نفخ قاعدگی، از علل تا درمان

45

1399/6/27

20:58


نفخ معمولاً قبل از شروع خونریزی ماهانه ایجاد می‌شود و چند روز پس از آغاز قاعدگی از بین می‌رود.

نفخ قاعدگی، از علل تا درمان

به گزارش بهداشت نیوز، شاید شما هم در حوالی روزهای قاعدگی به علائمی چون نفخ دچار می‌شوید، طوری که احساس می‌کنید وزن اضافه کرده‌اید یا در شکم یا سایر نواحی بدن‌تان ورم دارید.
 
این حالت معمولاً قبل از شروع خونریزی ماهانه ایجاد می‌شود و چند روز پس از آغاز قاعدگی از بین می‌رود. این نوع نفخ ازجمله علائم بسیار شایع سندرم پیشاقاعدگی است که از یکی دو هفته پیش از شروع قاعدگی آغاز می‌شود.
 
اما شاید بپرسید که چرا قاعدگی می‌تواند سبب ایجاد نفخ شود؟ در پاسخ باید بگوییم که کار، کار هورمون‌هاست! سندرم پیشاقاعدگی یا همان پی‌ام‌اس (PMS) در طول مرحله لوتئال چرخه قاعدگی رخ می‌دهد. یعنی زمانی که هورمون‌های استروژن و پروژسترون می‌توانند نوسان داشته باشند.
 
این زمان همچنین موقعی است که دیواره رحم ضخیم‌تر می‌شود. درصورتی‌که بارداری رخ دهد، تخمک بارورشده به دیواره ضخیم‌شده رحم می‌چسبد و اگر خبری از بارداری نباشد، دیواره رحم اصطلاحا ریزش کرده و پریود اتفاق می‌افتد. اما هورمون‌ها تنها دلیلی نیستند که در ایجاد علائم فیزیکی مرتبط با قاعدگی نقش دارند.
 
علائمی که به‌دلیل قاعدگی تجربه می‌کنیم، ممکن است دارای ریشه ژنتیکی باشد یا به نوع تغذیه‌مان برگردد.برای کاهش نفخ قاعدگی بهتر است از مصرف زیاد نمک بپرهیزید. یادتان باشد که مواد غذایی فرآوری‌شده بسیار پرنمک‌اند.
 
در عوض به مصرف میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین‌های کم‌چرب رو بیاورید. همچنین توصیه شده که در روزهای نزدیک به پریود، آب کافی بنوشید و مصرف کافئین‌تان را محدود کنید. ورزش را هم فراموش نکنید. اما درصورت نفخ شدید و علائم آزاردهنده باید به پزشک مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو