طریقه پرورش و تکثیر گل پنجه غازی یا سینگونیوم

طریقه پرورش و تکثیر گل پنجه غازی یا سینگونیوم


منبع: آرگا

141

1399/6/28

14:05


در این مطلب شما را با روش های های تکثیر گل پنجه غازی آشنا می کنیم و همچنین دد ادامه آفات و بیماری هایی که گیاه ممکن است دچار آن شود را مطرح خواهیم کرد.

طریقه پرورش و تکثیر گل پنجه غازی یا سینگونیوم

تکثیر گیاهان یکی از راه های زیاد کردن گل های مورد علاقه می باشد و شما می توانید با استفاده از راه های مختلف این کار را برای گیاهان انجام بدهید و گل های زیبای خود را افزایش دهید. در ادامه تکثیر گل پنجه غازی یکی از گیاهان زیبا و جذاب آپارتمانی را برای شما مطرح می کنیم.

تکثیر گل پنجه غازی

پرورش گل گوش گرگی، تکثیر گل خرگوشی و تکثیر گل آزالیا را در مطالب قبلی برای شما بررسی کردیم و در ادامه می خواهیم پرورش و تکثیر گل پنجه غازی را برایتان بیان کنیم و نکات نگهداری از گل سینگونیوم را برایتان بازگو کنیم.

آشنایی با گل پنجه غازی

پنجه غازی یکی از گیاهانی می باشد که از خانواده Araceue است و دارای نام علمی syngonium sp می باشد. این گل همیشه سبز می باشد و گیاهی بالا رونده است و در برخی از گونه ها دارای ریشه های هوایی می باشد. این گل حدودا ۱۵ گونه دارد و منشأ این گیاه از آمریکا می باشد. ساقه های این گیاه به سرعت رشد می کند ولی شما می توانید با تربیت کردن مناسب این گل را وادار کنید تا به صورت جانبی رشد کند.  اگر گیاه شما بالارونده می باشد بهتر است برای آن ها قیم تهیه کنید زیرا این گیاه بسیار شکننده می باشد و باید به قیم بسته شود تا دچار شکستگی در ساقه ها نشود. برای نگهداری بهتر این گیاه می توانید اطراف آن را با خزه بپوشاند زیرا اگر ساقه هایش با آب تماس پیدا کند ریشه های نا به جا تولید می کند اما اگر خزه ها باشند این ریشه های نا به جا به درون آن نفوذ می کند. در صورتی که ریشه های نا به جا در گیاه شما ظاهر شده می توانید محلول آب و کود به گیاه بدهید تا رشد بهتری داشته باشد. در نظر داشته باشید که ساقه های گل پنجه غازی بسیار منعطف اند و شما می توانید آن را هر طور که دوست دارید تربیت کنید. اگر گیاه شما دچار ریشه های نا به جا شده است ناراحت نباشید زیرا این ریشه ها می توانند استحکام گیاه را افزایش دهند.

تربیت گل و گیاهان با ساقه های نرم و منعطف

زیبا ترین گونه های پنجه غازی

گیاهان گونه های مختلفی دارند و گیاه پنجه غازی هم از این امر استثنا نیست در ادامه سه نوع زیبای این گیاه را برایتان معرفی می کنیم.

  • s.auritum یکی از گونه های پنجه غازی می باشد که به صورت بالا رونده رشد می کند و رنگ آن سبز روشن می باشد و بسیار جذاب و زیباست.
  • گونه s.vellozianum هم به صورت بالا رونده رشد می کند و ساقه های جذاب برنزی دارند و برگ های آن پنج لبی می باشد و با سایر گیاهان این خانواده متفاوت تر و زیبا تر است.
  • s.wendlandii نیز یکی دیگر از خانواده این گیاه می باشد در جوانی به شکل سه لبی می باشد و رنگ آن سبز روشن است اما در دوره های بعدی زندگی اش کم کم رنگ آن سبز تیره می شود.

نیاز های مهم گیاه سینگونیوم

گل پنجه غازی یکی از گیاهان حساس می باشد و باید نیاز های اکولوژیک آن را بدانید تا بتوانید این گیاه را تکثیر کنید. در ادامه شما را با نیاز های این گل زیبا آشنا می کنیم.

میزان نور

همانطور که می دانید نور برای فتوسنتز گیاهان امری ضروری می باشد و در صورتی که نور کم به گل و گیاهان برسد ممکن است از بین بروند. اما گیاه پنجه غازی نیازی به نور مستقیم ندارد و همین که در اتاقی روشن قرار بگیرد کافی است. باید بدانید این گل به سایه مقاومت زیادی دارد و می تواند مدت بسیار زیادی در سایه بماند.

نور مناسبی گیاه پنجه غازی

دمای مناسب

بسیاری از گیاهان در دمای متوسط زندگی می کنند و مقاومت بسیار زیادی در برابر سرما و گرما ندارند. اگر گل پنجه غازی دارید بهتر است آن را در دمای بین ۱۵ تا ۲۱ درجه نگهدارید تا گیاه شما به خوبی رشد کند و پژمرده نشود.

آبیاری گل پنجه غازی

آبیاری این گیاه تفاوتی با سایر گیاهان دارد و شما باید گلدان این گیاه را در ظرف آب قرار بدهید. نباید این گیاه را به طور مستقیم آبیاری کنید زیرا ساقه هایش به محض قرار گرفتن در مجاورت آب ریشه می دهند. بهتر است آبیاری این گل زیبا را هر هفته یک بار به مدت نیم ساعت انجام بدهید.

رطوبت

یکی دیگر از عواملی که در رشد گیاه پنجه غازی اثر دارد رطوبت می باشد. می توانید هر روز برگ های این گیاه را با دستمال نم دار تمیز کنید تا باعث جذاب تر شدن آن ها شوید.

تغذیه

برخی از گیاهان را باید با کود دهی مناسب تقویت کنید تا رشد آن ها بهتر صورت بگیرد. گل پنجه غازی یکی از گیاهانی می باشد که باید هر سه هفته یک بار به آن کود بدهید  تا گیاه شما تقویت شده و استحکام پیدا کند.

تعویض گلدان

به طور کلی زمان تغییر گلدان گل ها در اوایل بهار می باشد. برای تعویض گلدان گیاه سینگونیوم می توانید اوایل بهار این کار را انجام بدهید و سعی کنید گلدان جدید خاک مناسب و غنی داشته باشد.

روش تکثیر گل پنجه غازی

تکثیر گل پنجه غازی

تکثیر گل پنجه غازی را می توانید به دو صورت انجام بدهید که در ادامه شما را با این روش ها آشنا می کنیم.

قلمه زدن و تکثیر

بهتر است برای قلمه زدن این گل ساقه های یک ساله را انتخاب کنید تا مقاوم تر باشند و احتمال موفقیت را افزایش دهید. بعد از انتخاب یک ساقه یک ساله می توانید آن را در خاک ماسه دار قرار بدهید تا رشد کند.

قرار دادن ریشه در آب

یکی دیکر  از راه هایی که می توانید این گل را تکثیر کنید قرار دادن ریشه های این گیاه در آب می باشد. این ریشه ها را می توانید از گیاه مادر جدا کنید.

آفات و بیماری ها

بسیاری از گل و گیاهان در اثر بی توجهی و مراقبت نا مناسب ممکن است در معرض خشک شدن و آفات و بیماری های گوناگون قرار بگیرند. در ادامه این مطلب شما را با بیماری ها و افت های این گل زیبا آشنا می کنیم.

برگ های زرد و تار عنکبوت

عامل ایجاد این مشکل کنه ها می باشند. به شما پیشنهاد می کنیم اگر چنین مشکلی را دیدید سریعا سمی تهیه کنید و به غبار پاشی بپردازید. در نظر داشته باشید که این گیاهان بسیار حساس می باشند و بعتر است قبل از سم پاشی برگ ها را خوب بشویید و اگر مشکل رفع نشد این کار را انجام بدهید.

ساقه دراز و فاصله زیاد بین برگ ها

بعضی از وقت ها ممکن است گیاه شما ساقه های منحرف داشته باشد و برگ های آن با فاصله بسیار زیادی رشد کرده باشند. این هم یکی از مشکلات گیاه می باشد که در اثر کمبود نور ایجاد شده است بهتر است محیط قرار گیری گیاه را تغییر بدهید تا این مشکل رفع شود.

برگ های قهوه ای و شکننده گیاه پنجه غازی به چه علت تشکیل می شود؟

برگ های قهوه ای و شکننده

زمانی که گل شما برگ هایش قهوه ای و شکننده می باشد به علت گرمای بیش از حد این اتفاق رخ داده است می توانید با قرار دادن گیاه در محیطی سرد و خنک تر این مشکل را برطرف کنید.

برگ های شفاف

برگ. های شفاف در این گیاه نشان دهنده تغذیه نا مناسب می باشد. می توانید گیاه را با غذا های مصنوعی تغذیه کنید تا این مشکلش حل شود.

برگ های رنگ پریده

زمانی که برگ های گل پنجه غازی رنگ پریده شدند یعنی نور آن ها مناسب نیست و شما باید کمی از نور آن بکاهید.

حاشیه برگ ها قهوه ای می شوند.

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است برای این گیاه ایجاد شود حاشیه قهوه ای در برگ ها می باشد. عوامل بسیار زیادی در این امر دخالت دارند. باید یک به یک عوامل را بررسی کرده و در صورت نیاز مشکلات گیاه را برطرف کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو