سردار خلیل واعظی روز سه‌شنبه در این ارتباط اظهار کرد: این فرد اقدام به تبلیغ سرمایه گذاری با درج آگهی در یکی از سایت‌های تبلیغاتی با موضوع موسسه آموزشی بوشهر به منظور تشکیل کلاس‌های آموزشی و تقویتی برای دانش آموزان و کنکوری‌ها کرده بود.

وی بیان کرد: متهم با آگهی تبلیغاتی سرمایه گذاری در سایت، خود را مدیر یکی از موسسه‌های آموزشی بوشهر معرفی و با راه اندازی محلی به نام موسسه آموزشی در شهر بوشهر با همکاری همسرش با وعده‌های سرمایه گذاری دروغین آموزشی مال باختگان را ترغیب و تطمیع و در ادامه کار موفق به کلاهبرداری ۱۱ میلیارد ریالی از متقاضیان می‌شود.

واعظی عنوان کرد: متهم پس از دریافت وجه از مال باختگان، دیگر پاسخگوی تلفن نبوده و با ارسال پیام‌های تهدید به قتل از طریق شبکه واتساپ و ترساندن آن‌ها از مراجعه شاکیان به مراجع قضایی و پلیسی جلوگیری کرده است.

وی افزود: کلاهبردار به مال باختگان اعلام می‌داشته مبالغ دریافتی برای برگزاری کلاس‌های فوق برنامه، آموزشی، تقویتی و در راستای پرداخت هزینه کرایه محل برگزاری کلاس و هزینه حضور اساتید پروازی استفاده می‌شود و سپس از مجموع شهریه دریافتی از دانش آموزان که چندین برابر هزینه پرداختی است پس از کسر هزینه‌های اولیه، درصد بالایی سود به شما پرداخت می‌شود.

واعظی گفت: در تحقیقات علمی کارآگاهان سایبری پلیس فتا، هویت متهم که اهل یکی از شهرستان‌های جنوبی استان و دارای سوابق متعدد کیفری بود مشخص و در بررسی‌های تکمیلی مشاهده شد که وی از محل سکونت خود متواری شده است.

وی ادامه داد: پس از تحقیقات صورت گرفته، مشخص شد متهم به علت شکایت شاکی خصوصی و با موضوع اختلاف حساب در یکی از زندان‌های استان است که با هماهنگی مرجع قضایی به پلیس فتا منتقل و در ابتدا منکر هرگونه ارتکاب جرمی بود، اما با مشاهده مستندات علمی گردآوری شده به ناچار لب به اعتراف گشود.

واعظی گفت: متهم علاوه بر پذیرفتن جرایم ارتکابی، چگونگی ارتکاب آن‌ها را تشریح و هدف خود را پرداخت بدهی‌های قبلی خود به شکاتی اعلام کرد که قبلا در مراجع قضائی به خاطر جرایم مالی علیه وی، طرح شکایت کرده بودند.

وی عنوان کرد: در پی اعلام مسئولان زندان، متهم با تلاش زیادی به دنبال اجاره کردن سند ملکی برای سپردن وثیقه برای آزادی از زندان بود و حال مشخص شد که هدف احتمالی وی از سپردن وثیقه، دسترسی نیافتن دستگاه قضا به نامبرده و فرار از مجازات قانونی تا قبل از مشخص شدن میزان جرایم ارتکابی وی و فرار از کشور به صورت غیر قانونی بوده است.

فرمانده انتظامی استان بوشهر با اشاره به نوع آگهی و وعده سرمایه گذاری و اشتغال زایی کاذب آموزشی از سوی متهم، احتمال افزایش مال باختگان و میزان مبلغ نهایی کلاهبرداری شده وجود دارد که این مهم نیازمند گذشت زمان، تحقیقات و بررسی‌های تکمیلی است.

واعظی به شهروندان برای پیشگیری از متضرر شدن درکلاهبرداری اینترنتی توصیه کرد: به صرف مشاهده آگهی درج شده در سایت دیوار و یا سایر سایت‌های واسط اینترنتی به صحت ادعای اظهار شده اعتماد نکرده و پس از تحقیق و اطمینان از اصالت موضوع، اقدام به فعالیت و سرمایه گذاری کنند.