برای تغییرخلق و خو در بارداری چه اقدامی مناسب است؟

منبع: اوما

110

1399/6/27

15:27


برای تغییرخلق و خو در بارداری چه اقدامی مناسب است؟

تغییرات خلقی در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی، جسمی و عاطفی برای بیشتر خانم های باردار اتفاق می افتد. معمولا نمی توانید کاری کنید که این نوسانات و عوارض آن اتفاق نیفتد اما می توانید با آن ها کنار بیایید تا کمتر دچار استرس و پریشانی شوید که هیچ کدام در بارداری برای شما و فرزندتان مفید نیستند. در این مقاله می خواهیم شما مامان های اومایی عزیز را با دلایل تغییرات خلق و خو در بارداری و نحوه مدیریت آن ها آشنا کنیم. پس این مقاله مهم را از دست ندهید.

دلایل تغییر خلقی در دوران بارداری

بسیاری از تغییرات در بدن مادران باردار، چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی، می تواند عامل تغییرات خلقی در تمام دوران بارداری باشد. مهم ترین این موارد عبارتند از:

1. نوسانات هورمونی:

شاید دلیل اصلی تغییرات خلقی در بارداری نوسانات هورمونی باشد. وقتی باردار می شوید، سطح هورمون های بارداری یعنی پروژسترون و استروژن افزایش می یابند. این هورمون ها همان هورمون هایی هستند که در چند روز قبل از پریودی نیز شما را دچار نوسانات خلقی می کنند و معمولاً منجر به احساس اضطراب، غم، ترس و ناامیدی می شوند و در حد شدید تر می تواند باعث افسردگی شود.

2. خستگی شدید و تهوع صبحگاهی:

 به طور کلی برخی از خانم های باردار در سه ماهه اول و دوم این دو عارضه را تجربه می کنند. این علائم شما را کم انرژی و گاهی کلافه می کند. در نتیجه باعث تغییرات خلق و خو در بارداری خواهد شد. در این شرایط ممکن است ترکیبی از احساساتی مانند فراموشی، بدخلقی و حتی اضطراب را با هم داشته باشید.

3. کمبود خواب:

به دلیل رشد شکم و سایر تغییرات بارداری، به احتمال زیاد شما در این دوران دچار کمبود خواب می شوید و همین امر یکی دیگر از دلایل تغییرات خلقی است. خواب ناکافی باعث زود عصبانی شدن و حتی زدن حرف های نامناسب از جانب شما می شود.

4. سایر شرایط سلامتی مانند کم کاری تیروئید، دیابت حاملگی و کم خونی:

همگی این موارد نیز می تواند انرژی شما را کاهش داده و عامل تغییرات خلقی باشد. این بیماری ها باعث احساس افسردگی، ترس، تحریک و خستگی در دوران بارداری می شوند.

 

تغییرات خلق و خو در بارداری

برای تغییرات خلق و خو در بارداری چه اقداماتی مناسب است؟

صرف نظر از دلیل ایجاد تغییر خلق و خو در بارداری می توان با آن ها کنار آمد و حتی احساسات منفی و ناراحت کننده را کاهش داد. یک رژیم غذایی سالم، همراه با چند تغییر مفید در سبک زندگی، ممکن است به شما در آرامش و مدیریت بهتر روحیه کمک کند. همچنین می توانید از روش های زیر نیز استفاده کنید:

1. به مراقبه و یوگا بپردازید:

 بیشتر زنان باردار در زمان های متفاوت احساس اضطراب، افسردگی و غم و اندوه می کنند. طبق یک مطالعه، روش های یوگا و مراقبه در دوران بارداری می تواند به کاهش علائم افسردگی و استرس کمک کند.

2. خواب مناسب داشته باشید:

کمبود خواب یکی از دلایل عمده تغییرات خلقی در این دوران می باشد. سعی کنید با ایجاد یک برنامه مناسب برای خواب راحت، اختلالات خواب را به حداقل برسانید؛ مثلا اینکه برای خواب لباس های گشاد و راحت بپوشید، نور اتاق را کم کنید، از استفاده از وسایل مختلف بخصوص گوشی و کامپیوتر قبل از خواب خودداری کنید و از بالش های مخصوص بارداری برای پشتیبانی از کمر استفاده کنید. همچنین می توانید قبل از خواب یک لیوان شیر گرم همراه با عسل بنوشید تا بهتر بخوابید.

3. ماساژ قبل از زایمان را یادگرفته و انجام دهید:

ماساژ قبل از زایمان عضلات شما را تسکین داده و درد را کاهش می دهد. همچنین به عملکرد سیستم های لنفاوی و گردش خون کمک می کند. این کار می تواند روحیه شما را بهبود بخشد و به شما در حفظ آرامش کمک کند. اگر وزنتان زیاد شده و نمی توانید به خوبی این ماساژ ها را انجام دهید از یک دوست یا همسرتان بخواهید این کار را برایتان انجام دهد.

4. بی دلیل خودتان را نگران نکنید:

نگرانی عامل اولیه برای ایجاد استرس و حس بد است؛ بنابراین به جای فکرهای منفی و نگران کننده سعی کنید خودتان را با فعالیت های ساده و در عین حال سرگرم کننده مانند خرید، خوردن چیزی را که تمایل دارید، قدم زدن با همسرتان، تماشای فیلم یا گذراندن اوقات با عزیزانتان سرگرم و شاد نگه دارید. هر چیزی که باعث شود شما احساس بهتری داشته باشید برای شما در این دوران مفید است.

5. با همسرتان صحبت کنید:

گاهی اوقات، فقط صحبت با همسرتان در مورد احساساتان می تواند به آرامش شما کمک کند. در صورت لزوم بیرون بروید و با فکر کردن و نگرانی بیش از حد نسبت به همه چیز، خود را تحت فشار قرار ندهید.

6. نسبت به جنبه های مختلف مربوط به بارداری آگاه باشید:

 ممکن است ترس زیادی در مورد بارداری و زایمان داشته باشید. برخی از این ترس ها و نگرانی ها طبیعی هستند، اما برخی دیگر احتمالاً به دلیل کمبود دانش است؛ بنابراین، با پزشک خود صحبت کرده و شک و تردید خود را در مورد بارداری، رژیم غذایی، آزمایشات، مراقبت های دوران بارداری یا شرایط سلامتی و هر آنچه شما را نگران می کند برطرف کنید و تصمیمات صحیح را بگیرید.

7. به شدت در این دوران مراقب سلامتی خودتان باشید:

شرایط سلامتی مانند دیابت بارداری، پرکاری تیروئید یا کم خونی نیز می تواند شما را دچار استرس و تغییرات خلق و خو در بارداری کند. از آن ها غافل نشوید و بیش از حد فکر نکنید. در عوض، با استفاده از داروها و پیروی از پیشنهادات پزشک خود آن ها را مدیریت کرده و بپذیرید.

8. نوسانات خلقی در این دوران را طبیعی بدانید:

گاهی اوقات وقتی به این تغییرات احساسی توجه می کنید بیشتر دچار تنش می شوید و کار بددتر می شود. بهتر است بدانید که شما تنها نیستید و این تغییرات برای همه مادران باردار ایجاد می شود؛ بنابراین به خاطر برخی از واکنش ها و احساسات خودتان را سرزنش نکنید. تنها تلاشتان این باشد که هرروز حس بهتری داشته باشید و کارهایی را انجام دهید که این حس را در شما ایجاد کند.

به طور قابل ملاحظه. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که تغییرات کوچکی در سبک زندگی ایجاد کنید و روش های بیشتری برای بهتر شدن و لذت بردن از بارداری پیدا کنید.

سخن آخر

بارداری با تمام سختی هایش نتیجه شیرینی دارد و در نهایت شما فرشته کوچولو و زیبای خودتان را بغل خواهید کرد و این دوران هم به سرعت می گذرد. تنها با کمی آگاهی نسبت به مواردی که قرار است در این مدت تجربه کنید و نحوه مدیریت آن ها تا حد زیادی کنترل امور را به دست خواهید گرفت و حستان بهتر می شود. شما با خواندن این مقاله و مقالات مشابه در مورد بارداری به خوبی این کار را انجام داده اید و باید این روند را در کنار موارد گفته شده ادامه دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو