تغذیه دوران شیردهی، از متخصص تغذیه کمک بگیرید

منبع: نی نی بان

123

1399/5/28

16:00


شاید شما جزو افرادی هستید که دچار هجوم چربی‌ها به بدنتان شده‌اید. اگر هم نیستید، که خیلی عالی است، اما حتما افرادی در اطراف خود می‌شناسید که به چاقی دچارند. برخی از آنها بی‌خیال‌اند، یا به طور کلی بی‌خیال بوده‌اند، یا اینکه روش‌هایی را برای لاغری انتخاب کرده‌اند، اما نتیجه مورد نظرشان را نگرفته‌اند. طبیعی است که وقتی سخت رژیم بگیری، یا سخت ورزش کنی، اما نتوانی به نتیجه دلخواه برسی، سرخورده می‌شوی.
اما لازم است که باز هم تلاش کنید. نگران نباشید. این بار تلاشتان بی‌فایده نخواهد بود.
شاید پیش از این از روش‌های اصولی استفاده نکرده‌اید، اما مطمئن باشید با روش‌های پیشنهادی سیده بهاره غفاری به نتیجه می‌رسید.

تغذیه قبل از زایمان
همیشه اینطور نیست که برای کاهش وزن کلی، یا کاهش وزن موضعی به متخصص تغذیه مراجعه کنید. موارد دیگری هم هست که یک متخصص تغذیه درباره آنها مشاوره ارائه می‌دهد. مثلا رژیم قبل از زایمان. شاید علت آن را ندانید. اما برخی از مواد غذایی، یا حرکات ورزشی هستند که شما را برای یک زایمان راحت آماده می‌کنند. کسی هم هست که نخواهد زایمانی راحت، ایمن و بدون درد داشته باشد؟! قطعا نه! پس اگر باردار هستید و می‌خواهید زایمانی آسان را تجربه کنید، باز می‌توانید از مشاوره‌های سیده بهاره غفاری بهره بگیرید.

تغذیه پس از زایمان
بارداری، دورانی است که در آن حتما با افزایش وزن مواجه می‌شوید. به همین دلیل هم بسیاری از خانم‌ها پس از زایمان، دنبال راهکارهای کاهش وزن هستند، اما باید در این موارد دقت کرد. به این راحتی‌ها نیست. معمولا متخصصان توصیه می‌کنند که رژیم برای کاهش وزن تا شش ماه پس از زایمان انجام نشود. یعنی باید تا شش ماه پس از زایمان درباره رژیم گرفتن دست نگه دارید.
رژیم‌های تغذیه همیشه هم برای کاهش وزن نیست، شاید مایل باشید پس از زایمان، از مشاوره‌هایی بهره‌مند شوید که مواد غذایی سالم و در عین حال پرانرژی را به شما معرفی کنند، خب در این صورت به سراغ یک متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی بروید. سیده بهاره غفاری، گزینه خوبی است.

تغذیه در دوران شیردهی
پس از زایمان، علاوه بر اینکه باید مواد غذایی مقوی و پرانرژی به بدنتان برسانید، لازم است به فکر شیردهی نوزاد هم باشید. در این صورت، موضوع رژیم غذایی در دوران شیردهی مطرح می‌شود.
یک مادر شیرده علاوه بر میزان کالری دریافتی قبل از دوران بارداری به ۵۰۰ کالری اضافی نیازمند است.
رژیم غذایی مادری که نوزاد را با شیر خود تغذیه می‌کند، با رژیم مادری که به نوزادش شیر خشک می‌دهد، متفاوت است. مادران شیرده در مقایسه با کسانی که فرزندان خود را از شیر خودشان تغذیه نمی‌کنند نیازمند ۲۱۰۰ کالری هستند.
باید مراقب باشید که غذای شما کم‌کالری نباشد. اگر هم به فکر لاغر شدن در دوران شیردهی هستید، باید بدانید رژیم غذایی شدید و بلندمدت به شدت روی میزان شیری که تولید می‌کنید، مؤثر است.

مواد مورد نیاز یک مادر 
مادری که به نوزاد خود شیر می‌دهد، باید میزان انرژی‌اش را بالا نگه دارد. این اتفاق با مصرف موادی مانند برنج، جو و نان سبوس‌دار رخ می‌دهد. لازم است در دوران شیردهی، رژیمی بر پایه کربوهیدرات، پروتئین، کلسیم، ویتامین‌ها و مواد معدنی داشته باشید.
برنج، نان، سیب‌زمینی، پاستا و ماکارونی، کربوهیدرات دارند. پروتئین را با مصرف موادی مثل گوشت، مرغ و تخم‌مرغ تامین کنید.
حبوبات، سویا، ماست، ماهی، پنیر و سبزی‌ها کلسیم دارند.
میوه و سبزی را هم باید در سبد غذایی خود بگنجانید. اما این‌ها توصیه‌هایی کلی است، برای داشتن یک رژیم که دقیقا متناسب با شما است، باید از یک متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی کمک بگیرید. این متخصص همچنین به شما می‌گوید که به چه میزان مایعات نیاز دارید و باید از خوردن چه موادی در دوران شیردهی پرهیز کنید.

تغذیه سالم کودک
مراجعه به متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی فقط مختص بزرگ‌ترها نیست. همچنین فقط بزرگ‌ترها نیستند که به رژیم غذایی نیازمند. کودکانی که اضافه‌وزن دارند نیز لازم است از مشاوره‌های متخصصان تغذیه بهره‌مند شوند.
ممکن است کودک شما لاغر باشد، در این صورت هم نیازمند یک رژیم غذایی است که سیده بهاره غفاری آن را در اختیارتان قرار می‌دهد.
شاید کودک شما نه چاق است، نه لاغر، اما در هر صورت باید تغذیه‌ای سالم داشته باشید. شما به عنوان یک بزرگسال می‌دانید که چه چیزهایی برای کودک خوب است. مثلا می‌دانید که به کودکان نباید زیاد شکلات و شیرینی داد، یا اینکه خوردن شیر، میوه و سبزیجات برای کودکان مفید است. یا اینکه آنها به خواب کافی نیازمندند. اما اطلاعات تخصصی که ندارید. حتما می‌خواهید کودکتان سالم باشد، رشد خوبی داشته باشد، خوب قد بکشد و ... اینجاست که مراجعه به یک متخصص تغذیه ضروری می‌شود.
چاق باشید، یا لاغر، در دوره قبل از زایمان باشید، یا پس از آن، خودتان به نوزادتان شیر بدهید یا نه، کودکتان چاق باشد یا لاغر، در هر صورت به دانستنی‌های تغذیه‌ای نیاز دارید. سیده بهاره غفاری در همه این زمینه‌ها به شما مشاوره می‌دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو