معرفی راه های درمان قارچ پوستی کشاله ران

معرفی راه های درمان قارچ پوستی کشاله ران


منبع: زیبامون

1,316

1399/6/27

15:27


در این بخش از زیبامون با انواع عفونتهای پوستی و بهترین راه های درمانی برای قارچ پوستی کشاله ران آشنا خواهید شد.

معرفی راه های درمان قارچ پوستی کشاله ران

پوست، بزرگترین اندام‌ بدن بوده و عملکرد آن محافظت از بدن در برابر انواع آسیبها و عفونتهای پوستی هست. گاهی اوقات ممکن هست در اثر آلوده شدن پوست به انوع میکروبها، ویروس‌ها و قارچها دچار عفونت و آسیب دیدگی شده و علائم خفیف تا شدیدی بر روی پوست به وجود بیاد.

عفونتهای خفیف پوست ممکن هست با داروهای بدون نسخه و روشهای خانگی قابل درمان باشند در حالی که عفونتهای شدید پوست نیاز به مراقبت پزشکی دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع عفونتهای پوستی، آشنایی با عفونت قارچی کشاله ران و بهترین روشهای درمانی برای عفونت کشاله ران، حتما این مقاله از زیبامون دات کام رو مطالعه کنید و اطلاعات خوبی در این زمینه کسب نمایید.

 

انواع عفونت های پوستی

عفونتهای پوستی با توجه به دلیل ایجاد کننده آن، متفاوت هستند که در ادامه برخی از رایج‌ترین عفونتهای پوستی رو معرفی کردیم:

 

1. عفونت پوستی باکتریایی

عفونت باکتریایی پوست معمولا به شکل برجستگی‌های کوچک و قرمز روی پوست شروع میشن و به آرومی اندازه این برجستگی‌ها افزایش پیدا میکنه. برخی از عفونتهای پوستی باکتریایی خفیف هستند و با استفاده از آنتی بیوتیک موضعی درمان میشن اما برخی از این عفونتهای به آنتی بیوتیک خوراکی نیاز دارند. سلولیت، زرد زخم، جوش و تحریک پوست و جذام از جمله عفونتهای پوستی باکتریایی هستند.

 

2. عفونتهای پوستی ویروسی

عفونتهای ویروسی پوست ناشی از ویروس هستند و معمولا از خفیف تا شدید، متغیر هستند. از جمله عفونتهای ویروسی پوست میشه به زونا، آبله مرغان، مولوسکوم مسری (زگیل آبکی)، زگیل و سرخک اشاره کرد.

 

3. عفونتهای پوستی قارچی

این نوع از عفونت پوستی توسط قارچ ایجاد میشه و معمولا در نواحی مرطوب بدن مثل انگشتان پا، کشاله ران و زیر بغل به وجود میان. برخی از عفونتهای قارچی خطرناک و مسری نیستند. از جمله عفونتهای قارچی پوست میشه به عفونت پای ورزشکاران، عفونت قارچی، درماتوفیتوز، قارچ ناخن، برفک دهانی، بثورات ناشی از پوشک کودک، قارچ کشاله ران، عفونت قارچی واژن و غیره اشاره کرد.

 

4. عفونت پوستی انگلی

این نوع از عفونت پوست توسط انگل ایجاد میشه و علاوه بر پوست، وارد جریان خون هم میشن و جز عفونتهای پوستی بسیار آزار دهنده محسوب میشن. از جمله عفونتهای انگی پوست عبارتند از: شپش، ساس، گال (بیماری پوستی خارش دار) و لاروهای مهاجر پوستی.

 

حتما بخوانید: مشکلات و بیماری پوستی رایج در فصل تابستان و درمان آن

 

قارچ پوستی کشاله ران چگونه است؟

قارچ پوستی کشاله ران، یکی از انواع عفونتهای قارچی پوست هست که توسط گروهی از قارچ‌های پوستی به نام درماتوفیت ایجاد میشه. این قارچهای میکروسکوپی بر روی پوست بدن، مو و ناخن زندگی میکنند.

این قارچها معمولا بی خطر هستند اما اگر شرایط لازم برای رشد آنها به وجود بیاد (شرایط گرم و مرطوب) میتونن به سرعت تکثیر پیدا کنند و باعث ایجاد عفونت قارچی بشن. قارچ پوستی کشاله ران هم به همین ترتیب به وجود میاد و پوست اطراف کشاله ران، قسمت داخلی ران و باسن رو درگیر میکنه.

قارچ پوستی کشاله ران معمولا در مردان و پسران نوجوان دیده میشه و بثوراتی قرمز رنگ که بیشتر شبیه به سوختگی هست رو در قسمت کشاله ران به وجود میاره که معمولا این بثورات خارش دار نیز هستند. مناطق آسیب دیده و دارای قارچ پوستی ممکنه حالت پوسته پوسته، قرمز و فلس مانند هم داشته باشند.

استفاده از داروهای موضعی ضد قارچ و خشک و تمیز نگه داشتن پوست، میتونه قارچ پوستی کشاله ران رو درمان کرده و از بروز آن پیشگیری کند.

 

قارچ پوستی کشاله ران

 

حتما بخوانید: جوش پوشک نوزادان، علت و درمان آن

 

قارچ پوستی کشاله ران چه علائمی دارد؟

رایج‌ترین علائم و نشانه های قارچ پوستی کشاله ران عبارتند از:

 

  • قرمز شدن پوست
  • خارش مداوم در شاله ران و بیضه ها
  • احساس سوزش
  • پوسته پوسته شدن و ترک خوردن پوست اطراف کشاله ران
  • بثورات پوستی که بعد از ورزش کردن یا پیاده روی بدتر می‌شوند
  • تغییر در رنگ پوست
  • بثوراتی که به طور دائمی بر روی پوست کشاله ران وجود دارند

 

خارش کشاله ران

 

حتما بخوانید: درمان خانگی قارچ انگشتان پا

 

علت ایجاد قارچ پوستی در کشاله ران چیست؟

قارچ‌هایی به نام درماتوفیت به طور طبیعی بر روی پوست ما وجود دارند و در حالت طبیعی هیچگونه مشکلی رو برای پوست ایجاد نمی‌کنند. اما وقتی بعد از ورزش کردن، پیاده روی و انجام فعالیتهای روزمره، عرق می‌کنید، پوست شما به طور طولانی مدت در معرض رطوبت قرار میگیره و باعث میشه تا قارچ‌های روی پوست فرصت رشد و تکثیر پیدا کنند و همین موضوع شرایط رو برای ایجاد عفونت قارچی پوست و ایجاد قارچ پوستی کشاله ران فراهم میکنه.

قارچی که باعث ایجاد خارش و عفونت در کشاله ران میشه، بسیار مسری هست و ممکنه این عفونت قارچی رو از طریق تماس با فردی که به این عفونت مبتلا هست و یا تماس با لباس نشسته افرادی که مبتلا به عفونت قارچی هستند، دریافت کنید.

اگرچه عفونت قارچی کشاله ران بیشتر در بین ورزشکاران رایج هست اما ممکنه هر فردی به این مشکل دچار بشه. افرادی که دارای اضافه وزن هستند و به طور دائمی تعریق دارند، بیشتر در معرض ابتلا به قارچ پوستی کشاله ران هستند.

 

حتما بخوانید: قارچ ناخن پا و دست، علائم و درمان قارچ ناخن

 

بهترین روشهای درمان قارچ و خارش کشاله ران

در بیشتر موارد، قارچ پوستی کشاله ران در خانه قابل درمان هست و میتونید با مراقبتهای لازم و استفاده از روشهایی که در زیر توضیح دادیم، این مشکل پوستی رو به خوبی درمان کنید:

 

  • استفاده از کرم ضد قارچ بدون نسخه که میتونید از داروخانه تهیه کنید
  • شستن پوست با آب گرم و صابون برای از بین بردن و درمان خارش کشاله ران
  • خشک کردن بدن و به ویژه قسمت داخلی کشاله ران بعد از استحمام و ورزش کردن
  • تعویض کردن روزانه لباس زیر
  • پوشیدن لباس نخی و گشاد
  • درمان کردن هر گونه عفونت قارچی که در سایر قسمتهای پوست ایجاد شده است

 

درمان دارویی عفونت قارچی کشاله ران

اگر بعد از انجام کارهایی که در بالا اشاره شد علائم خارش کشاله ران همچنان ادامه دار بود و بیشتر از 2 هفته طول کشید، لازمه که حتما به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. گاهی اوقات ممکنه عفونت قارچی کشاله ران، با داروهای بدون نسخه و درمانهای خانگی بهبود پیدا نکنه و لازم هست تا پزشک داروهای قوی‌تری رو برای درمان این مشکل پوستی، تجویز کنه. داروهایی که معمولا برای درمان قارچ پوستی کشاله ران مورد استفاده قرار میگیرند علارتند از:

 

  • پماد موضعی یا کرم قارچ کشاله ران به نام اکونازول (econazole)
  • پماد موضعی ضد قارچ اکسی کونازول (oxiconazole)
  • پماد عفونت قارچی کشاله ران به نام تینه آ کروریس (tinea cruris)
  • پماد ضد قارچ کلوتریمازول (Clotrimazole) برای قارچ کشاله ران
  • کرم ضد قارچ لوزو (luzo) یا لولیکونازول برای درمان عفونت قارچی پوست
  • داروی خوراکی ضد قارچ کشاله ران به نام ایتراکونازول (itraconazole)
  • داروی خوراکی داروی فلوکونازول (fluconazole) یا دیفلوکان (Diflucan) برای درمان عفونت قارچی پوستچ

 

پماد ضد قارچ

 

البته لازمه که حتما این داروهای موضعی و خوراکی رو زیر نظر پزشک متخصص مورد استفاده قرار بدید تا اثربخشی بهتر و موثرتری برای درمان مشکل پوستی شما داشته باشند. داروهای خوراکی ضد قارچ رو حتما باید با تجویز پزشک مصرف کنید زیرا معمولا دارای عوارض جانبی مثل ناراحتی معده و سر درد هستند و اگر خودسرانه مورد استفاده قرار بگیرند ممکنه با عوارض جانبی بیشتری مواجه بشی.

 

سخن آخر

اگرچه قارچ پوستی کشاله ران یک مشکل جدی و خطرناک نیست اما میتونه به یک مشکل مداوم و مکرر تبدیل بشه و باعث ایجاد خارش و ناراحتی در قسمت کشاله ران بشه. این مشکل پوستی در دراز مدت هیچگونه آسیب و صدمه‌ای به همراه نداره اما اگر اقدامات پیشگیرانه و درمانی برای قارچ پوستی کشاله ران نداشته باشید، این مشکل پوستی و بثورات ناشی از آن بیشتر و بیشتر شده و ممکنه زندگی عادی و روزمره شما رو تحت تاثیر قرار دهند. بنابراین با مشاهده اولین نشانه‌های عفونت قارچی کشاله ران، بهتره از روشهای مراقبت و درمان خانگی برای بهبود این مشکل پوستی استفاده کنید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو