ارتباط درد پریودی و باروری

منبع: اوما

159

1399/6/27

15:28


ارتباط درد پریودی و باروری

اگر قصد بارداری دارید، ممکن است از خود بپرسید که آیا داشتن پریودهای دردناک بارداری را برای شما دشوار می کند یا تاثیری ندارد؟ خود دردهای پریودی به طور طبیعی نمی تواند روی بارداری و عوارض آن تاثیر بگذارد؛ اما شاید دردهای پریودی شما علت خاصی داشته باشد که آن علت بر قدرت باروری شما تاثیراتی ایجاد کند. در این مقاله می خواهیم شما بانوان اومایی عزیز را با دلایل ایجاد دردهای شدید پریودی و نحوه کنترل آن ها آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

چه عواملی باعث دردهای شدید پریودی می شوند؟

گرفتگی و درد بیشتر ناشی از ترشح پروستاگلاندین ها است. پروستاگلاندین ها به طور طبیعی مواد شیمیایی هستند که می توانند در بافت های بدن، از جمله در رحم یافت شوند. پروستاگلاندین ها در تنظیم دمای بدن، التهاب، رشد سلول و انقباض و صاف شدن عضلات نقش دارند.

آن ها همچنین باعث انقباض عضلات رحم می شوند که به خارج شدن خون دیواره رحم در حین قاعدگی کمک می کند. پروستاگلاندین ها همچنین در ایجاد انقباضات زایمان نیز نقش دارند. بنابراین اگر سطح پروستاگلاندین ها بیش از حد طبیعی باشد، می تواند باعث انقباضات رحمی زیاد و شدید شود. هنگامی که انقباضات رحمی شدید باشد، اکسیژن به طور موقت در قسمت هایی از عضله قطع می شود که می تواند منجر به گرفتگی های دردناک پریودی شود.

به دلیل اینکه به طور طبیعی سطح پروستاگلاندین ها در بدن نوجوان ها بیشتر است، دردهای پریودی در آن ها ممکن است شدید تر باشد. هرچه سن شما بالاتر می رود میزان تولید این مواد شیمیایی هم در بدن کمتر می شوند و شدت گرفتگی های قاعدگی نیز کاهش پیدا می کنند. بعضی از افراد نیز بعد از زایمان پریودهای راحت تری دارند.

اصطلاح پزشکی درد پریود دیسمنوره است. گرفتگی های دوره ای که ناشی از فعالیت طبیعی پروستاگلاندین ها است، دیسمنوره اولیه نامیده می شود. این نوع دوره دردناک تأثیر منفی روی باروری شما ندارد و کاملا طبیعی است؛ اما گرفتگی های دوره ای که توسط بیماری های دیگر یا ناهنجاری های سیستم تولید مثل ایجاد شده یا بدتر می شوند، دیسمنوره ثانویه نام دارند. این نوع دوره های دردناک می تواند با مشکلات بارداری همراه باشد.

6 علامت دردهای شدید پریودی که طبیعی نیستند!

در زمینه دیسمنوره ثانویه، گرفتگی های قاعدگی می تواند ناشی از بیماری هایی باشد که روی باروری تأثیر منفی می گذارند. برخی از این بیماری ها با گذشت زمان ایجاد می شوند، به این معنی که ممکن است بلافاصله علائمی نداشته باشید اما با گذشت زمان علائم آن ها آشکار یا بدتر شود. چندین وضعیت پزشکی وجود دارد که می تواند بر روی پریود و باروری شما تأثیر بگذارد. این موارد عبارتند از:

1- آندومتریوز

آندومتریوز یکی از بیماری های شایعی است که باعث ایجاد دوره های دردناک و ناباروری می شود. در این بیماری، نوعی بافت شبیه آندومتر (بافتی که معمولاً دیواره داخلی رحم را می پوشاند) در مکان هایی خارج از رحم رشد می کند که طبیعی نیست.

تخمین زده می شود که حدود 50 درصد از زنانی که برای باردار شدن تلاش می کنند ممکن است آندومتریوز داشته باشند.

2- آدنومیوز

آدنومیوز زمانی است که آندومتر در عضله رحم و درون آن رشد می کند. این بیماری متفاوت از آندومتریوز یا فیبروم های رحمی است. آدنومیوز می تواند دوره های دردناک و سنگینی را ایجاد کند. هنوز مشخص نیست که آیا این بیماری روی باروری تأثیر می گذارد یا نه اما برخی مطالعات نشان داده اند که ممکن است تاثیرگذار باشد.

3- فیبروم

فیبروم ها توده های غیر طبیعی از بافت ها هستند که در عضله رحم رشد می کنند. اگرچه می توانند مانند تومور به نظر برسند، اما تقریباً همیشه غیرسرطانی و خوش خیم هستند. بسیاری از مردم هرگز نمی دانند که فیبروم دارند. با این حال، رشد و بزرگ شدن آن ها گاهی اوقات می تواند باعث درد، کاهش قدرت باروری و احتمالاً خطر سقط جنین شود. همچنین پریودهای دردناک و سنگین ایجاد می کند.

4- بیماری التهابی لگن (PID)

یکی دیگر از دلایل احتمالی گرفتگی های قاعدگی شدید که می تواند باروری شما را نیز تحت تأثیر قرار دهد بیماری التهابی لگن (PID) است. این بیماری در اثر عفونت در اندام های تولید مثل ایجاد شده و اغلب یک عفونت منتقله از راه مقاربت درمان نشده یا تحت درمان است.

PID منجر به تشکیل بافت اسکار می شود که اغلب بین تخمدان ها، لوله های رحمی و رحم تشکیل می گردد. بیماری التهابی لگن شایع ترین علت انسداد لوله های رحمی است.

5- درد لگن و باروری

ممکن است پریود شما به تاخیر بیفتد اما دردهایی را در ناحیه لگن حس کنید. این حالت یکی از نشانه های بارداری است. همچنین بسیاری از افراد هنگام تخمک گذاری این درد را حس می کنند. حداقل 50 درصد از زنان این علامت را حداقل یک بار تجربه کرده اند.

درد در هنگام تخمک گذاری اگر در زندگی روزمره شما تداخل ایجاد کرده و باعث ایجاد رابطه جنسی دردناک شود، یا اگر ناگهانی و شدید باشد، طبیعی نیست. درد تخمک گذاری ممکن است در برخی از خانم ها آنقدر شدید باشد که اجازه ندهد فرد رابطه جنسی داشته باشد. اگر می خواهید باردار شوید و درد از داشتن رابطه جنسی جلوگیری می کند، به طور طبیعی احتمال بارداری کاهش پیدا می کند.

شما نباید در هنگام داشتن رابطه جنسی درد شدیدی را حس کنید؛ بنابراین اگر با مقاربت جنسی یا هنگام تخمک گذاری درد زیادی دارید، با پزشک خود صحبت کنید. درد تخمک گذاری و رابطه جنسی دردناک می تواند علائم یک بیماری مانند آندومتریوز باشد.

آیا درمان و کاهش دردهای شدید پریودی می تواند باعث ناباروری شود؟

اگر پریودهای دردناکی را تجربه می کنید، مهم است که با پزشک خود صحبت کنید. آن ها می توانند علت درد شما را بفهمند و بهترین درمان را توصیه می کنند؛ بنابراین خطری برای باروری شما ایجاد نمی شود.

کنترل درد پریودی با دارو

گاهی اوقات، قرص های ضد بارداری برای کنترل علائم مربوط به درد قاعدگی توصیه می شود. اگر بخواهید باردار شوید نمی توانید از این داروها استفاده کنید.

رایج ترین درمان برای دوره های دردناک داروهای مسکن بدون نسخه (OTC) مانند ایبوپروفن (مانند Advil)، استامینوفن (مانند Tylenol) یا ناپروکسن مانند Aleve است.

شاید این نگرانی هم وجود داشته باشد که داروهای ضد درد OTC و به طور خاص، داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی یا NSAID می توانند در تخمک گذاری تداخل ایجاد کرده و باعث مشکلات باروری شوند. متاسفانه هنوز نتایج تحقیقات در مورد این موضوع در دسترس نیست.

عمل جراحی برای کاهش دردهای پریودی

اگر درد ناشی از آندومتریوز، فیبروئید یا چسبندگی باشد، جراحی گزینه درمانی دیگری است. با این حال، بهتر است قبل از انجام جراحی با یک متخصص غدد درون ریز باروری مشورت کنید. آن ها می توانند این اطمینان را به شما بدهند که باروری شما دست نخورده باقی می ماند.

در موارد شدید، برداشتن رحم (و احتمالاً تخمدان ها و لوله های رحمی) نیز توصیه می شود. اگر کسی درد پریود خیلی شدیدی داشته باشد و بدنش به انواع درمان ها پاسخ مناسبی ندهد آخرین راه حل برداشتن رحم است. در این صورت دیگر نمی توانید باردار شوید.

همچنین توجه به این نکته مهم است که از بین بردن اندام های تولید مثل همیشه درد لگن را به طور کامل از بین نمی برد. اگر پزشک شما هیسترکتومی جزئی یا کامل (برداشتن رحم) را توصیه کرده است، پیشنهاد می کنیم قبل از تصمیم گیری، با یک متخصص دیگر نیز مشورت کنید.

سخن آخر

همان طور که ملاحظه کردید برخی از دلایل ایجاد دردهای شدید پریودی کاملا طبیعی هستند و مشکلی هم در باروری ایجاد نمی کند. همچنین شما می توانید با داشتن یک سبک صحیح زندگی مانند رژیم غذایی سالم و مغذی و ورزش های منظم بسیاری از این گرفتگی ها را کاهش دهید؛ اما گاهی نیز به دلیل خاصی این دردها ایجاد می شوند که در این صورت باید توسط متخصص بررسی و اقدامات لازم برای درمان انجام شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو