آرامگاه شاهچراغ شیراز؛ بنایی شکوهمند و خیره کننده

آرامگاه شاهچراغ شیراز؛ بنایی شکوهمند و خیره کننده


منبع: همگردی

104

1399/6/27

20:00


شیراز، شهر شعر، عطر بهار نارنج و تمدن کهن ایرانی با داشتن معماری های شکوهمند نظیر حافظیه، سعدیه و تخت جمشید شهرتی جهانی دارد و مردمان مهربانش شهره آفاق هستند. این شهر بی مثال یکی از ارزشمندترین نمونه های معماری مذهبی و ایرانی را هم در بطن خود جای داده که بین شیعیان دارای منزلت فراوانی است. آرامگاه شاهچراغ شیراز با معماری شکوهمند و نمایی دیدنی یکی دیگر از دیدنی های شیراز بوده که جنبه معنوی والایی دارد. برای آشنایی بیشتر با معماری شکوهمند و دیگر زوایای حرم شاهچراغ شیراز ما را همراهی فرمایید. قطعا، تماشای آرامگاه شاهچراغ در شیراز حال و هوای شما را حسابی عوض خواهد کرد.

آرامگاه شاهچراغ

این مکان بارگاه کیست؟

فرزند بزرگ امام موسی کاظم (ع) که برادر امام رضا (ع) بوده، برای پیوستن به برادر راهی مشهد گردید. احمد بن موسی کاظم که راهی این سفر بود، به دلایلی سیاسی فراوان مورد غضب خلیفه عباسی، مامون قرار گرفت و تصمیم بر آن شد که او به مشهد و نزد برادر نرسد. به همین دلیل، او را در شیراز به شهادت رساندند و قبرش به مرور زمان تبدیل به حرم شاهچراغ شیراز شد.

چرا این معماری شکوهمند است؟

یکی از جذاب ترین بخشهای معماری شکوهمند آرامگاه شاهچراغ در شیراز، سقف ایوانهایی بوده که در بخش شرقی قرار دارند؛ سقفهایی که به دست هنرمندان ایرانی طراحی شده و بر چهار ستون آنها نام خداوند حک شده است. پایه این ستونها از مرمری یک تکه و حجاری شده تشکیل شده و 12 حجره در دو طرف این ایوانها و در 2 طبقه بنا شده اند. ضریح تمام نقره آرامگاه شاهچراغ شیراز هم به معماری شکوهمندش زرق و برق دیگری نشانده است. 3/58 متر طول و 2/26 متر عرض در ارتفاعی برابر با 2/92 متر که بر بالای آن برگهایی از طلا خودنمایی می کنند، از دیدنی های این بخش از حرم هستند. جنس خاتم و چوب سقف حرم و طراحی و تزئین بی نظیر آن چشم هر بیننده ای را خیره می سازد.

چرا این معماری شکوهمند است؟

موزه آستان قدس

در سال 1344 هجری شمسی، آستان قدس موزه ای در آرامگاه شاهچراغ شیراز راه اندازی کرد که در حال حاضر دارای 600 قطعه سفال با ارزش، نسخ خطی و مدارک قدیمی فراوانی است. شمشیرهای دوران شاه عباس و سلاحهای جنگی صفویه در کنار سکه هایی به جا مانده از دوران ساسانیان و اشکانیان، ارزش و لطفی دو چندان را شامل حرم شاهچراغ شیراز کرده اند.

موزه آستان قدس

صحن و گلدسته های زیبا

شش در ورودی و دو سر در بزرگ غربی، شما را به صحن بزرگ و زیبای آرامگاه شاهچراغ در شهر شیراز می رسانند. بازار شاهچراغ و خیابان احمدی به سر در شمالی و کوچه بین الحرمین و دارالشفا به سردر جنوبی می رسند. گلدسته های شمالی و جنوبی با جنس بتون بدلیل داشتن کاشیکاری های بی نظیر، معماری شکوهمند این مجموعه را به اوج زیبایی رسانده و نمی توان به سادگی از آنها چشم برداشت.

صحن و گلدسته های زیبا

داستان دنباله دار گنبد

اولین گنبد آرامگاه زیبای شاهچراغ در سال 623 هجری قمری و به فرمان وزیر اتابک، امیر مقرب الدین مسعود بنا شد. آل مطفر در سال 745 هجری قمری با انجام تعمیراتی اساسی، این گنبد را بازسازی کردند، اما زلزله شدید سال 1239 هجری قمری آسیبهای فراوانی به این معماری شکوهمند و علی الخصوص گنبدش وارد کرد. حسینعلی میرازی قاجار، حاکم وقت فارس دستور طراحی گنبد جدیدی را صادر نمود. فتحعلی شاه قاجار به سبب ارادت فراوان به آرامگاه شاهچراغ برای بازسازی و تعمیر گنبد اقدامات فراوانی کرد و ساقه داخلی گنبد با سوره فتح آینه کاری شد.

داستان دنباله دار گنبد

اولین بانیان ساخت

بعد از به شهادت رسیدن برادر امام هشتم (ع) توسط ایادی مامون، تنها قبری از این شهید به یادگار در شهر شیراز باقی ماند تا اینکه، اتابکان فارس در قرن 12 در این محل یک مسجد و بنای یادبود ساختند. این مکان تبدیل به یکی از مراکز مهم گردهمایی ها شد و نزد مردم شیراز ارج و قرب فراوانی یافت. همین ارادت به آرامگاه شاهچراغ به مرور باعث شکل گیری صحن و سرای بزرگتر شد که در حال حاضر، بزرگترین مرکز زیارتی منطقه است.

در ادامه بخوانیدمعرفی جاذبه های گردشگری دیدنی و ناشناخته شیراز

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو