خواص آب انار برای سلامتی بدن چیست؟

خواص آب انار برای سلامتی بدن چیست؟


منبع: زیبامون

395

1399/6/27

15:27


آیا میدونید آب انار چه خواص و فوایدی برای سلامتی بدن داره؟ در این بخش از زیبامون با خواص شگفت انگیز آب اناز بیشتر آشنا میشید.

خواص آب انار برای سلامتی بدن چیست؟

آب انار به دلیل خواص درمانی و دارویی که داره، از زمانهای بسیار قدیم مورد استفاده قرار میگرفت. این آب میوه طبیعی و خوشمزه معمولا دارای طمع شیرین و ملس بوده و سرشار از آنتی اکسیدان، فیبر، ویتامین‌ها، مواد معدنی و فلاونوئید هست.

جالب بدونید درخت انار، بومی کشور ایران هست و میوه انار جز میوه‌های عجیب و شگفت انگیز در سراسر دنیا شناخته شده و محبوب هست. با ما در این بخش از زیبامون دات کام همراه باشید و با تمام خواص و فواید آب انار برای سلامتی بدن بیشتر آشنا شوید.

 

مواد مغذی موجود در آب انار چیست؟

آب انار تازه و طبیعی، یک نیروگاه تغذیه‌ای عالی هست که دارای ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر غذایی، اسیدهای چرب و کلسترول صفر است و کالری بسیار کمی دارد. 

آب انار سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین A، تیامین، نیاسین، فولات، ریبوفلاوین، پتاسیم، منیزیم، روی و کلسیم است. همچنین شامل اسیدهای آلی مختلف مانند اسید اسکوربیک، اسید سیتریک، اسید مالیک و اسید فوماریک و اسیدهای آمینه مانند متیونین، پرولین و والین نیز هست.

این مواد مغذی در 100 گرم آب انار طبیعی وجود دارند:

 

  • انرژی: 54 کیلو کالری
  • پروتئین: 0.15 گرم
  • کربوهیدرات: 13.13 گرم
  • فیبر غذایی: 0.1 گرم
  • شکر: 65/12 گرم

 

انار

 

حتما بخوانید: خواص میوه پاییزی به برای سلامتی

 

آب انار برای کمک به درمان سرطان پوست

انار سرشار از آنتی اکسیدان هست و از سلولهای پوستی در برابر آسیبهای ناشی از رادیکالهای آزاد و اکسیداتیو ناشی از اشعه UVA محافظت میکنه. قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید به ویژه اشعه UVB و سایر عوامل محیطی مضر، یکی از اصلیترین دلایل ایجاد کننده سرطان پوست هست. اشعه UVB خورشید میتونه باعث آسیب به DNA، آفتاب سوختگی، تحریک و التهاب پوست بشه و شرایط رو برای ایجاد سرطان پوست آماده میکنه.

عصاره انار یا آب انار، یکی از ترکیبات طبیعی هست که تاثیر خیلی خوبی در محافظت از پوست در برابر اشعه UVB داره و به همین دلیل میتونه به درمان سرطان هم کمک کنه. استفاده موضعی از آب انار هم میتونه باعث پیشگیری از سرطان پوست بشه.

آب انار به دلیل ویتامین C بسیار بالایی که داره، میتونه علائم پیری پوست از جمله ایجاد خطوط و چین و چروک پوستی رو هم به تاخیر بندازه. برخی مطالعات هم ثابت کردند که دانه انار و روغن موجود در دانه انار هم تاثیر خیلی خوبی در تقویت و بازسازی پوست دارند.

 

خواص آب انار برای لاغری

انار و آب انار حاوی فیبر بسیار بالایی هست و به همین دلیل میتونه شما رو در مسیر کاهش وزن و لاغری کمک کنه. علاوه براین آب انار تاثیر خیلی خوبی در کاهش چربی بدن داره و استفاده از آب انار در برنامه غذایی میتونه گام مثبتی در جهت کاهش وزن و لاغری باشه.

 

خواص آب انار برای خانم های باردار

آب انار میتونه عوارض بارداری رو هم کاهش بده. تحقیقات در این زمینه نشان داده که آب انار، میتونه استرس اکسیداتیو رو در جنین کاهش دهد و به همین دلیل استفاده از آب انار برای خانمهای باردار مفید هست. البته بهتره قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنید.

 

اب انار تازه

 

حتما بخوانید: خواص نارنگی، این میوه پرطرفدار پاییزی

 

آب انار برای جلوگیری از سرطان روده بزرگ

نوشیدن آب انار تاثیر خوبی در کاهش عوامل خطر مرتبط با سرطان روده بزرگ نیز دارد. تانن‌ها، اسید الاژیک و پونیکالاژین موجود در آب انار، دارای اثرات ضد تکثیری بر روی سلولهای روده هست و میتونه در پیشگیری از سرطان روده بزرگ موثر باشه.

 

خواص آب انار برای کبد

دانه‌های انار استرس اکسیداتیو (عدم‌تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی اکسیدان‌ها در بدن) و التهاب رو کاهش میدن و برای درمان و از بین بردن کبد چرب موثر هستند. مطالعات مختلف در این زمینه ثابت کرده که استفاده منظم از اب انار میتونه برای جلوگیری از کبد چرب بسیار موثر و مفید باشه و از کبد محافظت خواهد کرد

 

آب انار برای پاک کردن عروق مسدود شده

آب انار سرشار از انتی اکسیدان و پلی فنول هست و تحقیقات ثابت کردند که این ترکیبات آلی دارای خواص ضد آتروژنیک بوده و برای سلامت قلب و عروق مفید هست. تصلب شرایین یا مسدود شدن عروق در بدن، یکی از مشکلاتی هست که به دلیل تجمع پلاک‌ها درون رگهای خونی ایجاد میشه و اگر به طور مرتب از اب انار استفاده کنید، به دلیل تاثیرات و فواید خوبی که در این زمینه داره، میتونه سلامتی دوباره رو برای عروق بدن به همراه داشته باشه.

 

خواص آب انار برای آقایان

آنتی اکسیدان‌های موجود در آب انار باعث کاهش استرس و التهاب اکسیداتیو میشن که هر دو این عوامل منجر به اختلال در نعوظ هستند. مصرف آب انار در آقایان تاثیر خیلی خوبی بهبود اختلال نعوظ خفیف تا متوسط داره و در درمان این مشکل بسیار موثر خواهد بود.

 

آب انار برای کاهش سطح کلسترول خون

انار حاوی مقادیر زیادی پلی فنول و آنتی اکسیدان‌های دیگر هست و این آنتی اکسیدان‌ها می‌تونن به کاهش کلسترول بد خون کمک کنند. در واقع بیمارانی که از آب انار به طور مرتب استفاده کنند، کاهش قابل توجهی در LDL پلاسما خون مشاهده خواهند کرد.

 

اب انار

 

آب انار برای کمک به درمان پروستات

اسید الاژیک، لوتئولین و اسید پونیسیک موجود در آب انار از رشد سرطان پروستات جلوگیری می کنند؛ این موضوع به این معنی هست که استفاده از آب انار، آب میتونه بقای بیماران مبتلا به سرطان پروستات را طولانی کند و تاثیر خوبی در بهبود سرطان پروستات داشته باشه.

 

حتما بخوانید: فواید خرمالو برای سلامتی در فصل پاییز

 

آب انار مفید برای کاهش فشار خون

استفاده منظم از آب انار میتونه فشار خون سیستولیک و دیاستولیک کاهش بده و به طور کلی برای کاهش فشار خون مفید هست. 

 

آب انار برای افزایش باروری و افزایش سطح تستوسترون در بدن

نوشیدن آب انار طبیعی به طور منظم استرس رو کاهش میده، کورتیزول رو کم میکنه، باعث بهبود رفاه میشه و باعث افزایش میل جنسی در مردان و زنان مشه. علاوه بر این، آب انار باعث بهبود کیفیت و تحرک اسپرم، افزایش سطح تستوسترون، افزایش غلظت اسپرم اپیدیدیم و کاهش میزان اسپرم غیر طبیعی هم میشه و از این طریق در افزایش باروری موثر هست.

همچنین آب انار میتونه بر هورمون‌های جنسی زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک هم تاثیر گذار باشه و این مشکل رو تا حدودی برطرف خواهد کرد.

 

آب انار، درمانی برای سنگ کلیه

استرس اکسیداتیو، ارتباط مستقیمی با تشکیل سنگ کلیه داره و همونطور که قبلا بیان شد، آب انار میتونه خیلی خوب با استرس اکسیداتیو مقابله کنه و از بروز این مشکل جلوگیری خواهد کرد. 

 

اب انار طبیعی

 

آب انار برای بهبود آرتروز

خواص ضد التهابی موجود در آب انار میتونه اثرات مفیدی بر روی آرتروز هم داشته باشه. در واقع، ترکیبات موجود در انار می‌تونن روند تخریب غضروف‌ها رو کند کرده و آنزیم‌های منجر به آرتروز رو مسدود کنند.

 

بهبود سلامت و بهداشت دهان و دندان با آب انار

انار به طور شگفت انگیزی در تقویت لثه و سفت و محکم کردن دندان‌ شُل موثر هست و به دلیل داشتن خواص ضد میکروبی، میتونه باکتری‌های دهان رو هم از بین ببره و از این طریق در بهبود سلامت و بهداشت دهان و دندان تاثیرگذار هست. 

 

بهبود سلامت گوارش با مصرف آب انار

انار حاوی ویتامین B کمپلکس هست و از این طریق باعث تقویت و بهبود سلامت گوارش و هضم مواد غذایی میشه. این ویتامین به بدن  کمک میکنه تا چربی، پروتئین و کربوهیدراتها رو به انرژی تبدیل کنه. علاوه بر این، انار و دانه‌های انار، حاوی مقادیر خیلی خوبی فیبر نیز هست که از این طریق نیز به هضم غذا کمک میکنه و از ایجاد یبوست پیشگیری کرده و یا این مشکل رو درمان میکنه.

ابته لازمه بدونید که انار جز میوه‌های اسیدی هست و میتونه برخی مشکلات گوارشی مثل سوزش معده، رفلاکس اسید به مری و زخم معده رو تشدید کنه. به همین دلیل لازمه قبل از مصرف، حتما با پزشک مشورت کنید.

 

آب انار برای تقویت سیستم ایمنی بدن

آنتی اکسیدان‌های قوی موجود در دانه‌های انار، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و می‌تونن به طور موثری با باکتری‌ها و ویروس‌هایی که بر روی سلامتی بدن تاثیرگذار هستند، مقابله کنند.

 

حتما بخوانید: آب پرتقال بهتر است یا میوه آن، مضرات و فواید آن

 

مضرات آب انار

نوشیدن آب انار طبیعی بی خطر هست به شرطی که در حد اعتدال مورد استفاده قرار بگیره. اگرچه در بالا گفته شد که آب انار برای کاهش فشار خون مفید هست اما اگر بیش از حد از آب انار استفاده کنید، ممکنه با کاهش فشار خون مواجه بشید. علاوه بر این،  افرادی که از داروهایی برای کاهش فشار خون استفاده میکنند، باید از مصرف آب انار خودداری کنند.

آب انار سرشار از پتاسیم است و مصرف بیش از حد آن ممکن است منجر به هیپرکالمی (افزایش سطح پتاسیم در بدن) و این موضوع در افراد مبتلا به بیماری کلیوی خطرناک خواهد بود.

 

سخن آخر

همانطور که در بالا اشاره شد، آب انار در پیشگیری و درمان بیماری‌های مختلف موثر هست و اگرچه جز آبمیوه‌های شیرین دسته بندی میشه، اما کالری زیادی نداره. در هر صورت اگرچه آب انار تاثیرات مثبت و خوبی رو بر روی سلامتی بدن داره اما نباید به هیچ عنوان در مصرف آن زیاده روی کنید و قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

علاوه بر این لازمه،  قبل و بعد از جراحی و در دوران بارداری با پزشک خود در رابطه با مصرف آب انار مشورت کنید تا از بروز هرگونه عارضه احتمالی جلوگیری کنید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو