چرا متخصصین تغذیه رژیم کتوژنیک را قبول ندارند؟

منبع: سیمرغ

103

1399/5/29

13:26


چرا متخصصین تغذیه رژیم کتوژنیک را قبول ندارند؟

 رژیم کتوژنیک یکی از رژیم های غذایی معروف و پرطرفدار است اما خطراتی هم دارد که متخصصین تغذیه در مورد این خطرات هشدار می دهند

 رژیم کتوژنیک چه ضررهایی دارد؟

رژیم كتو یا كتوژِنیك نوعی رژیم لاغری با كربوهیدرات پایین و چربی بالاست. كاهش مصرف كربوهیدرات‌ و افزایش مصرف چربی به ایجاد فرآیند كتوسیس در بدن منجر می‌شود؛ یعنی وضعیتی كه بدن برای تأمین انرژی در درجه اول به استفاده از چربی‌ها به‌جای كربوهیدرات‌ها روی می‌آورد.

بیشتر بدانید : رژیم کتوژنیک چیست؟ + تاثیر رژیم کتوژنیک روی پوست

بیشتر بدانید : افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 با این رژیم غذایی

اما خوب است كه درباره عوارض احتمالی این رژیم هم بدانید.ازجمله عوارض احتمالی رژیم كتوژنیك می‌توان به آنفلوآنزای كتو اشاره كرد. میزان مصرف كربوهیدرات‌ها در این رژیم معمولا به كمتر از ۵۰گرم در روز محدود می‌شود. تخلیه ذخایر كربوهیدرات و روی‌آوردن بدن به استفاده از كتون‌ها و چربی برای تأمین سوخت ممكن است در ابتدای رژیم موجب بروز علائم شبیه به آنفلوآنزا شود.از طرفی، رژیم كتو می‌تواند به كلیه‌ها فشار وارد كند.

در رژیم كتو به مصرف مواد غذایی حیوانی پرچرب مانند تخم‌مرغ، گوشت و پنیر توصیه می‌شود، زیرا بدون كربوهیدرات‌ هستند. اما مصرف زیاد چنین غذاهایی با افزایش احتمال ایجاد سنگ كلیه در ارتباط است. از این رو رژیم كتوژنیك مناسب مبتلایان به بیماری كلیوی مزمن نیست. ضمن این‌كه معمولا به مبتلایان به بیماری كلیوی مزمن توصیه می‌شود سراغ رژیم‌های كم‌پروتئین‌تر بروند، درحالی‌كه رژیم كتوژنیك جزو رژیم‌های دارای پروتئین متوسط و رو به بالاست.

مشكلات گوارشی از دیگر عوارض احتمالی رژیم كتوست، زیرا در این رژیم به‌راحتی قادر به تأمین فیبر مورد نیاز روزانه بدن‌تان نخواهید بود. برخی منابع غذایی فیبردار مانند میوه‌های پرفیبر و غلات كامل به‌دلیل دارا بودن كربوهیدرات بالا در رژیم كتوژنیك جایی ندارند و به همین علت برخی افرادی كه این رژیم را می‌گیرند دچار ناراحتی‌های گوارشی و یبوست می‌شوند.

خلاصه این‌كه رژیم كتوژنیك شاید در كوتاه‌مدت در كاهش وزن مؤثر باشد، اما تبعیت از این رژیم خصوصا به‌مدت طولانی می‌تواند دارای عوارضی هم باشد. بنابراین، پیش از گرفتن رژیم‌های این‌چنینی بهتر است با مشاور تغذیه مشورت كنید و مطمئن شوید سلامتی‌تان به‌خطر نمی‌افتد.

بیشتر بدانید : بهترین رژیم غذایی برای کاهش حملات صرع

بیشتر بدانید : فواید رژیم کتوژنیک در مبارزه با التهاب و بیماریهای خودایمنی

بیشتر بدانید : رژیم کتوژنیک چیست و چرا برای سلامت قلب و عروق خطرناک است؟

بیشتر بدانید : از بین بردن سرطان و دیابت و کاهش وزن سریع با رژیم کتوژنیک

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: jamejamonline.ir

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو