آنچه از سندرم پیش از قاعدگی باید بدانید

61

1399/5/28

15:04


آنچه از سندرم پیش از قاعدگی باید بدانید

سلامت نیوز:سندرم پیش از قاعدگی یا پی‌ام‌اس (PMS) عبارت است از عارضه‌ای كه طی روزهای خاصی از چرخه قاعدگی روی وضعیت جسمی و روحی یك زن اثر می‌گذارد و عارضه بسیار شایعی است. علائم این عارضه، پنج تا ۱۱‌روز پیش از شروع قاعدگی آغاز شده و معمولا با شروع خونریزی ماهانه از بین می‌رود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،چرخه قاعدگی به‌طور میانگین ۲۸ روز طول‌می‌كشد. تخمك‌گذاری در روز چهاردهم این چرخه اتفاق می‌افتد و خونریزی قاعدگی در روز بیست و هشتم. علائم پی‌ام‌اس ممكن است حوالی روز چهاردهم بروز كرده و تا هفت روز پس از آغاز خونریزی طول بكشد.

برخی علائم پی‌ام‌اس عبارتند از: نفخ شكمی، درد شكم، درد پستان، آكنه، تمایل به خوردن شیرینی‌، یبوست، اسهال، سردرد، حساسیت به نور یا صدا، خستگی، تحریك‌پذیری، تغییر الگوی خواب، اضطراب، افسردگی، احساس غم و فوران‌های احساسی. این علائم معمولا خفیف یا متوسط هستند. البته شدت علائم می‌تواند از فردی به فرد دیگر و حتی در ماه‌های مختلف برای هر فرد متفاوت باشد.

علت سندرم پیش از قاعدگی هنوز دقیقا مشخص نیست، اما بسیاری از محققان بر این باورند كه پی‌ام‌اس ممكن است به تغییراتی كه در هورمون‌های جنسی و همچنین سطح سروتونین خون در آغاز چرخه قاعدگی اتفاق می‌افتد، مرتبط باشد. همان‌طور كه احتمالا می‌دانید، سطح استروژن و پروژسترون خون در اوقات به‌خصوصی از ماه افزایش می‌یابد.

این افزایش می‌تواند با ایجاد علائمی چون نوسانات خلقی، اضطراب و تحریك‌پذیری همراه باشد. معمولا توصیه می‌شود اگر دیدید درد جسمی، نوسانات خلقی و سایر علائم روی زندگی روزمره‌تان به‌نحوی مختل‌كننده تأثیر گذاشته یا علائم‌تان از بین نمی‌روند، به پزشك مراجعه كنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو