چطور بدون احساس گناه به دیگران «نه» بگوییم؟

چطور بدون احساس گناه به دیگران «نه» بگوییم؟


منبع: روزیاتو

94

1399/6/28

18:12


نه گفتن به همکاران یا اعضای خانواده تان که از شما چیزی می خواهند برایتان سخت است یا راحت؟ این کار برای خیلی از ما یک چالش واقعاً بزرگ است. ما از نه گفتن ترس داریم، با اینکه ممکن است کار را برایمان راحت تر کند. ما به خواسته های دیگران تن می دهیم چون از تنش و درگیری خوش مان نمی آید. اما این عادت بیشتر اوقات ما را اذیت و مجبور به انجام کارهایی برخلاف میل مان می کند. همه ی آدم ها باید بتوانند به خواسته های دیگران نه بگویند.

در ادامه می خواهیم ببینیم چطور می توانیم هم نه بگوییم هم روابط خود را حفظ کنیم.

۱- باید بفهمید که اصلاً برای چه می خواهید نه بگویید

«غلط»
– میای بریم کافه بشینیم گپ بزنیم؟
– راستش من… باشه بریم.
«درست»
– میای بریم کافه بشینیم باهم گپ بزنیم؟
– نمیتونم بیام، باید برم باشگاه.

قبل از برقراری ارتباط با آدم ها باید بفمهید که چه چیزهایی برایتان مهم است و چه چیزهایی نه. برای این کار، فهرستی درست کنید از آدم ها، چیزها و اتفاقاتی که دوست دارید وقت تان را به آن ها اختصاص دهید. چون تا وقتی که اولویت هایتان را مشخص نکنید نمی توانید متوجه شوید که وقت تان را صرف چه چیزهایی باید و صرف چه چیزهایی نباید بکنید. در غیر اینصورت همیشه با خودتان درگیر خواهید بود که نه گفتن تان کار درستی است یا نه.

۲- گزینه ی دیگری پیشنهاد دهید

«غلط»
– کیت بیا دوباره کمکم کن گزارشم رو بنویسم.
– باشه حتماً.
«درست»
– کیت بیا دوباره کمکم کن گزارشم رو بنویسم.
– یه نگاه به گزارش قبلیت بنداز. اینم مثل همونه.

این احتمالاً راحت ترین راه برای رد کردن خواسته ی دیگران است. وقتی خواسته ی کسی را رد کردید، به جای آن، راه دیگری جلوی پایش بگذارید یا یک دلخوشی به او دهید. مثلاً اگر نمی توانید امروز با دوست تان بیرون بروید و مدت زیادی هم هست که او را ندیده اید، به او قول دهید که تا هفته ی آینده حتماً قرار دیگری با او می گذارید. نکته ی مهم آن است که سعی تان این باشد که واقعاً به آن شخص کمک کنید و کاری را صرفاً از روی احساس گناه انجام ندهید.

۳- همدردی کنید

«غلط»
– مری بیا تو کارای عروسیم بهم کمک کن.
– باشه، از کجا باید شروع کنیم؟
«درست»
– مری بیا تو کارای عروسیم بهم کمک کن.
– میفهمم کارت خیلی زیاده، ولی ببخشید نمیتونم.

اگر امکان کمک به کسی را ندارید، به او نشان دهید که حواس تان به او هست و حرفش را درک می کنید. به او بگویید که می فهمید شرایط سختی دارد و برایش آرزوی موفقیت کنید. این کار به آن شخص کمک می کند احساس بهتری پیدا کند و جواب منفی شما را راحت تر هضم کند.

۴- به خواسته ی شخص نه بگویید نه خودش

«غلط»
– میشه فردا کارای منو انجام بدی (در محل کار)؟ دارم میرم ماهیگیری.
– آره حتماً.
«درست»
– میشه فردا کارای منو انجام بدی (در محل کار)؟ دارم میرم ماهیگیری.
– چه خوب! ولی متأسفانه نمیتونم.

شما نباید به خاطر اینکه می خواهید رابطه ی خود را با کسی حفظ کنید نگران باشید که رد خواسته اش او را دلخور کند. شما فقط به این خاطر درخواستش برای کمک را رد می کنید که امکان این کمک را ندارید، نه به این خاطر که با خود آن شخص مشکل دارید. البته باید مؤدبانه رفتار کنید اما با قاطعیت نه بگویید. این رفتار باعث می شود طرف مقابل تان متوجه شود که شما واقعاً امکان کمک کردن به او را ندارید.

۵- علت را توضیح دهید

«غلط»
– اون پیرهن قرمزتو لطفاً برای امشب بهم قرض بده.
– البته.
«درست»
– اون پیرهن قرمزتو لطفاً برای امشب بهم قرض بده.
– نمیتونم بیام. اون لباس خیلی برام مهمه.

هیچ کس نمی تواند بی توضیح خواسته ی کسی را رد کند. کسی هم که از شما درخواستی داشته انتظار یک توضیح حداقل چند کلمه ای را از شما دارد. این توضیح نباید خیلی طولانی و مفصل باشد، کافی است درباره ی چیزی که باعث شده نتوانید به او کمک کنید صحبت کنید. ممکن است برای رفتن به دکتر عجله داشته باشید یا خیلی خسته باشید و احتیاج به استراحت داشته باشید، یا اینکه به دلایل دیگری مایل به کمک نباشید. با طرف مقابل تان صادق باشید.

۶- نه گفتن را تمرین کنید

«غلط»
– میشه بیشتر پول بدی؟
«درست»
– میشه بیشتر پول بدی؟
– نه امروز دیگه نه.

تا وقتی که نه گفتن به آدم های مختلف را به صورت عملی تمرین نکنید، دانسته هایتان در حد تئوری باقی خواهد ماند. برای شروع می توانید موقعیت های ساده ای را انتخاب کنید که کمترین ریسک را داشته باشند. مثلاً وقتی پیشخدمت کافه پیشنهاد سفارش خاصی را می دهد، به او نه بگویید.

یا وقتی که در خانه تنها هستید، ۱۰ بار با خود «نه» بگویید. این کار باعث می شود در موقعیت های آینده اعتماد به نفس بیشتری برای نه گفتن داشته باشید.

۷- هم نه بگویید هم تعریف و تمجید کنید

«غلط»
– بیا جمعه بریم سینما.
– بازم سینما؟ باشه…
«درست»
– بیا جمعه بریم سینما.
– ممنون که منو دعوت کردی ولی نمیتونم.

درخواست طرف مقابل تان را رد کنید اما آن را تبدیل به فرصتی برای تعریف و تمجید از او کنید. مثلاً بگویید: «ممنون که به یادم بودی» یا «متشکرم که اول از من پرسیدی». می توانید برای او آرزوی موفقیت هم بکنید.

۸- آماده ی انتخاب باشید

«غلط»
– بیا بریم کلاس زبان چینی.
– باشه.
«درست»
– بیا بریم کلاس زبان چینی.
– نه میخوام برم مدرسه ی رسانه.

نه گفتن بیشتر اوقات کار سختی است، نه به این خاطر که از دلخور شدن دیگران می ترسیم، بلکه به این دلیل که نمی خواهیم فرصت تجربه ی جالبی که برایمان فراهم شده را از دست دهیم. در چنین موقعیت هایی وقتی نه می گویید فقط یک فرصت را از دست نمی دهید بلکه موافقت هم می کنید. به خاطر داشته باشید، وقتی از انجام کاری خودداری می کنیم، یعنی انجام کاری دیگری را قبول می کنیم. این بدان معنی است که شما در واقع دارید بین دو گزینه ی ممکن انتخاب می کنید.

۹- در برابر اصرار طرف مقابل مقاوم باشید

«غلط»
– بابا میشه امشب ۱۰ برگردم خونه؟
– باشه! این صدمین باره که میپرسی.
«درست»
– بابا میشه امشب ۱۰ برگردم خونه؟
– نه ۹ دیگه باید خونه باشی.

بعضی آدم ها آنقدر مصرند که تا به آن چیزی که می خواهند نرسند دست از سر کسی برنمی دارند. این موضوع بیشتر هم در مورد اعضای خانواده صدق می کند. در اینصورت، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که هر دفعه جواب ردتان را تکرار کنید.

البته این معنی اش آن نیست که شما آدم بی احساسی هستید. می توانید او را در آغوش بگیرید اما اجازه ندهید «نه» شما تبدیل به «شاید» و در نهایت «بله حتماً» شود.

۱۰- برای جواب دادن معطل نکنید

«غلط»
– میشه دو هفته مراقب جک باشی؟ میخوام برم مسافرت.
– حتماً بهش فکر میکنم.
«درست»
– میشه دو هفته مراقب جک باشی؟ میخوام برم مسافرت.
– ببخشید نمیتونم کمکت کنم.

بعضی اوقات رد کردن خواسته ی دیگران واقعاً کار سختی است. اما فکر نکنید اگر برای جواب دادن دست دست کنید و اول بگویید «شاید» و بعد بگویید «نه»، اینطوری بهتر است. با نگاه بلند مدت به این مسأله می توان متوجه شد گفتن یک نه قاطع و شفاف بسیار مؤدبانه تر است.

در هر صورت، انتخاب با خودتان است. می توانید زندگی تان را صرف رساندن دیگران به خواسته هایشان کنید و همیشه احساس ضعیف بودن کنید، یا اینکه زندگی واقعاً جالبی، سازگار با خودتان و دیگران داشته باشید.

دیدن این ویدئو را به شما توصیه می کنیم:

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو