به دنبال ریزش های اخیر بورس اوراق بهادار، پرس لاین یک نظر سنجی ترتیب داد که نتایج این نظر سنجی، نظر شهروندان درباره سرمایه گذاری در بورس را نشان میدهد. نتایج این نظر سنجی که در این مقاله نوشته شده اند، نگرانی عمیق مردم را در این زمینه نشان میدهد تا جایی که سرمایه گذاران خواهان ترک و فروش فوری اکثر سهام هایشان در بورس هستند.

تنها تعدادی از مدیران شورای عالی بورس و اوراق بهادار، مدیران ارشد شورای عالی اقتصادی کشور و تعدادی از سران دفتر رئیس جمهوری و دفتر مقام معظم رهبری از نتایج این نظر سنجی با خبرند.

نتایج نظرسنجی:

۱. ۷۸.۲%  از شرکت کنندگان نظرسنجی پیشبینی میکنند که ریزش بورس ادامه خواهد داشت تا جایی که کل بورس فرو میپاشد

  • ۵۵% از این گروه، ریزش بالای ۶۰ درصد در ۴ هفته آینده پیشبینی میکنند.

  • ۳۳% از این گروه، ریزش بالای ۴۰ درصد در ۲ هفته آینده پیشبینی میکنند.

۲. ۸۱.۷% از شرکت کنندگان نظرسنجی پیشبینی میکنند که در هر صورت، شاخص tedpix در بین ۳ تا ۴ ماه، کاهش ۵۰ درصد و رسیدن به کمتر از ۹۰۰۰۰۰ واهد را پیشبینی میکنند.

۳.  حدود %۸۳ از شرکت کنندگان نظرسنجی پیشبینی میکنند که ریزش شدید باعث تنگ تر شدن وضع اقتصادیشان خواهد شد  و شرایط معیشت و زندگی روزمره سخت تر خواهد شد.

  • حدود ۲۵% از شرکت کنندگان نظرسنجی پاسخ دادند که وضعیت اقتصادیشان با ادامه ریزش ها به جایی خواهد رسید که توانایی مخارج روزمره را نخواهند داشت.

  • تنها ۴.۵% از شرکت کنندگان نظرسنجی در پاسخ گفتند که وضعیت بازار بورس بر روی توانایی مالی آنها هیچ اثری نخواهد گذاشت. 

۴. ۹۴.۵% از شرکت کنندگان اصلا به فکر سرمایه گذاری جدید در بورس نیستند.

۵. بیش از %۶۵ از سختی و مشکلات در دستور فروش سهام از سبد خود خبر دادند.  

  • اکثر شرکت کنندگان (بیش از ۵۵ درصد) محدودیت های نهادهای نظارتی دولتی را که سعی میکنند سقوط را عقب بی اندازند، مقصر سختیهای اخیر میدانند.

  • این نظزسنجی نشان میدهد که دلیل سختی فروش سهام همکاری محدود کارگزاران، اشکلات مکرر و عمدی در سامانه های مجازی خرید و فروش و کمبود خریدار میباشد.

 ۶. بیش از ۸۰% از شرکت کنندگان اعتفاد دارند که گزارشهای شرکتهای بورسی غیر قابل پزیرش هستند و گزارشهای مالی شرکت ها حقیقت رو پنهان میکنند.

۷. بیش از ۶۰% از شرکت کنندگان پیشبینی میکنند که سقوطی که در راه است، باعث بحران نقدینگی سنگینی در صندوق های بازنشستگی خواهد شد.

۸. بیش از ۶۳% از شرکت کنندگان پیشبینی میکنند سقوط آتی بورس اوراق بهادار، کل سیستم بانکی را به بی ثباتی میرساند.

۹. نتایج نظرسنجی نشان میدهند که حدود ۷۲ درصد از شرکت کنندگان پیشبینی میکنند که دولت مردم را با زور تشویق کرد که در بورس سرمایه گذاری کنند و به همین دلیل مسئولیت کامل ضرر ها را برعهده دارد.

  • ۲۴% از سرمایه داران معتقد هستند که دلیل سقوط بورس، دستکاری های غیر قابل قبول نهادهای مالی بوده که به بالا رفتن مسنوعی نرخ سهام کمک کردند.

  • تنها ۷% از شرکت کنندگان خودشان را مسئول ضرر خود میدانند.    

۱۰. ۴۳% متعاقد هستند که سرمایه گذاری در دلار بهترین سرمایه در مدت یک سال آینده میباشد. ۳۳% ملک را بهترین حساب میکنند و ۱۷% طلا را انتخاب میکنند.

۱۱. فقط ۳% معتقد هستند که بورس بهترین بهره را در طی سال آینده خواهد داد.