بررسی بنز جی ال ای و قابلیت های این خودروی جذاب و لاکچری

بررسی بنز جی ال ای و قابلیت های این خودروی جذاب و لاکچری


منبع: آرگا

151

1399/5/28

17:32


بنز جی ال ای خودوریی زیبا و اسپرت می باشد که با امکانات رفاهی متعدد، سرعت، کیفیت، قدرت، راحتی و تکنولوژی رانندگی لذت بخشی را به ارمغان خواهد آورد. در این مطلب به بررسی این کراس اوور جوان پسند می پردازیم.

مرسدس بنز جی ال ای کراس اوور کوچک و زیبایی می باشد که با برخورداری از امکانات رفاهی فراوان در ردیف خودروهای اسپرت قرار گرفته و به نوعی جوان پسند است. جی ال ای گزینه های مهم یک خودروی ایده آل را به همراه داشته و با هدف رقابت سرسخت با آئودی و بی ام روانه بازار شد.

آشنایی و بررسی بنز جی ال ای

خودروی بنز جی ال ای یا GLA45 AMG نخستین کراس اوور شرکت آلمانی مرسدس بنز می باشد که از آن در سال ۲۰۱۳ در نمایشگاه خودروی فرانکفورت رونمایی گردید. هدف از تولید این کراس‌ اوور جمع‌ و‌ جور ایجاد رقابت سرسخت با رقبایی نظیر آئودی و بی ام و بود. گهگاه خودروسازان از رویه معمول خود خارج شده و محصولاتی تولید می کنند که با ظاهر و کیفیتشان شگفتی خلق می کنند که نمونه آن را در بنز  GLA خواهید دید. به نحوی که افزایش قدرت مرسدس‌ بنز جی ال ای به‌ مراتب هیجان‌ انگیزتر از محصولات هم‌ ردیف بی ام‌ و می باشد.

کمپانی مرسدس با تغییر سیستم کدگذاری نسخه های جدید خودرویی خود در تلاش است تا شناسایی کلاس‌ های مختلف خودرو را برای افراد راحتتر نماید. به این ترتیب حرف G که در زبان آلمانی آغازکننده واژه خودروی بیابانی می باشد نشان می  دهد با خودروی شاسی‌ بلند ر‌وبه‌رو هستید و حرف L در نامگذاری جدید بنز به‌ صورت یک رابط عمل نموده و در نهایت هم حرف A به‌ این معناست که این شاسی‌ بلند در رده‌ ای مشابه با کلاس A بنز قرار دارد و نتیجه کلی این است که خودروی جی ال ای عملا یک هاچ بک/ کراس اوور جمع و جور لوکس به شمار می رود.

این خودروی اسپرت با شروع توفانی اش گزینه های مهم یک خودروی ایده آل نظیر قدرت، سرعت، راحتی، کیفیت و تکنولوژی را به همراه داشته تا رانندگی لذت بخشی را به ارمغان آورد. این هیولای مهارناپذیر با موتوری ۲۰۰۰ سی سی و چهار سیلندر توربو قدرتی برابر با ۳۸۱ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه داشته و گشتاور حداکثری آن نیوتون متر در ۲۲۵۰ تا ۵۰۰۰ دور در دقیقه می باشد. در ادامه با بررسی بیشتر بنز جی ال ای همراه ما باشید.

ظاهر اسپرت

این خودرو با ظاهر اسپرت و حذابش جوان پسند بوده و یکی از مدلهای نوپای برند معتبر آلمانی می باشد که در مدت کوتاهی توانست با استقبال فراوانی روبرو شود. جی ال ای به‌ عنوان یکی از نخستین محصولات مرسدس با زبان طراحی جدید، الهام بخش طراحی سی ال ای هم بوده است. طراحی چراغهای زیبا در سی ال ای به طور زیباتر و پخته تر در جی ال ای به خودنمایی می پردازند. خط بالایی چراغ‌ ها در GLA شیب بیشتری داشته که در امتداد و با عبور از گلگیر جلو، خط شانه‌ ای را تشکیل داده و با کاهش ارتفاع، قبل از رسیدن به گلگیر عقب در بدنه ناپدید می‌شود.

گوشه‌ های داخلی چراغ‌ های جلو، کمی پایین آمده‌ که این ویژگی را در بین محصولات مرسدس بنز، فقط در جی ال ای می‌ توان دید.به طور کلی نمای جلو از چراغهای زیبا، جلو پنجره ای تخت، کاپوت کشیده به همراه ۲ برجستگی و ۲ دریچه ورودی هوا در طرفین سپر بهره می برد که نمایی مدرن و امروزی به جی ال ای بخشیده است. ضمنا لوگوی ستاره سه‌ پر مرسدس بنز نیز روی بدنه جی ال ای به خودنمایی می پردازد.

با بررسی نما جانبی بنز جی ال ای خطوط و برجستگی هایی را مشاهده می شود  که از دماغه تا ستون C امتداد داشته و می توان به‌جرات این نما را بی نقص و زیبا توصیف کرد چرا که از هیچ نظر  ایرادی به آن واردنیست.

با عبور از ستون C  و رسیدن به نمای عقب شاهد طرحی جدید خواهید بود که تا به حال در هیچ یک از محصولات بنز ندیده اید. چراغ های ذوزنقه ای شکل در طرفین عقب جی ال ای موجب شگفتی این بخش از طراحی هستند.

البته تاحدودی به طراحی بخش عقب خودرو انتقاد وارد شده ولی به لطف حضور سپر حجیم که خود را در دل دیفیوزر عظیمی جای داده و دریچه خروجی هوای تعبیه شده  در سپر تعبیه این نما چهره‌ ای اسپرت و جوان‌ پسند به خود گرفته و این امر می‌ تواند بخشی از انتقادات منفی را بهبود دهد.

فضای داخلی مهیج

با ورود به داخل کابین از طریق نمایشگر ۸.۵ اینچی با رزولوشن بسیار بالا و دسته کنترلی مرکزی به فضایی پر از امکانات و اطلاعات به راحتی دسترسی پیدا می کنید. از جمله این امکانات میتوان به سیستم پخش صوت بلوتوث، سیستم ناوبری و موزیک اشاره کرد که توسط آن ها می توانید لحظاتی شاد و لذت بخش را برای خود و سرنشینان تا رسیدن به مقصد ایجاد کنید.

طراحان بنز جی ال ای بالاترین استاندارد ها را در کابین خودرو به کار بسته اند و بررسی ها نشان می دهد فضای بزرگ و کارآمدی برای آن در نظر گرفته اند. از طراحی داشبورد تا در اتوماتیک بازشونده صندوق همگی برای پاسخ به بالاترین انتظارات مشتریان در نظر گرفته شده اند. ضمنا سیستم‌ های هوشمند کمک راننده با تکنولوژی پیشرفته، رانندگی را در بزرگراه‌ ها آسانتر و امن تر خواهد ساخت. از دیگر امکانات می‌توان به صندلی تنظیم شونده راننده در چهارده جهت و فضای بار پرکاربرد صندوق عقب با ظرفیت ۱۲۳۵ لیتر بار در صورت تا کردن صندلی های عقب اشاره نمود.

موتوری جنگنده

قلب تپنده در جی ال ای موتوری جنگنده ۲ لیتری چهار سیلندر می باشد که از طریق توربوشارژر دوقلو تغذیه شده و توانی برابر با ۳۸۱ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه داشته و گشتاور حداکثری آن نیوتون متر در ۲۲۵۰ تا ۵۰۰۰ دور در دقیقه می باشد. در ضمن یک مجموعه میل‌ لنگ و پیستون جدید به همراه یک بلوک آلومینیومی مستحکمتر در میان بهینه سازی های پیشرانه مشاهده می شود.همچنین بهره گیری از پکیج اگزوز جی ای ام موجب تولید صدایی هیجان‌ انگیز گردیده است. بررسی های صورت گرفته حاکی از عملکرد بسیار هیجان این خودرو با وزن ۱۶۲۸ کیلوگرمی می باشد. جی ال  ای در حالت اصلی اش به صورت دیفرانسیل جلو  بوده اما سیستم لانچ کنترل و یک دیفرانسیل چهار چرخ متحرک قادر است تا پنجاه درصد نیرو را به چرخ‌ های عقب انتقال دهد.

قابل ذکر است برای این خودرو سه حالت رانندگی دستی، اکو و اسپرت در نظر گرفته شده که همگی موجب تغییر وضعیت دنده از آرام به تهاجمی و اسپرت می گردد. با این وجود ، جی ال ای همواره خودرویی خشن و تندخو بوده و حرکتی آرام در جاده چندان به طبعش سازگار نیست. GLA با استاندارد آلایندگی یورو ۶ دارای حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت می باشد ضمنا شتاب صفر تاصد خودرو ۴.۴ ثانیه بوده و مصرف سوخت ترکیبی آن ۷.۴ ثانیه می باشد.

بررسی هندلینگ و پایداری بنز جی ال ای نشان میدهد که رانندگی هیجان انگیز و مهیج را با آن تجربه خواهید کرد چرا که در تست‌ های لغزش انجام شده توسط مراکز معتبر اروپایی در پیچ و چسبندگی جانبی، شتاب ۰.۹۶g ثبت گردیده و این امر گواهی بر ثبات و پایداری خیلی خوب آن می باشد.

امکانات متعدد

از جمله امکانات متعدد این خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هفت کیسه هوا شامل کیسه هوای راننده، سرنشین جلو ،زانو و پرده ای
  • سیستم تعلیق قابلیت تنظیم در چهار حالت کامفورت
  • سیستم کنترل پایداری، کنترل کشش ، اسپورت، اسپورت پلاس و ریس
  • سیستم ایموبلایزر و سیستم ورود و روشن کردن خودرو بدون کلید، و قفل مرکزی با کلید برقی
  • سیستم صوتی با برند تجاری HARMAN/KARDON
  • فرمان با غربیلک سه شاخ به همراه قابلیت تنظیم تلسکوپی در چهار حالت به طوردستی
  • سیستم تهویه مطبوع اتومات دو منطقه ای
  • صندلی جلوی چرمی به همراه تنظیمات در دوازده جهت به صورت برقی و دارای مموری و گرمکن صندلی
  • آینه جانبی برقی دارای گرمکن، تاشوی برقی و راهنمای روی آینه
  • شیشه های برقی اتوماتیک و فرمان برقی حساس به سرعت
  • چراغ های ال ای دی و  دارای مه شکن

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو