تشخیص و درمان قوز شست پا و عوارضی که به همراه دارد

تشخیص و درمان قوز شست پا و عوارضی که به همراه دارد


منبع: آرگا

162

1399/5/29

00:05


در این مقاله شما را با روش های درمانی قوز شست پا آشنا می کنیم و راه های تشخیص و عوارض آن را برایتان معرفی می‌ کنیم. تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید.

از عارضه هایی که ممکن است برای هر فردی ایجاد شود می توان به هالوکس والگوس اشاره کرد. این عارضه در پا ایجاد می شود و به شکل یک بر آمدگی در کنار شست پا می باشد. این عارضه یک بد شکلی در پا های ایجاد می کند و استخوانی که باید به شکل مستقیم رشد کند به صورت غیر مستقیم رشد می کند و به سمت انگشت دوم خمیده می شود. این عارضه در برخی از موارد درد ناک می باشد و باعث در هم فشرده شدن استخوان های پا می شود و پا های شما را بد فرم می کند. در صورتی که این مشکل درمان نشود ممکن است بد شکلی دائمی را برای شما ایجاد کند.

درمان قوز شست پا

باید بدانید که قوز شست پا یکی از عارضه های ارثی می باشد و اگر در خانواده شما یک نفر دچار این مشکل فیزیکی می باشد ممکن است شما هم دچار این عارضه شوید. می توان گفت عموما مشکلاتی که در استخوان های پا ایجاد می شود ارثی می باشد. برخی از عارضه های دیگر می توانند به  انحراف شست پا کمک کنند و هالوکس والگوس را برای شما ایجاد کنند. این عارضه ها شامل صافی کف پا، انعطاف پذیری بیش از حد رباط ها و ساختار غیر طبیعی استخوان ها می باشد. بر اساس تحقیقاتی که محققان انجام داده اند نشان داده شده است که  بزرگ بودن کفش پا می تواند منجر به افزایش بروز این عارضه شود.

عوامل تشدید کننده انحراف شست پا

برخی از عوامل وجود دارد که می تاواند هالوکس والگوس را تشدید کند. در ادامه این موارد را برای شما بیان می کنیم و شما با  رعایت کردن این نکات از انحراف شست پا در امان می مانید. عوامل تشدید کننده عبارت اند از :

  • استفاده از کفش های کوچک و تنگ
  • استفاده از کفش های پاشنه دار و نوک تیز
  • ایستادن در مدت زمان طولانی

عوامل ایجاد کننده انحراف شست پا

علامت های قوز شست پا

در نظر داشته باشید که هر عارضه ای که ایجاد می شود نشانه هایی دارد که این نشانه ها درباره قوز شست پا عبارت اند از :

  • پوست قرمز و متورم در کنار انگشت شست پا
  • انحراف انگشت شست پا به سمت انگشتان دیگر
  • ضخیم شدن پوست انگشت شست
  • پینه بستن انگشت دوم پا
  • احساس درد مکرر در پا ها
  • حرکت دادن سخت انگشتان پا
  • دشوار شدن راه رفتن

مراجعه به پزشک

شاید با داشتن علامت های ساده بتوانید با استفاده از وسایل مخصوص این انحراف را درمان کنید اما برخی از علامت ها وجود دارد که با دیدن آن ها باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. این علامت ها عبارت اند از :

  • پیدا نشدن کفش هم اندازه پا
  • احساس درد ممتد در پا ها
  • مشاهده توده بزرگ در کنار انگشت شست پا

عوارض قوز شست پا

قوز شست پا می تواند مشکلات بسیار زیادی را برای شما ایجاد کند. بهتر است با عوارض این نوع از انحراف استخوان ها بیش تر آشنا شوید.

عوارض انحراف انگشت شست پا

ایجاد بورسیت

یکی از مهم ترین عوارضی که هالوکس والگوس برای افراد ایجاد می کند ایجاد بورسیت می باشد. باید بدانید که انحراف شست پا می تواند مشکلات بسیار زیادی در بورس ایجاد کند. ایجاد ناراحتی برای بورس ها می تواند منجر به التهابات و درد در ناحیه مفصل ها شود و دیگر مفاصل را دچار محدودیت های حرکتی می کند.

نکته : به کیسه ای که حاوی مایع مفصل می باشد بورس گفته می شود.

بدشکلی انگشتان پا

هر فردی دوست دارد که زیبا ترین ها برای او باشد. شاید شما هم جزء افرادی می باشید که به پا های خود خیلی اهمیت می دهید. این عارضه می تواند منجر به بد شکلی پا ها شود و زیبایی و جذابیت آن را از بین ببرد. بنابراین بهتر است سریعا به درمان آن اقدام کنید.

گرفتگی انگشتان پا

این انحرافی که برای پا ها ایجاد می شود می تواند مشکلات بسیار جدی تری را برای شما ایجاد کند که یکی از این عوارض گرفتگی انگشتان پا می باشد. این گرفتگی ها به دلیل فشار های بسیار زیادی می باشد که توسط انگشت شست پا به انگشتان دیگر وارد می شود.

درد مزمن در انگشت ها

این عارضه با انحراف انگشت شست شروع می شود و به انگشت های دیگر فشار وارد می کند. این فشار ها می تواند باعث ایجاد درد مزمن در پا ها شود.

درد مزمن از عوارض قوز شست پا

تشخیص قوز شست پا

در نظر داشته باشید که باید این عارضه را سریعا شناسایی کنید تا بتوانید به راحتی آن را درمان کنید. بنابراین لازم است که همیشه به پاهای خود دقت کنید. برای تشخیص این عارضه نیاز است که به یک متخصص مراجعه کنید زیرا آن ها می توانند به راحتی با یک معاینه ساده این مشکل را تشخیص بدهند و راه های درمانی را به شما معرفی کنند. البته شما می توانید از روش های عکس برداری هم استفاده کنید تا درجه انحراف شست پا به خوبی مشخص شود.

روش های درمان قوز شست پا

برای درمان این عارضه می توانید از جراحی استفاده کنید ولی بسیاری از مشکلات را می توانید بدون عمل جراحی درمان کنید. گزینه های درمان بدون جراحی بسیار زیادی وجود دارد که می توانید از آن استفاده کنید و به درمان قوز شست پا بپردازید. در ادامه راه های درمانی را برای شما مطرح می کنیم.

نوار پیچی به حالت عادی

در نظر داشته باشید که می توانید از پد گذاری و نوار پیچی در حالت عادی استفاده کنید. این ساده ترین روش برای درمان این اختلال در پا ها می باشد. البته این روش ممکن است روش پیشنهادی پزشک نباشد ولی می تواند تا حدود بسیار زیادی به درمان این عارضه کمک کند و راهی آسان و بدون هزینه می باشد.

استفاده از کفی های طبی

شما می توانید برای درمان قوز شست پا از کفی های طبی استفاده کنید. این کفی های مخصوص را از دارو خانه ها تهیه کنید. این کفی ها می توانند قوس پا را حفظ کنند و از صافی کف پا جلوگیری می کنند.

استفاده از اسپلینت

در نظر داشته باشید که وسایل محافظ می تواند درد ناشی از قوز شست پا را کاهش بدهد و در درمان آن موثر واقع می شود. این اسپلینت ها می توانند یکی از وسایل درمانی هم باشند و با تنظیم مناسب انگشتان پا از انحرافات بیش تر جلوگیری می کند.

فعلیت ها را اصلاح کنید.

یکی از دلایلی که این مشکل برای شما ایجاد می شود انجام فعالیت های غلط می باشد. اگر در طی روز بیش تر روی پا های خود می ایستید بهتر است ورزش های سنگین را کاهش دهید و زمان پیاده روی خود را کوتاه تر کنید.

اصلاح فعالیت ها برای کاهش عارضه هالوکس والگوس

عمل جراحی

در نظر داشته باشید که در برخی از موارد عمل جراحی ضروری می باشد و شما نمی توانید با روش های دیگر این عارضه را درمان کنید. عواملی وجود دارد که تعیین کننده روش درمان می باشد. این عوامل عبارت اند از :

  • کمک نکردن روش های درمانی بدون عمل
  • درد شدید در پا ها که ممکن است فعالیت های روز مره را محدود کند.
  • التهاب و ورم در پا ها
  • بد شکلی شست پا
  • کج شدن شست پا و سایر انگشتان
  • عدم توانایی خم و راست کردن شست پا

اصلاح بد شکلی

یکی از عمل های جراحی که برای درمان این عارضه به کار می رود ترمیم بد شکلی شست پا می باشد. به دلیل متفاوت بودن میزان پیشرفت این عارضه باید از روش های درمانی مختلفی استفاده شود ولی یکی از عمل هایی که در این زمینه شانس موفقیت بسیار زیادی دارد اصلاح بد شکلی استخوان شست پا و ترمیم بافت های آن می باشد.

ترمیم رباط ها و تاندون ها

یکی دیگر از روش هایی که نیازمند جراحی می باشد ترمیم رباط ها و تاندون ها است. در واقع سفت شدن بافت های اطراف شست پا ممکن است باعث عدم تعادل شده باشد و انگشت شست پا را به سمت دیگر انگشتان بکشاند. در این نوع عمل جراحی باید طول بافت های شل شده را کاهش و طول بافت های سفت شده را افزایش بدهند. در برخی از افراد ترمیم این بافت ها ممکن است بخش کوچکی از درمان قوز شست پا شست پا باشد.

استئوتومی

یکی از عمل هایی می باشد که در درمان قوز شست پا موثر ات و می تواند نتیجه خوبی داشته باشد. در این عمل متخصص برش کوچکی در استخوان ها ایجاد می کند تا بتواند مفاصل را به حالت اولیه خود برگرداند. باید بدانید که در برخی از این جراحی ها ممکن است بخشی از یک استخوان به طور کامل برداشته شود تا انگشت شست پا بتواند صاف بماند. این عمل همراه با عمل قبلی انجام می شود تا اثر گذاری بیش تری داشته باشد.

خشک کردن مفصل ها

یکی دیگر از عمل هایی که در درمان موثر می باشد خشک کردن مفصل ها می باشد. در این عمل پزشک سلول های تخریب شده را از بین می برد و با استفاده از سیم و پیچ و پلاک سعی می کند استخوان ها را به هم متصل کند.

درمان قوز شست پا

آرتروز

یکی از عمل هایی می باشد که بیش تر برای افرادی که آرتروز دارند استفاده می شود. در برخی از بیماران ممکن است به دلیل انحراف بسیار زیاد عمل های قبلی اثر بخش نبوده باشد بنابراین از این روش استفاده می کنند.

اگزوستکتومی

یکی از سخت ترین عمل هایی می باشد که پزشکان انجام می دهند زیرا باید استخوان را بردارند. این کار به ندرت انجام می شود و نمی تواند باعث صافی مفصل شست پا شود و فقط قوز را بر می دارند. همراه این عمل، عمل ترمیم بافت را انجام می دهند تا بتوانند تا حدودی مفصل شست پا را به حالت اولیه باز گردانند. یکی از ویژگی هایی که این عمل دارد این است که باید حتما با عمل استئوتومی انجام شود در غیر این صورت عارضه انحراف شست پا قابل بازگشت می باشد.

برداشتن سطح مفاصل

باید بدانید که در این عارضه ممکن است به مفاصل پا آسیب هایی وارد شود. این مفاصل آسیب دیده را در حین عمل ترمیم می کنند و سطوح آسیب دیده را خارج می کنند. این عمل برای افراد مسن و افرادی که در گذشته عمل های ناموفقی داشته اند موثر می باشد. این عمل روی استحکام انگشت های پا اثر گزار می باشد و توصیه نمی شود که این عمل را انجام بدهید.

برداشتن سطح مفاصل برای درمان انحراف پا

اگر احساس می کنید که دچار این عارضه شده اید بهتر است به سرعت به درمان آن بپردازید و بهترین کار برای درمان مراجعه به یک متخصص می باشد. در ادامه می توانید با کلیک بر روی لینک های زیر سایر مقالات آرگا را در زمینه درمان واریس پا، درمان پا درد را مشاهده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو