«درباره الی» و «جدایی» در جمعِ ۱۰۰ فیلم برتر جهان

منبع: برترین ها

194

1399/5/29

21:21


دو فیلم «درباره الی» و «جدایی نادر از سیمین» به کارگردانی «اصغر فرهادی» به فهرست ۱۰۰ فیلم غیرانگلیسی زبان برتر تاریخ سینما راه یافتند.

ایرنا: دو فیلم «درباره الی» و «جدایی نادر از سیمین» به کارگردانی «اصغر فرهادی» به فهرست ۱۰۰ فیلم غیرانگلیسی زبان برتر تاریخ سینما راه یافتند.

مولی پنینگتون (Molly Pennington) با مدرک دکترای مطالعات نقادانه و فرهنگی با تمرکز با فیلم و سیاست از دانشگاه پیتسبرگ، با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده توسط نشریه استکر (Stacker) درباره فیلم‌های بین المللی، فهرستی از برترین فیلم‌های جهان در این حوزه تهیه کرده است؛ شرط حضور فیلم‌ها در این فهرست این بود که کارگردان آن غیرآمریکایی بوده و زبان اصلی آن چیزی به غیر از انگلیسی باشد. دو فیلم درباره الی و جدایی نادر از سیمین ساخته اصغر فرهادی در کنار شاهکارهای کارگردانانی چون اینگمار برگمان به این فهرست راه یافتند.

درباره الی (About Elly) چهارمین فیلم فرهادی و محصول سال ۲۰۰۹ است. این فیلم داستان روابط میان طبقه متوسط ایران را بازگو می‌کند. درباره الی در پنجاه و نهمین جشنواره بین المللی فیلم برلین برنده جایزه خرس طلایی بهترین کارگردانی شد. این فیلم در بیست و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت ۱۰ جایزه شد و سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را برد. درباره الی همچنین نماینده ایران در بخش بهترین فیلم خارجی هشتاد و دومین جایزه اسکار نیز بود.

جدایی نادر از سیمین (A Separation) پنجمین اثر سینمایی اصغر فرهادی است که در سال ۲۰۱۲ جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را از آن خود کرد. این درام ۱۲۳ دقیقه‌ای داستان طلاق یک زوج متعلق به طبقه متوسط و مشکلاتی که با استخدام پرستار برای مراقبت از پدر بیمار نقش اول مرد داستان ایجاد می‌شود را بازگو می‌کند.

جدایی نادر از سیمین علاوه بر دریافت اسکار، در شصت و یکمین دوره جشنواره بین المللی فیلم برلین نیز جایزه خرس طلایی برای بهترین فیلم و جایزه خرس نقره‌ای برای بهترین بازیگر مرد و بازیگر زن را برد. این فیلم همچنین برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران، به فهرست نامزدهای اسکار بهترین فیلمنامه نیز راه یافت.

شهر خدا (۲۰۰۲) به کارگردانی فرناندو میرلس، سینما پارادیزو (۱۹۸۸) از جوزپه تورناتوره، فرشته آبی (۱۹۳۰) ساخته جوزف فون اشترنبرگ، آیدا (۲۰۱۳) از پاول پاولیکوفسکی، پرسونا (۱۹۶۶) و توت فرنگی های وحشی (۱۹۵۷) از اینگمار برگمان، چشمان بدون چهره (۱۹۶۰) ساخته جورج فرانژو، سولاریس (۱۹۶۲) آندری تارکوفسکی، زندگی دیگران (۲۰۰۶) از فلوریان هنکل فون دونرسمارک و رُما (۲۰۱۸) به کارگردانی آفونسو کوارون از دیگر شاهکارهای حاضر در این فهرست هستند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو