پوران درخشنده: برای علاقه‌مندان به هنر باید ایجاد کار کرد وگرنه این حجم آموزشگاه‌ و دانشگاه‌ها چه فایده‌ای دارد / استفاده از چهره‌های جدید سینمایی باید اجباری شود

79

1399/6/27

15:26


مدیرمسئول آموزشگاه "خورمهر" معتقد است سیستم غلط و پر از اشکال سینمای ایران که از بازیگران جوان استفاده نمی‌کند باید سالم‌سازی شود تا چهره‌های جدید و جوان وارد عرصه شوند.

پوران درخشنده: برای علاقه‌مندان به هنر باید ایجاد کار کرد وگرنه این حجم آموزشگاه‌ و دانشگاه‌ها چه فایده‌ای دارد / استفاده از چهره‌های جدید سینمایی باید اجباری شود

سرویس سینمایی هنرآنلاین: پوران درخشنده کارگردان سینما یک سالی است که آموزشگاه سینمایی "خورمهر" را راه‌اندازی و به تعلیم و  تربیت دانشجویان این رشته بخصوص در حوزه بازیگری اقدام کرده است.

او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره استفاده از چهره‌های جدید در صنعت سینما گفت: ما علاقه‌مندان بسیاری در حوزه بازیگری داریم که در کلاس‌های بازیگری آموزشگاه‌های مختلف دوره دیده‌اند، اما همچنان پشت خط مانده‌اند و وارد عرصه نشده‌اند. یا چون حمایتی صورت نگرفته تا وارد این فضا شوند، کنار مانده‌اند. ترسی که تهیه‌کننده به خاطر نداشتن بازیگران چهره دارد باید از بین برود چون این به نفع سینماست و این وظیفه ما کارگردانان است که آن‌ها را وارد این فضا کرده و از آن‌ها حمایت کنیم.

درخشنده ادامه داد: ما نیازمند ورود خون تازه به رگ‌های سینما هستیم که با حضور علاقه‌مندان به بازیگری چه دختر و چه پسر که نیازمند فرصت و زمان بیشتر برای ورود هستند، می‌توانیم این کار را انجام دهیم. باید قوانینی وجود داشته باشد تا استفاده از بازیگران جوان و بچه‌های آموزش‌دیده در آثار تصویری را اجباری کنند. درواقع به نظر می‌رسد باید از فیلمسازان خواسته شود، در غیر این صورت تهیه‌کنندگان از بازیگران جوان در آثارشان استفاده نمی‌کنند. اگر بخواهند از آن‌ها پول بگیرند به نظرم خیانت است و کار درستی نیست بنابراین باید برای علاقه‌مندان به این عرصه ایجاد کار کرد وگرنه برگزاری این حجم کلاس و آموزش دادن این همه هنرجو در آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها چه فایده‌ای دارد. ما علاقه‌مندان خوبی داریم اما به دلیل عدم استفاده از آن‌ها، انگیزه‌هایشان را از دست می‌دهند و دلسرد می‌شوند.

درخشنده در ادامه درباره استفاده از مربیان چهره در آموزشگاه‌های بازیگری نیز توضیح داد: من خودم از کسانی که سال‌ها در این حوزه تدریس کرده‌اند، استفاده می‌کنم و به سراغ چهره‌ها نمی‌روم. نهایت  استفاده از سلبریتی‌ها شاید برای برگزاری ورک شاپ و کارگاه انتقال تجربه باشد، اما به شکل حرفه‌ای و دائمی از چهره‌ها استفاده نمی‌کنم. به نظرم این کار باید توسط مدرسینی که سال‌هاست در این عرصه فعالیت دارند انجام شود.

کارگردان "پرنده کوچک خوشبختی" درباره دروس تدریسی در آموزشگاه‌های بازیگری نیز گفت: من بر اساس نیازهایی که وجود دارد، سیلابس‌ها را تعریف می‌کنم. چرا که یک بازیگر باید فیلمبرداری، موسیقی، تدوین، روانشناسی، کارگردانی و حتی تولید و ... را بداند. آموزش نماها و زوایای دوربین در یکی دو جلسه تدریس می‌شود و صرفاً کلاس‌ها به این موضوع اختصاص ندارد. بازیگر باید تحلیل فیلم بلد باشد و وقتی به دوره پیشرفته می‌رسد همه مسائل فنی و غیرفنی تولید را بداند. حتی باید بداند روش تولید فیلم چگونه است، چطور باید با فیلمبردار و صدابردار ارتباط داشته باشد و حتی چگونه باید فکر کند تا بتواند بازی درستی داشته باشد.

درخشنده در ادامه درباره آموزش بازیگران کودک و نوجوان و معرفی بازیگران به پروژه‌های تولید از سوی آموزشگاه‌ها نیز اظهار کرد: معرفی‌ها بر مبنای نیاز گروه‌های تولیدی است، اما اولین چیزی که کودکان و نوجوانان در آموزشگاه‌های بازیگری یاد می‌گیرند بحث اعتمادبه‌نفس و خودشناسی است. در بازیگری کودک اغلب بچه‌ها نمی‌دانند چه می‌خواهند، بنابراین اولین درس این است که به سؤالات ذهنی آن‌ها پاسخ داده شود. این که من چه کسی هستم، چه هستم و چه می‌خواهم، چه توانایی‌هایی دارم و می‌خواهم چه کار کنم. داشتن اعتمادبه‌نفس مهم‌ترین نکته در عرصه بازیگری  است و در بازار کار نیز اگر درخور باشند و استعداد داشته باشند حتماً جذب شده و می‌توانند فعالیت کنند. من نیتم همواره استفاده از هنرجویان و چهره‌های جوان در آثارم است.

او در خاتمه گفت: به‌شدت در حال مبارزه برای استفاده از چهره‌های قدیمی هستم و به نظرم باید از چهره‌های جدید در سینما و تلویزیون استفاده کنیم. متأسفانه امروز شرایط به‌گونه‌ای است که حتی اگر بازیگری، خوب کار کند باز هم خیلی او را  تحویل نمی‌گیرند و این ایراد از سیستم است و باید این سیستم غلط و  پر از اشکال سینمای ما سالم‌سازی شود تا چهره‌های جدید و جوان وارد عرصه شوند و بتوانند در این فضا فعالیت کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو