رفتن به دندانپزشکی در شیردهی، آیا خطرناک است؟

منبع: نی نی بان

44

1399/6/27

15:19


اگر در دوران شیردهی دچار دندان درد شده اید و نیاز به درمان های دندان پزشکی داشتید، قبل از انجام درمان ها به تاثیرات آن ها بر شیر و نوزادتان توجه کنید.

نکات مهم دندانپزشکی در دوران شیردهی
آیا شما تازه وارد دوران مادرانه شده اید و دندان درد شدید را تجربه کرده اید؟ آیا دندان پزشک به شما پیشنهاد داده که باید درمان ریشه دندان انجام دهید؟ آیا از این که مادر شیرده هستید، برای درمان های دندانی نگران می باشید؟ 

آیا انجام درمان های دندانی در دوران شیردهی کار بی خطری است؟
به عنوان یک مادر شیرده ممکن است نگران این باشید که داروهای مصرفی روی رشد نوزاد شما اثر منفی داشته باشد. بنابراین پیشنهاد می کنیم که با یک پزشک، مشاوره و اطلاع رسانی کنید که شیرده هستید تا بتواند درمان مناسب را در اختیار شما قرار دهد.
اگر دندان درد شدید و یا پوسیدگی زیادی دارید، احتمالاً دندانپزشک اقدامات دندانی را مثل پر کردن به شما پیشنهاد می دهد. همچنین ممکن است مسکن ها و آنتی بیوتیک هایی برای شما تجویز کند که به کاهش علائم عفونت دندان یا لثه کمک می کند.
انجام درمان های دندانپزشکی هنگام شیردهی اقدام بی خطری است. اگرچه دندانپزشک به شما پیشنهاد می کند که شیردهی خود را موقتاً به تاخیر بیندازید تا از این داروها و عوارض جانبی آن ها خلاص شوید.

درمان های مختلف دندانپزشکی که هنگام شیردهی امن است
فرآیند های دندانی
دندانپزشکان از عوامل بی حس کننده مثل لیدوکائین به عنوان یک بی هوشی عمومی و موضعی در طول فرآیند دندانپزشکی استفاده می کنند. این داروی بی حسی برای همه روی کیفیت و کمیت شیر مادر تاثیر ندارد. دندانپزشک ممکن است فرآیند های مختلفی را برای بی حسی در طول درمان برای مادر شیرده در نظر بگیرد.
اگر تحت این فرایند ها برای خارج کردن دندان باشید، موقتا شیردهی خود را قطع کنید. می توانید بدون هیچ خطری در سریع ترین زمان ممکن از بی حسی ریکاوری شوید و زمانی که درد جراحی از بین رفت، به کودک خود شیر دهید.
داروهای آرام بخش و نیتروس اکسید
اگر دندانپزشک برایتان آرام بخش در نظر بگیرد، می توانید هر موقع هوشیاری کامل داشتید به کودک خود شیر دهید. قبل از وارد شدن و بعد از خارج شدن از اتاق جراحی نیز می توانید این کار را انجام دهید.
بیشتر داروهایی که به عنوان آرام بخش در دوره درمان دندان پزشکی استفاده می شود، برای خانم های شیرده گزینه امن و مناسبی هستند و هیچ نیازی نیست که شیر خود را بدوشید.
میزان ماده بی حس کننده در شیر مادر به کم ترین حالت ممکن خواهد بود و هیچ آسیبی به کودک وارد نمی کند. نیتروس اکسید ماهیت غیر محدودی دارد و وارد شیر مادر نمی شود. یعنی گاز بی حس کننده که در پروسه دندانپزشکی استفاده می شود، سریع تر از بدن خارج شده و روی شیر مادر اثر نمی گذارد. بنابراین می توانید به راحتی و با امنیت کامل این کار را انجام دهید.
تست های تشخیصی دندان
تست تشخیصی دندان برای بررسی میزان پوسیدگی شامل استفاده از عکسبرداری های اشعه ایکس و یا عکس برداری های سوزنی و غیره هستند. هیچ کدام از این تست های تشخیصی در تولید شیر مادر اثرگذار نیستند و می توانید کاملا امن به کودک خود شیر دهید.
استفاده از محصولات دندانی
می توانید از ژل های دهانی، شوینده دهان یا دیگر محصولات دندانی مثل آنبسول، مدیژل، اورالدن و کورسودیل در دوران شیردهی استفاده کنید. اگر شیرده هستید، پیشنهاد می کنیم که این درمان های زیبایی را مثل سفید کردن دندان از طریق مواد شیمیایی به تاخیر بیاندازید.
قبل از انجام هر گونه پروسه دندانپزشکی خاص یا درمان حتماً باید با درمانگر مشاوره داشته باشید و اطلاع رسانی کنید که شیرده هستید. هر گونه دارو و محصولات دندانی برای مادران شیرده حتما باید توسط پزشک تجویز شود.
بنابراین اکنون که متوجه شدید در دوران شیردهی مجبور نیستید که درد دندان را تحمل کنید، با خیال راحت به دندان پزشکی مراجعه کنید و با اطلاع رسانی از این که شیرده هستید، درمان خود را آغاز کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو