خوردن جگر در بارداری، آیا خطرناک است؟

منبع: نی نی بان

126

1399/6/28

22:40


گفته می شود حدود 2500 واحد بین المللی ویتامین A را می توان در دوران بارداری با اطمینان مصرف کرد. زنانی که مقادیر بالاتری از جگر را مصرف می کنند در معرض خطر نقص های مادرزادی و عوارض در نوزاد خود هستند.
خوردن غذاهای سالم راهی برای داشتن فرزند سالم است. غذاهایی که در طی بارداری مصرف می کنید، تاثیر مستقیمی روی نحوه رشد کودک شما دارد. غذاهای زیادی وجود دارد که باید در مقادیر بیشتری مصرف شوند و برخی دیگر نیز باید محدود شوند.
جگر یکی از این مواد غذایی است که دارای تاثیرات مثبت و همینطور منفی، در رشد کودک متولد نشده شما دارد. در اینجا باید و نبایدهای مصرف جگر در حاملگی را به شما می گوییم.

انواع غذاهایی که با جگر درست می شوند
جگر در نقاط مختلف جهان به اشکال مختلف خورده می شود:
پاته جگر
جگر تکه تکه
سوسیس جگر
هر شکل و فرمی از جگر را که مصرف می کنید، تاثیر آن تقریباً یکسان است. برخی تفاوت ها مربوط به منبعی است که جگر از آن می آید.

فواید و مزایای خوردن جگر در دوران بارداری
جگر یا کبد دارای بسیاری از مواد مغذی است که برای سلامتی ما مفید است. این مواد مغذی عبارتند از:
آهن
ویتامین A
پروتئین
اسید فولیک
پروتئین و اسید فولیک برای حمایت از رشد کودک مهم است، اما آهن باعث تشکیل هموگلوبین کافی در خون می شود. این ویتامین A است که می تواند باعث ایجاد مشکلات شود.

مضرات خوردن جگر در دوران بارداری
جگر حاوی مقادیر بالای ویتامین A است. مقدار آن در منابع مختلف متفاوت است. برای مثال، جگر گاو میزان بیشتری از ویتامین A را نسبت به جگر مرغ دارد. اما حتی در مقادیر کم این ویتامین نیز به خاطر فرمی که در جگر پیدا می شود، می تواند مضر باشد.
ویتامین A موجود در جگر به شکل رتینول است.
مصرف بیش از حد ویتامین در این شکل می تواند منجر به نقص های مادرزادی شود.
این نقص های می تواند به صورت جهش باشد و حتی منجر به پیشرفت سلول های سرطانی شود.

مصرف مجاز جگر در طول بارداری چقدر است؟
هیچ مدرک مشخصی وجود ندارد که بگوید مصرف چه مقدار از جگر در طول بارداری مجاز است. بنابراین، همه چیز به نظر شخصی شما بستگی دارد. با این حال، اجتناب از آن بهترین روش است. شما می توانید سایر فرم های مواد خوراکی گوشتی که ایمن تر هستند را مصرف کنید.
گفته می شود حدود 2500 واحد بین المللی ویتامین A را می توان در دوران بارداری با اطمینان مصرف کرد. زنانی که مقادیر بالاتری از جگر را مصرف می کنند در معرض خطر نقص های مادرزادی و عوارض در نوزاد خود هستند.

از چه چیزهایی باید اجتناب کرد؟
زمانیکه از خوردن جگر پرهیز می کنید، باید از برخی محصولات دیگر نیز دوری کنید که عبارتند از:
خوراکی هایی که حاوی مقادیری جگر هستند.
مکمل های حاوی روغن کبد (جگر) ماهی کاد یا روغن کبد کوسه.
داروها یا مکمل هایی که غلظت بالایی از ویتامین A را به شکل رتینول دارند.
محصولات مراقبت از پوست که حاوی رتینول به عنوان یکی از اجزای تشکیل دهنده است.

سایر منابع ویتامین A
اکنون که از اثرات خوردن جگر آگاه هستید، باید به دنبال منابعی جایگزین ویتامین A باشید که برای رشد کودک شما مفید است. برخی از آنها عبارتند از:
هویج
سیب زمینی شیرین
کدو تنبل
اسفناج
کلم برگ
کلم پیچ
شلغم سبز
چغندر سبز
همه این منابع برای تقویت بینایی و ایمنی خوب هستند و به عنوان آنتی اکسیدان ها موثر عمل می کنند. بهترین نکته این است که ویتامین A در این سبزیجات به شکل بتاکاروتن است که برای بدن شما مفید است. درست است همه چیز در حد اعتدال خوب است. بنابراین اگر یک بار در ماه مقداری جگر مصرف کنید، باید خوب باشد.

جگر منبع ویتامین A در بارداری
همچنین، پس از گذراندن سه ماهه اول بارداری که مهم تر است، خطرات کمتر خواهد بود. قبل از تصمیم به خوردن جگر در بارداری، حتماً با پزشک خود مشورت کنید. بهترین جایگزین، پیدا کردن دیگر خوراکی های لذیذ حاوی این ویتامین است. امیدواریم این اطلاعات را مفید بدانید. تجربیات و نکات خود را با ما در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو