تجربه کشورهای نیمکره‌جنوبی از کرونا در فصل سرما

منبع: برترین ها

81

1399/5/29

03:09


در اوایل ماه جاری میلادی، شمار موارد ثبت شده کووید-۱۹ در آفریقا از مرز یک میلیون نفر عبور کرده و استرالیا نیز با توجه به افزایش مواردی که در مناطق کلیدی شهری به چشم می‌خورد، قرنطینه دوم خود را در ملبورن اعمال کرده است.

ایسنا: تشدید شیوع کرونا در نیمکره جنوبی از آنجایی که این نیمکره در فصل زمستان به سر می‌برد و گسترش ویروس در فصل سرما به طور معمول شدیدتر است، می‌تواند برای کشورهای نیمکره شمالی نگران کننده باشد، چراکه به طور کلی کشورهای نیمکره شمالی به سمت نخستین پاییز و زمستان کامل خود از زمان کشف کرونا پیش می‌روند و فصل سرما می‌تواند به معنی تشدید فعالیت این ویروس باشد.

آفریقای جنوبی اوقات سختی را از نظر شیوع کرونا پشت سر می‌گذارد. هرچه قاره آفریقا را پایین‌تر برویم، هوا سردتر می‌شود. آفریقای جنوبی که از ۵۰ هزار مورد ابتلا به کروناویروس تأیید شده را در اول اوت گذراند، بیش از نیمی از موارد را در کل قاره آفریقا ثبت کرده است و این در حالی است که جمعیت آن تقریباً پنج درصد از جمعیت این قاره را تشکیل می‌دهد.

این شیوع در این کشور به دلیل ترکیبی از عواملی از جمله فقر، شرایط شلوغ زندگی و گزینه‌های بهداشتی ضعیف تشدید شده است. اما یکی از دلایل این گسترش نیز می‌تواند شرایط آب و هوایی باشد. درجه حرارت شبانه در ژوهانسبورگ در اواسط تابستان دو درجه است، در حالی که در شمال در لاگوس نیجریه، درجه حرارت متوسط از ۲۲ درجه پایین‌تر نمی‌آید.

در همین حال مراکز اصلی جمعیتی استرالیا تقریباً در همان طول جغرافیایی آفریقای جنوبی قرار دارند و این کشور نیز در قلب فصل زمستان خود حرکت می‌کند. وضعیت شیوع کرونا در استرالیا نگران کننده شده است. دومین شهر بزرگ استرالیا، ملبورن در اوایل ماه ژوئیه به مدت شش هفته برای بار دوم قرنطینه شد و مقامات هشدار دادند که این زمان می‌تواند تمدید شود. دمای شبانه به کمتر از چهار درجه، میانگین آن در ماه اوت رسیده است.

دلایل متعددی وجود دارد که کروناویروس با سرعت بیشتری در هوای سرد می‌تواند گسترش یابد اما بدون داشتن اطلاعات دقیق، دانشمندان محتاطانه عمل می‌کنند. برای مثال تحقیقات نشان می‌دهد که ویروس‌های تنفسی در هوای سرد به آسانی انتقال می‌یابند و قطرات حامل آن‌ها در هوای سرد زمستان توام با رطوبت پایین‌تر بیشتر زنده‌ می‌مانند.

از سوی دیگر محققان دانشگاه سیدنی کشف کردند که کاهش یک درصدی از رطوبت می‌تواند تعداد موارد ابتلا به کووید-۱۹ را شش درصد افزایش دهد.

بر همین اساس تصور می‌شود کووید-۱۹ به احتمال زیاد یک بیماری فصلی است که در دوره‌هایی با رطوبت کمتر عود می‌کند و در زمستان می‌تواند شیوع بیشتری داشته باشد.

علاوه بر این تمایل بیشتر افراد برای تجمع در فضاهای بسته به منظور گرم نگه داشتن هوا در ماه‌های زمستان، گسترش کروناویروس را افزایش می‌دهد.

به طور کلی برخی از ویروس‌ها مانند ویروس آنفلوآنزا به دلایل مختلفی فصلی بوده و در زمستان گسترش بیشتری دارند و این نگرانی اکنون در مورد کروناویروس نیز وجود دارد.

بنا بر گزارش ان‌بی‌سی نیوز، در واقع برخی تحقیقات حاکی از آن است که اقدامات شدید فاصله گذاری اجتماعی و سایر اقدامات کنترلی ممکن است تا سال ۲۰۲۲ میلادی برای کنترل شیوع کووید-۱۹ ضروری باشد. همچنین فعالیت مجدد کروناویروس می‌تواند تا اواخر سال ۲۰۲۴ میلادی امکان‌پذیر باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو