نظارت تلویزیون بر وی ‌اودی‌ ها قانونی نیست

منبع: دوستان

162

1399/5/29

12:34


معاونارزشیابی  و نظارت سازمان سینمایی تأکید دارد تا زمان تعیین مصادیق «صوت و تصویر فراگیر» از سوی نهادهای قانونی، نظارت صداوسیما بر وی‌اودی‌ها قانونی نیست.

نظارت صدا و سیما بر وی ‌اودی‌ ها قانونی نیست

فیلم/ دختر ۳ ساله ای که در زمان خاکسپاری زنده شد!
فیلم/ درگیری شدید لفظی سام درخشانی و نرگس محمدی در برزیل
تجاوز مرد ۴۰ ساله افغان به یک دختر بچه سه ساله +فیلم
نوجوان بودم که به طور اتفاقی متوجه شدم هر روز یک پسر غریبه از مدرسه تا منزل تعقیبم می کند!
یک زن مطلقه با پول هایش آشیانه کوچک مرا به هم ریخت!
نوعروس در رویای یک زندگی عاشقانه بود که به راز وحشتناکی پی برد!

گزیده‌ای از صحبت‌های صریح سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد در گفت‌وگو با مهر در این باره را در ادامه می‌خوانید:
بر اساس متون صریح قانونی مصوب نهادهای قانون گذار، «صدور مجوز تولید و نمایش هرگونه محتوای سمعی و بصری» بر عهده وزارت ارشاد است. به تعبیری مسئولیت انتشار محتوا و صدور مجوز برای محصولات شبکه نمایش خانگی اعم از فیزیکی یا مجازی همچنان بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد است. صدور مجوز در هر پلتفرمی برعهده ماست. قانون حتی برای صداوسیما هم مشخص کرده است که اگر خود صداوسیما بخواهد اثری را تولید کند که در سیما پخش نمی‌شود، باید از ارشاد مجوز بگیرد؛ از انتشار تا تولید و مجوز محتوا در تمام اشکال آن.
ممکن است صداوسیما بگوید هر پلتفرمی که بیش از صد هزار کاربر داشته باشد، مصداقی از صوت و تصویر فراگیر تلقی می‌شود. این گونه باید گفت حتی کسانی که در شبکه‌هایی مثل اینستاگرام با بیش از صد هزار نفر فالوئر فعالیت دارند و محتوای صوتی و تصویری می‌گذارند، شامل این پلتفرم‌ها می‌شوند و باید کنترل آن‌ها را به صداوسیما سپرد. در صورتی که در عمل این گونه نیست.
اگر قرار است این اختیار محول شود قانون باید این را بگوید. شورای عالی فضای مجازی باید به صورت مصداقی، «صوت و تصویر فراگیر» را تعریف کند و اگر براساس تعریف به صداوسیما واگذار کرد، ما هم حرفی نداریم. هر چند بعد از آن هم می‌توان این نقد را وارد دانست و قانون‌گذار را مورد سوال قرار داد که صداوسیما چطور می‌تواند برای وی‌اودی‌ها که در عمل رقیبش محسوب می‌شوند تنظیم‌گری کند؟
حرف ما این است که مرجع قانونی اکنون تعریفی برای «صوت و تصویر فراگیر» ارائه نکرده است و به همین دلیل از نظر ما تا زمانی که این تعریف ارائه نشود تعریف قانونی موجود عملی نیست؛ یعنی صدور هر گونه محتوا طبق قانون فعلاً بر عهده وزارت ارشاد است.
«هم رفیق» می‌تواند تولید شود و هرکسی هم جلوی تولید آن را بگیرد تخلف محسوب می‌شود و اقدامی غیرقانونی کرده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو