با تعدادی از جاذبه های گردشگری ناشناخته ایران آشنا شویم

با تعدادی از جاذبه های گردشگری ناشناخته ایران آشنا شویم


منبع: همگردی

725

1399/6/27

22:01


ایران، سرزمین خارق العاده ای است که از هر لحاظ منحصر بفرد به نظر می رسد؛ از نظر قدمت تاریخی، موقعیت جغرافیایی، بناهای باستانی، شگفتی های معماری و پدیده های طبیعی شگفت انگیزی که در هیچ نقطه دیگری از جهان یافت نمی شوند. بسیاری از شهرها، مجموعه های تاریخی و زیبایی های طبیعی ایران در سرتاسر جهان شناخته شده هستند و گردشگران به کشور ما می آیند تا این نقاط تماشایی را از نزدیک ببینند؛ اما در این بین، جاذبه های گردشگری ناشناخته ایران نیز بسیارند، بطوریکه اغلب گردشگران از آنها خبر نداشته و آنها را در برنامه سفرشان قرار نمی دهند. در این نوشتار قصد داریم جاذبه های گردشگری خارق العاده ایران را به شما معرفی کنیم. پس، با ما و دیدنی های ناشناخته ایران همراه شوید.

نقاط ناشناخته و خارق العاده ایران که اغلب گردشگران نمی شناسند

پالنگان در استان کردستان

وقتی سخن از جاذبه های گردشگری ناشناخته ایران به میان می آید، یک روستای پله پله بیش از هر نقطه دیگری نظرها را به خود جلب می کند. از آنجایی که این سبک طراحی روستا بعنوان یک راه حل معماری عالی برای مناطق کوهستانی شناخته می شود، تعدادی محدود از این نوع روستاها در ایران وجود دارند که مشهورترین آنها روستای ماسوله است. اما، روستای ماسوله به علت شهرت زیاد و هجوم گردشگران مقداری از اصالت و جذابیت خود را از دست داده است. در ماسوله، فروشگاه های سوغاتی، رستوران و کافه های متعددی وجود داشته و مردمی که قصد دارند خدمات مختلف را به شما ارائه دهند. بازدید از روستای بسیار زیبای ماسوله در فصلهای خلوت تر مانند پاییز و زمستان بسیار توصیه می شود.

اما، برای داشتن تجربه ای بکرتر و واقعی تر پیشنهاد می کنیم، به روستای پالنگان در استان کردستان سفر کنید. بازدید از این روستا تجربه ای منحصر بفرد از زندگی روستایی در ایران را به شما ارائه می کند. مناظر طبیعی خیره کننده، مردم میهمان نواز و فرهنگ بی همتای آنها واقعا خارق العاده هستند. این روستا در نزدیکی مرز ایران و عراق واقع شده و سفر به آن در فهرست ارزشمندترین تجربه های سفرتان قرار خواهد گرفت.

پالنگان در استان کردستان

هرمز در استان هرمزگان

مردم ایران به سفر بین جزیره ای خیلی علاقمند نیستند و به ندرت این کار را انجام می دهند؛ اما اگر در فصل زمستان قصد سفر کرده اید یا گرما و شرجی تابستان در جنوب ایران آزارتان نمی دهد، جزایر خلیج فارس از بهترین نقاط ایران برای بازدید هستند. جزیره هرمز، جزیره ای بیضی شکل و گنبدی نمکی در نزدیکی بندرعباس بوده که آن را با عنوان "کلید خلیج فارس" می شناسند. جزیره هرمز مانند کیش و قشم خیلی شناخته شده نیست و از جمله دیدنی های ناشناخته ایران بشمار می رود.

این جزیره آنقدر وسعت دارد که بتوانید دو روز از سفر خود را به گشت و گذار در آن مشغول شوید و آنقدر کوچک هست که در صورت نبود زمان کافی، سفر خود را به یک روز کاهش دهید. طبیعت این مورد از جاذبه های گردشگری خارق العاده ایران در هیچ نقطه دیگری از جهان یافت نمی شود؛ جزیره ای با شگفتی های طبیعی خیره کننده، خاک رنگارنگ و آبهای شفاف کریستالی. جزیره هرمز از طریق بندرعباس یا جزیره قشم و به وسیله قایقهای مسافری قابل دسترسی است.

بیشتر بخوانیدجاذبه های گردشگری هرمز | نگین سرخ جنوب ایران

هرمز در استان هرمزگان

کویر لوت در کرمان

از میان تمامی نقاط طبیعی ایران برای سفر، بیابانهای آن بیشترین محبوبیت را در بین گردشگران دارند. اغلب گردشگران بدنبال تپه های شنی نرم و شترسواری به کویرهای ایران رهسپار می شوند؛ اما این چیزها در کشورهای دیگر اطراف ایران نیز وجود دارند. چیزی که در هیچ نقطه دیگری به غیر از ایران یافت نمی شود، کلوت ها هستند. کلوت از واژه های کل و لوت به معنای شهر لوت تشکیل شده و به شکلهای صخره ای شنی عظیمی گفته می شود که در طی میلیونها سال به شکل حاضر در آمده اند.

کویر لوت بیابانی در جنوب شرقی ایران و استان کرمان بوده که همه این ویژگی های خارق العاده را بطور همزمان ارائه می کند. رسیدن به کلوتها خیلی آسان نیست؛ می بایست به اندازه دو ساعت از شهر کرمان در کویر رانندگی کنید. از آنجایی که کویر لوت و کلوتهای آن جاذبه های گردشگری بسیار محبوبی در میان گردشگران هستند، همه هتل و آژانسهای مسافرتی واقع در کرمان می توانند گردش شما به سوی کلوتها را ترتیب دهند. نزدیکترین شهر به کلوتها، شهداد است؛ بنابراین اگر خودتان را به این شهر رسانده اید، نیمی از این سفر هیجان انگیز و خارق العاده را طی نموده اید. کویر لوت با ویژگی های منحصر بفردش در زمره جاذبه های گردشگری ناشناخته ایران قرار می گیرد.

کویر لوت در کرمان

اولسبلنگاه در استان گیلان

بسیاری از گردشگران خارجی، بویژه آنها که از کشورهایی با طبیعت سرسبز به ایران سفر می کنند، جنگل و کوه های ایران را نادیده می گیرند و اغلب به بازدید از کویرها و تپه های شنی می روند؛ به همین دلیل کویرها و مناطق بیابانی ایران از محبوب ترین نقاط طبیعی این کشور برای گردشگران خارجی هستند. اما، ما ایرانی ها بیشتر به مناطق سرسبز علاقه داریم و کمتر پیش می آید سفری به کویر داشته باشیم. از طرفی، جنگلها، کوه ها و پوشش گیاهی ایران از کشورهای دیگر و بخصوص نقاطی مانند اروپا کاملا متفاوت هستند. برخی از مرتفع ترین کوه ها در کشور ما قرار دارند؛ برای مثال، کوه دماوند دوازدهمین کوه بلند در جهان بشمار می رود.

اگر دلتان می خواهد تنوع طبیعت را از نزدیک ببینید، پیشنهاد می کنیم علاوه بر سفرهایی که به سواحل دریاچه خزر دارید، برای سفر به مناطق کوهستانی زاگرس نیز برنامه ریزی کنید. اما، وقتی سخن از مناطق سرسبز ایران به میان می آید، استان گیلان یکی از بهترین هاست. این استان به آسانی از طریق تهران قابل دسترسی بوده و برخی از زیباترین روستاهای کشور در آن واقع شده اند. یکی از این روستاها، اولسبلنگاه است؛ روستایی که با آب و هوای خنکی که دارد، گریزگاهی ایده آل برای فرار از گرمای تابستان بشمار می آید. از آنجایی که اولسبلنگاه در ارتفاعات بالا واقع شده، بهترین زمان برای بازدید از آن فصل تابستان است. بهار و پاییز هم مناسب هستند، اما در طول زمستان این روستا از برف پوشیده شده و دسترسی کمی سخت می گردد.

اولسبلنگاه در استان گیلان

پامنار در استان خوزستان

استان خوزستان یکی از پرتنوع ترین استانهای کشور ایران است. همه چیز از دریاچه ها و تالابها تا بیابان و مراتع سرسبز در این استان یافت می شوند. اما، نقطه ای در این استان که از همه بیشتر خودنمایی می کند، روستای پامنار است؛ روستایی سحرانگیز در دزفول. این روستا در دامنه کوه های زاگرس و بین سد دز و سد کرخه قرار گرفته و همین باعث شده است تا از طبیعتی سرسبز و زیبا و مناظری بکر و خیره کننده برخوردار باشد. درختان بلند، آبهای شفاف و کریستالی و مناظر تماشایی از جمله ویژگی های این روستا هستند و بازدید کنندگان را در این بهشت رویایی که آن را بهشت گمشده جنوب ایران می نامند، پذیرا هستند.

روستای پامنار یکی دیگر از جاذبه های گردشگری خارق العاده ایران بوده که با ویژگی های خارق العاده خود گردشگران را به سوی خود جذب می کند. در سفر به این روستا می توانید میان اقامت در خانه مردم محلی در کنار دریاچه یا اردو زدن در جزیره، یکی را انتخاب کنید؛ اما در هر حال با سفر به این روستا از سکوت مطلق شبانه و چشم دوختن به ستارگان در آسمان شب لذت خواهید برد. قایقهای متعددی وجود دارند که می توانند شما را به جزیره یا یک تور روی دریاچه ببرند. توصیه می شود حتما تنی هم به آب بزنید و بهترین و خاطره انگیزترین سفر را در یکی از دیدنی های ناشناخته ایران تجربه کنید.

پامنار در استان خوزستان

کاروانسرای زین الدین در استان یزد

یکی از کارهای جالب و هیجان انگیز که می توانید در ایران انجام دهید، اقامت در یک کاروانسراست. در ایران صدها کاروانسرا وجود دارند که در فهرست جاذبه های گردشگری ناشناخته ایران قرار می گیرند. این کاروانسراها در گذشته بسیار دور برای تاجرانی که در جاده ابریشم رفت و آمد می کردند، ساخته شده بودند. امروزه، تعداد محدودی از آنها برای بازدید گردشگران مورد بازسازی قرار گرفته اند. توصیه ما کاروانسرای زین الدین است. رباط زین الدین یا کاروانسرای زین الدین از بناهای مربوط به دوره صفوی و یکی از دو کاروانسرای مدور ایران بوده که در قرن دهم ساخته شده است.

کاروانسراهای کشور به شکل مربع یا چند ضلعی هستند. کاروانسرای زین الدین به طرز بی نقصی مورد بازسازی قرار گرفته و توسط بلوچ ها اداره می شود. این کاروانسرا در جاده یزد-کرمان قرار دارد و می بایست اقامت در آن را حتما در فهرست برنامه های سفرتان قرار دهید.

کاروانسرای زین الدین در استان یزد

گورستان خالد نبی

گورستان خالد نبی در منطقه ای کوهستانی و در نزدیکی گنبد کاووس واقع شده است. در این گورستان عظیم حدود 600 سنگ مزار استوانه ای شکل به ارتفاع 2 متر یا بیشتر دیده می شوند. این سنگ قبرها از سنگهای یکپارچه تراشیده شده و بعنوان نمونه هایی از معماری وابسته به آلت جنسی معرفی می شوند. در حالیکه شکل واقعی آنها به این صورت است که کلاه در بالای سر و شال پهلوانی به دور کمر مردان بسته شد. گفته می شود این گورستان به عصر پارینه سنگی تعلق دارد.

جاده منتهی به این گورستان که در شمال استان گلستان واقع شده، از میان مناظر عجیب و خارق العاده می گذرد. به وسیله اتومبیل می توانید تا نزدیکی های گورستان بروید؛ اما در نهایت می بایست در حدود 30 دقیقه پیاده روی کنید. اگر در فصل بهار به این منطقه سفر کرده اید، حتما اردو بزنید و از طبیعت و آب و هوا لذت ببرید. گورستان و زیارتگاه خالد نبی از جالب ترین دیدنی های ناشناخته ایران بوده که اغلب گردشگران از آن خبر ندارند و آن را نادیده می گیرند.

گورستان خالد نبی

پنجشنبه بازار میناب در استان هرمزگان

فرقی نمی کند به کدام شهر ایران سفر کرده باشید؛ همه شهرهای ایران بازارهای جالبی برای دیدن و خرید دارند. یکی از بازارهای فوق العاده ای که تنها با سوغاتی و صنایع دستی پر نشده و تجربه منحصر بفرد و اصیلی را به شما ارائه می کند، پنجشنبه بازار میناب است. این بازار تاریخی که به گفته تاریخ شناسان و مردم قدمتی بیش از 500 سال دارد، رنگارنگ ترین و اصیل ترین بازاری است که در کشور ایران وجود دارد. زنان محلی با لباسهای رنگارنگ بسیار زیبا در این بازار در حال فروختن انواع کالاها از تنباکو تا پارچه و سبد هستند. این بازار در شهر کوچک میناب و در فاصله دو ساعته از بندرعباس قرار گرفته است. بنابراین، در سفر به جنوب ایران حتما به بازدید از این بازار جالب و رنگارنگ بروید و خریدی خاطره انگیز را تجربه کنید.

پنجشنبه بازار میناب در استان هرمزگان

شوشتر در استان خوزستان

شوشتر شهری کوچک در استان خوزستان و در نزدیکی شهر اهواز است؛ اما آنچنان غنی از تاریخ و فرهنگ بوده که در زمره بهترین و جالب ترین نقاط ایران برای سفر و بازدید قرار می گیرد. این شهر در زمانهای گذشته توسط دژی که آن را از شر حملات دشمن حفظ می کرد، احاطه شده بود. امروزه، ویرانه های کاخ ها، خانه های قدیمی تاریخی و سیستم آبی شوشتر از جمله دیدنی های خارق العاده این شهر هستند که باعث می شوند این شهر در فهرست جاذبه های گردشگری خارق العاده ایران قرار گیرد.

سیستم آبی تاریخی شوشتر شاهکار خلاقیت و مهندسی از دوره داریوش بزرگ در قرن پنجم پیش از میلاد است؛ مجموعه ای بی نظیر که هنوز هم آب شوشتر را فراهم می کند. مجموعه به هم پیوسته از پل ها، بندها، آسیاب ها، آبشارها، کانال ها و تونل های عظیم هدایت آب که در این سیستم در ارتباط با یکدیگر کار می کنند و مهارت مهندسی ایرانی ها را به نمایش می گذارند. سیستم آبی تاریخی شوشتر از مهمترین و برترین جاذبه های گردشگری تاریخی و فرهنگی ایران و عالی ترین نمونه های مهندسی باستان بشمار می رود.

شوشتر در استان خوزستان

روستای فیلبند در استان مازندران

روستای فیلبند در فاصله چند ساعته از تهران و در ارتفاعات کوه های البرز، تماشای طلوع و غروب آفتاب بر فراز ابرها را برایتان به یک خاطره بیادماندنی تبدیل می کند. طبیعت بکر این روستا و احساس شناور بودن روی ابرها، حقیقتا خارق العاده است و زمانیکه در این روستا بسر می برید، احساس می کنید در بالشی از ابرهای سفید فرو رفته اید. این روستا که گویی از داستانهای افسانه ای بیرون آمده، یکی دیگر از دیدنی های ناشناخته ایران محسوب می شود و بسیاری از ما از وجود آن آگاهی نداریم.

اگر علاقه دارید سفری به شمال ایران داشته باشید و در عین حال زمان زیادی برای انجام این کار ندارید، روستای فیلبند می تواند زیبایی های طبیعی شمال ایران را برایتان در یک نقطه خلاصه کند. سفر به این روستا را می توانید در یک روز انجام دهید؛ اما توصیه ما این است که حتما حداقل یک شب از سفر خود را در این مورد از دیدنی های ناشناخته ایران بگذرانید و از تماشای طلوع و غروب آفتاب غافل نشوید.

روستای فیلبند در استان مازندران

کندوان در استان آذربایجان

روستای کندوان تقریبا به کاپادوکیه در ترکیه شباهت دارد؛ با این تفاوت که مملو از گردشگران نشده و هنوز اصالت و بکر بودن خود را حفظ نموده است. در این روستای سنگی که در فاصله بسیار نزدیک به تبریز قرار دارد، مردم در خانه هایی که درون صخره و سنگهای عظیم تراشیده شده اند، زندگی می کنند. این خانه های غاری شکل در دامنه های کوه سهند که یک آتشفشان خفته است، قرار دارند. روستای کندوان نیز از جاذبه های گردشگری ناشناخته ایران بوده که اغلب گردشگران نمی شناسند، اما بتازگی محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. توصیه ما این هست که قبل از اینکه بکر بودن خود را از دست دهد، به این روستای خارق العاده سفر کنید.

کندوان در استان آذربایجان

دره الموت و دریاچه اوان در استان قزوین

دره الموت در نزدیکی شهر قزوین یکی دیگر از دیدنی های ناشناخته ایران بوده که اغلب گردشگران آن را نمی شناسند و بتازگی بین گردشگران ایرانی و خارجی محبوبیت پیدا کرده است. چیز زیادی از قلعه الموت باقی نمانده است؛ اما وقتی به سمت آن از کوه بالا می روید، چشم اندازهای بکر و فوق العاده ای پیش رویتان پدیدار می شوند. دره الموت در فاصله یک ساعته از شهر قزوین قرار گرفته و می توانید به آسانی به آن دسترسی پیدا کنید.

پس از بازدید از آن، حتما سری هم به دریاچه اوان در فاصله چند کیلومتری بروید. این دریاچه با آب شفاف و آینه ای خود یک نقطه عالی و مشهور برای پیک نیک مردم محلی محسوب می شود. قایقهای پدالی نیز برای قایق سواری و وقت گذرانی گردشگران موجود هستند.

دره الموت و دریاچه اوان در استان قزوین

زیگورات چغازنبیل در استان خوزستان

اگر به تاریخ باستان و مجموعه ای که قدمت آن به بیش از سه هزار سال پیش می رسد علاقمند هستید، زیگورات چغازنبیل را به شما توصیه می کنیم. حتی اگر به ویرانه های باستانی علاقه ای ندارید، دیدن این مجموعه عظیم در چنان فضای خشک و بیابانی، یک تجربه کاملا سورئال و فراواقعی برایتان خواهد بود. چغازنبیل یک نیایشگاه باستانی بوده که نخستین ساختمان مذهبی در تاریخ ایران بشمار می رود. با بازدید از زیگورات چغازنبیل، به زمانی بسیار قدیمی تر در دوران ایران باستان و دوران پیش از برپا شدن امپراطوری پارسی سفر می کنید.

شاید باورتان نشود؛ اما زیگورات چغازنبیل برای 2500 سال از نظرها گم شده بود و در سال 1935 دوباره کشف شد. زیگورات چغازنبیل مکان ناشناخته ای نیست، اما می توان گفت در زمره جاذبه های گردشگری خارق العاده ایران بوده که بسیاری از ما در هنگام برنامه ریزی برای سفر، آن را نادیده می گیریم.

زیگورات چغازنبیل در استان خوزستان

دره ستارگان در قشم

جزیره قشم بتازگی محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده و همه اینها را مدیون فرهنگ جالب، شگفتی ها و زیبایی های طبیعی سحرانگیز خود است. دره ستارگان قشم یکی از دیدنی ترین و محبوب ترین نقاط این جزیره محسوب می شود؛ دره ای زیبا و جادویی با قدمت حدود 2 میلیون سال که بر اثر فرسایش خاک، سنگ و ماسه توسط باد و باران و رگبارها و در طول هزاران سال به وجود آمده و امروزه بعنوان یکی از زیباترین نقاط جزیره قشم شناخته می شود. مردم محلی عقیده دارند که این دره توسط اصابت یک ستاره به زمین به وجود آمده و به همین دلیل آن را دره ستارگان نامیده اند.

بخاطر صدا و ملودی های عجیب و ترسناکی که بر اثر وزش باد و حرکت شنها در بین صخره های این دره شنیده می شوند، مردم اعتقاد دارند که جن و ارواح در تاریکی به این دره می آیند و به همین دلیل هم گردشگران را از رفتن به دره در تاریکی می ترسانند و به آنها هشدار می دهند. جزیره قشم را نمی توان نقطه ای ناشناخته دانست؛ اما دره ستارگان از جاذبه های گردشگری ناشناخته ایران بوده که ارزش بازدید را دارد.

دره ستارگان در قشم

دره شیرز در استان لرستان

ایران سرزمین دره هاست و اگر خوش شانس و خوش سلیقه باشید، به آنها سفر می کنید و از زیبایی های خارق العاده آنها لذت می برید. دره شیرز در استان لرستان یکی از جاذبه های گردشگری ناشناخته ایران بوده که اغلب گردشگران نمی شناسند و در هنگام برنامه ریزی برای سفر آن را نادیده می گیرند؛ اما این دره زیبا و شگفت انگیز بتازگی در حال محبوب شدن است. چشم اندازهای این دره خارق العاده بوده و تقاطع رودخانه ها در فصل تابستان بسیار عالی بنظر می رسند. تنگه شیرز در نقطه تلاقی سه استان کرمانشاه، ایلام و لرستان و در کنار رود سیمره واقع شده و یکی از مناطق طبیعی بسیار زیبای کشور ایران بشمار می آید.

دره شیرز در استان لرستان

اورامان تخت در استان کردستان

وقتی در فصل بهار به استان کردستان سفر می کنید، با مناظر زیبا و سرسبز و پوشش گیاهی انبوه مواجه می شوید. استان کردستان یکی از زیباترین و بکرترین مناطق ایران برای سفر و بازدید بوده و یکی از نقاط کشورمان که نقاط ناشناخته و خارق العاده بسیار زیادی دارد و با این وجود اغلب نادیده گرفته می شود. این استان با روستاهای خیره کننده در دامنه های کوه های زاگرس، فرهنگ غنی و مردم بسیار مهربان یکی از بهترین نقاط کشورمان برای تجربه یک سفر به یاد ماندنی بشمار می رود.

اورامان تخت، روستای پله پله دیگری است که با طبیعت خیره کننده احاطه شده و به همین دلیل آن را "هزار ماسوله" می نامند. مسیرهای کوهنوردی متعددی در اطراف روستای اورامان تخت وجود دارند و رودخانه ای که تا پایین روستا ادامه می یابد. مردم این مورد از جاذبه های گردشگری خارق العاده ایران به اورامی یا اورامانی که زیرگروهی از گویش های ایرانی شمال غرب کشور محسوب می شود، سخن می گویند و سنی مذهب هستند.

اورامان تخت در استان کردستان

روستای اصفهک در طبس

اگر بدنبال روستایی زیبا ساخته شده از آجر خشتی و با درختان بلند نخل هستید، روستای اصفهک را به شما توصیه می کنیم. این روستای کوچک در نزدیکی شهر طبس واقع شده است. این روستا از جمله دیدنی های ناشناخته ایران محسوب می شود، اما بتازگی مراکز اقامتی جالبی در آن ساخته شده و در حال کسب محبوبیت در میان گردشگران است. روستای اصفهک بر اثر زلزله ای که حدود 40 سال پیش در این منطقه رخ داد، آسیبهای جدی دید و دیگر قابل زندگی نبود؛ بنابراین هم اکنون تقریبا خالی شده است. البته، برخی خانواده ها به روستا بازگشته اند و سعی دارند آن را به یک مقصد گردشگری تبدیل کنند. شما هم حتما بازدید از این روستا را در فهرست برنامه های سفر خود قرار دهید.

روستای اصفهک در طبس

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو