محمد جواد ظریف دوشنبه شب در آستانه هفته دولت در گفتگوی تلویزیونی افزود: امریکایی ها از ۱۷ سال پیش دچار اشتباه محاسباتی شده است و این مورد یکی از معدود اموری بود که اروپایی‌ها با آمریکایی‌ها همراهی نکردند.

وی با بیان اینکه آمریکا همواره در تلاش است تحریم های تسلیحاتی ایران ادامه داشته باشد، گفت: آمریکا در این مورد به ناکامی برخورد کرده است، زیرا مهمترین علت آن سیاست غلط امریکایی‌ها است که از زمان ترامپ با برهم زدن توافق برجام آغاز شد.

وزیر امورخارجه ایران بیان کرد: اشتباه محاسباتی امریکا از دو سال پیش اغاز شد و وزارت امور خارجه آمریکا در یک کارزار تبلیغاتی به دنبال تحریم های تسلیحاتی ایران بود و در این زمینه بسیار فضاسازی کرده بود.

ظریف تاکید کرد: امریکایی‌ها با عدم تصویب این قطع نامه در شورای امنیت خود را در مخمصه قرار دادند در حالی که آنها نمی فهمند که شرایط جهانی بسیار تغییر کرده است و همواره این کشور در تلاش است بر خلاف جامعه جهانی حرکت کند.

  زمان قدرتمندی آمریکایی‌ها در دنیا تمام شده است  

وی با بیان اینکه دیگر زمان قدرتمندی امریکایی ها در دنیا تمام شده است، اظهارداشت: آمریکایی ها با نامه‌ریزی فکر می‌کردند که می‌توانند در شورای امنیت رای مثبت به دست بیاورند، اما در این مسیر ناکام ماندند و حتی کشورهای اروپایی نیز به این قطعنامه رای مثبت ندادند.

وزیر امورخارجه ایران خاطرنشان کرد: تصویب هر قطعنامه در شورای امنیت نیازمند ۹ رای مثبت است در حالی که این قطعنامه به غیر از خود امریکاییها ۱ رای آورد و این نشان داد که با وجود تلاش‌های زیاد امریکا توانست نقطه نظرات خود را تنها به یک کشور تحمیل کند.

ظریف یادآورشد: این قطعنامه نیاز به وتو نداشت زیرا ۹ کشور به آن رای مثبت نداده بودند و با خود امریکایی ها تنها دو کشور به آن رای مثبت دادند، ۲ کشور رای مخالف دادند و ۱۱ رای ممتنع در تاریخ ۷۵ ساله شورای امنیت امری بی سابقه بود.

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: امریکا از یک و نیم سال قبل برنامه ریزی کرده بود تا بتوانند تحریم‌های تسلیحاتی ایران را در شورای امنیت تمدید کنند و برای این کار از خرداد سال گذشته یک قطعنامه با ۳۵ بند آماده کرده بود و همزمان با آن با وجود شیوع بیماری کرونا وزیر خارجه امریکا و برایان هوک به سایر کشورهای منطقه و اروپا به دنبال تصویب این قطعنامه بودند اما ناتوانی خود را به خوبی نشان دادند.

ظریف گفت: در این راستا حتی به کشورهای همسایه و مسلمان ایران در منطقه فشار آوردند که با صدور بیانیه‌ای خواستار تحریم تسلیحاتی ایران شوند و تاکید کردند که این مواضع سه کشور را تایید کنند در حالی که برخی از کشورهای اسلامی منطقه به ما اعلام کردند که این موضع رسمی ما نیست.

وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: با توجه به شرایطی که آمریکایی دیدند، هفته گذشته آنها قطعنامه ۳۵ بندی را به  ۴ بند تغییر دادند، اما بازهم مواضع کشو رهای عضو باعث شد که در زمان رای گیری در شورای امنیت، این قطعنامه تنها ۲ رای مثبت بدست بیاورد.

وی با بیان اینکه دوره ابرقدرتی آمریکا تمام شده و آنها دچار اشتباه محاسباتی هستند، یادآورشد، البته آمریکایی‌ها در خیلی مسائل بین‌المللی اشتباهات زیادی دارند به طوری که حضور در افغانستان و عراق از اشتباه محاسباتی آنها بوده که هم اکنون آثار پیچیده آن به خوبی برای همه مشخص شده و افراط گرایی را در منطقه افزایش داده است.

ظریف اظهارداشت: البته بر اساس وظیفه تلاش همکاران ما در طول ماه‌های گذشته در وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌های کشورمان را نمی‌توانیم در این زمینه انکار کنیم و در نهایت با تلاش همه همکاران ما در وزارت امور خارجه این قطعنامه رای لازم را کسب نکرد و در واقع ۱۱ کشور با رای ممتنع خود پاسخ لازم را به یکجانبه‌گرایی آمریکایی‌ها دادند.

  جنازه برجام آمریکا را شکست داد

وزیر امور خارجه با بیان اینکه این مورد از معدود کارهایی بود که اروپایی‌ها با آمریکایی‌ها همراهی نکردند، گفت: وظیفه ما این است که از دستاوردهای نظام در امور بین المللی دفاع کنیم و این رای گیری بازهم نشان داد، جنازه برجام آمریکا را شکست داد چون کشورها احساس می‌کنند آمریکا با از بین بردن برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ در برابر جامعه جهانی ایستاده است.

رییس دستگاه دیپلماسی اظهارداشت: امریکاییها در مسائل مهم بین‌المللی دچار اشتباهات محاسباتی شده‌اند و حتی در زمان خود اعلام کردیم که حمله آمریکا به عراق در زمان صدام حسین و حضور آمریکایی‌ها در کشور لیبی در زمان قذافی بر اساس یک اشتباه محاسباتی انجام شد.

ظریف بیان کرد: این دفعه نیز آمریکایی‌ها نشان دادند که  دچار اشتباه محاسباتی شده‌اند و در گردابی که خود به وجود آورده اند خود را گرفتار کردند و حتی آقای ترامپ پس از خروج از برجام گفته است که من اگر بار دیگر به عنوان رئیس جمهوری آمریکا انتخاب شوند ایرانی ها را پای میز مذاکره می آورم.

وی با بیان اینکه در عدم موفقیت آمریکایی‌ها در شورای امنیت در واقع مردم ایران ترامپ و آمریکایی‌ها را شکست دادند، گفت: این نشان می دهد که مردم ولی نعمت ما هستند و همیشه ما باید خادم مردم باشیم زیرا مردم هستند که ما را حفظ کرده‌اند.

 ایران در فعالیت‌های هسته‌ای خود پنهان کاری ندارد  

وزیر امورخارجه ایران در ادامه به پرونده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرد و گفت: ایران در حوزه فعالیت‌های هسته‌ای خود هیچگونه پنهان کاری ندارد اما آژانس اخیراً شروع به طرح سوالاتی کرده و مدعی شده است که اطلاعات جدیدی که به دست آنها رسیده است.

ظریف اظهارکرد: جمهوری اسلامی ایران با همکاری همه جانبه خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا الان نشان داده است که بیشترین بازرسی های آژانس در ایران انجام شده است و ما چیزی برای پنهان کاری نداریم و حتی شفافیت ارائه اطلاعات ایران سبب شده آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی در این زمینه خلع سلاح شود.

وی یادآورشد: آمریکایی‌ها همواره تلاش می‌کنند ایران را به عنوان یک تهدید امنیتی در جهان معرفی کنند در حالی که آنها در حوزه نظامی سالیانه بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار هزینه می کنند و حتی امروز نیز به علت شیوع بیماری کرونا در چین این کشور را به تهدید امنیتی می کنند.

رییس دستگاه دیپلماسی گفت: رژیم صهیونیستی هم اکنون ۲۰۰ کلاهک اتمی دارد آیا یک شهروند رژیم صهیونیستی توانسته تا الان یک شب راحت بخوابد در حالی که اولین وظیفه یک حکومت تامین امنیت شهروندان خود است.

وزیر امورخارجه تصریح کرد: باتوجه به نظر مقام معظم رهبری و تحلیل‌های راهبردی ما به خوبی نشان داده است که جمهوری اسلامی ایران با هرگونه تولید سلاح‌های کشتار جمعی و سلاح‌های هسته‌ای مخالف است در حالی که با پروژه امنیتی سازی فشار زیادی برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد آوردند تا همچنان سیاست تهدید امنیتی خود را ادامه دهند.

ظریف تاکید کرد: ایران هیچ وقت تسلیم زیاده‌خواهی امریکایی ها و رژیم صهیونیستی  نخواهد شد، زیرا بدون پنهان کاری همه مسائل هسته‌ای خود را تاکنون به صورت شفاف اعلام کرده و اجازه نخواهیم داد پرونده هسته ای ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی که بسته شده بار دیگر باز شود.

 آمریکایی‌ها سردار سلیمانی را بزدلانه در تاریکی شب به شهادت رساندند 

وزیرامورخارجه ایران به اشاره به ترور سردار قاسم سلیمانی بیان کرد: آمریکاییها بزدلانه در ۱۳ دی ماه ۹۸ سردار قاسم سلیمانی را به شهادت رسیدند و تروریست ها رسما اعلام کردند که با این اقدام توانستند سردار سلیمانی را به شهادت برسانند.

ظریف اظهارداشت: آنها نتوانستند با سردار سلیمانی در روز مقابله کنند و یا در جبهه آن را شکست دهند، لذا مجبور شدند بزدلانه در تاریکی شب در یک جاده منتهی به شهر بغداد با پهپاد این سردار ایرانی و همراهان ایشان را به شهادت برسانند.

وی گفت: آمریکایی‌های تروریست همانند گروه داعش در یک کشور ثالث میهمان آن کشور را به شهادت رساندند و این اقدام تروریستی آمریکا هیچ گونه توجیه بین المللی نداشت و حتی شهادت ایشان آنها را به ذلت نشاند و این نشان داد آمریکایی‌ها تابع و پایبند هیچگونه حقوق بین‌المللی نیستند.

 وزیر امور خارجه یادآورشد: زمانی که سردار سلیمانی در قید حیات بودند ما یک قراری داشتیم و در هر هفته در یکی از ساختمان های وزارت امور خارجه صبح‌های زود دیداری برگزار می‌کردیم و در همان ساختمان که ملاقات داشتیم پس از شهادت ایشان یک ستاد پیگیری شهادت سردار سلیمانی با مسئولیت صادق خرازی تشکیل دادیم تا در بعد  رسانه ای، حقوقی و سیاسی شهادت این سردار سرافراز ایران را دنبال کند.

وزیر امورخارجه ایران بیان کرد: گزارشگر سازمان ملل ترور شهید سلیمانی را محکوم کرد و این اقدام تروریستی آمریکا را در شرایط بدی قرار داد و در سفر اخیر خود به عراق با همراهی دو نفر از اعضای این ستاد در دیدار با رئیس قوه قضاییه عراق هماهنگی‌های لازم برای اقدام حقوقی مشترک انجام شد که انشاالله شاهد نتایج آن در اینده خواهیم بود.

 پیگیر تعرض جنگنده‌های آمریکایی به هواپیمای مسافری ایران هستیم 

وزیرامورخارجه ایران در ادامه به تعرض هواپیماهای جنگنده امریکایی به هواپیمای مسافری ایران در اوایل مرداد ماه سال جاری اشاره کرد و افزود: با تعرض جنگنده‌های آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران در اوایل مرداد ماه سال جاری بلافاصله نماینده ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار محکومیت این اقدام آمریکایی‌ها شد.

ظریف اظهارداشت: پیگیری این مساله در سازمان بین‌المللی ایکائو و سازمان ملل در دستور کار ما قرار گرفت و پس از آن تمام همکاران خود را در وزارت امورخارجه را بسیج کردیم که به هر نحوی که شده این هواپیما با وجود مزاحمت جنگنده‌های آمریکایی سالم به ایران بازگردد.

وی اظهارداشت: ما به دبیرکل سازمان ملل اعلام کردیم که ما آمریکا را مسئول تعرض به هواپیمای مسافری ایران می‌ دانیم و بلافاصله با سفیر سوئیس در تهران تماس گرفتیم و پیام اعتراض خود را به آنها منتقل کردیم.

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: مقابله با قانون شکنی و قلدری آمریکا بسیار ضروری است و اگر در مقابل این اقدامات آمریکا ایستادگی نشود این کشور قلدری خود را همچنان ادامه خواهد داد.

وی اظهارداشت: در حال حاضر اروپایی ها به این نکته رسیدند که باید برای تامین امنیت خود روی پای خود بایستند زیرا پیش از این اروپایی‌ها امنیت خود را به آمریکایی‌ها واگذار کرده بودند و خود دنبال تجارت اقتصادی بودند، اما الان اروپایی‌ها کم کم به این فکر افتاده اند که آمریکاییها می‌توانند در سیاست‌های بین المللی تندروی کنند.

 ظریف گفت: سیاست ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی نه شرقی و نه غربی بود و این در واقع نپذیرفتن نظام سلطه شرق و غرب است و این میراث بزرگ حضرت امام خمینی و نظر مقام معظم رهبری نیز هست.

وی با بیان اینکه استقلال ایران یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی است، اظهار کرد : دولت ایران مشروعیت خود را از مردم دارد و مردم صاحب اختیار و ولی نعمت واقعی ما هستند و مبنای قدرت ما از مردم است و سیاست نه شرقی و نه غربی و نپذیرفتن نظام سلطه یکی از مهم‌ترین سیاست‌های ایران در حوزه بین‌المللی است.

وزیر خارجه وزیر امور خارجه ایران یادآورشد: با تحولاتی که در دنیا اتفاق افتاد آمریکایی ها در دهه ۹۰ مدعی شدند که برنده جنگ سرد هستند در حالی که روند تحولات از غرب به شرق است و آنها به دنبال این هستند که به هرنحوی که شده بتوانند از روند تحولات از غرب به شرق جلوگیری کنند، اما این مساله با افزایش تولید ناخالص کشورهای آسیایی بسرعت در حال عملی شدن است.

روابط ایران با چین به رتبه اشتراک جامع راهبردی ارتقا یافته است 

ظریف گفت: در این راستا توسعه مناسبات با کشورهای همسایه و برخی از کشورهای دوست مثل روسیه و به خصوص چین در دستور کار ما قرار گرفت به طوری که با سفر رئیس جمهور چین به ایران روابط ما با این کشور از رتبه راهبردی ساده به روابط اشتراک جامع راهبردی تبدیل شد و مقرر گردید این راهبرد با یک برنامه ۲۵ ساله دنبال شود.

وی اظهارداشت: با سفر دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به چین، ایران پیش نویس راهبرد روابط اشتراک جامع بین دو کشور را آماده و به چینی ها پیشنهاد خود را ارائه دادیم و پس از بررسی های لازم چینی ها نیز پاسخ متقابل خود را به ما ارائه دادند.

وزیر خارجه کشورمان یادآورشد: با ارائه پیشنهاد چینی ها موضوع در هیات دولت مطرح و سند پیش نویس ایران در دولت به تصویب رسید و در ملاقات ویدئو کنفرانسی با وزیر خارجه چین اعلام کردیک که آماده مذاکره با چینی ها در باره این پیش نویس هستیم.

ظریف افزود: پیش از این ایران در چهارراه کمربند اقتصادی چین مشارکت جدی نداشت در حالی که پروژه همکاری ۲۵ ساله  دو کشور با سیاست نه شرقی و نه غربی در دستور کار ما است و در این زمینه باید روابط خود را بر اساس تامین منافع ملی دنبال کنیم.

وزیرامورخارجه ایران بیان کرد: از روزی که این دولت برسرکار آمده معتقد است که به غیر از رژیم صهیونیستی باید با همه کشورهای جهان بدون سلطه روابط داشته باشیم و برقراری مناسبات راهبردی همه جانبه با همسایگان در دستور کار دولت بوده است.

وی افزود: ما علاوه بر کشورهای همسایه با روسیه اشتراک مواضع داریم و در سفر خود به مسکو با روسیه به هماهنگی های خوبی دست پیدا کردیم و روسیه نیز در شورای احکام و شورای امنیت با رای منفی نقطه نظرات مثبت خود را به ما نشان داد.

 اعتقاد غالب به انفجار بیروت حادثه بودن آن است  

وزیر خارجه ایران به سفر هفته گذشته خود به بیروت اشاره کرد و گفت: در یان سفر با رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس مجلس و وزیر امورخارجه لبنان گفتگوی راهبردی  داشتیم و احساس کردیم که تئوریهای زیادی برای انفجار بیروت وجود دارد، اما اعتقاد قالب این بود که این یک حادثه بوده است.

ظریف بیان کرد: متاسفانه لبنان را دخالت های امریکا و عربستان به این روز انداخته و هزینه خرابی های لبنان را عربستان پرداخت می کند، زیرا این کشور فکر می کند که مردم لبنان را خریده است.

وی یادآورشد: ایران در لبنان از جایگاه بزرگی برخوردار است و ایران قدرتمند در صحنه های بین المللی قدرت خود را از مردم دارد و سیاست ما در لبنان حمایت از مقاومت در راستای تامین منافع ملی ما است.

وزیر امورخارجه ایران در پایان با اشاره به هفته دولت این هفته را به مردم ایران تبریک گفت و افزود: هفته دولت یادآور شهادت رجایی و باهنر است و این روزها باید یاد و خاطره شهدای سلامت را نیز گرامی بداریم و تلاش کنیم در این هفته با ارائه گزارش به مردم و ولی نعمتان خود آنها را در جریان اقدامات دولت قراردهیم.