعنی بیمار نمی‌تواند دستگاه ارتودنسی را از دهان خود خارج نماید. در دستگاه ارتودنسی ثابت، براکت‌ها بر روی دندان چسبانده شده و ثابت می‌شوند. به گزارش مجله پزشکی آسان طب طول درمان ارتودنسی ثابت دندان حدودا 2 سال است، اما این زمان با توجه به نوع ناهنجاری و شدت مشکل تغییر پیدا خواهد کرد. فرد باید در طول درمان، از خوردن مواد غذایی سفت و چسبناک مانند ته دیگ، بلال، میوه‌های هسته دار و سایر مواد غذایی سفت اجتناب کند، در غیر این صورت ممکن است به دندان‌ها آسیب وارد شده و براکت‌ها از دندان جدا شوند که در این صورت نیاز به چسباندن براکت جدیدی برای بیمار می‌باشد. توجه داشته باشید که رعایت نکردن این موارد و سایر مواردی که پزشک به شما توصیه می‌کند، می‌تواند روند درمان را طولانی‌تر نماید. براکت‌ها که شبیه به نگین‌های ریزی هستند، توسط سیم‌های باریکی به هم وصل شده و با کش‌های بسیار ظریف تشکیل یک حلقه می‌دهند. توجه داشته باشید که هر براکت بر روی یک دندان چسبانده می‌شود.

مزایای استفاده از ارتودنسی ثابت

ارتودنسی ثابت دندان

ارتودنسی ثابت دندان به صاف شدن و راحت‌تر شدن نظافت دندان‌ها کمک کرده و در حقیقت نه تنها ظاهر دندان را زیباتر می‌کند، بلکه موجب بهبود بهداشت دهان و دندان نیز خواهد شد، همچنین می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های لثه را در فرد کاهش دهد. یکی از بزرگترین مزایای ارتودنسی ثابت این است که پزشک به همکاری بیمار نیاز ندارد، اما در ارتودنسی متحرک ممکن است دستگاه در جای دقیق خود قرار داده نشود. بهتر است بدانید که ارتودنسی ثابت دندان همیشه در محل مشخص خود قرار دارد و به درستی به وظیفه خود عمل خواهد کرد. جالب است بدانید که یکی دیگر از مزایای ارتودنسی ثابت احتمال بسیار پایین بازگشت دندان‌ها به حالت اولیه پس از طی کردن روند درمان می‌باشد، زیرا در ارتودنسی ثابت، دندان‌ها همیشه و در 100 درصد مواقع در جای اصلی خود قرار گرفته و جا به جا نمی‌شوند.

معرفی معایب ارتودنسی ثابت

یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین معایب ارتودنسی ثابت دندان عدم رعایت بهداشت دهان و دندان به صورت دقیق است، زیرا در ارتودنسی ثابت، فرد به سختی می‌تواند باکتری‌ها و مواد غذایی باقی‌مانده در اطراف براکت را تمیز کند. در نظر داشته باشید که این نوع از ارتودنسی باید توسط متخصص این کار یعنی ارتودنتیست انجام شود، در غیر این صورت ممکن است نتیجه کار قابل قبول نباشد. در صورتی که دستگاه ارتودنسی ثابت دندان به هر دلیلی بشکند و یا آسیب ببیند، فرد قادر به برداشتن آن نیست و حتما باید یک متخصص این کار را انجام دهد. بهتر است بدانید که هزینه ارتودنسی ثابت خیلی بیشتر از ارتودنسی متحرک است. مطالعه مطلب مزایا و معایب ارتودنسی نامرئی نیز برای شما خالی از لطف نخواهد بود.

سن مناسب برای انجام این کار

ارتودنسی ثابت دندان

درمان این وضعیت به نوع ناهنجاری و شدت مشکل بستگی دارد، اما به طور کلی هر چه سن فرد کمتر باشد، درمان کوتاه‌تر، راحت‌تر و موفقیت آمیزتر خواهد بود. افرادی که دارای مشکل فک هستند، حتما باید باید قبل از رسیدن به سن بلوغ معاینه شوند. در مورد دخترها، سن 8 سالگی و در مورد پسرها سن 9 سالگی معمولا مناسب‌ترین زمان است. زمانی که بیمار مشکل فکی داشته باشد و در زمان مقرر درمان نشود، علاوه بر ارتودنسی به جراحی فک نیز نیاز دارد. ارتودنسی ثابت دندان کاملا بدون درد است، البته ممکن است افراد پس از نصب براکت‌ها و تنظیم کردن سیم‌ها کمی احساس ناراحتی نمایند، اما این حالت به سرعت برطرف خواهد شد. مصرف یک مسکن نیز می‌تواند برای برطرف کردن این حالت، کمک کننده باشد.

یک عدد پیشنهاد:

کاربران گرامی شما می‌توانید برای مشاهده تصاویر دندان‌های ارتودنسی شده بر روی این لینک کلیک کنید: تصاویر دندان‌های ارتودنسی شده

اجزای مهم دستگاه ارتودنسی ثابت دندان

دستگاه ارتودنسی ثابت دندان دارای اجزای مهمی می‌باشد که ما در زیر به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • بند
  • جدا کننده‌ها
  • براکت‌ها
  • کش
  • فنر

رعایت برخی نکات پس از انجام ارتودنسی ثابت

ارتودنسی ثابت دندان

پس از این که فرد از دستگاه ارتودنسی ثابت برای دندان‌های خود استفاده کرد، باید برای جلوگیری از هر گونه آسیب و مشکل احتمالی، نکات زیر را به دقت رعایت نماید:

  • رعایت موارد توصیه شده توسط پزشک متخصص و مراجعه مرتب به مطب جهت بررسی ارتودنسی
  • خوردن غذاهای ترجیحا نرم حداقل چند روز پس از نصب براکت
  • خودداری کردن از مصرف غذاهای رنگی مانند سس، سبزی، نوشابه، چای و قهوه در روزهای اول درمان
  • اجتناب از جویدن آدامس و خوردن غذاهای سفت و چسبناک مانند ته دیگ برای جلوگیری از شکستن و کج شدن سیم‌های ارتودنسی
  • خودداری از شکستن آجیل با دندان
  • تمیز کردن دندان‌ها، براکت‌ها و سیم‌های ارتودنسی توسط مسواک مخصوص برای جلوگیری از گیر غذایی و پوسیدگی دندان‌ها
  • رعایت بهداشت دهان و دندان برای جلوگیری از بو گرفتن و تغییر رنگ دندان‌ها
  • محافظت از ارتودنسی دندان به هنگام انجام فعایت‌های ورزشی و شنا برای جلوگیری از هر گونه آسیب و صدمه
  • مراجعه به پزشک به هنگام افتادن براکت‌ها یا شل شدن آن‌ها

در صورتی که شما عزیزان ارتودنسی ثابت دندان را انجام داده‌اید، لطفا نظرات و تجربیات خود را در انتهای مقاله برای ما ارسال نمایید. برای این کار، شما می‌توانید به انتهای مقاله رفته و اگر با موبایل و تبلت هستید گزینه leave a comment را کلیک کنید سپس نظر، نام و ایمیل را یادداشت کرده و با زدن تیک I’m not a robot پیام خود را ارسال کنید و چنانچه با کامپیوتر و یا لپ تاپ هستید در قسمت دیدگاه (انتهای صفحه) نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید:

با انواع کامپوزیت دندان آشنا شوید

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو