در حالیکه آمار قربانیان کرونا در آمریکا به ۲۰۰ هزار نفر نزدیک می‌شود، دکتر «تام فریدن» یکی از مدیران سابق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری فدرال روز گذشته (چهارشنبه) تصریح کرد که تعداد تلفات ویروس «کووید-۱۹» در آمریکا انعکاسی از شکست ایالات متحده در واکنش به این ویروس است.

وی در گفت‌وگو با شبکه سی ان ان در این خصوص گفت: «شمار واقعی (تلفات کرونا) بالاتر است زیرا تمامی مرگ‌ و میرها شناسایی نشده است و همین رقم نیز یک رقم هولناک است».

وی ادامه داد: «این آمار بیشتر از رقم تعداد افرادی است که بر اثر خودکشی یا مصرف بیش از اندازه مواد مخدر یا قتل یا ویروس اچ آی وی جان خود را از دست می‌دهند. در حقیقت کووید در مسیر قرارگیری در رده سوم علل اصلی مرگ و میر در سراسر ایالات متحده در سال جاری میلادی است».

مدیر سابق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های فدرال آمریکا در خصوص «بی‌احساس و بی‌تفاوت شدن» مردم آمریکا در مقابل شمار تلفات کروناویروس ابراز نگرانی کرد.

طبق جدیدترین آمار دانشگاه جانز هاپکینز، تاکنون دستکم ۱۹۶ هزار و ۸۰۲ نفر در ایالات متحده آمریکا بر اثر ابتلا به کروناویروس جان خود را از دست داده‌اند و دستکم ۶ میلیون و ۶۳۰ هزار و ۸۹۱ نفر نیز به این ویروس در این کشور مبتلا شده‌اند.

فریدن در خصوص واکنش ضعیف آمریکا به شیوع کرونا گفت: «اگر نگاهی به آلمان بیاندازید، آمار مرگ و میر (کرونا) یک پنجم است. اگر به کره جنوبی نگاه بیاندازید، مرگ و میر، ۸۰ برابر کمتر از مرگ و میری بوده که ما داشتیم. اینها جان‌هایی است که از دست رفته و مشاغلی است که متضرر شده‌ است و به این دلیل بوده است که دولت فدرال واکنش سازماندهی شده و منسجمی نداشته است».

اظهارات این کارشناس پزشکی و مقام سابق آمریکایی در شرایطی مطرح شده است که علیرغم آنکه بسیاری از کارشناسان بهداشت و درمان ایالات متحده بر شکست واشنگتن در واکنش مناسب به شیوع کرونا اعتراف کرده‌اند، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا همچنان عملکرد دولت خود در مقابله با شیوع این ویروس ناشناخته را فوق العاده می‌داند.