10 نکته برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه های ایرانی به سبک مدرن

10 نکته برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه های ایرانی به سبک مدرن


منبع: مینویسم

193

1399/6/27

14:48


10 نکته برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه های ایرانی به سبک مدرن

در خانه های ایرانی آشپزخانه همیشه از قسمت های مهم محسوب می شود چرا که خانم های ایرانی زمان زیادی را در آشپزخانه می گذرانند.

طراحی دکوراسیون آشپزخانه ، تنها داشتن امکانات پخت و پز نیست بلکه قطعا باید محلی زیبا و مطابق با سلیقه شما باشد تا بتوانید در آن احساس آرامش کنید. در این مقاله می توانید با ۱۰ روش برای طراحی آسان آشپزخانه آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: اجرای دکوراسیون از ابتدای کار

ده گام برای طراحی آسان آشپزخانه ایرانی به سبک مدرن

آشپزخانه خود را با ۱۰ مرحله، زیبا طراحی کنید و با استفاده از این توصیه هایی که در ادامه با آن آشنا می شوید از آشپزخانه مدرن خود لذت ببرید. طراحی آشپزخانه یک پروسه گران و بزرگ است و با الگوهای مختلف و متنوعی همراه است. ما در این مقاله می خواهیم به شما کمک کنیم چگونه یک آشپزخانه را مانند افراد حرفه ای طراحی کنید.

بودجه و سلیقه شما هرچه که باشد؛ این ده گام شما را به موفقیت نزدیک تر خواهد کرد. بر این اساس؛ جنبه های مختلف طراحی آشپزخانه را در نظر میگیریم و شما را در تمام مراحل از برنامه ریزی برای آن تا پیدا کردن استایل های مختلف آشپزخانه و انتخاب بهترین کابینت و کف آن کمک می کنیم.

پس اگر آشپزخانه شما از مد افتاده و احتیاج به تغییر دارد؛ بهتر است به فکر درست کردن یک آشپزخانه نو و جدید باشید و تمام توصیه های ما را بخوانید و از آن ایده های جذاب بگیرید. انتخاب طراح آشپزخانه؛ معمار یا پیمانکار مهم ترین بخش پروسه است که باید در این زمینه از راهنمایی متخصصان استفاده کنیم و بهترین ها را برای پروژه انتخاب نمائیم.

چگونه طراحی آشپزخانه را شروع کنیم؟

چگونه طراحی آشپزخانه را شروع کنیم؟

آشپزخانه ها قبلا فضاهای مختلف زیادی داشته اند، اما امروزه مکانی است که ما در آن وقت زیادی می گذرانیم. این فضاها نه تنها باید برای آماده سازی و پخت و پز مناسب، طراحی شوند بلکه باید جایی باشند که از بودن در آنجا لذت ببریم. دکور آشپزخانه باید با اتاق نشیمن و استراحتگاه کاملا متناسب باشد.

برنامه درست آشپزخانه، کلید موفقیت شما در آشپزخانه است که باید تمام انتظارات تان را برآورده کند. این ده قدم به شما کمک می کند به هدف تان دست یابید. چه تنهایی آن را انجام دهید و چه از یک متخصص کمک بخواهید.

یشتر بخوانید: معیارهای انتخاب طرح کاشی بین کابینتی مدرن و زیبا در چیست؟

۱٫ از اجزایی که برای طراحی آشپزخانه نیاز دارید؛ لیست تهیه کنید

آنالیز و مقایسه چیزی که الان در آشپزخانه خود دارید در مقابل چیزی که در نظر دارید، کلید موفقیت شماست. اغلب بهتر است قبل از مراجعه به متخصصین، این کار را خودتان انجام دهید و از چیزهایی که کاربردی است، استفاده کنید و وسایلی که مفید نیستند را کنار بگذارید. این پروسه به شما اجازه می دهد خلاق باشید و متوجه شوید آیا چیزی باید دوباره مورد استفاده قرار گیرد یا خیر؟

مواردی که باید در طراحی دکوراسیون آشپزخانه باید به آن توجه شود عبارت اند از :

  • دیوار آشپزخانه
  • کف آشپزخانه
  • قفسه ها یا دراور آشپزخانه
  • کابینت های آشپزخانه
  • جزیره آشپزخانه
  • صندلی
  • میز صبحانه
  • اجاق گاز و فر
  • گاز رومیزی
  • سینک آشپزخانه
  • سماور
  • سقف
  • فضای غذاخوری
  • فضای نشیمن
  • حرارت کف آن
  • نور و چراغ آن در آشپزخانه

۲٫ یک برنامه جزئی مناسب برای آشپزخانه تهیه کنید

با لیست زیر می توانید برنامه تان را شروع کنید. وقتی آشپزخانه تان را طراحی کردید، مهم است که متوجه شوید روی چه فضایی در حال کار کردن هستید. از یک شرکت مربوط به آشپزخانه، معمار یا کارشناس عمران بپرسید. می توانید از ترسیم فضا کمک بگیرید یا با دقت خودتان اندازه گیری های آشپزخانه را انجام دهید.

اندازه گیری کنید، فضای دقیق داخل و خارج در و پنجره ها را اندازه بگیرید و علامت گذاری کنید تا بتوانید بهترین طراحی ممکن را در آنجا پیاده نمایید. به کابینت ها و وسایل برقی هم فکر کنید.

می توانید اندازه ی کابینت و وسایل برقی را درآورید به این منظور از مداد و یک پاک کن استفاده کنید‌. وقتی بدانید چه فضایی در اختیار شماست، می توانید برنامه خود را با بردن نهایت استفاده از آن فضا پیش ببرید. همچنین این کار به شما ایده فوق العاده و واضحی خواهد داد که بتوانید قبل از شروع پروسه طراحی درست، مطمئن شوید و با موفقیت آن را به پایان برسانید و همچنین به شما کمک می کند هزینه های اضافی را کاهش دهید.

طراحی آپارتمان های کوچک با دیزاین های روشن

۳٫ اسباب مناسبی را برای طراحی آشپزخانه تان در نظر بگیرید

وقتی طراحی های مختلف آشپزخانه را در نظر بگیرید، می توانید با پیروی از نکات زیر به ایده های خلاق تری دست یابید.

چگونه از آشپزخانه تان استفاده می کنید؟ آشپزخانه باید با استایل زندگی هماهنگ باشد. آیا برنامه ریزی برای آشپزخانه و فضاهای دیگر خانه است؟ البته که باید روی آشپزخانه تمرکز کنید، اما ارتباط آن با اتاق نشیمن و دیگر قسمت های خانه نیز مهم است.

رکن اصلی کاریتان را فراموش نکنید، برای برنامه ریزی و آماده سازی فضای پخت و پز از هرم طراحی آشپزخانه استفاده کنید. سه نکته مهم یخچال، سینک و گاز هستند. این سه بخش باید به هم نزدیک باشند تا وعده های غذایی را بتوانید راحت آماده کنید و محدود نباشید. به هرم در دسترس مخصوص طراحی نگاه کنید. چند نوع آشپزخانه وجود دارد.

  • آشپزخانه ستونی یا دراز
  • یو شکل
  • ال شکل
  • هلالی و بزرگ

بیشتر بدانید: راه حل هایی برای اتاق های نشیمن کوچک

۴٫ ایده های طراحی آشپزخانه 

با در نظر گرفتن نکات بالا می توانید از آن ها الهام گرفته و نتیجه را ببینید. پیدا کردن یک استایل که با طراحی آشپزخانه شما متناسب باشد، بسیار حیاتی است. آیا دوست دارید استایل خانه خود را تکمیل کنید یا با دکورهای دیگر اتاق ها آن ها را ست کنید؟ چه استایلی می خواهید به کار ببرید؟ از رنگ یا بافت وسایل با اشیا دیگر چگونه استفاده می کنید؟ همه این اجزا باید قبل از هر اتفاقی در نظر گرفته شوند.

با کمی فکر کردن، می توانید برنامه و طرح خود را عملی کنید. در این مقاله چند ایده عالی جهت طراحی آشپزخانه مدرن، سنتی و مستقل آورده شده است که به شما کمک میکند ایده جدید داشته باشید و می توانید با کمک آن متوجه شوید چه کاری باید انجام دهید.

  • آشپزخانه های مدرن

یک کابینت شیک برای طراحی آشپزخانه قدیمی تان در نظر بگیرید.این آشپزخانه ها در خانه های مدرن کاربرد دارند اما در فضاهای ساده و پرنور هم دیده می شوند. به کابینت های مدرن و درخشان با الگوهای رنگی ساده فکر کنید. متوجه می شوید که آشپزخانه های مدرن اغلب پر از وسایل برقی و نور هستند. اگر می خواهید آشپزخانه ای طراحی کنید که به هم ریخته نباشد، این نوع آشپزخانه بهترین گزینه برای شماست.

  •  آشپزخانه های سنتی

آشپزخانه های سنتی

طراحی دکوراسیون آشپزخانه های سنتی

برای تجربه یک حس خوب در آشپزخانه باید به فکر طراحی یک آشپزخانه سنتی باشدید برای این کار باید از وسایل قدیمی استفاده کنید.

آشپزخانه های سنتی به درد خانه های سنتی با تزئینات زیبا می خورد اما می تواند هم چنین با خانه های مدرن نیز هماهنگ باشد. استایل های متفاوتی برای آشپزخانه وجود دارد که در طبقه سنتی قرار می گیرند و می توانند استایلی باشند که با سلیقه ی شما هماهنگ هستند.

این نوع آشپزخانه با همه نوع استایلی هم خوانی دارد از مدرن تا کلبه های روستایی و قدیمی.برخلاف بعضی آشپزخانه های سنتی،این استایل ساده و بدون دکورهای سخت و پیچیده است.آشپزخانه های روستایی شامل نقاشی و رنگ های مختلف می شود.

در حالی که آشپزخانه های روستایی سنتی هستد برای تامین نور کافی آن باید از مهتابی یا لوسترهای مختلف بهترین انتخاب می باشد.

  • آشپزخانه های مجزا و مستقل (مطبخ)

این نوع آشپزخانه در خانه های مدرن یا سنتی کاربرد دارد و زیاد وسایل جدیدی در آن به کار نمی رود. بیشتر با مچ یا ست کردن وسایل با یکدیگر طراحی می شود. این نوع آشپزخانه به فکر بیشتری نیاز دارد چون درست کردن آن ساده نیست.

در عوض باید از مسیرهای متفاوتی برای طراحی آن بهره ببرید.خرید قسمت های ضروری مثل کابینت و پیشخوان آشپزخانه با اندازه گیری های دقیق، کلید اصلی طراحی این آشپزخانه است. باید زمان زیادی برای پیدا کردن وسایلی که با یکدیگر ست هستند، را صرف کنید.

وسایل اصلی را از یک شرکت خریداری کنید و سپس با یکدیگر ست کنید تا منحصر به فرد شود. در هر صورت می توانید ضروریات یک آشپزخانه مجزا را فراهم کنید. اول آن ها را اندازه گیری کنید سپس با طراح آشپزخانه خود صحبت کنید.

ایده های جالب: ایده های جدیدترین مدلهای مبلمان طراحی مجموعه در سال ۲۰۱۸

۵. بهترین مواد را برای طراحی آشپزخانه خود انتخاب کنید

وقتی به چیزی که می خواهید، نگاه می اندازید متوجه میشوید که باید از وسایل ضروری شروع کنید. این مورد به بودجه شما بستگی دارد اما داشتن وسایل با بهترین کیفیت به خانه شما ارزش زیادی می دهد. البته مواد با بهترین کیفیت عمر طولانی تری نیز خواهند داشت.

این مواد با کیفیت بیشتر در آشپزخانه های سنتی استفاده می شوند.چوب بهترین مواد را برای کابینت های شما فراهم کرده است. چوب تخته ها نیز انتخاب خوب و ارزان تری نسبت به آشپزخانه چوبی است.

اگر می خواهید آشپزخانه مدرن خود را طراحی کنید بدانید که کابینت های فیبری معمولا ارزان تر هستند، اما عمر بیشتری نیز دارند و به آشپزخانه شما ظاهر شیک تری می دهند.

کابینت ها و درهایی که روکش چوبی دارند، عمر کافی نمی کنند و لایه آن ها می تواند برداشته شود.هم چنین خرده های چوب نیز این گونه هستند.به هرحال هر دو این نوع ماده ارزان هستند.

۶٫ بهترین رنگ را برای کابینت خود استفاده کنید

رنگ مهمترین قسمت طراحی است و اولین چیزی است که هر فردی به آن توجه می کند. محبوب ترین رنگ سفید است. البته رنگ کرم، سفید مایل به زرد یا خاکستری نیز مناسب است. در حالی که می توان برای یک آشپزخانه کلاسیک، دکورهای متفاوتی طراحی کرد.

این طراحی خاص آشپزخانه گزینه های مختلفی به ما ارائه می دهد که از کاشی ها شروع شده و به تک تک اجزای آشپزخانه توجه دارد. آشپزخانه های خاکستری هم مد روز هستند و برای طراحی آشپزخانه های سنتی یا قدیمی از آن استفاده می شود.

۷٫ پیشخوان مناسبی برای آشپزخانه تان انتخاب کنید

پیشخوان آشپزخانه باید با بودجه شما متناسب باشد. لمینت یا لایه های نازک چوبی یا پلاستیکی از لحاظ ظاهر نسبت به بقیه مواد زیباتر است و راحت پیدا می شود.البته باید بهترین کیفیت آن را خریداری کنید. چوب، گرم است  و لمس آن خوشایند است اما باید به طور منظم آن را تمیز کرد.

سنگ طبیعی بسیار زیباست اما باید درزگیری و محکم شود. کامپوزیت های مصنوعی سخت جاگذاری می شوند اما راحت در بازار گیر می آیند و به دنبال مواد غیر طبیعی نگردید. فولاد ضد زنگ ظاهر فوق العاده ای دارد.

۸٫ کاشی مناسب را برای دیوار و کف آشپزخانه خود انتخاب کنید

این که روی دیوار آشپزخانه خود را با چه چیزی پوشانده اید، حیاتی و مهم است. باید عاقل باشید و بدانید چه کاشی هایی را انتخاب می کنید. کف آشپزخانه بسیار مهم بوده و نباید به راحتی کاشی ها از آن جدا شود.

بهترین کاشی ها را برای دیوار و کف آشپزخانه خود انتخاب کنید

بهترین کاشی ها را برای دیوار و کف آشپزخانه خود انتخاب کنید
  • کاشی، سرامیک، چینی یا سنگ واقعی سه گزینه قابل دسترس برای آشپزخانه هستند. برای خرید کاشی، بودجه و هزینه تان را در نظر داشته باشید.

حتما مطالعه کنید : نحوه تمیز کردن انواع کاشی و سرامیک

  • چوب،چوب سخت و توپر عموما به علت رطوبت اتاق برای آشپزخانه پیشنهاد نمی شود. در عوض، توصیه می شود از چوب مصنوعی استفاده کنید که ظاهر آن شبیه به چوب واقعی است اما در شرایط مختلف استحکام بیشتری دارد.

طراحی دکورسیون آشپزخانه با چوب

طراحی دکورسیون آشپزخانه با چوب
  • لمینت یا ورقه های چوبی و پلاستیکی: اگر دوست دارید کاشی هایتان ظاهر چوبی داشته باشند، لمینت یک گزینه بسیار خوب و اقتصادی است که شبیه به ماده واقعی و طبیعی به نظر می رسد. پیشنهاد می شود بهترین کیفیت آن را متناسب با بودجه خود خریداری کنید.

لمینت در طراحی دکوراسیون آشپزخانه

  • ماده پلاستیکی: یک گزینه اقتصادی تر این مورد است که نه تنها از مواد طبیعی ساخته شده بلکه طول عمر بسیار زیادی دارد، در برابر خراش و ضربه مقاوم است و به آسانی تمیز می شود.

ایده هایی برای طراحی دکو آشپزخانه

ایده هایی برای طراحی دکو آشپزخانه
  • ماده لاستیکی یا کائوچو: اگر به دنبال کاشی های کف منعطف و قدیمی هستید، این مورد بهترین گزینه برای شماست. طول عمر زیاد، تمیز کردن سریع و آسان آن و راحتی فوق العاده از مزایای آن است. این ماده در آشپزخانه ها بسیار محبوب است.

نکاتی برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه دلخواه

نکاتی برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه دلخواه
  • سیمان: این ماده به روز بوده و حس نوستالژیک به خانه تان می دهد. کاشی های بتنی و رزینی به سرعت در حال جایگزینی در خانه های قدیمی و سنتی هستند.
    برای کف آشپزخانه و در حمام و دستشویی راحت بوده و سریع آماده می شوند و طول عمر زیادی دارند و در برابر دوده؛گرد و خاک و انواع لکه مقاوم هستند که باعث می شود بسیار کاربردی باشند.

بهترین دکوراسیون آشپزخانه مدرن

بهترین دکوراسیون آشپزخانه مدرن

۱۴ راه ساده برای استفاده از فضاهای غیر قابل کاربرد

۹٫ نور خاصی برای آشپزخانه طراحی کنید که با فضای آن متناسب باشد

نور خاصی برای آشپزخانه طراحی کنید که با فضای آن متناسب باشد

اگر می خواهید با موفقیت آشپزخانه تان را طراحی کنید، نور و روشنایی آن بسیار حائز اهمیت است.شدت نور باید در نظر گرفته شود.چه در اتاق جداگانه یا مجزا باشد و چه در فضای کل آشپزخانه باشد.

نور باید فراگیر و طوری باشد که بتوان کار با چاقو یا چیزهای دیگر را با دقت دید. چراغ سقف آن می تواند با روشنایی دیوار تکمیل کننده باشد.این روشنایی باید کل سطحی که در آن غذا می پزیم یا سینک را روشن کند.

این چراغ می تواند شامل آویزهایی برای جزیره آشپزخانه یا میز آن باشد. لامپ های LED نیز بسیار مهم است. نور کابینت ها باید طوری باشد که طبقات و قفسه های شیشه ای به زیبایی دیده شوند و مطمئن شوید که به طور جداگانه انواع مختلف روشنایی را در آشپزخانه خود به کار می برید.

۱۰٫ وسایل تزئینی زیادی را روی پنجره آشپزخانه خود بگذارید

وسایل تزئینی زیادی را روی پنجره آشپزخانه خود بگذارید

10. وسایل تزئینی زیادی را روی پنجره آشپزخانه خود بگذارید

تمام پنجره های آشپزخانه در معرض رطوبت آشپزخانه هستند و اگر نزدیک سینک آشپزخانه باشند، توسط قطرات آب لک می شوند ولی به آسانی نیز تمیز می گردند. در این رابطه به نکات زیر توجه نمایید :

  • برای داشتن یک ظاهر خوب و مستمر حائل یا کرکره در پنجره و در کاربرد دارند.
  • درزگیرها نیز کاربردی هستند و اغلب طراحی های به خصوص و زیبایی را برای آشپزخانه پیشنهاد می دهند.

کلام آخر

بسیاری از شرکت های مربوط به طراحی آشپزخانه خدمات نصب ارائه می دهند. اگرچه در صورتی که بخواهید صرفه جویی کنید، خودتان هم می توانید کارهایتان را انجام دهید. اگر این گزینه را انتخاب کنید، نصاب باید وسایل برقی تان را با الکتریسیته مجاز و معتبر نصب کنند و احتمالا در این زمینه به یک لوله کش برای نصب سینک و وسایل آبی و برقی خود نیاز داشته باشید.

بر اساس هزینه های زیاد پیشخوان های آشپزخانه، بهتر است برای انجام این کارها از یک متخصص حرفه ای کمک بخواهید. علاوه بر آن اگر با یک طراح آشپزخانه کار می کنید،  او ممکن است کل پروژه را در دست بگیرد.

اگر روی کار ساختاری برنامه ریزی کرده اید، احتیاج به یک طراح دکوراسیون معتمد، لوله کش و مهندس برق دارید. برای هر زمینه مختلف باید حداقل سه نکته مهم و جزئی را به خاطر داشته باشید.

نظرات افراد نزدیک که به تازگی آشپزخانه خود را بازسازی نمودند همیشه بهترین راه برای پیدا کردن افرادی هستند که می خواهید با آن ها کار کنید. پس قبل از جستجوی آنلاین از دوستان و خانواده خود در این رابطه سوال بپرسید.

فروشگاه قطعات آسانسور

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو