صابون گلیسیرین برای انواع پوست چه خواصی دارد؟

صابون گلیسیرین برای انواع پوست چه خواصی دارد؟


منبع: ستاره

237

1399/5/29

14:30


صابون گلیسیرین رطوبت را در پوست حفظ میکند و از آنجا که بدون چربی و مواد شیمیایی است برای انواع پوست خشک و چرب مناسب است. صابون گلیسیرینه برای جوش و آکنه نیز گزینه مناسبی است. همچنین از صابون گلیسیرین برای ابرو و حالت دادن با برس نیز استفاده میشود.

صابون گلیسیرین برای انواع پوست چه خواصی دارد؟

 
ستاره | سرویس آرایش و زیبایی - گلیسرین یا گلیسرول از روغن‌های گیاهی به دست می‌آید، اما همینطور در کالا‌های تخمیر شده مانند نان نیز ایجاد می‌شود. این ماده به طور اتفاقی در سال ۱۷۷۹ توسط یک شیمیدان سوئدی که در حال گرم کردن یک ترکیب از روغن زیتون بود کشف شد. او چربی حاصل را به عنوان گلیسیرین شناسایی کرد. از اواسط قرن نوزدهم، مردم برای ایجاد صابون از گلیسیرین استفاده کردند. این فرایند شامل گرم کردن روغن‌های خاص گیاهی و سپس به آرامی سرد کردن و سفت شدن آن‌هاست. اگرچه هنوز هم می‌توان صابون گلیسیرین را در خانه تهیه کرد، اما این ماده در محصولات زیبایی بسیار پرکاربرد است. در ادامه می‌توانید موارد استفاده و خواص صابون گلیسیرین، عوارض احتمالی و برخی نکات دیگر را بخوانید.
 

صابون گلیسیرین چه خواصی دارد و برای چه پوستی مناسب است؟

 

صابون گلیسیرین شفاف

 

برخلاف بسیاری از صابون‌های موجود در بازار، صابون گلیسیرین کاملا طبیعی و فاقد هرگونه عطر یا مواد شیمیایی است. این امر باعث می‌شود که این صابون حامی گیاهخواری و گزینه‌ای عالی برای افراد دارای پوست‌های حساس باشد.
روغن‌های طبیعی پوست شما غالبا در طول حمام، چه در اثر تماس با آب گرم و چه در اثر استفاده از محصولات خشن ممکن است از بین بروند. اما گلیسیرین می‌تواند به مسدود شدن روغن‌های طبیعی و رطوبت پوست کمک کرده و از خشکی بیش از حد آن جلوگیری نماید. این به ویژه زمانی می‌تواند برایتان مفید باشد که در اثر خشکی پوست به شرایط زیر دچار باشید:
در عین حال، گلیسیرین بدون چربی است. این بدان معناست که همچنین برای پوست‌های چرب یا معمولی نیز می‌تواند انتخاب خوبی باشد. علاوه بر این‌ها، صابون گلیسیرین ممکن است خواص ضد پیری داشته باشد. طبق یک مطالعه انجام شده روی موش‌ها گزارش شده است که این ماده می‌تواند حتی به تُن و بافت پوست شما نیز کمک کند. این ممکن است ظهور خطوط زیر و سایر لکه‌های پوستی را کاهش دهد.

صابون گلیسیرین برای جوش

انواع جوش ممکن است از خشکی زیاد پوست و یا چربی بیش از حد به وجود بیایند؛ اما در هر دو صورت صابون گلیسیرینه که فاقد چربی و مواد شیمیایی است و جذب کننده رطوبت است، گزینه مناسبی برای درمان جوش خواهد بود.

صابون گلیسیرین برای لیفت ابرو

اگر می‌خواهید ابروهایتان طبیعی و پرپشت به نظر برسند و آن‌ها را بدون آسیب موادی همچون ژل های شیمیایی لیفت کنید و حالت رو به بالا دهید، با صابون گلیسیرینه می‌توانید این کار را انجام دهید. ابتدا ابروهای خود را با برس ابرو مرتب شانه کنید. سپس یک قلم مو بردارید و کمی در آب آن را مرطوب کنید و بعد به آرامی آن را بر روی صابون گلیسیرین حرکت دهید تا جایی که کف صابون مشاهده شود. سپس با نوک قلم مو، صابون را به متمرکز ترین بخش های ابروی خود مثلا در اطراف قوس ابرو بکشید و به آرامی با کمک این قلم ابروهای خود را شانه کنید.

 

صابون گلیسیرین برای ابرو لیفت کردن

 

آیا استفاده از صابون گلیسیرین مضراتی هم دارد؟

اگرچه صابون گلیسیرین برای همه انواع پوست بی‌خطر است، اما خاصیت نم نگهداری آن که موجب حفظ رطوبت و چربی روی پوست می‌شود برای افرادی که پوست بسیار چرب دارند ممکن است آزاردهنده باشد. یکبار استفاده‌ی آزمایشی در ناحیه‌ی کوچکی از بدن که چرب است می‌تواند دید خوبی در مورد اثرات این صابون بر پوست شما بدهد.
گلیسیرین به راحتی آب را جذب می‌کند؛ بنابراین یک دانه از این صابون ممکن است به اندازه‌ی صابون‌های معمولی دوام نداشته باشد. خارج کردن آن از حمام پس از هر بار استفاده، مانع از حل شدن آن با آب موجود در محیط می‌گردد. ضمن اینکه برخی ترکیبات خالص نیز می‌توانند هزینه‌ی بیشتری تحمیل کنند. صابون‌های مبتنی بر مصنوعات ارزان‌تر هستند. اما شما ممکن است لازم باشد برای خرید یک صابون گلیسیرین خالص، مبلغ زیادی بپردازید. تهیه صابون گلیسیرین در خانه می‌تواند بسیار به صرفه تر باشد، اما از طرفی بسیار وقت‌گیر است.
 

نحوه استفاده از صابون گلیسیرین

 

صابون گلیسیرین

 

شما می‌توانید از صابون گلیسیرین به صورت روزانه به عنوان بخشی از روند مراقبت از پوست خود استفاده کنید. صابون گلیسیرین نیز مانند سایر صابون‌های دیگر در صورت وارد شدن به چشم می‌تواند باعث سوزش شود و باید حین استفاده مراقب این موضوع بود.
 

هنگام خرید صابون گلیسیرین به چه نکاتی باید توجه داشت؟

گلیسیرین یک ماده‌ی محلول در آب و شفاف است. همچنین به طور طبیعی هیچ بویی ندارد. اگر نمی‌توانید پیش از خرید، محصول را ببینید یا بو کنید، به برچسب محصول نگاه کنید تا مطمئن شوید که صابون مورد نظر حاوی افزودنی‌های معطر نباشد. بسیاری از صابون‌های گلیسیرین موجود حاوی ترکیبات دیگری نیز هستند، مانند روغن‌های اسانس، رنگ و مواد مصنوعی. اگر این مواد روی برچسب توضیحات محصول درج شده‌اند، بدان معناست که صابونی که می‌خرید خالص نیست!
اگرچه افزودنی‌ها گلیسیرین را بدون اثر نمی‌کنند، اما خطر تحریک پوست و عوارض جانبی دیگر را بالا می‌برند. گلیسیرین مایع در فروشگاه‌های مواد غذایی موجود هستند که می‌توانید با استفاده از آن، صابون گلیسیرین خانگی خود را درست کنید.
 
جالب است بدانید:‌ مواد سازنده صابون چیست؟
 

سخن پایانی

در حالی که صابون گلیسیرین را می‌توان به آسانی از فروشگاه‌ها خریداری کرد، این محصولات عموما حاوی مواد تشکیل‌دهنده دیگری نیز هستند. اگرچه این افزودنی‌ها خواص درمانی و مرطوب‌کنندگی گلیسیرین را کم نمی‌کنند، اما خطر تحریک و عوارض جانبی دیگر را افزایش می‌دهند. اگر نمی‌خواهید خودتان صابون گلیسیرین را درست کنید، تمام تلاشتان را بکنید که یک محصول خالص پیدا کنید. پیشنهاد می‌کنیم همچنین با خواص گلیسیرین نیز بیشتر آشنا شوید. تجربه‌ی شما در این زمینه چیست؟ آیا فروشگاه معتبری برای خرید صابون گلیسیرین خالص سراغ دارید؟
 
برگرفته از: healthline

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو