علت خارش بدن چیست؟ + راه های درمان خارش بدن

علت خارش بدن چیست؟ + راه های درمان خارش بدن


منبع: زیبامون

180

1399/6/27

15:27


برای اینکه با دلایل خارش بدن آشنا بشید و بهترین راه‌های درمانی برای خارش پوست بدن رو بشناسید، حتما این بخش از زیبامون رو مطالعه کنید.

علت خارش بدن چیست؟ + راه های درمان خارش بدن

خارش پوست بدن یکی از احساس‌های ناخوشایندی هست که ممکنه در هر زمان و مکانی به سراغمون بیاد و باعث بشه تا احساس بدی در اون موقعیت پیدا کنیم و حتی ممکنه باعث ایجاد احساس خجالت هم بشه! این خارش ممکن هست فقط در یک قسمت از پوست ایجاد بشه و یا ممکنه به کل بدن سرایت کنه. خارش بدن ممکن هست با بثورات و تحریک پوست همراه باشه و گاهی هم بدون هبچ علت زمینه‌ای ممکنه با خارش پوست مواجه بشید.

صرف نظر از دلیل اصلی ایجاد کننده خارش بدن، این مشکل میتونه بسیار خسته کننده و آزار دهنده باشه خصوصا اگر در شب و زمانی که در تلاش برای خوابیدن هستیم، به سراغمون بیاد!

اگر تمایل دارید با دلایل ایجاد کننده خارش بدن آشنا بشید و روش‌های درمانی و موثر برای خارش بدن رو بشناسید، حتما در ادامه با زیبامون دات کام همراه باشید و اطلاعات خودتون رو در این زمینه افزایش بدید.

 

دلایل خارش بدن چیست؟

پوست بدن، به عنوان یک سد، از قسمت داخلی بدن محافظت میکنه و نقش حیاتی در زندگی ما داره. پوست با سلولهای خاصی از سیستم ایمنی بدن پر شده و میتونه از بدن و پوست در برابر ویروس‌ها، باکتریها و سایر تهدیدهای پنهان، محافظت کنه.

هنگامی که سلولهای پوستی هر نوع ماده مشکوکی رو تشخیص دهند، دچار واکنش میشن و این واکنش باعث ملتهب شدن اون ناحیه از بدن میشه. متخصصان پزشکی از این التهاب با عنوان بثورات پوستی یا درماتیت یاد می‌کنند که در بیشتر مواقع با خارش پوست همراه هست.

علاوه بر این، سلولهای پوستی میتونن به تمام چیزهایی که با پوست در تماس هست؛ عفونت، بیماری و غیره واکنش نشان دهند. این واکنش پوست ممکنه با بثورات قرمز، دردناک و تحریک پذیر همراه باشه و یا منجر به تاول و حالت خشکی و تکه تکه شدن پوست همراه باشه. در ادامه به برخی از دلایل ایجاد کننده خارش بدن اشاره کردیم:

 

خارش بدن

 

حتما بخوانید: درمان خانگی خارش سر و ریزش موها 100 درصد تضمینی

 

خارش بدن به دلیل خشکی پوست

خشکی پوست، یکی از دلایل عمده خارش بدن هست. اگر خارش پوست در یک شخص، بدون برجستگی‌های قرمز یا تغییر ناگهانی در پوست باشه، اصلی ترین دلیل خارش آن، خشکی پوست خواهد بود.

آب و هوای بیش از حد گرم یا سرد با رطوبت کم،شست و شوی زیاد پوست، استفاده از محصولات بهداشتی نامناسب و غیره، همگی از جمله عواملی هستند که باعث ایجاد خشکی پوست میشوند. 

استفاده از یک مرطوب کننده خوب، معمولا تاثیر خیلی زیادی در بهبود خشکی پوست داره اما اگر خشکی پوست بیش از حد باشه، ممکنه نشونه‌ای از درماتیت باشه که لازمه برای جلوگیری از وخیم‌تر شدن شرایط پوستی، حتما به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

علائم و نشانه‌های خشکی پوست عبارتند از:

  • پوست خشن و دارای پوسته پوسته
  • خارش بیش از حد
  • خاکستری و تیره بودن رنگ پوست در افرادی که پوست تیره تری دارند
  • ترکهای پوستی که مستعد خونریزی هستند
  • پوست خشک و ترک خورده لب

درمان خشکی پوست مهمترین کاری هست که باید انجام بدید زیرا خشک و ترک خورده بودن پوست، باعث ورود میکروب به بدن میشه و احتمال ایجاد عفونت در بدن افزایش پیدا میکنه. 

 

خارش بدن به دلیل اگزما

اگزما یا درماتیت اتوپیک، شایعترین علت بثورات پوستی در کودکان و حتی بزرگسالان هست و معمولا به دلیل نشت مایع پوستی ایجاد میشه. این امر باعث خشک شدن ناحیه‌ای از پوست میشه و خطر تحریک و التهاب پوست رو افزایش میده و باعث خارش پوست میشه. برای برطرف کردن این مشکل، مرطوب نگه داشتن پوست امری کاملا مهم و حیاتی هست.

اگزما معمولا با گذشت زمان بهبود پیدا میکنه و افرادی که به این مشکل مبتلا هستند باید مراقبت خیلی خوبی از پوست خود داشته باشند زیرا احتمال به ابتلا به عفونت در آنها بیشتر هست.

 

خارش بدن به دلیل آلرژی یا حساسیت

تحریک و واکنش‌های آلرژیک هم یکی دیگه از دلایل ایجاد کننده خارش بدن هستند. این مشکل معمولا زمانی اتفاق می‌افته که پوست در تماس مستقیم با مواد حساسیت‌زا قرار میگیره.

نتیجه حساسیت پوستی، بثورات قرمز و خارش‌دار هست که ممکنه با تاول کوچک و برجستگی روی پوست همراه باشند. حیوانات خانگی، مواد شیمیایی، صابون، گیاه پیچک سمی یا مواد آرایشی و برخی از پارچه‌ها مثل پشم، میتونن باعث ایجاد واکنش آلرژیک بشن. علاوه بر این آلرژی غذایی هم میتونه منجر به ایجاد خارش بدن بشه.

از جمله غذاهای خارش زا عبارتند از:

 

  • شیر گاو
  • سویا
  • سوسیس و کالباس
  • تن ماهی
  • بادام زمینی و مغزیجات
  • سس سویا و سس مایونز
  • تخم مرغ

 

علت خارش بدن و کهیر

کهیر نوعی التهاب پوستی هست که در اثر آزاد شدن نوعی ماده شیمیایی در بدن به نام هیستامین ایجاد می‌شود. این ترشح باعث نشت رگهای خونی کوچک شده و در نهایت تورم و خارش پوست رو به همراه دارند.

به طور کلی کهیرها دو نوع هستند:

 

  • کهیر حاد، که معمولا پس از تماس با محرک آلرژیک مانند مواد غذایی خاص یا برخی داروها ایجاد میشه. دلایل غیر آلرژیک ایجاد کننده این نوع کهیر شامل آب و هوای بیش از حد گرم یا سرد، قرار گرفتن در معرض آفتاب و ورزش هستند که مانند ماشه‌ای برای این نوع واکنش پوستی عمل می‌کنند.

 

  • کهیر مزمن، معمولا بدون هیچگونه محرک خاص ایجاد میشن و میتونن ماه‌ها و حتی سالها دوام داشته باشند. این کهیر معمولا باعث خارش آزار دهنده و دردناک میشه اما مسری نیست.

 

خارش دست

 

خارش بدن به دلیل گزش حشرات

گزش حشرات معمولا باعث شعله ور شدن پوست و ایجاد خارش بیش از حد در پوست میشه. گزش پشه و عنکوبت معمولا یک نقطه و  تا برجستگی کوچک روی پوست ایجاد می‌کنه اما خارش زیادی به همراه داره و بعد از گذشت 7 تا 14 روز هم از بین میره.

گزش ناشی از ساس و کنه ممکنه بثورات پوستی بزرگتری ایجاد کنه و خارش شدیدی رو هم به وجود بیاره. اگر دلیل خارش بدن به دلیل وجود ساس باشه، باید تمام مبلمان رو از خانه خارج کرده و با مواد مخصوصی، اتاق و خانه رو تمیز کنید.

 

خارش بدن به دلایل روانشناسی

گاهی اوقات ممکنه احساس خارش بدن هیچگونه دلیل جسمی و فیزیکی نداشته باشه! برخی از شرایط بهداشت روانی میتونه باعث ایجاد احساس گزیدگی و خارش در فرد بشه و اگر این خارش بیش از حد انجام بگیره، ممکنه باعث ایجاد زخم و خراش بر روی پوست بشه.

از جمله دلایل روانشانسی که باعث ایجاد خارش در بدن میشن عبارتند از:

  • افسردگی
  • اضطراب
  • اختلال وسواس فکری عملی

 

سایر دلایل ایجاد کننده خارش بدن

خارش پوست دلایل مختلفی داره که میشه به انگل‌هایی مثل threadworms و حشراتی مانند ساس، پشه و شپش مرتبط باشه. عفونتهای قارچی که معمولا در بین ورزشکاران بسیار شایع هست هم یکی دیگه از دلایل ایجاد کننده خارش بدن هستند.

علاوه بر این برخی از شرایط پزشکی مثل اختلالات عصبی ناشی از دیابت، مشکلات عصبی و زونا هم میتونن دلیلی برای خارش بدن باشند.

گاهی اوقات مشکلات کلیوی و عدم دفع سموم از بدن هم به نوعی باعث ایجاد خارش در بدن میشه. این مشکل معمولا به دلیل آسیب جدی در کلیه‌ها ایجاد میشه و معمولا علت خارش بدن در شب همین مشکل هست. این مشکل معمولا با خارش پشت، بازوها و شکم همراه هست و احساس بسیار ناخوشایندی رو در فرد ایجاد میکنه.

 

توصیه‌ها و نکات کاربردی برای کاهش و درمان خارش پوست

توصیه‌ها و روشهای خانگی زیر ممکنه بتونن در کاهش و درمان خارش بدن موثر باشند:

 

  • استفاده منظم (یک یا دو بار در روز) از یک کرم مرطوب کننده خوب و باکیفیت 
  • استفاده از کرم ضد خارش مثل کرم هیدروکورتیزون (hydrocortisone cream)
  • استفاده از کمپرس خنک در محل خارش پوست
  • استحمام با آب ولرم
  • استفاده از صابونهای ملایم بدون رایحه و رنگ و استفاده از مواد شوینده ملایم و بدون بو
  • عدم استفاده از موادی که پوست رو تحریک میکنن و باعث ایجاد واکنش آلرژیک در پوست میشن مثل نیکل، جواهرات و پشم!

البته مهمترین اقدام خود مراقبتی در این شرایط، خودداری از خراشیدن پوست هست! چراکه خراشیدن پوست میتونه در نهایت منجر به التهاب و آسیب بیشتر در پوست بشه و شرایط پوستی شما رو بدتر کنه.

اگر کرم‌های ضد خارش پوست اثری نداشتند یا بثورات پوستی گسترش پیدا کردند و یا علائمی بیشتر از یک خارش معمولی رو تجریه کردید، لازمه که حتما به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید تا علت و دلیل اصلی خارش پوست به دقت مورد بررسی قرار بگیره و اقدامات لازم در جهت بهبود و درمان این مشکل براتون تجویز بشه.

 

خارش کف پا

 

حتما بخوانید: علت خارش واژن با ترشح چیست - خارش واژن به چه دلیل است؟

 

بهترین راه درمان خارش بدن 

برنامه درمانی برای بهبود خارش بدن معمولا به علت و دلیلی که باعث ایجاد خارش بدن شده، بستگی داره.

 

  • افرادی که دارای خشکی پوست هستند، استفاده از یک مرطوب کننده باکیفیت و خوب میتونه یک روش درمانی عالی برای بهبود خارش پوست باشه!

 

  • اگر خارش پوست به دلیل اگزما، درماتیت یا کهیر هست، میتونید با تجویز و توصیه پزشک از کرمهای کورتون (corticosteroid creams) استفاده کنید. علاوه بر این استفاده از مهارکننده‌های موضعی مثل Topical calcineurin و آنتی هیستامین خوراکی (oral antihistamines) هم میتونن به تکسین این نوع از خارش پوست کمک کنند.

 

درمان خارش پوست

 

  • اگر خارش پوست به دلیل آلرژی هست، استفاده از آنتی هیستامین‌های خوراکی، یکی از رایج‌ترین داروهای ضد آلرژی هستند که به تسکین خارش پوست هم کمک میکنند. 

 

  • اگر خارش پوست به دلیل عفونت قارچی هست، باید از داروها و محصولات ضد قارچ برای درمان این مشکل استفاده کنید. در این موارد لازمه که حتما پزشک متخصص، پوست رو معالجه کنه، قارچ پوست رو تشخیص بده و بعد متناسب با شدت و نوع قارچ، بهترین داروها رو براتون تجویز خواهد کرد.

 

  • اگر خارش پوست به دلیل گزش و نیش حشرات هست، استفاده از آنتی هیستامین موضعی میتونه این مشکل رو به خوبی درمان کنه. 

 

حتما بخوانید: درمان خارش پوست با بهترین روغن های طبیعی و گیاهی

 

سخن آخر

خارش پوست جز مشکلات پوستی هست که ممکنه برای هر فردی ایجاد بشه و دلایل مختلفی هم باعث ایجاد این مشکل پوستی آزار دهنده هستند. بهتره قبل از اقدامی برای درمان خارش پوست، ابتدا علت و دلیل ایجاد کننده خارش پوست رو به درستی تشخیص بدید و بعد با مشورت پزشک از دارو یا پمادها مخصوص برای تسکین خارش پوست استفاده کنید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو