علائم کرونا در گلو، آزمایش با غرغره

منبع: نی نی بان

57

1399/5/29

15:45


متخصصان علوم پزشکی در دانشگاه وینِ اتریش روش جدیدی برای یافتن ویروس‌های کرونا در حفره دهان و حلق شناسایی کردند.
آنها محلولی تهیه کردند که با غرغره کردن آن می‌توان ذرات ویروس را پیدا کرد. این روش قرار است در مدارس استفاده شود.
متخصصان دانشگاه وین تصمیم دارند با انجام مطالعه‌ای از پاییز، گزارشی در مورد ویروس کرونا در مدارس اتریش تهیه کنند. آنها روش جدیدی ابداع کردند که بسیار ساده‌تر از روش‌های پیشین نمونه‌برداری برای تست ویروس کروناست.
در این روش به جای نمونه‌بردای از حلق برای تست کرونا، محلولی در حفره دهان غرغره می‌شود. برای انجام این مطالعه، گروهی متشکل از ۱۵ هزار دانش‌آموز و ۱۲۰۰ معلم از ۲۵۰ مدرسه اتریش هر سه هفته یکبار برای بررسی علائم احتمالی ابتلا به کرونا آزمایش می‌شوند.
متخصصان دانشگاه وین برای انجام این آزمایشگاه‌ها از محلولی که خود تهیه کرده و اوایل تابستان دقت و کارآیی آن را آزمایش کردند، استفاده می‌کنند.
این محلول یک ترکیب نمکی ویژه است که باید برای مدت یک دقیقه غرغره شود تا ذرات حفره دهان و حلق وارد آن شود. محلول نمونه‌برداری شده سپس برای یافتن ذرات ژنتیکی ویروس در آزمایشگاه بررسی می‌شود. محققان دانشگاه وین می‌گویند ۱۰ نمونه می‌توانند به صورت همزمان آزمایش شوند. اگر نتیجه مثبت باشد نمونه‌ها دوباره به صورت جداگانه تجزیه و تحلیل می‌شوند.
مایکل واگنر، میکروبیولوژیست و مدیر گروه تحقیق دانشگاه وین می‌گوید: در یک مطالعه مقدماتی در فصل بهار که در آن ۵۱۰۰ دانش آموز و معلم در وین مورد آزمایش قرار گرفتند، روش غرغره نتایج قابل مقایسه‌ای با نمونه‌برداری از حلق داشت. غرغره کردن یک محلول برای کودکان بسیار خوش‌آیندتر و قابل کنترل‌تر است. حتی دانش‌آموزان پیش‌دبستانی هم در ۸۰ درصد موارد نمونه‌های عالی تحویل دادند.
واگنر تأکید می‌کند: هرکسی که می‌تواند غرغره کند می‌تواند این نمونه‌گیری را انجام دهد.
به عقیده او "روش غرغره" امکانات جدیدی برای نمونه‌گیری در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهد.
متخصصان دانشگاه وین می‌گویند در آینده می‌توان این آزمایش را در خانه انجام داد. از نظر آنها دریافت یک بسته حاوی وسایل لازم برای انجام آزمایش قابل تصور است. نمونه را هم می‌توان در بسته‌بندی به یک مکان جمع‌آوری و ارسال به آزمایشگاه تحویل داد.
واگنر تأکید دارد: ما خودمان را به عنوان رقیب ارائه‌دهندگان تجاری تست‌های کرونا نمی‌بینیم.
روشی که متخصصان دانشگاه وین ابداع کردند بیشتر برای انجام آزمایش میان گروه‌های پرخطر در سیستم آموزش و پرورش یا پروژه‌های تحقیقاتی در نظر گرفته شده است. وزیر آموزش و پرورش اتریش نیز تأکید کرده که مقامات بهداشتی این کشور، روش جدید آزمایش را به عنوان مکمل تست‌های کلاسیک کرونا در نظر گرفتند.
به کارگیری این روش در آلمان نیز در حال بررسی است. در حال حاضر در شهر کلن نیز محلولی در حال آزمایش است که اگر نتیجه غرغره آن به اندازه نمونه‌برداری از حلق قابل اطمینان باشد، می‌تواند در موارد بسیاری جایگزین نمونه‌برداری شود.
با این حال انستیتو روبرت کخ (RKI) آلمان تا کنون تمایلی به استفاده از این روش برای یافتن افراد آلوده به ویروس کرونا نداشته است. سخنگوی این موسسه گفته است حساسیت این روش برای یافتن ویروس به طور کل پایین‌تر از یک نمونه‌برداری خوب است. 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو