روز جهانی عکاسی و نگاهی به ۵ مورد از بهترین مجموعه عکس های سال ۲۰۲۰

روز جهانی عکاسی و نگاهی به ۵ مورد از بهترین مجموعه عکس های سال ۲۰۲۰


منبع: روزیاتو

383

1399/5/29

16:42


امروز ۱۹ اوت، ۳۰ مرداد روز جهانی عکاسی است و به همین مناسبت می خواهیم نگاهی داشته باشیم به برخی از بهترین مجموعه عکس هایی که طی دوازده ماه گذشته منتشر شده است.

برخی از این عکس ها جدید هستند و برخی هم قدیمی، اما هر چه که هست این ۵ عکاس توانسته اند تنوع و پویایی رسانه ی عکس را با گردهم آوردن تصاویری از مکزیک، نیجریه، انگلیس و دیگر سرزمین ها به نمایش بگذارند.

مجموعه عکس Justine Kurland به نام Girl Pictures

روز جهانی عکاسی

مجموعه عکس «عکس های دخترانه» ی جاستین کرلند دختران آزادی را به تصویر می کشد که در یک آرمانشهر پر دار و درخت در طبیعت آمریکا پرسه می زنند و قوانین خودشان را در آن برپا کرده اند. این عکس ها که در فاصله ی سال های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۲ گرفته اما امسال در قالب یک کتاب منتشر شدند، نگاهی نوستالژیک به دورانی از گذشته دارند و فرصت کشف موضوعاتی همچون اعتراض، خود شکوفایی و جنسیت زنانه را فراهم می کنند که تاریخ انقضا ندارند.

کرلند گفته: «دوست داشتم این دنیای دخترانه، این اتحاد آرمانگرایانه ی فمینیستی میان دختران کم سن و سال و نوجوان را به وجود آورم.»

مجموعه عکس Steve McCurrry به نام Animals

استیو مک کری گرچه شاید بیشتر با عکس های جنگ و پرتره ی معروفش به نام «دختر افغان» شناخته می شود، اما یک علاقه ی کمتر شناخته شده هم دارد که آن حیوانات هستند. او در کتابی که اخیراً منتشر کرده تعدادی از بهترین عکس هایش از حیوانات را گرد هم آورده، از گربه های میانمار گرفته تا گاوهای نپال (تصویر اصلی مطلب).

مک کری گفته: «حیوانات دائماً در حرکت اند و حواس شان به خودشان است. کم پیش می آید که به حرف های عکاس توجه کنند. برای اینکه بتوانید از حیوانات عکس های خوبی بگیرید باید رفتار آن ها را درک کنید، همانطور که درک رفتار آدم ها می تواند به گرفتن پرتره از آن ها کمک کند.»

مجموعه عکس Oye Diran به نام A Ti De

اویه دیرن برای آخرین پروژه ی عکاسی خود سراغ عکس های دهه های ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰ نیجریه، از جمله عکس های خانوادگی قدیمی رفت تا از آن ها برای کار خود الهام بگیرد. نتیجه ی کار مجموعه عکسی شد به نام A Ti De (ما رسیده ایم) که زیباشناسی آن دوره را از دریچه ی لباس های شیکی که پدر و مادرش به تن می کردند بازسازی کرده است، از جمله دو تکه از لباس های سنتی زنان نیجریه به نام آیرو و بوبا.

دیرن گفته: «جذابیت و شکوه آن لباس ها من را تحت تأثیر قرار داد و به یادم آورد که وقتی بچه بودم پدر و مادرم و دوستان شان چه لباس های قشنگی می پوشیدند. ارتباطی که میان آیرو و بوبا وجود دارد به مرور زمان از بین نرفته به همین دلیل سراغ این موضوع رفتم تا زیبایی فرهنگم را به دنیا نشان دهم.»

مجموعه عکس Orlando Gili به نام Trivial Pursuits

مسابقه های پنیر غلتانی و دست به دست کردن بطری از سوژه های مجموعه عکس اورلاندو گیلی هستند که به مستند کردن تفریحات مردم انگلیس پرداخته است. او در مجموعه عکس خود به نام «سرگرمی های پیش پاافتاده» که با الهام از جدایی های ناشی از پروژه ی برگزیت شکل گرفته، پرتره ای انسانی از یک ملت را ثبت کرده که تاریخ و جایگاه خود در دنیای امروز را به پیش می برد.

گیلی گفته: «ما بیشتر از چیزی که دوست داریم فکر کنیم به هم شبیه هستیم. وقتی به همه ی این برنامه های مختلفی که برگزار می شود و تفریحاتی که بخش های مختلف جامعه دارند نگاه می کنیم، می بینیم که در واقع همه یکی هستند.»

مجموعه عکس Tania Franco Klein به نام Proceed to the Route

مجموعه عکس تانیا فرانکو کلاین به نام «پیش به سوی جاده» پریشانی ای از جنس یک کابوس آباد را با گرمای نوستالژی ترکیب کرده است. در نگاه اول شاید به این نتیجه نرسید که این عکاس مکزیکی قصد پرداختن به عصر دیجیتال امروز را دارد، اما او با ایجاد ابهام به رابطه ی ما با فناوری دیجیتال و وابستگی مان به آن می پردازد.

کلاین گفته: «نمی توانید به کلی فرار کنید و ارتباط تان را با همه چیز به طور کامل قطع کنید. ولی چطور می شود به تعادل رسید؟»

منبع: cnn

روز جهانی عکاسی و نگاهی به ۵ مورد از بهترین مجموعه عکس های سال ۲۰۲۰

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

لغو پاسخ

ورود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو