طرز تهیه انواع دمپختک

طرز تهیه انواع دمپختک


منبع: بیتوته

57

1399/6/27

15:11


طرز تهیه انواع دمپختک



 

طرز تهیه انواع دمپختک

 

طرز تهیه دمپختک

دمپختک یک غذای ساده و سریع و در عین حال بسیار پرطرفدار و مناسب هر فصلی از سال است. پایه اصلی دمپختک برنج است و طرز تهیه آن بسیار ساده و آسان است. دمپختک تنوع زیادی دارد در ادامه با طرز تهیه ی 3 نوع معروف آن آشنا شوید.

دمپختک برای کودکان غذایی بسیار محبوب و لذیذ است. این غذا با عطر و بوی بی نظیرش یادآور خاطرات دوران کودکی می باشد.

پایه اصلی این غذا برنج است و طرز تهیه آن بسیار ساده و آسان است.

 

این غذا در نقاط مختلف کشور به روش های متفاوتی تهیه می شود و مردم آن شهر با توجه به ذائقه و سلیقه هنگام طبخ به آن گوجه فرنگی یا باقالی و شوید و مرغ و یا گوشت (ماهیچه یا گردن بهتر است) و … اضافه می کنند.

 

دمپختک بوشهری به لخ لاخ معروف است که با لوبیا چشم بلبلی و برنج و گشنیز و شنبلیله و پیاز و سیر و تمر هندی و ماهی تهیه می شود.

 

دمپختک شیرازی از برنج، کلم برگ، عدس، هویج، سبزی معطر تشکیل شده است.

 

پخت دمپختک بیشتر به صورت کته انجام می شود و خاصیت برنج و مواد غذایی در آن باقی می ماند به دلیل اینکه برنج آبکش نمی شود. و مواد با هم پخته می شوند.

 

دمپختک باقالی:

مواد لازم برای دمپختک باقالی :

برنج 2 پیمانه
باقالی خشک 1 پیمانه
پیاز بزرگ 1 عدد
نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
کره یا روغن به مقدار لازم

 

طرز تهیه دمپختک باقالی:

ابتدا پیازها را نگینی ریز خرد کنید و با مقداری روغن تفت بدهید تا طلایی شوند، سپس لپه های باقالی را به آن اضافه کنید و تفت بدهید زیرا باقالی سریع می پزد اگر تفت ندهید له می شوند. زردچوبه و نمک و فلفل را به آن اضافه کنید و حدود 5 دقیقه تفت بدهید.

 

هم اکنون برنج ها را به آن اضافه کنید و به اندازه ای که یک بند انگشت اشاره تان آب سرد روی آن را بپوشانید بریزید.

 

نمک آن را بچشید اگر کم بود به اندازه نمک به آن اضافه کنید. آن را مخلوط کنید تا لپه ها با برنج مخلوط شوند و ته نشین نشوند. و دیگر آن را هم نزنید زیرا برنج شما له می شود.

 

پس از اینکه آب برنج کشیده شد اگر می خواهید قالبی در آید آن را تکان ندهید و مقداری روغن روی و اطراف آن ها بدهید. و در آن را دمکنی قرار بدهید و زیر آن را کم کنید و اجازه بدهید حدود 30 دقیقه دم بکشد.

 

این دمپختی را می توانید با نیمرو میل کنید و با ترشی یا ماست و یا سالاد شیرازی میل کنید.

 

طرزتهیه دمپختک باقالی

 

نکاتی برای تهیه دمپختک باقالی:

رنگ این دمپختی باید زرد باشد پس نباید میزان زردچوبه ی آن کم باشد.

برای جلوگیری از سوختن کره، بهتر است در ابتدای کار روغن را به کره اضافه کنید.

 

باقالی به دلیل زود پز بودن امکان له شدن آن وجود دارد، بنابراین نباید زیادی آن را بپزید.

مقدار زردچوبه دمپختک باید زیادتر از حالت عادی باشد تا کل برنج با آن رنگ بگیرد.

نسبت برنج و باقالی باید همیشه دو به یک باشد.

 

دمپختک گوجه:

درست کردن دمپختک گوجه

 

مواد لازم برای دمپختک گوجه:

برنج  3 پیمانه 
گوجه فرنگی  10 عدد 
 رب گوجه فرنگی  2 قاشق غذاخوری
 سیب زمینی متوسط  1-2 عدد
 پیاز  1 عدد
زردچوبه  1 قاشق چایخوری 
 فلفل سیاه به میزان لازم
 نمک به میزان لازم 

 

طرز تهیه دمپختک گوجه :

برای طرز تهیه ی استانبولی پلو، ابتدا پیاز را نگینی خرد کنید و با روغن تفت بدهید زمانی که پیاز ها نرم شدند سیب زمینی را نگینی درست خرد کنید و با پیازها تفت بدهید تا کمی پخته شوند.

 

گوجه ها را می توانید هم با پوست و هم بدون پوست درشت خرد کنید و به سیب زمینی و پیازها اضافه کنید اجازه بدهید گوجه ها بپزند و کمی سرخ شوند بعد از آن رب گوجه فرنگی و نمک و فلفل و زردچوبه را اضافه کنید و آن را مخلوط کنید اجازه بدهید رب گوجه کمی سرخ شود.

 

پس از آن آب برنج خیس کرده را خالی کنید و برنج را داخل سس بریزید و به اندازه ی یک بند انگشت سبابه روی برنج آب بریزید. سپس نمک آن را بچشید که بی نمک نباشد دقت کنید نباید خیلی خوش نمک باشد زیرا پس از جوشیدن آب آن تمام می شود و شورتر می شود بی نمک هم نباشد زیرا هنوز برنج آب را به خودش نکشیده است.

 

و بعد برنج را به حال خود رها کنید تا آب آن بجوشد و کشیده شود زمانی که آب برنج تمام شد اگر تمایل داشتید قالبی در بیاید که مقداری روغن روی و اطراف آن بریزید و در آن دمی بگذارید و اجازه بدهید بخار کند و زیر آن را کم کنید تا دم بکشد اما اگر تمایلی به قالبی در آمدن نداشتید پس از تمام شدن آب آن برنج را در وسط قابلمه جمع کنید و چند سوراخ روی آن بدهید و در آن را دمی بگذارید.

 

این دمپختی بهتر است با برنج ایرانی پخته شود تا عطر و طعم بهتری بگیرد.

 

دمپختک شوید با مرغ یا گوشت :

طرز درست کردن دمپختک شوید

 

مواد لازم برای دمپختک شوید با مرغ:

 مرغ  2 تکه
 برنج 2 پیمانه 
 شوید  به مقدار لازم
 پیاز  1 عدد
 نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم 

 

طرز تهیه دمپختک مرغ و شوید :

ابتدا مرغ را با پیاز و نمک و فلفل و زردچوبه بپزید، می توانید آن ها را به صورت تکه ای و یا ریش شده زیر برنج قرار بدهید.

 

پس از پخت مرغ آن را به شکل دلخواه در بیاورید و سپس آب آن را داخل قابلمه ی پخت برنج بریزید پیازها و مواد داخل آب آن را نریزید. آب برنج خیس کرده را خالی کنید و آن را به آب مرغ اضافه کنید. و مخلوط کنید باید آب به اندازه ی یک بند انگشت روی برنج را بگیرد اگر آب مرغ کم بود آب سرد به آن اضافه کنید. تا به اندازه ی مورد نظر برسد. نمک آن را بچشید کم نباشد مقداری روغن به آن اضافه کنید. زیر شعله را روشن کنید و اجازه بدهید تا بجوشد اگر آب مرغ تان چرب نبود مقداری روغن به آن اضافه کنید.

 

شوید خشک را به آن اضافه کنید و مخلوط کنید. هنگام پخت دمپختک یا برنج کته هنگام جوشیدن آن را هم نزنید و خیلی کم زیرا باعث خرد شدن برنج و له شدن و چسبناک شدن برنج می شود.

 

بعد از اینکه آب برنج تمام شد مرغ ها را یا به صورت ریش ریش شده یا درشت وسط برنج قرار بدهید و برنج ها را از اطراف آن روی مرغ ها بریزید و در آن دمکنی قرار بدهید و زیر آن را کم کنید و اجازه بدهید دم بکشد.

 

هنگام سرو مقداری روغن روی آن بدهید و با ماست یا سالاد شیرازی میل کنید.

 

* اگر خواستید این غذا را با گوشت گوسفندی که بهتر است گوشت گردن یا ماهیچه باشد همین مراحل را انجام بدهید البته به جای مرغ، گوشت استفاده کنید.

 

گردآوری: بخش آشپزی بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو