نخستین رویکردی انجمن در چهلمین سالگرد گرامیداشت دفاع مقدس استعدادیابی است / تشریح برنامه‌های انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس

95

1399/6/27

15:26


حمید نیلی گفت: استعدادیابی نخستین رویکردی است که ما در چهلمین سالگرد دفاع مقدس به آن خواهیم پرداخت.

نخستین رویکردی انجمن در چهلمین سالگرد گرامیداشت دفاع مقدس استعدادیابی است / تشریح برنامه‌های انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس

سرویس تئاتر هنرآنلاین، نخستین نشست خبری و رسانه‌ای حمید نیلی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به منظور تشریح برنامه‌های این انجمن ویژه چهلمین سالگرد دفاع مقدس صبح امروز ۲۵ شهریور ماه با حضور امیرحسین شفیعی، توحید معصومی و جمعی از اهالی رسانه در تماشاخانه سرو برگزار شد‌.

در ابتدا پس از پخش نماهنگی از ویژه برنامه محفل هنرهای آئینی "زخم عتیق"، حمید نیلی دبیر هفدهین جشنواره تئاتر مقاومت و مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس ضمن محکوم شمردن هتک حرمت به پیامبر اکرم (ص) و گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس، گفت: امیدوارم جامعه تئاتری بتواند به خوبی دین خود را در چهلمین سال گرمیداشت دفاع مقدس به شهدای آن ادا کند‌.

او در ادامه گزارش کاری از انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس ارائه کرد و اظهار داشت: این انجمن سعی داشته تا طی چند سال گذشته پویایی خود را حفظ کند و ما نیز به همان شیوه سعی کردیم مسیر را ادامه دهیم. با حضور من به عنوان مدیرعامل انجمن اتفاق ناگواری در عرصه بین‌المللی رخ داد و آن شهادت سردار قاسم سلیمانی بود. پس از مشاهده شوری که در تشییع پیکر سردار اتفاق افتاد، قطعاً هنرمندان نیز باید به نوعی به مقام شامخ او ادای دین می‌کردند و بر این اساس نخستین همایش "سردار آسمانی" را برگزار کردیم و در حاشیه آن "محفل نمایش خاطره" راه‌اندازی شد.

او همچنین افزود: همایش "سردار آسمانی" را در کنار مزار حاج قاسم سلیمانی آغاز و سپس صد و پنجاه نمایش در کشور اجرا شد و اختتامیه آن نیز در تهران برگزار شد. سپس با ویروس کرونا روبرو شدیم که فضای هنری کشور را با التهاب روبرو کرد و عملاً فضای تئاتر نیز با خمودگی روبرو شد. در خلال آن جشنواره "تئاتر+خانه" راه انداختیم تا فضای تئاتر کشور سرد نشود. بحث بعدی انتشار  فراخوان جشنواره تئاتر مقاومت در اردیبهشت‌ماه بود که فراخوان آن به در منازل هشتصد گروه تئاتری کشور ارسال شد تا بدین وسیله بتوانیم این فضا را گرم‌تر کنیم. اکنون نیز هزار و سیصد اثر به دبیرخانه رسیده که به جز بخش نمایشنامه‌نویسی ارزیابی بقیه بخش‌ها انجام شده است.

نیلی در ادامه اضافه کرد: انتشار ماهنامه "نقش صحنه" پس از ده سال با رویکرد جدید و به صورت دیجیتال از دیگر اقدامات انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بوده است. این ماهنامه رویکردی عمومی دارد و در کنارش به حوزه تخصصی نیز می‌پردازد تا مخاطب در یک تورق بتواند شاهد فضای کنونی تئاتر باشد. اکنون سه شماره از ماهنامه آماده شده و در چهارمین شماره شاهد ویژه‌نامه چهلمین سالگرد دفاع مقدس خواهیم بود. طراحی و راه‌اندازی انجمن تخصصی تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به منظور دسترسی راحت‌تر به فعالیت‌های انجمن از دیگر اقدامات انجمن است که امیدوارم سریع‌تر راه‌اندازی شود.

مدیرعامل  انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس با بیان اینکه کارهایی که در انجمن اتفاق می‌افتد حاصل اندیشه جمعی اعضای انجمن است، تصریح کرد: تماشاخانه سرو در حوزه تولید، نگاه و رویکرد جدید و نویی یافته و به منظور هر کاری تحلیل، نقد و بررسی انجام می‌شود و امیدوارم این تماشاخانه از تالارهای نمایشی جریان‌ساز تهران شود. انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، یک قطعه از پازلی است که در فضای تئاتر کشور جریان‌سازی می‌کند.

او درباره برنامه‌های انجمن به مناسبت چهلمین سالگرد گرامیداشت دفاع مقدس بیان کرد: استعدادیابی نخستین رویکردی است که ما در چهلمین سالگرد دفاع مقدس به آن خواهیم پرداخت. بر این اساس تولیدات رادیویی با همکاری رادیو نمایش داشته‌ایم و تاکنون هشتاد اثر به دبیرخانه مجازی رسیده است که برخی از تولیدات از رادیو نمایش پخش شده است. همچنین براساس تفاهم‌نامه‌ای با سازمان فرهنگی هنری شهرداری چهل نمایش خیابانی برجسته کشور اجرا خواهد شد.

دبیر هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت در ادامه افزود: بنا داریم در دهه اول مهرماه مراسم تجلیل از هنرمندان عرصه دفاع مقدس را برگزار کنیم. انتشار ماهنامه "نقش صحنه" با رویکرد .و محوریت اوج و فرود تئاترهای دفاع مقدس از دیگر برنامه‌های انجمن است. در این چند دهه تئاتر دفاع مقدس فراز و فرودهای بسیاری داشته که در نشستی با عنوان آسیب‌شناسی تئاتر دفاع مقدس در چهار دهه اخیر در سالن مشاهیر مجموعه تئاترشهر به آن پرداخته خواهد شد که زمان آن اعلام می‌شود.

حمید نیلی درباره برگزاری دومین همایش "سردار آسمانی" نیز عنوان کرد: امسال با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان که زادگاه سردار قاسم سلیمانی است، دومین همایش سردار آسمانی برگزار خواهد کشد که فراخوان اعلام شده است. اساس برگزاری این رویداد را در تئاتر خیابانی در نظر گرفتیم و تعداد تئاتر صحنه‌ای نیز در کرمان اجرا خواهد شد.

او ضمن اشاره به اینکه انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس رونمایی از سه کتاب را در دستور کار خود دارد، بیان کرد: سه کتاب شامل دو نمایشنامه از لیلی عاج و شهرام کرمی و یک کتاب پژوهشی منتظر خواهد شد. چهل نمایشنامه با موضوعیت دفاع مقدس توسط مهدی نصیری نقد و بررسی شده که در این ایام رونمایی می‌شود.

مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در ادامه گفت: نمایشگاه "زخم عتیق" که با واژه مقاومت روبرو است با محوریت ادوات تعزیه و نسخ خطی و نشست پژوهشی در این ایام ادامه خواهد داشت.

او درباره برنامه جدی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به منظور تولید آثار نمایشی مکتوب اظهار کرد: به ذهن من و به زعم دوستان، ما کتاب‌های خوبی از سرداران شهید دفاع مقدس داریم. تاکنون بیش از دویست اثر به بخش نمایشنامه‌نویسی هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت رسیده است ضمن اینکه در فراخوان جشنواره تاکید شده اصلی‌ترین موضوع در این دوره بحث اقتباس است و این موضوع یکی از اولویت‌های ماست. همچنین از دیگر مباحث اصلی اورجینال بودن آثار است. امیدوارم در پایان جشنواره با چند اثر ویژه روبرو باشیم. ضمن اینکه برنامه نمایش خاطره از دیگر اقدامات انجمن در راستای تولید متون نمایشی بوده است و در روند آن سرداران دفاع مقدس خاطراتی را بازگو کردند که می‌تواند در بحث تولید کمک‌کننده باشد و در پی آن امیدوارم تا پایان سال با آثار جریان‌ساز روبرو شویم.

حمید نیلی در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: بودجه سالانه انجمن دو میلیارد تومان است و سعی‌مان بر این است تا از این برآورد استفاده بهینه‌ای کنیم. این بودجه برای انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس مناسب است و تا پایان امسال بیلان خوبی ارائه خواهیم کرد تا از هزینه‌کردها دفاع کنیم.  

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو