دکوراسیون داخلی

۵+۱ نکته درباره دکوراسیون داخلی برای مبله کردن یک خانه جدید

خرید و دکور کردن خانه جدید کار شیرینی است؛ البته اگر ترفندهای آن را بلد باشید و بدانید چه بخرید و چطور دکور کنید. در این مقاله شش ترفند طلایی برای مبله کردن خانه تازه را به شما آموزش می‌دهیم که کمک‌تان می‌کنند یک خانه جذاب و رویایی داشته باشید.


۱- قبل از خرید، فهرست بندی کنید

می‌گویند هیچ وقت در حالی که گرسنه هستید، مواد غذایی نخرید؛ چون اغلب در چنین شرایطی بیش از اندازه مورد نیازتان خرید می‌کنید و خوراکی‌هایی را تهیه می‌کنید که به کارتان نمی‌آیند؛ این قانون در مورد خرید برای خانه جدید هم صدق می‌کند.
• بهترین کار این است که قبل از خرید وسایل منزل، فهرستی از وسایلی که به آن‌ها نیاز دارید، تهیه کنید و بر آن اساس شروع به خرید کردن کنید؛ وگرنه ممکن است با وارد شدن به فروشگاه تخت تاثیر زرق و برق آن قرار بگیرید و وسایلی بخرید که بعدا از خریدشان پشیمان شوید.
• این قاعده را به ویژه موقع خرید جهیزیه عروس مد نظر داشته باشید. درست است که خرید جهیزیه هیجان انگیز است و وسوسه کننده؛ اما اگر خرید را بر اساس یک لیست کامل و مورد نیاز پیش ببرید و از قبل راهنمای خرید جهاز عروس را مطالعه کنید، نتیجه بسیار خوبی خواهید گرفت.

۲- اندازه گیری، اصل مهمی که باید به خاطر سپرد

بسیاری از خانه‌ها وسایلی دارند که به آن‌ها نمی‌آیند؛ خیلی وقت‌ها پیش آمده که مبلمان از در تو نیامده‌اند، کنسول داخل راهرو مانع رفت و آمد شده یا مبلمان مانع از باز شدن پنجره‌ها شده‌اند. تمام این موارد ناشی از نداشتن اندازه‌های فضاهای مختلف خانه است.
• قبل از اینکه راهی خرید شوید ابعاد راهروها و درهای ورودی را بگیرید و یادداشت کنید.
• فاصله لبه پنجره از زمین را بنویسید. ارتفاع سقف، طول و عرض اتاق و موارد مشابه را بنویسید و موقع خرید همراه خودتان داشته باشید.
• می‌توانید از نوار چسب‌های رنگی برای مشخص کردن جای وسایل روی زمین کمک بگیرید. برای مثال با یک نوار چسب آبی مشخص کنید که فلان قسمت از خانه محل قرار گرفتن میز تلویزیون است. این کار یک ابعاد حدودی از وسیله‌ای که باید بخرید، به شما خواهد داد.

دکوراسیون داخلی

۳- از حرفه‌ای‌ها تقلید کنید

یک خانه جدید بهترین فرصت ممکن را برای داشتن دیزاینی منحصر به فرد به شما خواهد داد؛ دیزاینی که می‌توانید از صفر تا صد آن را بر اساس معیارهایی که دوست دارید، بچینید و وسایل دلخواه‌تان را در آن قرار دهید. برای اینکه نتیجه کار حرفه‌ای باشد از روش‌های زیر استفاده کنید:
• عکس‌هایی از دیزاین‌های مورد علاقه‌تان را روی پوشه‌ای با نام دیزاین خانه یا هر چیز دیگری که دوست دارید، روی اینستاگرام ذخیره کنید. به دنبال فضاهایی باشید که به فضای منزل جدید شما شباهت دارند.
• از مجله‌های دکوراسیون غافل نشوید. این مجله‌ها سرشار از ایده‌های جذاب برای دکور کردن خانه هستند. اگر به این مجلات دسترسی ندارید؛ از نسخه آنلاین آن‌ها روی اینترنت استفاده کنید.
• به فروشگاه‌هایی با دیزاین‌های مورد علاقه‌تان سر بزنید و به جزئیات دقت کنید.

۴- اهمیت نقشه کشیدن به ساده‌ترین شکل ممکن

این روزها دنیای دکوراسیون داخلی با تحولات مثبتی رو به رو شده است؛ از جمله این که قبل از خرید می‌توانید با استفاده از نرم افزارهایی مثل اتوکد فضای خانه‌تان را طراحی کنید؛ برای مثال می‌توانید اتاق خواب خود را طراحی کنید و مشخص کنید اجزای سرویس خواب مثل تخت دو نفره باید چطور در آن چیده شود؛ بعد از این کار می‌توانید دست به انتخاب و خرید تخت خواب دو نفره یا سرویس خواب بزنید.
• ممکن است به این نرم افزار دسترسی یا تسلط کافی نداشته باشید؛ در چنین شرایطی ناراحت نباشید. نقشه ابعاد خانه را در بیاورید و ابعاد را با نسبتی مساوی کوچک کنید و روی کاغذ بکشید. معمولا نقشه‌های اولیه جایگاه ایده‌آل بعضی وسایل را مشخص می‌کنند.
• موقع نوشتن ابعاد به شدت مراقب ستون‌ها و مواردی مثل به اصطلاح پرتی‌هایی که سر راهتان قرار می‌گیرند، باشید؛ مبادا که نقشه نهایی کامل از آب در نیاید و به خرید وسایلی با ابعاد اشتباه منجر شود.

۵- خانه‌ای شبیه هیچ جای دیگر

مشخص کردن کاربری خانه با شناختن خلقیات مختلف اعضای آن، اعتقادات، باورها، علایق و موارد خوشحال کننده آنان مشخص می‌شود. برای مثال ممکن است زیاد اهل رفت و آمد نباشید و تعداد دوستان‌تان کم باشد؛ در این صورت لزومی ندارد یک میز ناهار خوری ۱۲ نفره تهیه کنید. ممکن است با دوستانتان راحت باشید و به جای نشستن در سالن پذیرایی، هال و مبلمان راحتی را ترجیح دهید؛ در این صورت لازم نیست برای خرید مبلمان رسمی پذیرایی وقت بگذارید و هزینه تلف کنید.
• به این مسئله دقت داشته باشید که خانه جدید، خانه شماست و قرار است محلی برای آرامش شما و اعضای خانواده‌تان باشد نه جایی برای خوش‌آمد دیگران. بنابراین به جای پیروی از سلیقه‌هایی که گاهی به صورت قانون سفت و سخت درمی‌آیند؛ بر اساس آنچه که هستید و باعث خوشحالی و آرامش‌تان می‌شود، به طراحی دکوراسیون داخلی منزل‌تان بپردازید.
• عنصر خلاقیت را به عنوان یک عنصر کلیدی مد نظر داشته باشید. سعی کنید به وسایل با دید تازه‌ای نگاه کنید، برایشان کاربری جدید تعریف کنید و همه جا رد پایی از سلیقه خودتان و اعضای خانواده به جا بگذارید؛ به ویژه به بچه‌ها اجازه دهید اتاق‌هایشان را طوری که دوست دارند، دکور کنند.

دکوراسیون داخلی

۶- آشتی کردن با رنگ‌ها

زمانی که می‌خواهید برای مبله کردن خانه جدید وسایل بخرید، از دنیای زیبای رنگ‌ها غافل نشوید؛ بسیاری از مردم فکر می‌کنند همه وسایل باید قهوه‌ای، مشکی، طوسی یا سفید باشند؛ لطفا شما جزو این دسته نباشید؛ مگر اینکه این رنگ‌ها به تنهایی واقعا خوشحال‌تان کنند. همچنین می‌توانید از طریق این لینک ایده‌هایی جذاب برای انتخاب رنگ مبلمان بگیرید.
• می‌توانید از رنگ‌هایی مثل طوسی و سفید به عنوان رنگ‌های خنثی کمک بگیرید و در کنارشان وسایلی با رنگ‌های شاد تهیه کنید. مثلا مبلمان راحتی توسی با کوسن‌های رنگارنگ صورتی، زرد و سبز یا رانری شاد و خوش رنگ برای روی میز ناهار خوری.
• رنگ‌ها می‌توانند به سرعت حال و هوای خانه را عوض کنند و رنگ فرش، پرده و مبلمان جزو اصلی‌ترین رنگ‌های به کار رفته در خانه هستند که باعث ایجاد تنوع در فضای خانه خواهند شد.
• می‌توانید به جای تغییر رنگ وسایل اصلی، اکسسوری‌ها و وسایل دکوری را با رنگ‌هایی متفاوت انتخاب کنید و بعدا برای ایجاد تنوع با هزینه کمتری تنها اکسسوری‌ها را عوض کنید.