زندگی نزدیک خیابان‌های پرتردد خطر چاقی را افزایش می‌دهد

51

1399/5/29

19:09


زندگی نزدیک خیابان‌های پرتردد خطر چاقی را افزایش می‌دهد

سلامت نیوز: نتایج یک مطالعه که به تازگی منتشر شده است نشان داد زندگی در نزدیکی یک خیابان شلوغ و پر تردد که سرو صدای زیادی دارد، خطر ابتلا به چاقی را افزایش می‌دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، آلودگی هوا و آلودگی های صوتی دو مشکل مربوط به زندگی در مجاورت گذرگاه ها و خیابان های اصلی در شهرها و زندگی شهری امروزی است.


به گزارش روزنامه دیلی میل،اکنون محققان انگلیسی در مطالعه ای روی ۵۰۰ هزار نفر در انگلیس، هلند و نروژ، نشان دادند که زندگی در نزدیکی یک خیابان پر ترافیک هم با افزایش شاخص جرم بدن (بی.ام.آی) و هم با افزایش محیط دور کمر ارتباط دارد.


این مطالعه بزرگترین مطالعه ای است که تاکنون در این زمینه انجام شده است. یافته های این مطالعه تایید کننده نتایج مطالعات مشابهی است که در سایر کشورهای اروپایی انجام شده است.


برآورد می شود که در سراسر اروپا بیش از ۱۰۰ میلیون نفر در نزدیکی یک جاده شلوغ و پر تردد که سر و صدای ترافیکی آن اغلب از ۵۵ دسیبل -آستانه محور سلامت سر و صدا که توسط اتحادیه اروپا تعیین شده - فراتر است، زندگی می کنند.


این مطالعه نشان داد سر و صدای ترافیک می تواند سطح استرس را بالا ببرد و بر سلامتی تأثیر منفی بگذارد؛ بطوری که باعث افزایش وزن بخصوص در ناحیه اطراف کمر می شود.


همچنین مطالعاتی که پیش از این در این زمینه انجام شده نشان داده است زندگی در نزدیکی خیابان های شلوغ و پرتردد با افزایش خطرات دیگری برای سلامتی از افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه و تنگی نفس گرفته تا ابتلا به زوال عقل، جنون و بیماری های قلبی و عروقی ارتباط دارد.


محققان «کالج سلطنتی لندن» در انگلیس پیش از این در مطالعه ای متوجه شدند که خطر ابتلا به سرطان ریه در افرادی که در ۵۰ متری خیابان‌های شلوغ زندگی می‌کنند، در مقایسه با افرادی که در مجاورت خیابان ‌های آرامتر زندگی می‌کنند، ۹.۷ درصد بیشتر است.


این مطالعه نشان داد، ذرات آلاینده ریز به نام PM۲.۵ که از اگزوز خودروها خارج می‌شود به راحتی استنشاق می‌ شوند و به ویژه به دی.ان.ای سلول‌های ریه آسیب می‌ زند که می‌تواند به سرطان منجر شود.


پژوهشگران استرالیایی نیز در مطالعه ای نشان دادند که زندگی در مجاورت خیابان ها، بزرگراه ها و جاده های پر رفت وآمد ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل و جنون را افزایش دهد.


محققان آلمانی نیز در مطالعه ای ثابت کردند که زندگی کردن در کنار خیابان‌های شلوغ باعث افزایش بروز بیماری‌های قلبی می‌شود.


با این حال تحقیقات تنها به دستگاه قلبی- عروقی و تنفسی ختم نمی‌شود. به گفته کارشناسان، آلودگی هوا روی کیفیت اسپرم‌ها نیز تاثیر دارد و می‌تواند قدرت باروری مردان را به مرور زمان و در مواجهه ‌های طولانی دچار اختلال کند.از خطرهای دیگر زندگی در مناطق شلوغ و پرتردد، آلودگی‌های صوتی این مناطق است که به خصوص برای شنوایی کودکان مشکل ایجاد می‌کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو