یک چشمه از عوارض هولناک شیرهای فله ای

48

1399/6/28

11:18


استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر این که شیرهای فله ای، حامل انواع و اقسام بیماری های خطرناک بوده و حتی گاه باعث نازایی در بین مصرف کنندگان می شود، گفت: نظارت بهداشتی روی تولید کنندگان شیر فله ای ضعیف است و به همین دلیل، مصرف آن را به هیچ وجه به مردم توصیه نمی کنیم.

یک چشمه از عوارض هولناک شیرهای فله ای

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر مسعود سامی افزود: مصرف این شیرها، چه به صورت خام و چه به صورت اضافه شده به غذا ممکن است باعث بیماری افراد شود. 
 
وی اظهار داشت: در تولید بستنی های سنتی نیز از شیر خام استفاده می شود که همین مساله می تواند زمینه ابتلا به بیماری تب مالت را ایجاد کند.
 
استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: بیماری «بروسلوز» یا تب مالت یکی از شایع ترین و نگران کننده ترین بیماری هایی است که از طریق مصرف شیر خام منتقل می شود. پس از ابتلا به این بیماری، مفاصل فرد درگیر شده و بیمار با نشانه هایی شبیه سرماخوردگی، بدن درد و تب مواج به پزشک مراجعه می کند.  در صورت مزمن شدن بیماری، فرد عقیم و نازا خواهد شد.
 
این متخصص بهداشت مواد غذایی اظهار داشت: مصرف شیر خام علاوه بر تب مالت، یکسری مسمومیت های غذایی همچون «کمپیلوباکتر» نیز ایجاد می کند که البته آمار دقیق و مشخصی از این که چند نفر در اثر مصرف شیرخام دچار این مسومیت شده اند، در اختیار نداریم. 
 
سامی توصیه کرد: به مردم توصیه می کنیم از شیرهای تولید شده در کارخانه های صنعتی که نظارت های بهداشتی جدی روی آن ها اعمال نمی شود و امکان رشد میکروب در آنها وجود ندارد، استفاده کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو