محدودیت‌های نقشه‌های دیجیتالی فعلی کدامند؟

به گزارش کریپتولند، در حالی که توانایی‌های فعلی نقشه‌های تعاملی چشمگیر است، اما این نقشه‌ها هنوز نیز می‌توانند کُند، نادرست و نگهداری از آن‌ها هزینه‌بر باشد و همچنین به حریم شخصی کاربر تجاوز کنند. اگر تا به حال به یک سفر جاده‌ای باشید یا سعی کرده‌ باشید مکانی را پیدا کنید که قبلاً هرگز به آنجا نرفته‌اید، پس شما می‌دانید که نرم‌افزار نقشه‌برداری لحظه‌ای چقدر می‌تواند ارزشمند باشد. سیستم‌های فعلی اساساً از GPS برای موقعیت‌یابی شما بر روی زمین استفاده می‌کنند و آن را بر روی پایگاه داده تعاملی جاده‌ها و مکان‌هایی که می‌توانند در تلفن همراه شما نمایش داده شوند، ترسیم می‌کنند.

 این سیستم به وضوح بسیار خوب کار می‌کند و به طور مداوم در حال بهتر شدن است. با این حال، چند اشکال وجود دارد. از طرفی، علیرغم اینکه به طور موثری لحظه‌ای است، سرعتی که نقشه می‌تواند شما را ردیابی کند و اطلاعات مربوط به مسیر شما را بارگیری کند، توسط بسیاری از قسمت‌های در حال حرکت شبکه محدود می‌شود که می‌تواند منجر به یک تجربه متغیر شود. همچنین به دلیل اینکه نمی توان گفت این سیستم چقدر می‌تواند دقیق باشد، این امکان وجود دارد که به اشتباها شما را در مکان یا در جاده نامناسبی قرار دهد و منجر به سردرگمی ‌شود.

از طرفی بحث هزینه‌های نگهداری مطرح است. نقشه‌های تعاملی به طور کلی توسط تیم‌هایی که وسایل نقلیه ویژه‌ای را برای ترسیم مناطق و به روزرسانی داده‌ها بیرون می‌برند، تولید می‌شوند و این کاری پرهزینه و زمان‌بر است، زیرا بروزرسانی‌های مربوط به راه سازی و تغییرات کسب و کار محلی دائمی است. به همین دلیل است که تنها شرکت های بزرگی مانند گوگل می‌توانند این خدمات را به دلیل داشتن سرمایه‌ی لازم برای حمایت از سیستم ارائه کنند. بیشتر کاربران نیز آگاه هستند که شرکت های مانند گوگل معمولاً داده‌های مکانی کسانی که از محصولاتشان استفاده می‌کنند را ردیابی و ذخیره می‌کنند که به نظر بسیاری این کار نقض مستقیم حریم شخصی است. متأسفانه، استفاده از این محصولات کارآمد به معنای پذیرفتن این است که طرف سومی می‌تواند به طور بالقوه در هر زمان بداند شما کجا هستید و کجا بوده‌اید.

بلاکچین

بلاکچین چگونه می‌تواند نقشه‌های دیجیتالی را بهبود ببخشد؟

اکنون با وجود فناوری بلاکچین می‌توان به همه این مسائل رسیدگی کرد، و یک سیستم نقشه‌برداری جهانی سریع و قابل اعتماد ایجاد کرد که برای کاربران نهایی کاملاً خصوصی باشد. با اعمال نفوذ قدرت فناوری غیرمتمرکز به علاوه سایر پروتکل‌های قدرتمند شبکه‌، می‌توان نوع جدیدی از نقشه مبتنی بر اینترنت را ایجاد کرد. داشتن تمام داده‌های میزبان در یک بلاکچین به طور بالقوه می‌تواند تاخیر در ارسال و دریافت داده‌ها را به طرز چشمگیری بهبود بخشد، همانطور که Dappها می‌توانند اطلاعات مرجع دستگاه شما را همراه با داده‌های دورکاوی و بلاکچین که به معنای انتقال اطلاعات کمتر و همچنین پردازش کمتر است، پیوند بزنند.

همچنین، به دلیل وجود سیستم‌های راستی آزمایی بی‌اعتمادی (بدون نیاز به اعتماد) که در دفترکل‌های غیرمتمرکز استفاده می‌شود، کاربران می‌توانند حسن نیت داشته باشند که این برنامه ها، اطلاعات به روز و دقیقی دارند که اساساً نمی‌توانند دستکاری شوند. از آنجایی که هیچ دفتر مرکزی برای پردازش و انتشار داده‌ها وجود ندارد، کل سیستم می‌تواند جا به جا شود و به شرایط متغیر در لحظه پاسخ دهد. سرانجام، به لطف ماهیت رمزارزی این شبکه‌ها، اطلاعات کاربر بصورت خصوصی حفظ می‌شود. هیچ نیازی نیست تا کاربر مکان خود را برای یک شرکت عظیم آشکار کند، که بعداً داده‌های او را جمع‌آوری کند. کاربر کنترل کامل بر روی اشخاص یا نهادهایی که می‌توانند اطلاعات وی را ببینند، دارد، و کل سیستم درباره‌ی موارد به اشتراک گذاشته شده کاملاً شفاف است. این امر، سنگینی بار سرویس مکان‌یابی که دریچه‌ای باز به زندگی یک فرد است را از بین می‌برد.

کدام پروژه‌ها سعی دارند روی این موضوع کار کنند؟

مهندس سینا استوی یکی از فعالان و کارشناسان حوزه بلاکچین، در این باره می گوید: «پروژه‌های جدید دائماً در حال پدیدار شدن هستند تا با روش‌های جدید به حل این نوع مسائل بپردازند، اما چند پروژه‌ی اصلی از قبل در جهان در راستای این موضوعات در حال فعالیت هستند. معروف‌ترین پروژه‌هایی که اکنون در حال توسعه‌اند، عبارتنداز:  FOAM XYO و Hyperion  . پروژه‌ای به نام FOAM نمونه‌ای است از اینکه چگونه می‌توان به مسئله یک سیستم نقشه‌برداری غیرمتمرکز رسیدگی کرد. در واقع FOAM از بلاکچین اتریوم و سرویسی به نام geohash برای ایجاد آدرس‌های شبکه‌ای متناسب با مکان‌های دنیای واقعی استفاده می‌کند. از این سیستم به عنوان اثبات مکان (PoL) نام برده می‌شود و شامل استفاده از فرستنده‌های رادیویی به نام Anchors است، تا به عنوان نودهای شبکه عمل کند.»

 مهندس سینا استوی در ادامه درباره این تکنولوژی می افزاید:

«اپراتورها برای شرکت در این امر باید برخی از توکن‌های FOAM را استیک کنند، با این حال به آن‌ها برای مشارکت موفق نیز پاداش داده می‌شود. سپس این نودها به یکدیگر متصل می‌شوند و «ناحیه هایی» را تشکیل می‌دهند که اساساً منطقه‌ای از سطح زمین را مشخص می‌کنند.

هنگامی که شبکه اصلی تشکیل شد، کاربران می‌توانند با نسبت دادن به یک آدرس خاص در بلاکچین، نقاط مورد علاقه خود (PoI) را ایجاد کنند تا در شبکه ترسیم شود. با استیکینگ توکن‌ها، کاربران مختلف می‌توانند درباره‌ی درستی PoI داده شده رای دهند، در حالی که طرف برنده تمام توکن‌های استیک شده را به عنوان پاداش دریافت می‌کند و طرف بازنده تمام توکن‌ها را از دست می‌دهد.

صادقانه بگوییم این امر یک محرک است، زیرا یک Pol همانند یک ساختمان یا کافی شاپی است که یا وجود دارد و یا وجود ندارد. از این رو، ادعاهای غلط می‌توانند سریعاً از شبکه اخراج شوند. البته که این سیستم بی‌نقص نیست. این امر نیازمند زیرساخت کافی از Anchors در جای مناسب است. با اینکه که انگیزه اقتصادی برای راه‌اندازی یک شبکه وجود دارد، ولی برای پوشش دادن کل زمین راه درازی در پیش است. همچنین از آنجایی که این سیستم بر روی اتریوم اجرا می‌شود مشروط به محدودیت‌های پهنای باند و سرعت آن شبکه است. اگرچه این‌ موارد مسلما برای بهبود سیستم تنظیم شده‌اند.»

پروژه‌ی دیگری که به دنبال ایجاد یک سرویس مکان‌یابی طراحی شده با بلاکچین است، XYO نام دارد. روش منحصر به فرد در اینجا این است که کاربران می‌توانند داده‌های مکان واقعی را با حسگرهای ویژه‌ای به نام «Sentinels» ثبت کنند. به سادگی با توسعه این sentinelها، کاربران بلافاصله می‌توانند شروع به کسب XYO کنند. هنگامی که sentinelها در فضای بیرونی با یکدیگر ارتباط برقرار ‌کنند، با قرار گرفتن در مجاورت یکدیگر می‌توان پاداش بیشتری کسب کرد. این امر به کاربران انگیزه می‌دهد تا آنجا که ممکن است از sentinelهای بیشتری استفاده کنند که البته این کار برای گسترش شبکه و کیفیت داده‌های مکانی است. همچنین لازم به یادآوری است که با دانلود برنامه‌ی پروژه، می‌توان هر تلفن هوشمندی را نیز به یک Sentinel تبدیل کرد.

روش های دیگری نیز وجود دارد که کاربران می‌توانند درگیر آن شوند و پاداش کسب کنند، مانند تبدیل شدن به «Archivists» یا .« Diviners» اینها اساساً لایه‌هایی از شبکه هستند که اطلاعات را در بلاکچین ضبط می‌کنند و تحقیقاتی را علیه این داده‌ها انجام می‌دهند. با همکاری همه این بخش‌ها، یک نقشه لحظه‌ای در حال تکامل دائمی از جهان در یک دفتر کل ثابت، در حال ثبت است. یک مانع احتمالی می‌تواند منجر به استفاده کافی از sentinelها شود، زیرا آن‌ها به عنوان پایه و اساس اصلی سیستم عمل می‌کنند. همانطور که گفته شد آنها نسبتاً ارزان هستند و از هر دستگاه موبایلی نیز قابل استفاده‌‌اند.

پروژه‌ی دیگری که Hyperion نام دارد، تا حدی رویکردی متفاوت نسبت به نقشه‌برداری جهانی از تلاش‌های بلاکچین دارد، که به لطف استفاده از «مدل اقتصادی 2.1» خود، خدمات جامع مبتنی بر مکان را ارائه می‌دهد. این مدل 3 لایه دارد. لایه سطح کاربر، دارای برنامه‌ای به نام «Titan» است، که خدمات اطلاعات مکان و همچنین کیف پول برای توکن بومی HYN را ارائه می‌دهد، که کاربران می‌توانند با استفاده از آنها PoIهای خود را معتبر سازند.

در زیر این لایه، یک سیستم «اثبات ترکیبی(PoH) » قرار دارد که در واقع یک شبکه دو لایه است و دارای یک لایه اثبات کار (PoW) که Map3 نام دارد و یک لایه‌ی اثبات سهام (PoS)، که اطلس (Atlas) نامیده می‌شود، است.   Map3جایی است که داده‌های مکان، ذخیره، تأیید و توزیع می‌شوند، و لایه اطلس جایی است که معاملات دارایی و معتبر سازی نقشه بر روی بلاکچین انجام می‌شوند. این سیستم به گونه‌ای طراحی شده است که در برابر سانسور مقاوم، و خطا پذیر باشد.

کاربران در Titan می‌توانند توکن‌های HYN خود را برای پشتیبانی از لایه Map3 استیک کنند، که به آنها پاداش منفعلانه‌ای برای شرکت در عملکرد یک نود می‌دهد. به علاوه، این توکن‌ها می‌توانند مجدداً در لایه اطلس استیک شوند، که این امر به شبکه کمک بیشتری می‌کند و فرصت‌های بیشتری را برای پاداش کاربر می‌افزاید. با استفاده از مکانیزم اجماع اثبات سهام اطلس، 88 نود برتر تولید بلاک، برای دریافت پاداش بلاک انتخاب خواهند شد.

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است کاربران بخواهند زودتر ملحق شوند این است که Hyperion 9 چرخه‌های مقیاس‌گذاری را برنامه‌ریزی کرده است و در هر چرخه نودهای شبکه به طور موثری به هر دو نود تقسیم می‌شوند، که شبکه را به صورت افقی )در هر دو لایه‌ی Map3 و( Atlas مقیاس‌گذاری می‌کند. این امر همچنین باعث افزایش پاداش اپراتورهای نود در بلندمدت می‌شود و مشوق مشارکت بیشتر در خدمات نقشه غیرمتمرکز است.

این امر همچنین کمک می‌کند تا شبکه Hyperion به طور یکپارچه در برنامه‌های نقشه‌ی موجود ادغام شود، و رابط‌های کاربری آشنا متصل به داده‌های مکانی با بالاترین کیفیت را ارائه دهند. در آخر، مدل حیاتی توکن که توسط شبکه استفاده می‌شود، تضمین می‌کند که با افزایش کل مقدار استیک شده در شبکه و درخواست به سرویس نقشه، عرضه‌ی توکن‌های HYN به طور فزاینده‌ای کاهش می‌یابد. بنابراین، براساس میزان عرضه و تقاضا، این امر باید ارزش توکن را افزایش دهد. هدف از این کار، افزایش پذیرش شبکه بدلیل نقش ضد تورمی ارز آن به عنوان دارایی اساس سیستم است.

چگونه می‌توانم درگیر این کار شوم؟

همه‌ی این پروژه‌ها به دنبال پشتیبانی پر شور کاربران هستند، بنابراین اگر این فعالیتی است که به نظر می‌رسد می‌تواند برای شما جالب باشد، راه‌های زیادی برای شرکت در آن وجود دارد. اگر FOAM پروژه‌ای باشد که بیشترین جذابیت را برای شما دارد، برای پیوستن به این کار چندین راه پیش رو دارید. با رفتن به وب‌سایت آنها می‌توانید با نقشه‌ی آن‌ها ارتباط برقرار کرده و نقشه را مورد وارسی قرار دهید، اما همچنین می‌توانید شروع به «سیگنال دهی» کنید.

این امر بدان معناست که شما برخی از توکن‌های  FOAM  را در یک قرارداد هوشمند قفل می‌کنید و یک موقعیت جغرافیایی که به خدمات بیشتری نیاز دارد را مشخص می‌کنید. این امر باعث جذب کاربران می‌شود تا Anchors جدیدی را در منطقه قرار دهند، و همینطور هنگام انجام این کار سیگنال‌دهی FOAM را به عنوان پاداش دریافت خواهند کرد. توجه داشته باشید که برای شروع سیگنال‌دهی به یک کیف پول مرورگر مانند MetaMask با برخی توکن‌های FOAM موجود در آن نیاز دارید.

شما همچنین می‌توانید سخت افزار رادیویی خود (LPWAN) را تنظیم کنید و مقداری FOAM را استیک کنید تا به یک اپراتور Anchor تبدیل شود، البته انجام این کار کمی فنی‌تر است. با این حال، اطلاعات مربوط به نحوه‌ی انجام این کار را می‌توان از طریق سایت رسمی نیز پیدا کرد.

کسانی که به XYO علاقه دارند، در حال حاضر دو گزینه متفاوت برای شرکت کردن دارند. آنها می‌توانند برنامه COIN را دانلود کنند و همانطور که در بالا ذکر شد، شروع به کسب XYO از طریق تلفن هوشمند خود کنند و هرچه بیشتر سفر کنند و با کاربران دیگر ملاقات کنند، پاداش بیشتری دریافت می‌کنند. با این حال برای رفتن به سطح عمیق‌تر، آنها می‌توانند شروع به خرید Sentinelهای خارجی کنند و آن‌ها را در دنیای واقعی گسترش دهند. با استفاده از چیزی به نام «پل» آن‌ها می‌توانند به شبکه اصلی متصل شوند و بازدهی که کاربر می‌بیند را چندین برابر کنند.

در مورد پروژه‌ی Hyperion نیز، مجدداً چندین روش برای شرکت وجود دارد. یکی از آسان‌ترین کارها این است که برنامه Titan را تهیه کنید و شروع به استیک HYN برای لایه Map3 کنید. اگر می‌خواهید حتی بیشتر از این درگیر این کار شوید، بدانید که نودهای Map3 به راحتی و با دنبال کردن مراحل گفته شده در اینجا توسط هر کسی قابل اجرا هستند. با این وجود برای تبدیل شدن به بخشی فعال از شبکه و دریافت بازده، باید 200000 از HYNها را استیک کنید. همچنین نودها از طریق رایانه شخصی یا از طریق وب سرویس‌های خارجی مانند AWS قابل اجرا هستند.

در آینده چه اتفاقی می‌افتد؟

بر اساس نظر مهندس سینا استوی کارشناس این حوزه، تا زمانی که این پروژه‌ها بلند پروازانه باشند، هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد. خیلی زود است که بگوییم کدام یک از این پروژه‌ها، به عنوان پروژه‌ی استاندارد بعدی انتخاب می‌شود، اما آینده به نظر امید بخش است. هر یک از این پروژه‌ها هنوز موارد زیادی برای ارائه در آینده دارند. همه وب‌سایت‌های آن‌ها برای بهبود ویژگی‌ها، گسترش دسترسی و چگونگی برنامه‌ریزی برای مقیاس‌گذاری شبکه‌های خود، راهنمای جاده‌ای را ارائه می‌کنند. گرچه این امری خوش بینانه است، اما منصفانه است که بگوییم هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است. به احتمال بسیار زیاد، یک یا چند شکل از نقشه‌های بر پایه بلاکچین در نهایت به استاندارد جدید تبدیل خواهند شد، اما مشخص نیست کدام یک از این پروژه‌ها برای اولین بار به این هدف می‌رسند یا به صورت عمومی پذیرفته می‌شوند.

به دلیل نقص‌های موجود در نقشه‌های اینترنتی فعلی، به سادگی باید یک تغییر الگو ایجاد شود. ما اظهار داشتیم که روش‌های ابتکاری بسیاری وجود دارد که می‌توان آنها را بررسی کرد و البته همیشه این احتمال وجود دارد که یک پروژه جدید اوضاع را به زودی دگرگون سازد. هر اتفاقی که بیفتد، واضح است که بلاکچین نه تنها در نحوه‌ی استفاده‌ی ما از پول یا داده‌هایمان، بلکه حتی در نحوه توانایی در هدایت دنیای خودمان نیز در آینده نقشی بزرگ خواهد داشت.