به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، فائز سراج، رئیس شورای ریاستی دولت وفاق ملی لیبی اظهار کرد: دولت از ابتدای تشکیل دولت در فضای عادی و یا حتی تقریبا عادی کار نکرده است، من از تمامی مردم لیبی برای توافق بر سر توقف کشتارها و ساخت آینده لیبی کمک خواستم و کسی را در این زمینه استثنا نکردم.

سراج گفت: جنگ‌ها و حملات برنامه ریزی‌شده‌ از سر خیانت، حقارت و تکفیر به راه افتادند، در این مسیر آزار بسیاری دیدم اما به خاطر منافع مردم لیبی از آنها گذشتم و تمام اقداماتم بر این اساس بودند.

رئیس شورای ریاستی لیبی افزود: امروز شاهد دیدارها و رایزنی‌ها میان طرف‌های لیبیایی با نظارت سازمان ملل هستیم و از توصیه‌های اولیه این دیدارها استقبال می‌کنیم و امیدواریم که این دیدارها آغاز خوبی برای توافق‌های بیشتر باشند و دست همه را برای تحقق توافق‌های بیشتر می‌فشاریم.

او ادامه داد: این رایزنی‌های جدید به حرکت به سمت مرحله مقدماتی جدیدی، اتحاد نهادها، آماده کردن شرایط برای انتخابات ریاستی و پرلمانی آتی منجر شدند.

سراج در ادامه از کمیته گفت‌وگو یا مذاکرات خواست در تشکیل قوه مجریه شتاب ورزد.

او گفت: من در جایگاه خود از کمیته گفت‌وگو که تنها طرف مسؤول تشکیل قوه مجریه جدید است، می‌خواهم بر اساس مسؤولیت خود به تشکیل این قوه سرعت ببخشد تا انتقال مسالمت‌آمیز و آسان قدرت برای همه ما تضمین شود.

سراج در پایان نیز گفت: به همین مناسبت اعلام می‌کنم صادقانه قصد دارم مسؤولیتم را نهایتا تا پایان اکتبر آتی به قوه مجریه آتی تحویل دهم.

این اظهارات سراج پس از گفت‌وگوی دو طرف لیبیایی در شهر بوزنیقه مراکش و حصول پیشرفتی در زمینه توافق درباره تشکیل دوباره شورای ریاستی بیان شدند.

از سوی دیگر، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز چهارشنبه از قصد خود برای آغاز رایزنی‌های سریعی جهت تعیین یک فرستاده جدید برای لیبی خبر داد.

گوترش در کنفرانس مطبوعاتی به مناسبت هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی اظهار کرد: ما نشانه‌هایی از امید را می‌بینیم و نماینده ویژه ما (استفانی ویلیامز) با جدیت برای آغاز دور آتی گفت‌وگوی لیبی تلاش می‌کند.

دبیرکل سازمان ملل درباره فرستاده جدید به لیبی نیز گفت: رایزنی‌ها در اسرع وقت برای تعیین فرستاده جدید به لیبی آغاز خواهند شد.