مضرات و خواص روغن جوجوبا چیست؟

منبع: زیبامون

150

1399/6/27

15:27


روغن جوجوبا یکی از روغنهای گیاهی هست که مزایای خیلی زیادی برای پوست به همراه داره. در این بخش از زیبامون در رابطه با روغن جوجوبا و خواص آن اطلاعات خوبی کسب خواهید کرد.

مضرات و خواص روغن جوجوبا چیست؟

جوجوبا (Jojoba)، درختچه‌ای هست که در مناطق خشک جنوب غربی ایالات متحده؛ شمال مکزیک و برخی از مناطق آفریقا رشد میکنه. بذرهای بلوطی شکل یا میوه جوجوبا، سرشار از روغن و موم مایع هست که گفته میشه دارای خواص و فواید درمانی هست.

روغن جوجوبا (Jojoba Oil)، مدت زمان طولانی هست که در طب عامیانه استفاده میشه و به دلیل سرشار بودن از اسیدهای چرب ضروری، فواید و خواص بیشماری برای پوست داره. علاوه بر این روغن جوجوبا امروزه نیز جایگاه خوبی در ترکیبات محصولات تجاری مختلفی از جمله مرطوب کننده‌ها، مواد آرایشی و شامپوها پیدا کرده و همچنین از روغن جوجوبا به عنوان یک روغن حامل در رایحه درمانی نیز استفاده می‌شود. 

ما در این بخش از زیبامون دات کام به تمام خواص و فواید روغن جوجوبا برای پوست اشاره کردیم و همچنین مضرات این روغن گیاهی رو هم براتون گردآوری کردیم تا اطلاعات دقیق و کاملی رو در رابطه با روغن جوجوبا داشته باشید. با ما همراه باشید و اطلاعات خودتون رو در این زمینه افزایش بدید.

 

حتما بخوانید: هشت روغن طبیعی که شما را از کاشت مژه بی نیاز میکند

 

روغن جوجوبا چیست؟

روغن جوجوبا یکی از روغن‌های فوق العاده ملایم هست که از میوه درخت جوجوبا گرفته میشه و معمولا به عنوان روغن حامل برای مخلوط شدن با سایر روغنهای ضروری مورد استفاده قرار میگیره. علاوه بر این میشه از روغن جوجوبا به تنهایی بر روی پوست هم استفاده کرد و از خواصی که داره، بهره مند شد.

بسیاری از مردم از روغن جوجوبا به عنوان بخشی از برنامه و روتین مراقبت از پوست خود استفاده می‌کنند و دلایل خوبی هم برای اینکار دارند. شواهد زیادی وجود داره که ثابت کرده که استفاده از روغن جوجوبا خالص یک درمان طبیعی و عالی برای آکنه، خشکی پوست و درمان سایر بیماریهای پوستی هست.

 

میونه و روغن جوجوبا

 

خواص روغن جوجوبا برای پوست صورت و موها

 

روغن جوجوبا، یک مرطوب کننده عالی

روغن جوجوبا رو میتونیم به عنوان یک مرطوب کننده عالی پوست با منبع مطمئن و گیاهی معرفی کنیم. این روغن، تاثیر خیلی خوبی در حفظ و نگه داری رطوبت پوست داره و مانع از خشکی پوست میشه. این روغن به راحتی میتونه با اعماق پوست نفوذ کنه و پوست خشک و کم آب، بیشترین سود رو از روغن جوجوبا میبره. 

 

روغن جوجوبا، مانع از مسدود شدن منافذ پوستی میشه

روغن جوجوبا از نظر فنی، یک موم مایع هست و شبیه به یکی از اجزای اصلی هست که در چربی طبیعی پوست وجود داره. موم های مایع در مقایسه با سایر روغنهای گیاهی، سبکتر بوده و چربی کمتری دارند و به همین دلیل مانع از مسدود شدن منافذ پوستی میشن. به همین دلیل هست که استفاده از روغن جوجوبا برای پوست صورت کاملا مفید و بی خطر هست.

 

روغن جوجوبا، موثر در کنترل چربی پوست

پزشکان و متخصصان پوستی معتقدند که روغن جوجوبا در بین روغنهای گیاهی منحصر به فرد هست؛ زیرا کاملا شبیه به ترکیب سبوم موجود در پوست انسان بوده و از آنجایی که این شباهت بسیار زیاد هست، وقتی روی پوست مورد استفاده قرار میگیره، میتونه پوست شما رو فریب بده و مانع از ترشح بیش از حد چربی در پوست بشه و به نوعی باعث کنترل چربی پوست میشه.

 

فواید روغن جوجوبا برای کاهش چین و چروک پوست

روغن جوجوبا به مبارزه با آسیب رادیکال‌های آزاد کمک میکنه و به نوبه خود مانع از تجزیه کلاژن پوست میشه. تجزیه شدن کلاژن پوست یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد کننده چین و چروک پوستی هست که میتونید با استفاده از روغن جوجوبا از این مشکل جلوگیری کنید و یا مانع از ایجاد چین و چروک بر روی پوست بشید.

 

روغن جوجوبا، موثر در تسکین شرایط پوستی

روغن جوجوبا تاثیر خیلی خوبی در درمان اگزما، پسوریازیس، خشکی، پوسته پوسته شدن پوست، خارش و مشکلاتی از این دست داره و کمک میکنه تا التهاب پوست تکسین پیدا کنه. علاوه بر این جز انتخابهای خیلی عالی برای بهبود خشکی و لکه های خشک بر روی پوست صورت محسوب میشه.

 

خواص روغن جوجوبا برای مو

روغن جوجوبا در هیدراتاسیون تارهای خشک مو هم خیلی عالی عمل میکنه. فقط کافیه چند قطره روغن جوجوبا رو به انتهای ساقه مو بزنید و از تاثیری که بر روی از بین بردن موخوره و وز شدگی موها داره، حیرت کنید!

علاوه بر این ماساژ دادن روغن جوجوبا بر روی پوست سر هم تاثیر خوبی در بهبود خارش و تحریک پذیری پوست سر هم داره.

 

خاصیت روغن جوجوبا برای بهبود زخم پوست

آنتی اکسیدان‌های موجود در روغن جوجوبا، تاثیر خیلی خوبی در کاهش التهاب و بهبود ترمیم زخم پوست نیز دارند. علاوه بر این روغن جوجوبا دارای خواص ضدباکتریایی و ضد قارچی نیز هست و میتونه از این طریق هم در در بهبود زخم موثر باشه.

 

خاصیت روغن جوجوبا برای درمان تبخال

Docosenol، ماده موثر موجود در داروهای ضد تبخال هست که به طور طبیعی در روغن جوجوبا وجود داره! به همین دلیل هست که استفاده از روغن جوجوبا تاثیر خیلی خوبی در درمان تبخال داره. فقط کافیه یک یا چند قطره از روغن جوجوبا رو بر روی تبخال بمالید و به سادگی شاهد بهبودی این مشکل پوستی آزاردهنده باشید.

 

روغن جوجوبا برای درمان جوش و آکنه

آزمایشات بالینی نشان داده‌اند که روغن جوجوبا تاثیر خیلی خوبی در درمان جوش و آکنه هم داره. روغن جوجوبا دارای عوامل ضد التهابی تسکین دهنده، خواص درمانی، مرطوب کننده و ضد میکروبی طبیعی هست. این خواص نشان میدهند که روغن جوجوبا میتونه مانع از ایجاد جوش و اکنه بشه و در درمان این مشکل پوستی موثر باشه.

 

روغن جوجوبا

 

حتما بخوانید: ماساژ صورت با روغن زیتون

 

روش استفاده از روغن جوجوبا چگونه است؟

برخلاف سایر روغنهای گیاهی، روغن جوجوبا نیازی به رقیق کردن نداره و میتونید مستقیما روی پوست مورد استفاده قرار بدید. البته همونطور که میدونید باید قبل از استفاده از روغن جوجوبا یا هر محصول آرایشی و زیبایی جدید، حتما مقداری از روغن رو بر روی بخشی از پوست تست کنید تا از حساسیت زا بودن یا نبودن روغن برای پوست خود مطلع شوید. 

 

برای تست حساسیت به روغن جوجوبا مراحل زیر رو انجام بدید:

 

  • سه یا چهار قطره از روغن جوجوبا رو بر روی پوست قسمت داخلی بازو بزنید.
  • این قسمت رو با باند بپوشانید و 24 ساعت صبر کنید.
  • بعد از گذشت این مدت زمان، باند رو باز کنید و پوست مورد بررسی قرار بدید. اگر هیچگونه علامتی از قرمزی، کهیر یا تحریک پوستی وجود نداشت، میتونید با خیال راحت از روغن جوجوبا استفاده کنید.

 

روش استفاده از روغن جوجوبا به نتیجه دلخواه شما بستگی داره. شما میتونید از این روغن به عنوان یک مرطوب کننده و مرهم عالی برای لبهای خشک و ترک خورده استفاده کنید و یا اینکه به عنوان سرم ضد پیری پوست استفاده کنید و قبل از خواب، مقداری روغن جوجوبا رو بر روی پوست خود مالش بدید.

علاوه بر این شما میتونید روغن جوجوبا رو با سایر مواد طبیعی و ضد آکنه ترکیب کنید و یک ماسک صورت ضد جوش عالی داشته باشید. لازمه بدونید روغن جوجوبا برای دور چشم هم کاملا ایمن و بی خطر هست و میتونید از این روغن به عنوان یک پاک کننده آرایش چشم عالی و طبیعی هم استفاده کنید.

نکته مهمی که در این زمینه وجود داره این هست که حتما از روغن جوجوبا اصل و خالص استفاده کنید تا بتونید بیشترین بهره‌وری رو از خواص و فواید روغن جوجوبا داشته باشید.

 

عوارض جانبی و مضرات روغن جوجوبا

روغن جوجوبا یکی از روغنهای طبیعی ضد حساسیت بوده و به طور کلی استفاده موضعی از این روغن کاملا ایمن و بی خطر هست. اما با این حال ممکنه در موارد نادر، روغن جوجوبا باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک مثل کهیر و خارش هم بشه. در هنگام استفاده از روغن جوجوبا باید مواظب باشید که این روغن وارد دهان نشه. زیرا روغن جوجوبا دارای ترکیبات شیمیایی و مضری هست که اگر از راه دهان وارد بدن شود، میتونه عوارض جانبی جدی مانند آسیب قلبی ایجاد کنه.

برای جلوگیری از موضوع بهتره قبل از مصرف روغن جوجوبا، حتما تست حساسیت که در بالا توضیح دادیم رو انجام بدید تا خیالتون راحت باشه. 

 

حتما بخوانید: انواع روغن طبیعی برای سلامت پوست و بدن

 

سخن آخر

روغن جوجوبا دارای خواص درمانی متعددی بوده و در درمان بسیاری از مشکلات پوستی مانند اگزما، جوش و آکنه، خشکی پوست و غیره موثر هست. شما میتونید از روغن جوجوبا به عنوان یک پاک کننده آرایش، مرطوب کننده پوست با درمانی برای لکه‌های پوستی صورت و بدن بدون نیاز به رقیق کردن، استفاده کنید و از مزایایی که داره، بهره مند بشید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو